Spårtrafik ut på Ekerö?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Spårtrafik ut på Ekerö?
Jag var nyligen ute på Ekerö och man märker av att det byggs en del iochmed Förbifarten.
Tror ni någonsin det kommer komma ut någon form av spårtrafik dit?
Dra ut Nockebybanan dit? Bör ju kunna följa Ekerövägen och gå till Ekerö Centrum.
Tror ni någonsin det kommer komma ut någon form av spårtrafik dit?
Dra ut Nockebybanan dit? Bör ju kunna följa Ekerövägen och gå till Ekerö Centrum.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Breitspurbahn skrev: ↑måndag 07 november 2022 12:06 Jag var nyligen ute på Ekerö och man märker av att det byggs en del iochmed Förbifarten.
Tror ni någonsin det kommer komma ut någon form av spårtrafik dit?
Dra ut Nockebybanan dit? Bör ju kunna följa Ekerövägen och gå till Ekerö Centrum.
Då är det nog bättre med en helt ny linje dit!
Det är lite väl tätt mellan hållplatserna på linje 12 vilket skulle ge lång restid för de som ska åka långt.
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Om den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen hade varit en del av röda linjen så skulle det gå att bygga en ny gren från Skärholmen till Ekerö. Men nu har varken gröna eller röda linjen kapacitet för fler grenar. Inte heller blå linjen när den får korta plattformar på de nya stationerna...
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Hmm, jag tänkte att den kan vara som Tvärbanan; stadsbana med tätt mellan hållplatserna ibland, förortsbana med långt mellan hållplatserna annars.Hechtwagen skrev: ↑måndag 07 november 2022 12:24Breitspurbahn skrev: ↑måndag 07 november 2022 12:06 Jag var nyligen ute på Ekerö och man märker av att det byggs en del iochmed Förbifarten.
Tror ni någonsin det kommer komma ut någon form av spårtrafik dit?
Dra ut Nockebybanan dit? Bör ju kunna följa Ekerövägen och gå till Ekerö Centrum.
Då är det nog bättre med en helt ny linje dit!
Det är lite väl tätt mellan hållplatserna på linje 12 vilket skulle ge lång restid för de som ska åka långt.
Klart man teoretiskt hade kunnat ha en bana som gick till t.ex. Brommaplan, men då Nockebybanan redan finns så kändes det som en naturlig förlängning.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Jag tror nog att Ekeröborna hellre har en koppling mellan Brommaplan eller Nockebybanan än Skärholmen.Enceladus skrev: ↑måndag 07 november 2022 12:53 Om den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen hade varit en del av röda linjen så skulle det gå att bygga en ny gren från Skärholmen till Ekerö. Men nu har varken gröna eller röda linjen kapacitet för fler grenar. Inte heller blå linjen när den får korta plattformar på de nya stationerna...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Tunnel som grenar av från Stockholm Odenplan och så full sprutt i 160 km/h till Ekerö.
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Nockebybanan är för långsam för Ekeröborna. Det har funnits förslag om att förlänga den till Nockebyhov eller Drottningholm, men inte längre än så. En koppling till Brommaplan finns redan med buss, och gröna linjen kan definitivt inte ha fler grenar. I så fall behöver tunnelbanan från Ekerö vara tvärgående.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 07 november 2022 13:00Jag tror nog att Ekeröborna hellre har en koppling mellan Brommaplan eller Nockebybanan än Skärholmen.Enceladus skrev: ↑måndag 07 november 2022 12:53 Om den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen hade varit en del av röda linjen så skulle det gå att bygga en ny gren från Skärholmen till Ekerö. Men nu har varken gröna eller röda linjen kapacitet för fler grenar. Inte heller blå linjen när den får korta plattformar på de nya stationerna...
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Jag tror en pendlarlinje i Roslagsbanans storlek hade varit det bästa. En matarbana till Brommaplan eller Alvik kanske? Om tunnelbanan klarar av det.
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Kanske en snabbspårväsgslinje likt Tvärbanan skulle duga? Typ Masmo-Jungfrusund-Tappström-Drottningholm-Brommaplan-Norra Ulvsunda, med fortsättning från Masmo till Flemingsberg resp. från Ulvsunda till...Helenelund?
