Sida 2 av 2

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: torsdag 20 oktober 2022 2:42
av Lennart Petersen
Kantorn skrev: tisdag 18 oktober 2022 12:19 Jag tycker man kan skippa förlängningen Hjulsta-Barkarby. I stället grena av linje 10 (med nytt nummer på grenen så klart) till Bromma Flygplats. Nog borde blå linjes kapacitet kunna höjas med ganska exakt 50%? Tåg varannan minut, var tredje tåg till Bromma Flygplats eller vad det nu kommer att heta, Hjulsta (eller Barkarby om man så måste) och Barkarby över Kista. Då blir det inte mer kapacitetsbrist på gröna linjen.
Det ena behöver inte utesluta det andra.
En ihopknytning Hjulsta-Barkarby kommer nog inte i någon större utsträckning ge mer trafik på blås inre delar utan snarare de yttre , exempel kan Tensta-Kista gå på bekväma 12min att jämföra med de obekväma överfyllda bussarna.
Sant är att tågkapaciteten på blå linje utnyttjas till ca 2/3 ,
Men den tillträdande regimen har ju nu sagt att någon nedläggning av Bromma flygplats inte är aktuell.

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: torsdag 20 oktober 2022 7:51
av Enceladus
Kantorn skrev: onsdag 19 oktober 2022 22:03
Enceladus skrev: onsdag 19 oktober 2022 16:42
Kantorn skrev: onsdag 19 oktober 2022 11:21 S-tog är inte jämförbart med pendeltåg. Stationstätheten och användningsområdet liknar mer Stockholms tunnelbana, men hamnar väl egentligen någonstans emellan pendeltåg och tunnelbana. Hade S-tog varit jämförbart med pendeltåget så hade det varit S-tog på hela norra Själland. Men där går regionaltåg.
Är det trafikslaget eller efterfrågan som ska styra utbudet? Resultatet av nuvarande politik är att alla vill ha tunnelbana - se exempelvis "gula linjen"...
Du jämförde mellan två trafikslag som inte är jämförbara. Det är alltid fel. Det är som att jämföra äpplen och päron. I olika städer behövs olika trafikslag olika mycket.
Det är inte äpplen och päron. Båda systemen har ungefär lika många resenärer och vagnarna har ungefär lika många sittplatser. Ändå skiljer sig utbudet väsentligt - liksom standarden. Att längre stationsavstånd skulle motivera större trängsel är fullständigt barockt. SL har helt en enkelt lägre ambitionsnivå.
Odd skrev: onsdag 19 oktober 2022 17:34 Ingetdera. :cheesygrin: Det är behovet som skall styra utbudet.
När man låter trafikslaget vara styrande, då blir det aldrig rätt, vilket ju är tydligt med just matarlinjen Gulalinjen.
Vad är skillnaden mellan efterfrågan och behov? Att trafikslaget tunnelbana "behöver" hög turtäthet dygnet runt? I så fall kunde Solnas val inte vara enklare!

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: torsdag 20 oktober 2022 12:32
av Fyrgeit
Kantorn skrev: tisdag 18 oktober 2022 12:19 Jag tycker man kan skippa förlängningen Hjulsta-Barkarby. I stället grena av linje 10 (med nytt nummer på grenen så klart) till Bromma Flygplats. Nog borde blå linjes kapacitet kunna höjas med ganska exakt 50%? Tåg varannan minut, var tredje tåg till Bromma Flygplats eller vad det nu kommer att heta, Hjulsta (eller Barkarby om man så måste) och Barkarby över Kista. Då blir det inte mer kapacitetsbrist på gröna linjen.
Blå gren: Huvudsta, Bromma flygplats, Annedal, Sundby, Nälsta, Vällingby.
blå gren.png
blå gren.png (156.67 KiB) Visad 2081 gånger
Det blir dock inte 5-minuters trafik på alla grenarna även om man har mer än ett tåg varannan minut.
trafik.png
trafik.png (60.08 KiB) Visad 2078 gånger

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: torsdag 20 oktober 2022 13:18
av twr
Fyrgeit skrev: torsdag 20 oktober 2022 12:32
Kantorn skrev: tisdag 18 oktober 2022 12:19 Jag tycker man kan skippa förlängningen Hjulsta-Barkarby. I stället grena av linje 10 (med nytt nummer på grenen så klart) till Bromma Flygplats. Nog borde blå linjes kapacitet kunna höjas med ganska exakt 50%? Tåg varannan minut, var tredje tåg till Bromma Flygplats eller vad det nu kommer att heta, Hjulsta (eller Barkarby om man så måste) och Barkarby över Kista. Då blir det inte mer kapacitetsbrist på gröna linjen.
Blå gren: Huvudsta, Bromma flygplats, Annedal, Sundby, Nälsta, Vällingby.

