Sida 1 av 1

Nybohovsbanan

Postat: lördag 09 juli 2022 13:49
av M224
I veckans mitt i Söderort kan vi läsa att hissbanan nu blir klar tidigast i oktober. Någon som är förvånad? :evil:

Re: Nybohovsbanan

Postat: lördag 09 juli 2022 13:50
av daniel_s
Står det vilket år?

Re: Nybohovsbanan

Postat: lördag 09 juli 2022 14:22
av LÅ1
Den stängdes i slutet av oktober 2021 och skulle då vara stäng till december samma år. Sedan har driftstarten skjutits upp gång på gång.

Det påstås i artikeln att ersättningstrafiken med taxibil kostar 300 000 i månaden. Vad skulle det kosta att köra buss? Någonstans går det väl att vända uppe på höjden. T.ex. att köra ett varv genom den ganska stora parkeringsplatsen.

Eller varför inte stänga hissen för gott och införa en ringlinje runt Trekanten. Liljeholmen - Nybohovsbacken - Schlytersvägen - Alvestavägen - Blommensbergsvägen - Lövholmsvägen - Liljeholmsvägen. Finns det något avtal som säger att det ska vara avgiftsfri resa från Liljeholmen till Nybohovstorget? Men det krävs tät trafik om man ska ha ett utbud på minst 440 platser i timman, som nämns i den här artikeln.

Det sista stycket, om en ringlinje, var inte riktigt allvarligt menat, är det väl bäst att tillägga. :D

Re: Nybohovsbanan

Postat: lördag 09 juli 2022 15:03
av LÅ1
Mer om den stängda hissbanan här: viewtopic.php?p=403811

Re: Nybohovsbanan

Postat: söndag 10 juli 2022 1:24
av Enceladus
LÅ1 skrev: lördag 09 juli 2022 14:22 Eller varför inte stänga hissen för gott och införa en ringlinje runt Trekanten. Liljeholmen - Nybohovsbacken - Schlytersvägen - Alvestavägen - Blommensbergsvägen - Lövholmsvägen - Liljeholmsvägen. Finns det något avtal som säger att det ska vara avgiftsfri resa från Liljeholmen till Nybohovstorget? Men det krävs tät trafik om man ska ha ett utbud på minst 440 platser i timman, som nämns i den här artikeln.
Ett återkommande förslag i trafikförändringsremisserna är att förlänga linje 161 till Liljeholmen. Förslaget har dock fallit på att Liljeholmsterminalen är full. Om linjerna 134 och 77 slås ihop enligt aktuellt förslag så blir det plats för andra linjer i terminalen, exempelvis en linje som går runt Trekanten.

Bussar kan dock inte konkurrera med Nybohovsbanan. Att ersätta hissbanan med likvärdig busstrafik (samma turtäthet och kapacitet) skulle vara dyrare för SL och fortfarande ge sämre service för resenärerna (längre restid). Alternativet är snarare att inte köra någon trafik alls.