Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

Stockholm får ny blåbuss-linje

Nu finns det tydligen ett beslut om att lansera stombusslinje 5. Denna linje har diskuteras i flera sammanhang på forumet, och invändningarna har varit många. Det verkar som att flera invändningar har hörsammats:
Mitt i skrev:Linje 77 mellan Karolinska i Solna och Liljeholmen samt linje 134 mellan Liljeholmen och Östberga kan slås ihop och bli linje 5.

[...]

Tanken är att bussen skippar i terminalen i Liljeholmen, dels för att där är trångt för ledbussar, och dels för att spara tid. Den stannar istället vid hållplats Marievik på Södertäljevägen.
En av huvudpunkterna i diskussionerna har varit att Liljeholmsterminalen är olämplig för bussar som går mot stan. Bussterminalen har smidig anslutning till tåg från stan, men den som kommer från Hornstull är knappast intresserad av att byta till en buss som går tillbaka till Hornstull. Det har dock noterats att hållplats Marievik är en möjlig utväg, vilket uppenbarligen har hörsammats.
Mitt i skrev:I Årstaberg föreslår de att bussen inte ska svänga in till busstorget, utan får en hållplats på Årstabergsvägen, för att slippa korsa tvärbanan.
Tyvärr är Årstaberg en dåligt utformad knutpunkt. Linje 145 behöver väldigt lång tid för att åka in och ut. Detta kan vara en bra lösning i en hopplös situation.
Mitt i skrev:Linjen följer 77:ans sträckning och sedan Södertäljevägen, Årstabergsvägen och Östbergavägen med ändhållplats vid Tussmötevägen. Där ska man kunna byta till annan buss mot Gullmarsplan och Älvsjö.
Frågan är om inte Juliaborg är en bättre ändhållplats. Eller snarare sagt, Juliaborg bör vara en bättre ändhållplats. Där går även linjerna 163, 165, 173 och 803.

Får den här linjen nattrafik på vardagar? Det saknas både i Årstafältet och på Östbergahöjden. Som bekant svänger heldygnslinjen 160 in i Svärdlångsvägen.
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 63
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av GustavS »

Enceladus skrev: fredag 17 juni 2022 9:01
Mitt i skrev:Linjen följer 77:ans sträckning och sedan Södertäljevägen, Årstabergsvägen och Östbergavägen med ändhållplats vid Tussmötevägen. Där ska man kunna byta till annan buss mot Gullmarsplan och Älvsjö.
Frågan är om inte Juliaborg är en bättre ändhållplats. Eller snarare sagt, Juliaborg bör vara en bättre ändhållplats. Där går även linjerna 163, 165, 173 och 803.
Juliaborg skulle ge klart fler möjliga resor med bara ett byte jämfört med Tussmötevägen, ja.

För både Juliaborg och Tussmötevägen undrar jag dock hur man tänkt att bussarna ska vända? Kommer inte på några smidiga ställen att vända ledbussar där?
well known yimby
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

GustavS skrev: fredag 17 juni 2022 21:22
Enceladus skrev: fredag 17 juni 2022 9:01
Mitt i skrev:Linjen följer 77:ans sträckning och sedan Södertäljevägen, Årstabergsvägen och Östbergavägen med ändhållplats vid Tussmötevägen. Där ska man kunna byta till annan buss mot Gullmarsplan och Älvsjö.
Frågan är om inte Juliaborg är en bättre ändhållplats. Eller snarare sagt, Juliaborg bör vara en bättre ändhållplats. Där går även linjerna 163, 165, 173 och 803.
Juliaborg skulle ge klart fler möjliga resor med bara ett byte jämfört med Tussmötevägen, ja.

För både Juliaborg och Tussmötevägen undrar jag dock hur man tänkt att bussarna ska vända? Kommer inte på några smidiga ställen att vända ledbussar där?
Beslut om Gemensam aktivitetsplan för attraktiv kollektivtrafik 2022-2026 samt slutrapport av Handlingsplan för stombuss 2017-2021
Trafikförvaltningen skrev:Sträckningsstudien resulterade i att förlängningen av stomlinje 5 till Östberga föreslås följa Södertäljevägen, Årstabergsvägen och Östbergavägen med ny ändhållplats vid Tussmötevägen där stomlinje 5 kopplas med regional busstrafik mellan Gullmarsplan och Älvsjö.
Möjligen avser förslaget en ny hållplats på Tussmötevägen snarare än Huddingevägen. Därifrån är det inte långt till rondellen vid Sävenäsgatan. I så fall får linjen förhoppningsvis sin ändhållplats där så att det också blir möjligt att byta till linje 163. Juliaborg är dock en klart bättre bytespunkt. Eller varför inte förlänga linjen ända till Svedmyra som fortfarande ligger ganska nära och trafikeras av tunnelbana samt de två busslinjerna 161 och 163?
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

