Sida 1 av 1

Lokaltrafik och elektricitet

Postat: torsdag 30 juni 2022 22:24
av Harald
Här är några bilder på temat lokaltrafik och elektricitet.
IMG_1976.jpg
IMG_1976.jpg (123.68 KiB) Visad 1316 gånger
Frölundalinjen har indirekt upphängd kontaktledning, men vid Frölunda torg är det för lågt i tak, så där avslutas bärlinan. Som synes är avslutningen dubbelisolerad. Bärtråden ska även leda ström och den funktionen fortsätts med en isolerad kabel.
IMG_1978.jpg
IMG_1978.jpg (124.44 KiB) Visad 1316 gånger
S.k. bondfångare brukar inte användas vid 750 V, men vid Lackarebäck i Mölndal finns några. Den inofficiella benämningen kommer av att en av funktionerna var att fånga för höga hölass. Några bönder med hölass finns nog inte i Lackarebäck, men kanske en och annan åkardräng med för hög bil eller uppfälld kran.
IMG_1977.jpg
IMG_1977.jpg (97.6 KiB) Visad 1316 gånger
Så här kan man också ordna elförsörjningen.

Re: Lokaltrafik och elektricitet

Postat: torsdag 30 juni 2022 23:37
av daniel_s
Harald skrev: torsdag 30 juni 2022 22:24
S.k. bondfångare brukar inte användas vid 750 V,
Jo, det är krav vid korsning med elektrifierad järnväg oavsett spänning, men inte vid korsning med spårväg.

Re: Lokaltrafik och elektricitet

Postat: fredag 01 juli 2022 0:18
av Harald
daniel_s skrev: torsdag 30 juni 2022 23:37
Harald skrev: torsdag 30 juni 2022 22:24
S.k. bondfångare brukar inte användas vid 750 V,
Jo, det är krav vid korsning med elektrifierad järnväg oavsett spänning, men inte vid korsning med spårväg.
Jag tänkte skriva "spårväg" först, men så tänkte jag att det rimligen måste vara spänningen som styr, men så var det alltså inte. Då kan man undra vad slaget av anläggning har med saken att göra. Det kan nog misstänkas att man har tänkt "spårväg=750 V, järnväg>750 V". Det finns f.ö bilder som visar bondfångare vid Skönsbanan som hade 1650 V-