Det blir dock inte 5-minuters trafik på alla grenarna även om man har mer än ett tåg varannan minut.
Förslaget är mycket intressant! Men det finns en del frågor.

* Är det verkligen möjligt att köra 32 tåg/h? Är det ens möjligt med 30 tåg/h?
* Med trafik på grenarna som inte är multipler blir det haltande trafik, och turtätheten blir därför inte lika bra som samma antal tåg jämnt fördelade skulle ge.
* Ett annat trafikupplägg skulle kunna vara 6 minuters trafik på respektive gren, om den gemensamma sträckan klarar detta. Det ger följdfrågor:
* Är 6 minuter tillräckligt på lång sikt för Akalla/Barkarbygrenen?
* Är 6 minuter tillräckligt för att försörja den nya bebyggelsen på flygplatsen?
* Hur utformas avgreningen från Huvudsta station? (Det kan nog vara lösbart, övriga frågor är mer kritiska.)

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: torsdag 20 oktober 2022 15:58
av Enceladus
twr skrev: torsdag 20 oktober 2022 13:18 Förslaget är mycket intressant! Men det finns en del frågor.

* Är det verkligen möjligt att köra 32 tåg/h? Är det ens möjligt med 30 tåg/h?
* Med trafik på grenarna som inte är multipler blir det haltande trafik, och turtätheten blir därför inte lika bra som samma antal tåg jämnt fördelade skulle ge.
* Ett annat trafikupplägg skulle kunna vara 6 minuters trafik på respektive gren, om den gemensamma sträckan klarar detta. Det ger följdfrågor:
* Är 6 minuter tillräckligt på lång sikt för Akalla/Barkarbygrenen?
* Är 6 minuter tillräckligt för att försörja den nya bebyggelsen på flygplatsen?
* Hur utformas avgreningen från Huvudsta station? (Det kan nog vara lösbart, övriga frågor är mer kritiska.)
Idén om en tredje gren på blå linjen till Bromma flygplats har diskuterats tidigare. Den skulle troligen fungera med långa tåg (10 vagnar), annars inte. Vidare kan blå linjen avlastas av den föreslagna länken mellan Solnagrenen och Kistagrenen, vilken fördubblar Tvärbanans kapacitet i norr och ger nya direktförbindelser.

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: torsdag 20 oktober 2022 19:29
av Kantorn
Enceladus skrev: torsdag 20 oktober 2022 15:58
twr skrev: torsdag 20 oktober 2022 13:18 Förslaget är mycket intressant! Men det finns en del frågor.

* Är det verkligen möjligt att köra 32 tåg/h? Är det ens möjligt med 30 tåg/h?
* Med trafik på grenarna som inte är multipler blir det haltande trafik, och turtätheten blir därför inte lika bra som samma antal tåg jämnt fördelade skulle ge.
* Ett annat trafikupplägg skulle kunna vara 6 minuters trafik på respektive gren, om den gemensamma sträckan klarar detta. Det ger följdfrågor:
* Är 6 minuter tillräckligt på lång sikt för Akalla/Barkarbygrenen?
* Är 6 minuter tillräckligt för att försörja den nya bebyggelsen på flygplatsen?
* Hur utformas avgreningen från Huvudsta station? (Det kan nog vara lösbart, övriga frågor är mer kritiska.)
Idén om en tredje gren på blå linjen till Bromma flygplats har diskuterats tidigare. Den skulle troligen fungera med långa tåg (10 vagnar), annars inte.
Jag tänkte i mitt förslag 6 minuters trafik. Och håller med Enceladus att långa tåg hade varit praktiskt. Nu bygger man fast sig i normaltåg söder om vattnet. (Helst skulle jag velat att tarmen från Odenplan hade byggts Solna Centrum i stället för Solna station, sedan Sundbyberg och Bromma flygfält... Man får dock inte alltid som man vill...) Däremot är jag inte säker på att blå linjen tolererar förlängning Bromma Flygplats - Vällingby, då denna linjen sannolikt (pga färre stationer) kommer att gå fortare och folk i Vällingby fyller på den från början...

