Sida 3 av 6

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: lördag 23 juli 2022 20:23
av leifd
daniel_s skrev: lördag 23 juli 2022 16:35
BSB101 skrev: lördag 23 juli 2022 15:52 Tanken med övertid är inte att att hantera saker man kan planera utan just oplanerade händelser.
Det där är helt enkelt inte korrekt. Du är välkommen till verkligheten när du vill!
Detta med övertid inom tågtrafiken är ju kanske inte så himla enkelt. Rent generellt så bör ju övertidsarbete vara på frivillig basis, dock när man som tågpersonal åker långa sträckor och det uppstår förseningar, stora som små, så blir ju inte den övertiden särskilt frivillig. Dock är det nog ingen tågpersonal som inte accepterar just den typen av övertid.
Sen finns ju övertid på ledig dag och på semesterdag, som ju alltid lockar en viss kategori personal och som gärna ställer upp på sådant, frivilligt. Oftast är det människor som helt kan disponera sin tid och inte har krav från barn och anhöriga...
Så finns det personal som har mer uppstyrt liv, med bl.a dagishämtningar och partner som jobbar så att barnpassning måste ske osv. och då har svårt att ställa upp på övertidsarbete. För denna grupp kan ju även förseningsövertiden bli svår att hantera.

Kommer vi då till att järnvägsoperatörerna börjar beordra övertid och det sker gång på gång, samtidigt som man uppenbart har svårt planera verksamheten på bra sätt, så sliter man ju helt enkelt ut sin personal och även de som normalt frivilligt tar övertid tröttnar till slut. Fortsätter sånt över tid, så börjar ju personalen se sig om efter andra jobb, i synnerhet de som inte får får ihop sin privata vardag utan stora besvär.

För egen del, när jag själv jobbade på tågen, så fick man på ett år oftast ihop övertid så man kunde få 1-2 veckors extra ledighet, bara på förseningsövertiden. Så länge man kunde få tillbaka övertiden i ledig tid, så fungerade ju detta bra, men går det aldrig att få extra ledighet när man vill det, så tröttnar man ju på att ställa upp. 30% reservhållning var det som gällde på den tiden och då klarade firman driften utan att beordra övertid, utan bara frivilligt.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: lördag 23 juli 2022 21:18
av daniel_s
Helt sant. Men vid någon tidpunkt lämnade diskussionen den beordrade övertiden för att börja handla om övertidsarbete generellt och då var jag tvungen att påpeka att någon har fel på internet :-)

Beordrad övertid på fridagar bör man som sagt bara ta till vid ytterst få och väl avvägda tillfällen, då det är ett verktyg som är väldigt vasst i båda ändarna. I sämsta fall kan det räcka med en enda gång för att någon ska säga upp sig.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: söndag 24 juli 2022 13:03
av BSB101
daniel_s skrev: lördag 23 juli 2022 16:35
BSB101 skrev: lördag 23 juli 2022 15:52 Tanken med övertid är inte att att hantera saker man kan planera utan just oplanerade händelser.
Det där är helt enkelt inte korrekt. Du är välkommen till verkligheten när du vill!
På vilket sätt är det inte korrekt? Tanken med övertid är att man ska hantera oplanerade händelser. Att sedan många arbetsgivare missbrukar det och även använder övertid för planerade händelser gör inte att det blir rätt. Planerade händelser ska hanteras genom att tillsätta tillräckligt med resurser för att klara av detta.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: söndag 24 juli 2022 15:20
av daniel_s
Du har fel, man får täcka arbetstoppar och ledigheter med övertid även i planerat läge.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: söndag 24 juli 2022 18:00
av Enceladus
Nytt strul för tågresenärerna – MTR ställer in
DN skrev:Mälartåg ställer in i princip alla avgångar mellan Uppsala och Gävle på söndagen på grund av semestrar och sjukskrivningar.
Det här riskerar att skada förtroendet för kollektivtrafiken under lång tid framöver. Hur länge tänker de ansvariga låta situationen fortgå?

