Under en period nu så har det varit ett antal helger och storhelger där tågtrafiken har varit avstängd i mer eller mindre omfattning. Vissa helger har man inte ens kunnat åka tåg ens via omväg till och från Göteborg. Exempel, Skövde-Göteborg har varit flera gånger där man fått byta tåg två gånger och till buss (minst) en gång för att ens komma till Gbg C. Vissa tider har även Borås varit avstängt så det har inte ens gått att åka den vägen och via Uddevalla/Vänersborg har inte heller fungerat.
Det märks att Göteborg har problem med single points of failures. En så stor stad med järnvägsanslutningar från fyra håll borde inte vara så sårbar för arbeten. Att ersättningstrafiken är så tafflig och att man inte ens kör från Nils Ericsson-terminalen/Centralstation med ersättningsbussarna, är för mig en gåta. Bara inbitna Göteborgare vet var "Åkareplatsen Resecentrum" är och det finns inte ens (längre) någon spårvagnhållplats där. Att den är förlagd på en människofientlig och hårt trafikerad väg gör inte saken bättre.
Men det är ett effektivt sätt att få folk att köra bil i stället, vilket även jag har gjort när det blivit alldeles för krångligt.
Tågkaoset i Göteborg - Ersättningstrafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tågkaoset i Göteborg - Ersättningstrafik
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Tågkaoset i Göteborg - Ersättningstrafik
Det där förstår jag inte riktigt. Tågen har väl vänt i Alingsås och därifrån har det gått bussar till Göteborg. Visst, man kan kanske åka en krångligare väg om man för principens skull vill åka hela vägen med länstrafikens taxa men då får man väl nästan skylla sig själv…Odd skrev: ↑måndag 06 juni 2022 10:21 Under en period nu så har det varit ett antal helger och storhelger där tågtrafiken har varit avstängd i mer eller mindre omfattning. Vissa helger har man inte ens kunnat åka tåg ens via omväg till och från Göteborg. Exempel, Skövde-Göteborg har varit flera gånger där man fått byta tåg två gånger och till buss (minst) en gång för att ens komma till Gbg C. Vissa tider har även Borås varit avstängt så det har inte ens gått att åka den vägen och via Uddevalla/Vänersborg har inte heller fungerat.
Åkareplatsen är ett av flera torg som ligger i omedelbar närhet av Göteborgs central. Det är praktiskt att ha olika namn på olika torg, men visst, det finns säkert de som tycker att det hade varit enklare för turister och förortsbor om samtliga gator och torg hade hetat ”S-centralen” eller något i den stilen.
Det behövs ingen spårvagnshållplats vid Åkareplatsen eftersom det går fortare att gå dit än att åka spårvagn. Det mest komplicerade övergångsstället som man passerar på vägen dit tycker jag är det över spårvägen

Håller i alla fall med om att trafikinformationen är usel i Göteborg. Det är den alltid, oavsett vem som försöker informera.
Den informationen fick vi också först, men det visade sig att det gällde endast SJ-resenärer. Vi som åker på VT har inga bussar i Alingsås för vidare transport utan är hänvisade till Lerum, Partielle och andra obskyra ställen som tågen kan vända på.daniel_s skrev: ↑måndag 06 juni 2022 11:29 ...
Det där förstår jag inte riktigt. Tågen har väl vänt i Alingsås och därifrån har det gått bussar till Göteborg. Visst, man kan kanske åka en krångligare väg om man för principens skull vill åka hela vägen med länstrafikens taxa men då får man väl nästan skylla sig själv…
...
Det kan inte stämma; Västtragik gav ju reseförslag i reseplaneraren med SJ regionaltåg och buss A-G med angivna priser i Västtrafiks taxa. När bussen ersätter ett tåg som man får åka med Västtragiktaxa så måste man väl få åka med den också?!?Odd skrev: ↑måndag 06 juni 2022 11:52Den informationen fick vi också först, men det visade sig att det gällde endast SJ-resenärer. Vi som åker på VT har inga bussar i Alingsås för vidare transport utan är hänvisade till Lerum, Partielle och andra obskyra ställen som tågen kan vända på.daniel_s skrev: ↑måndag 06 juni 2022 11:29 ...
Det där förstår jag inte riktigt. Tågen har väl vänt i Alingsås och därifrån har det gått bussar till Göteborg. Visst, man kan kanske åka en krångligare väg om man för principens skull vill åka hela vägen med länstrafikens taxa men då får man väl nästan skylla sig själv…
...
Västtrafiks periodbiljetter gäller på SJ Regional. Tyvärr verkar enkelbiljetter inte gälla på alla sträckor, men de flesta pendlare har väl periodbiljetter. Sällanresenärer brukar hänvisas till sitt föredragna transportmedel, nämligen den egna bilen.daniel_s skrev: ↑måndag 06 juni 2022 12:42Det kan inte stämma; Västtragik gav ju reseförslag i reseplaneraren med SJ regionaltåg och buss A-G med angivna priser i Västtrafiks taxa. När bussen ersätter ett tåg som man får åka med Västtragiktaxa så måste man väl få åka med den också?!?Odd skrev: ↑måndag 06 juni 2022 11:52Den informationen fick vi också först, men det visade sig att det gällde endast SJ-resenärer. Vi som åker på VT har inga bussar i Alingsås för vidare transport utan är hänvisade till Lerum, Partielle och andra obskyra ställen som tågen kan vända på.daniel_s skrev: ↑måndag 06 juni 2022 11:29 ...
...
Precis så är det. Väljer man ett "Regionen runt" för 345 kr (eller nåt sådant) så får man åka på SJs regionaltåg, och därmed deras ersättningsbussar.
Men sedan de ändrade på prisstrukturen för enkelbiljetter så måste man vara verkligen en kollektivtrafikfantast, och åka i varje fall minst 11 timmar i regionen vid 4 tillfällen för att det skall löna sig med en sådan biljett.
En ABC-biljett gäller 3 timmar och kostar 105 kr. En enzonsbiljett kostar 35 kr och gäller i 90 minuter. En två- och trezonsbiljett gäller i 180 minuter. Jag kan bara se att de som skall åka med SJ regional tur och retur är de enda som tjänar på att köpa regionen runt. Köper jag dessutom 4 biljetter inom en vecka så får jag 20% tillgodo till nästa köp, så jag kan åka 3x180 minuter i hela regionen och betala 9 kr mindre än med en 24-timmarsbiljett. Om jag bara håller mig inom storgöteborg eller utanför centrala Göteborg, så kan jag åka hela 18 av dygnets timmar och betala mindre än för en regionen runt.
Prisstrukturen är inte logisk, tycker jag.