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: torsdag 20 oktober 2022 20:29
av Fyrgeit
twr skrev: torsdag 20 oktober 2022 13:18 * Är det verkligen möjligt att köra 32 tåg/h? Är det ens möjligt med 30 tåg/h?
Mellan 8:00 och 9:00 går det 30 tåg förbi Hötorget norrut, men för denna frekvens under en längre tid behövs nog bättre signalsystem. Victoria line i London kör 36 tåg/h i rusningen (3 timmar morgon o kväll).
twr skrev: torsdag 20 oktober 2022 13:18 * Med trafik på grenarna som inte är multipler blir det haltande trafik, och turtätheten blir därför inte lika bra som samma antal tåg jämnt fördelade skulle ge.
Det borde kunna lösas genom att vissa tåg har länge uppehållstid vid vissa stationer. Som i detta exemplet från röda linjen där det går tåg från Norsborg dubbelt så ofta som från Fruängen. Vartannat tåg från Norsborg behöver stanna en längre tid vid Aspudden för att släppa fram ett tåg från Fruängen. Det hade också kunnat vänta vid Liljeholmen, där det ju är två norrgående spår, så stör det inte nästa tåg från Norsborg.
tidtabell.png
tidtabell.png (51.97 KiB) Visad 2009 gånger
Här är fördelningen mellan linjerna 1:2, men med samma princip kan man få till 3:5 (Västra skogen) och 2:3 (Huvudsta).

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: torsdag 20 oktober 2022 23:47
av Enceladus
Fyrgeit skrev: torsdag 20 oktober 2022 20:29 Mellan 8:00 och 9:00 går det 30 tåg förbi Hötorget norrut, men för denna frekvens under en längre tid behövs nog bättre signalsystem. Victoria line i London kör 36 tåg/h i rusningen (3 timmar morgon o kväll).
Victoria line har inga grenar.

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: söndag 29 januari 2023 13:54
av Pluppiplopp
Skulle man inte hypotetiskt sätt kunna dra pendeln till Karolinska, liknande hur triangeln station i Malmö har uppgång nära Universitets sjukhuset? Man skulle då också kunna gräva ner Sundbyberg för att göra en Citybanan 2.0.

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: söndag 29 januari 2023 17:49
av C12C3C3C12
Enceladus skrev: torsdag 20 oktober 2022 23:47
Fyrgeit skrev: torsdag 20 oktober 2022 20:29 Mellan 8:00 och 9:00 går det 30 tåg förbi Hötorget norrut, men för denna frekvens under en längre tid behövs nog bättre signalsystem. Victoria line i London kör 36 tåg/h i rusningen (3 timmar morgon o kväll).
Victoria line har inga grenar.
Dessutom automatlinje, då när jag åkte med den på 70-talet var en förare med som tryckt på knappar för att starta, vet inte vad som gäller nu.

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: måndag 30 januari 2023 13:27
av Kantorn
Pluppiplopp skrev: söndag 29 januari 2023 13:54 Skulle man inte hypotetiskt sätt kunna dra pendeln till Karolinska, liknande hur triangeln station i Malmö har uppgång nära Universitets sjukhuset? Man skulle då också kunna gräva ner Sundbyberg för att göra en Citybanan 2.0.
På vilket sätt menar du "man skulle också kunna gräva ner Sundbyberg"? Det är redan på gång. Hela Sundbybergs station ska ligga under jord, liksom den nya Huvudsta station. Menar du att hela järnvägen från Sundbyberg till Stockholm ska gå i tunnel så finns det inget självändamål i det. Angående Karolinska så är ditt svar: Nej, det går knappast att bygga pendel till Karolinska, ens hypotetiskt. Det är en halv kilometer till närmsta spårområde (bortsett från Värtabanan) och där går inte pendeltåget ens. Att spränga en ny Citytunnel och därmed skrota den nuvarande för att pendeln ska gå via Karolinska är inte realistiskt. Att gå från befintlig uppgång Odenplan Norra tar cirka, möjligen drygt, tio minuter (i alla fall enligt Google Maps).

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: måndag 30 januari 2023 14:20
av Odd
Pluppiplopp skrev: söndag 29 januari 2023 13:54 Skulle man inte hypotetiskt sätt kunna dra pendeln till Karolinska, liknande hur triangeln station i Malmö har uppgång nära Universitets sjukhuset? Man skulle då också kunna gräva ner Sundbyberg för att göra en Citybanan 2.0.
Menar du att pendeltågen typ skulle ta över den tunnelbanetunnel som nu byggs? Varför inte, det skulle ju onekligen lösa problemet som skapas på tunnelbana 1. Dagens minst 8 tåg per riktning mellan Solna Station och Odenplan, så skulle det räcka med att sex av dem i timman går den vägen för att möta maximal turtäthet för tunneltågslösningen och 2-3 av dem i timman för att möta kapacitetsbehovet... Det kanske är en väldigt bra idé, men den måste i så fall utredas snabbt, och förutsätter ett tillfälligt stopp av byggandet av nuvarande gulalinjen.