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: söndag 24 juli 2022 19:32
av 4330
Enceladus skrev: söndag 24 juli 2022 18:00 Nytt strul för tågresenärerna – MTR ställer in
DN skrev:Mälartåg ställer in i princip alla avgångar mellan Uppsala och Gävle på söndagen på grund av semestrar och sjukskrivningar.
Det här riskerar att skada förtroendet för kollektivtrafiken under lång tid framöver. Hur länge tänker de ansvariga låta situationen fortgå?
Tills vi har ett valresultat?

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: söndag 24 juli 2022 23:17
av Lennart Petersen
daniel_s skrev: söndag 24 juli 2022 15:20 Du har fel, man får täcka arbetstoppar och ledigheter med övertid även i planerat läge.
Arbetstidslagen §7,8,9 säger ju lite om vad som gäller

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1982-673

Lagen är också dispositiv vilket innebär att fack (huvudorganisation) och arbetsgivare får träffa avtal om avvikelse.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: måndag 25 juli 2022 7:16
av Odd
Enceladus skrev: söndag 24 juli 2022 18:00 Nytt strul för tågresenärerna – MTR ställer in
DN skrev:Mälartåg ställer in i princip alla avgångar mellan Uppsala och Gävle på söndagen på grund av semestrar och sjukskrivningar.
Det här riskerar att skada förtroendet för kollektivtrafiken under lång tid framöver. Hur länge tänker de ansvariga låta situationen fortgå?
Flera andra tågbolag lade ju bud på Mälartågen och förlorade mot bolaget som tog hem avtalet. Med tanke på nuvarande situation, finns det möjlighet för dessa att nu kräva skadestånd för att de förlorade en upphandling där den vinnande parten inte klarar av sina åtaganden?

Man tycker att det borde finnas en sådan möjlighet i upphandlingar som görs med offentliga pengar.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: måndag 25 juli 2022 10:48
av daniel_s
Det finns ju ingenting som säger att de andra anbudsgivarna skulle ha klarat trafiken bättre…

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: måndag 25 juli 2022 14:55
av Odd
Nä, men det går ju inte att bevisa. Däremot är det ju bevisat att anbudet som lades inte klarade av det.
Jag tänker att i varje fall den som kom tvåa skall kunna få en del av de viten som genereras av att avtalet inte uppfylls, för att vrida om lite i såret hos de som vinner anbud som de inte klarar av att fullfölja.

Men det är klart, det skulle väl göra att det blev fusk även inom detta...

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: måndag 25 juli 2022 18:59
av C20_rules
Enceladus skrev: fredag 22 juli 2022 22:06
C20_rules skrev: måndag 04 juli 2022 17:39
Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 18:45 Flera tåg mellan Uppsala och Gävle ställs in



Väntat men fortfarande oacceptabelt.
Extra "härligt" när det är kvällens sista tåg som ställs in - och ingen ersättningstrafik!
Sista tåget gick dessutom så tidigt som 21:29 och nästa inte förrän 5-6 på morgonen dagen efter. Det har hänt mig när jag skulle åka från Köping mot Stockholm (SJ som kör den sträckan). Vilket skämt att försöka få folk att "åka miljövänligt" (deras reklam), när man gör så. Dom lever bara på folk som inte har något alternativ - dom som inte har bil... (vilket jag har nu, men hade inte vid det tillfället)
En av fördelarna med avbrottsfri trafik är att det inte finns något sista tåg, vilket gör inställda avgångar mindre kännbara. Nu när det är dubbelspår mellan Uppsala och Gävle borde Region Uppsala överväga att införa avbrottsfri trafik på Mälartåg, speciellt om Uppsala ska bli en storstad med egna förorter.
Jo - dock ett rätt stort steg att går från att ha ett avbrott mellan 21:29 och 5-6 nästa dag, till att inte ha något alls. Det är ju mer än man kan hoppas på från SJ i alla fall (Mälartåg är ju rätt nya, som dom vet jag inte så mycket om - men dom har ju liknande tidtabell från t ex Kungsör till Stockholm C).
Men hur som helst, så är det ju åt helvete att ställa in sista tåget och inte sätta in något extratåg eller åtminstone ersättningsbussar. Men det är ju uppenbarligen något som SJ tycker är helt ok att göra och långt från det värsta:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ML ... te-aka-med