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Själva frågeställningen är felaktigt ställd från början. Varför ska vi ha spårtrafik till Ekerö? Vad är det för problem som ska lösas? Spårtrafik för spårtrafikens egen skull gör ingen utanför detta forum gladare.
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Spårtrafik har i allmänhet en högre marknadsandel. Signaturen "TKO" förklarar fenomenet i en artikel som jämför kollektivtrafiken i Stockholm och Vancouver:
Thomas K Ohlsson skrev:Regarding the modal split my guess is that Stockholm has a lot of high quality rail transit other than the tunnelbana – Pendeltåg (S-bahn), Roslagsbanan, Lidingöbanan and Tvärbanan. Vancouver has the Skytrain and a lot of buses, nothing more. And rail almost always beats buses!
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Aha. Så det är där TKO finns. Han försvann så plötsligt från detta forum, så man blev lite orolig för hälsotillståndet.
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Ett alternativ är att dra spårtrafik från Ekerö över vattnet till Skärholmen. Visst, det är längre från Skärholmen till T-Centralen, men det är längre från Ekerö till Brommaplan än till Skärholmen.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Som jag svarade tidigare; varför kan inte Nockebybanan vara som Tvärbanan; dvs stadsbana på vissa delar och snabbspårväg på andra?Enceladus skrev: ↑måndag 07 november 2022 16:27Nockebybanan är för långsam för Ekeröborna. Det har funnits förslag om att förlänga den till Nockebyhov eller Drottningholm, men inte längre än så. En koppling till Brommaplan finns redan med buss, och gröna linjen kan definitivt inte ha fler grenar. I så fall behöver tunnelbanan från Ekerö vara tvärgående.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 07 november 2022 13:00Jag tror nog att Ekeröborna hellre har en koppling mellan Brommaplan eller Nockebybanan än Skärholmen.Enceladus skrev: ↑måndag 07 november 2022 12:53 Om den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen hade varit en del av röda linjen så skulle det gå att bygga en ny gren från Skärholmen till Ekerö. Men nu har varken gröna eller röda linjen kapacitet för fler grenar. Inte heller blå linjen när den får korta plattformar på de nya stationerna...
Tvärbanan går ju runt på gatorna i Hammarby Sjöstad men gasar på när den t.ex. är uppe på Essingeleden.
Nockebybanan borde ju kunna gå i låg hastighet genom Bromma, för att sedan gasa på när den går mellan Drottningholm och Ekerö C.
Ser ingen poäng med att dra ut enbart till Drottningholm. Klart ett stopp ska finnas där, men slutstation bör vara Ekerö.
Bromma och Ekerö har mycket gemensamt och detta skulle bara bli en naturlig sammankoppling.
Man kanske kan ta bort några stopp på Nockebybanan i värsta fall? Ta bort de minst använda stoppen.
Och varför kan Gröna Linjen ha 3 grenar söderut, men inte mer än 1 mot nordväst?
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Gröna linjen kommer från 2030 ha 2 grenar i söder och 2 grenar i norr.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 08 november 2022 12:36 Och varför kan Gröna Linjen ha 3 grenar söderut, men inte mer än 1 mot nordväst?
Kapaciteten i norr är fullt utnyttjad, eller snarare otillräcklig efter att grenen till Arenastaden har öppnat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Så är det.twr skrev: ↑tisdag 08 november 2022 13:31Gröna linjen kommer från 2030 ha 2 grenar i söder och 2 grenar i norr.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 08 november 2022 12:36 Och varför kan Gröna Linjen ha 3 grenar söderut, men inte mer än 1 mot nordväst?
Kapaciteten i norr är fullt utnyttjad, eller snarare otillräcklig efter att grenen till Arenastaden har öppnat.
Därför tycker jag en Nockebybana som kan gasa på lite ute på Kärsön och på Lovön låter utmärkt.

Bytet mellan Nockebybanan och tunnelbanan är ju smidigt då det är samma perong.
Måste man ta bort hållplatser så skulle jag spontant säga Klövervägen, Ålstens Gård, Olovslund och Nockeby. (Baserat på mina vistelser i området).
Lägg på Drottningholm, Tappström & Ekerö C.