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: måndag 30 januari 2023 14:24
av Enceladus
Odd skrev: måndag 30 januari 2023 14:20 Menar du att pendeltågen typ skulle ta över den tunnelbanetunnel som nu byggs? Varför inte, det skulle ju onekligen lösa problemet som skapas på tunnelbana 1. Dagens minst 8 tåg per riktning mellan Solna Station och Odenplan, så skulle det räcka med att sex av dem i timman går den vägen för att möta maximal turtäthet för tunneltågslösningen och 2-3 av dem i timman för att möta kapacitetsbehovet... Det kanske är en väldigt bra idé, men den måste i så fall utredas snabbt, och förutsätter ett tillfälligt stopp av byggandet av nuvarande gulalinjen.
T-banan på intåg till Årsta, Östberga och Älvsjö
Mitt i skrev:89-åriga Anja, Älvsjöbo sedan länge, är av en annan åsikt.

– Pendeln funkar bra men tunnelbana vill väl alla ha. Jag åker in till stan när jag ska köpa kläder, till exempel, säger hon.
Det skulle vara politiskt självmord att ersätta ny tunnelbana med pendeltåg. Även 89-årigar vill kunna åka hem på natten!
Kantorn skrev: måndag 30 januari 2023 13:27 På vilket sätt menar du "man skulle också kunna gräva ner Sundbyberg"? Det är redan på gång. Hela Sundbybergs station ska ligga under jord, liksom den nya Huvudsta station. Menar du att hela järnvägen från Sundbyberg till Stockholm ska gå i tunnel så finns det inget självändamål i det. Angående Karolinska så är ditt svar: Nej, det går knappast att bygga pendel till Karolinska, ens hypotetiskt. Det är en halv kilometer till närmsta spårområde (bortsett från Värtabanan) och där går inte pendeltåget ens. Att spränga en ny Citytunnel och därmed skrota den nuvarande för att pendeln ska gå via Karolinska är inte realistiskt. Att gå från befintlig uppgång Odenplan Norra tar cirka, möjligen drygt, tio minuter (i alla fall enligt Google Maps).
ÅVS: Ny tågtunnel föreslås mellan Odenplan och Ulriksdal

Det finns faktiskt ett förslag på att bygga pendel till Karolinska, men som komplement till gula linjen. Det behövs tunnelbana och "allt vad den innebär".

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: måndag 30 januari 2023 16:45
av Odd
Enceladus skrev: måndag 30 januari 2023 14:24...
...Det behövs tunnelbana och "allt vad den innebär".
Nej

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: måndag 30 januari 2023 22:34
av Enceladus
Odd skrev: måndag 30 januari 2023 16:45
Enceladus skrev: måndag 30 januari 2023 14:24...
...Det behövs tunnelbana och "allt vad den innebär".
Nej
Har inte Solnas politiker sagt något i stil med att den som är emot gula linjen är Solnas fiende? För mig låter det som att tunnelbana är ett måste i Solna.

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: tisdag 31 januari 2023 14:05
av Odd
Enceladus skrev: måndag 30 januari 2023 22:34
Odd skrev: måndag 30 januari 2023 16:45
Enceladus skrev: måndag 30 januari 2023 14:24...
...Det behövs tunnelbana och "allt vad den innebär".
Nej
Har inte Solnas politiker sagt något i stil med att den som är emot gula linjen är Solnas fiende? För mig låter det som att tunnelbana är ett måste i Solna.
I så fall låter det som att tunnelbanan är krav endast för tunnelbanans skull. Den typen av rekursiva krav är ju i sig bevis på att det är fel och att de i så fall inte har någon chans att faktiskt ta fram en trafiklösning som är ändamålsenlig.

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: tisdag 31 januari 2023 15:08
av /jes
Jag lyssnade på ett invigningstal av Peab VD som själv tog upp att lokaliseringen av hela Friends-området var mindre bra med tanke på just tillgängligheten, brist på ytor mm. Då ska väl tunnelbanan (med dess unika status!) kompensera för detta? :D

Re: Nytt styre för Region Stockholm

Postat: tisdag 31 januari 2023 18:25
av BSB101
Enceladus skrev: måndag 30 januari 2023 22:34 Har inte Solnas politiker sagt något i stil med att den som är emot gula linjen är Solnas fiende? För mig låter det som att tunnelbana är ett måste i Solna.
"Solnas politiker"?? Vid varje given tidpunkt bör väl Solna ha uppemot en 150 politiker så mer precis än så får du nog vara.
/jes skrev: tisdag 31 januari 2023 15:08 Jag lyssnade på ett invigningstal av Peab VD som själv tog upp att lokaliseringen av hela Friends-området var mindre bra med tanke på just tillgängligheten, brist på ytor mm. Då ska väl tunnelbanan (med dess unika status!) kompensera för detta? :D
Brist på ytor för vad och vad är det för fel på tillgängligheten? Parkeringsgarage finns i närheten, pendeltåget på promenadavstånd redan från början och sedan även spårväg. Så tillgängligt är det om man nu inte kräver egen direktinfart och direktutfart från närmaste motorväg.