Skulle det vara fördelaktigt att slopa linje 168 till förmån för en förlängning av linje 5 till Svedmyra? Restiden till Gullmarsplan blir förmodligen kortare, turtätheten blir mycket högre, men däremot upphör Årsta partihallar att trafikeras. Det går ju alltid att återuppliva högtrafiklinjen 154 om behovet finns...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av M224 »

Skulle mycket hellre se att nya linje 5 blir en ihopslagning av linje 77 + 147. Den senare går redan idag med 6 min trafik under rusningstid. Ofta med fulla boggibussar [Urk!].
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: söndag 10 juli 2022 21:12 Skulle mycket hellre se att nya linje 5 blir en ihopslagning av linje 77 + 147. Den senare går redan idag med 6 min trafik under rusningstid. Ofta med fulla boggibussar [Urk!].
För fyra år sedan bedömde jag också att linje 147 var den mest lämpliga kandidaten, åtminstone vid den tidpunkten. Men tiden talar emot linje 147. Det finns ett enormt område mellan stationerna Årstaberg och Älvsjö som saknar stomtrafik. När Årstafältet bebyggs och Östberga förtätas blir trafikbehovet större där. Dessutom kan en sådan linje fungera som en tvärförbindelse mellan olika spårtrafiklinjer. Om Västberga bebyggs så skulle även linje 165 vara ett alternativ.

Som jag ser det är väginfrastrukturen det största problemet. Det finns en uppenbar risk att bussarna på denna linje fastnar i trafiken, vilket nämndes redan då.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av M224 »

Jo Bäckvägen är väl mycket det som är problemet med 147.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: måndag 11 juli 2022 14:26 Jo Bäckvägen är väl mycket det som är problemet med 147.
Väginfrastrukturen är ett större problem för linje 134. Att angöra bussterminalerna i Årstaberg och Liljeholmen är mycket tidskrävande, varför det istället föreslås hållplatser på Årstabergsvägen respektive Södertäljevägen. Det finns också många korsningar längs sträckan. Exempelvis är restiden med buss mellan Östberga och Liljeholmen ungefär lika lång som mellan Tyresö och Gullmarsplan. Till skillnad från linje 147 finns det inte heller någon spårtrafik i närheten.

Det största problemet med linje 147 är ju att upptagningsområdet till stor del överlappar med röda linjen söder om Liljeholmen, där belastningen är lägre än inom tullarna. Det finns i princip ingen vinst med att flytta resenärer från tunnelbanan till linje 147 om resenärerna ändå måste fortsätta med tunnelbanan från Liljeholmen, och lokalt behövs ingen avlastning. Att både tunnelbanan och linje 147 har nattrafik är extremt generöst jämfört med många andra områden...

En förlängning av linje 147 till Fridhemsplan skulle dock kunna minska röda linjens belastning norr om Liljeholmen. Å andra sidan kan det bli för många som väljer att åka buss - överlappet med röda linjen är som sagt stort, och buss är dyrare än tunnelbana.
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 63
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av GustavS »

Enceladus skrev: onsdag 13 juli 2022 11:50 Att angöra bussterminalerna i Årstaberg och Liljeholmen är mycket tidskrävande, varför det istället föreslås hållplatser på Årstabergsvägen respektive Södertäljevägen
Jag letade efter annat på kommunens Plan- & Byggtjänst sida, och hittade planer i startgroparna för kontorshus öster om Årstabergs station mellan Tvärbanan och lokalvägen söder därom. Relevans för denna tråd?
Jo, i planen inkluderas att flytta Årstabergs bussterminal till söder om Tvärbanans hållplats. Dvs där hållplatsen för 5an föreslås.

Bild

Bild

länk till post på annat forum om byggplanen:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -180135327
well known yimby
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

Linje 134 mot Östberga har ganska många avgångar med röd trängselnivå på helger...
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

Täta avgångar för Stockholms nya blåbuss
Mitt i skrev:I över tio år har SL pratat om att ersätta linje 77 mellan Liljeholmen och Karolinska sjukhuset i Solna med en ny stombusslinje. I augusti blir det äntligen dags.

Den nya blåbussen linje 5 ska gå från 05.30 på morgonen till 01 på natten – en stor skillnad mot dagens 77:a som bara går under rusningstimmarna, med uppehåll övriga tider på dygnet.

[...]

Bussen får också påstigning i alla dörrar precis som de andra blåbussarna i innerstan.

[...]