Dvs:
- Alvik
- Alléparken
- Smedslätten
- Ålstensgatan
- Höglandstorget
- Nockeby Torg
- Drottningholm
- Tappström
- Ekerö C
9 stopp. Det bör väl fungera?
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Vad är det för trafikbehov som ska lösas? Finns detta behov alls? Det är frågor som måste besvaras innan man försöker tänka ut lösningar!
Här blandas det friskt med olika sträckningar, bland annat Brommaplan-Ekerö och Skärholmen-Ekerö. Två olika sträckor som fyller helt olika uppgifter och inte alls är utbytbara mot varandra. Och så detta med en förlängning av Nockebybanan. Exakt vad i hela friden skulle detta fylla för funktion? Det kan väl knappast vara särskilt många som skulle vilja åka på en krokig sightseeingtur genom Brommas villaområden för att komma till Ekerö? Så många att det till och med är värt att lägga ner flera av de nuvarande hållplatserna bara för det?
Här blandas det friskt med olika sträckningar, bland annat Brommaplan-Ekerö och Skärholmen-Ekerö. Två olika sträckor som fyller helt olika uppgifter och inte alls är utbytbara mot varandra. Och så detta med en förlängning av Nockebybanan. Exakt vad i hela friden skulle detta fylla för funktion? Det kan väl knappast vara särskilt många som skulle vilja åka på en krokig sightseeingtur genom Brommas villaområden för att komma till Ekerö? Så många att det till och med är värt att lägga ner flera av de nuvarande hållplatserna bara för det?
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Som jag skrev i ursprungsinlägget så växer Ekerö och lär växa ännu mer efter att Förbifarten öppnas. Det är vad spårvagnen kan bidra med; ta hand om ökade befolkningen där och ge snabbare väg in till stan och anslutning till kollektivtrafiknätet.Diripsi skrev: ↑tisdag 08 november 2022 13:48 Vad är det för trafikbehov som ska lösas? Finns detta behov alls? Det är frågor som måste besvaras innan man försöker tänka ut lösningar!
Här blandas det friskt med olika sträckningar, bland annat Brommaplan-Ekerö och Skärholmen-Ekerö. Två olika sträckor som fyller helt olika uppgifter och inte alls är utbytbara mot varandra. Och så detta med en förlängning av Nockebybanan. Exakt vad i hela friden skulle detta fylla för funktion? Det kan väl knappast vara särskilt många som skulle vilja åka på en krokig sightseeingtur genom Brommas villaområden för att komma till Ekerö? Så många att det till och med är värt att lägga ner flera av de nuvarande hållplatserna bara för det?
Re: Spårtrafik ut på Ekerö?
Slängde ihop en rolig förlängning av Roslagsbanan.
Bergshamra - Frösunda - Solna station - Råsunda - Sundbyberg - Bromma flygplats - Brommaplan - Drottningholm - Ekerö centrum - Skärvik - Fittja - Masmo - Kungens kurva - SkärholmenRe: Spårtrafik ut på Ekerö?
Nockebybanan till Ekerö ger förstås betydligt längre restider än dagens busstrafik. Om man dessutom lägger ned hållplatser på anan blir det många förlorare på detta förslag och inte många vinnare.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 08 november 2022 13:59Som jag skrev i ursprungsinlägget så växer Ekerö och lär växa ännu mer efter att Förbifarten öppnas. Det är vad spårvagnen kan bidra med; ta hand om ökade befolkningen där och ge snabbare väg in till stan och anslutning till kollektivtrafiknätet.Diripsi skrev: ↑tisdag 08 november 2022 13:48 Vad är det för trafikbehov som ska lösas? Finns detta behov alls? Det är frågor som måste besvaras innan man försöker tänka ut lösningar!
Här blandas det friskt med olika sträckningar, bland annat Brommaplan-Ekerö och Skärholmen-Ekerö. Två olika sträckor som fyller helt olika uppgifter och inte alls är utbytbara mot varandra. Och så detta med en förlängning av Nockebybanan. Exakt vad i hela friden skulle detta fylla för funktion? Det kan väl knappast vara särskilt många som skulle vilja åka på en krokig sightseeingtur genom Brommas villaområden för att komma till Ekerö? Så många att det till och med är värt att lägga ner flera av de nuvarande hållplatserna bara för det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.