I nästa steg är planen att linje 5 ska förlängas till Östbergahöjden och ersätta linje 134. Tidsplanen för det är dock inte bestämd.
Den 18 augusti konverteras linje 77 till linje 5 och börjar trafikeras större delen av dygnet (ej nattetid). Det blir påstigning i alla dörrar, precis som i Liljeholmen.

Däremot dröjer den föreslagna förlängningen till Östberga - ett området med så bristfällig kollektivtrafik och service att parkeringsavgifter inte kan införas:
Rödgröna styret i Stockholms stad skrev:Beskedet från Stockholms styrande politiker är att tolv nya områden får parkeringsavgifter. Trafikkontoret har föreslagit att även områdena Solberga och Östberga ska förses med avgifter, för att komma till rätta med den höga parkeringsbeläggningen. Stadens rödgröna styre har gjort en annan bedömning.

– Östberga och Solberga har ingen spårbunden kollektivtrafik och tillgången till lokal service är sämre än i många andra områden. Där finns också relativt få lediga parkeringsplatser på kvartersmark och i garage. Därför vill vi avvakta med att införa parkeringsavgifter i de här områdena, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Samtidigt hägrar Stockholms nya flaggskepp. Nu är det bara nio år kvar. Hinner linje 5 förlängas till Östberga innan linjen förlorar sitt existensberättigande? :roll:
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Traesk »

Jättebra! Noterar att man planerar för kvartstrafik i lågtrafik medan man har 20-minuterstrafik på exempelvis 1:an i lågtrafik. Tycker det vore naturligt med kvartstrafik på båda men om man hade behövt prioritera en av dem hade det varit 1:an enligt min mening. Men kanske reflekterar det en ambition att återgå till något tätare trafik igen på övriga blåbussar?
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

Traesk skrev: lördag 12 april 2025 11:39 Jättebra! Noterar att man planerar för kvartstrafik i lågtrafik medan man har 20-minuterstrafik på exempelvis 1:an i lågtrafik. Tycker det vore naturligt med kvartstrafik på båda men om man hade behövt prioritera en av dem hade det varit 1:an enligt min mening. Men kanske reflekterar det en ambition att återgå till något tätare trafik igen på övriga blåbussar?
Ettan får kvartstrafik på kvällar i augusti 2025 - tillsammans med annan förstärkt trafik. Kommer SL sin vana trogen att införa en nattbuss som ersätter linje 5?

Lokalpolitikernas krav: Ta tillbaka 168:an
Mitt i skrev:Möjligheterna för Östbergabor att resa kollektivt med buss förämrades avsevärt när buss 168 försvann, skriver stadsdelspolitikerna. De lyfter också att det dröjer lång tid tills nya tunnelbanan är på plats.

[...]

Han nämner även nya stombuss 5, som ska ersätta linje 77 mellan Liljeholmen och Karolinska sjukhuset, från och med augusti i år. Planen är att stombusslinjen ska förlängas till Östberga inom några år. Men först behöver staden göra vissa förändringar längs sträckan så att bussen inte saktas ner av köer eller många rödljus.

"Det är jättebra att stadsdelsnämnden lyfter behovet av kollektivtrafik till Östberga, det tolkar jag som att man är beredd att prioritera åtgärder för att få buss 5 på plats så snart som möjligt", skriver Anton Fendert.
Det är jättebra att linje 5 kan förstärka trafiken i Östberga(höjden) innan tunnelbanan är på plats - ungefär som linje 175 i Barkarbystaden. Förhoppningsvis kan även förbränningsmotorn fimpas på samma sätt - stomlinjer borde ju inte ha vibrationer, buller och avgaser. Samtidigt uppstår frågan om stomlinjernas funktion i SL-trafiken - båda dessa linjer är rimligen tillfälliga, trots att stomlinjer ska vara stabila och långsiktiga. Gula linjen kan därtill också förlängas till Hagastaden!

Jag hoppas verkligen att SL inte får för sig att ersätta linje 5 med någon obskyr nattbuss - betrakta exempelvis förvirringen med linje 96 i Hammarby Sjöstad:
Enceladus skrev: måndag 29 augusti 2022 12:10 Den absolut viktigaste matarlinjen till pendeltågen är inte någon busslinje, utan Tvärbanan. Om pendeltågen får nattrafik så skulle nyttan med nattrafik på Tvärbanan öka ytterligare. I nuläget finns det nattbussar som trafikerar delsträckor, men många resenärer känner inte till dessa. Hur ska någon till exempel veta att den nattbuss som ersätter Tvärbanan till Hammarby Sjöstad går från Skanstull och inte Gullmarsplan? Här är ett utmärkt tillfälle att lösa kaoset!
För några år sedan startades till och med en taxitjänst mellan Gullmarsplan och Hammarby Sjöstad på grund av att SL envisas med sina obskyra nattbussar...
Skriv svar