Dom jobbar verkligen effektivt på att få alla som har möjlighet att välja andra färdmedel istället.
Uppenbarligen finns det tillräckligt många godtrogna, miljömuppar eller folk utan alternativ, att sko sig på dom. Om dom kan dom få bort lite resenärer behöver dom ju inte utöka kapaciteten så mycket (eller ja, man undrar ju om det är så dom tänker iaf)

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: måndag 25 juli 2022 20:16
av Enceladus
C20_rules skrev: måndag 25 juli 2022 18:59 Jo - dock ett rätt stort steg att går från att ha ett avbrott mellan 21:29 och 5-6 nästa dag, till att inte ha något alls. Det är ju mer än man kan hoppas på från SJ i alla fall (Mälartåg är ju rätt nya, som dom vet jag inte så mycket om - men dom har ju liknande tidtabell från t ex Kungsör till Stockholm C).
Upptåget gör ett relativt kort uppehåll över natten. Sista tåget från Uppsala till Gävle går klockan 1:13 alla dagar. Första tåget går klockan 5:13 på vardagar och 6:13 på helger. Däremellan är det helt regelbunden timmestrafik. Därtill tillkommer kortturer från Uppsala till Tierp som ger halvtimmestrafik på delsträckan under nästan hela trafikdygnet samt en extra avgång klockan 1:56 på helger. Åt andra hållet går första tåget från Gävle till Uppsala klockan 3:37 alla dagar.

Således har Upptåget en längre trafikeringstid än SL:s pendeltåg, och hade faktiskt en ännu längre trafikeringstid innan Upptåget synkroniserades med den senare. I och med synkroniseringen tidigarelades Tierps sena helgtåg från 2:28 till 1:56. Dessutom senarelades första tåget från Gävle till Uppsala från 3:07 till 3:37, vilket gjorde första kortturen från Tierp till Uppsala överflödig. SL har en ganska usel ambitionsnivå för pendeltågen, och drog tyvärr med sig Upptåget.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: tisdag 26 juli 2022 17:37
av BSB101
daniel_s skrev: söndag 24 juli 2022 15:20 Du har fel, man får täcka arbetstoppar och ledigheter med övertid även i planerat läge.
Övertid är inte tänkt att klara planerade toppar utan är ett verktyg för oplanerade händelser. Om det är en planerad händelse ska man planera sina resurser därefter och ta in extrapersonal vid behov. Att planera in övertid för planerade händelser visar att arbetsgivaren har brustit i arbete med att leda och fördela arbetet.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: tisdag 26 juli 2022 18:19
av daniel_s
Det hjälper inte att tjata, du har fel.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: lördag 30 juli 2022 18:48
av BSB101
daniel_s skrev: tisdag 26 juli 2022 18:19 Det hjälper inte att tjata, du har fel.
Enligt dig ja men det betyder inte att jag har fel. Sedan ser jag det som kutym att svara på inlägg där man blir citerad speciellt om det kommer diverse påståenden. Om detta är att tjata får vara din tolkning, i sådana fall är nog du lika tjatig.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: fredag 05 augusti 2022 12:35
av Enceladus
Nya tågtider från den 15 augusti
Mälartåg skrev:Från den 15 augusti upphör sommartrafiken och tågen rullar tätare igen. På grund av personalbrist, främst lokförare, kommer det på vissa sträckor att vara en del minskning av trafiken under vardagar. Därför är det en bra idé att hålla extra koll på tidtabellen.
Kaoset fortsätter. Är det kanske på grund av MTR:s personalbrist som de tidigare planerade Märstaturerna inte införs i T23?
Mälartåg skrev:Om du redan har köpt en resa enbart med Mälartåg kan du välja att resa på avgången som går före eller efter, eftersom du inte behöver platsbiljett på tåget. Du kan även kontakta Mälartåg kundservice för att få hjälp att boka av eller boka om resan.
På grund av den idiotiska idén att göra enkelbiljetter avgångsspecifika (förutom i Uppsala och Östergötland län) kan Mälartåg kundservice behöva anställa fler. Förhoppningsvis blir det inte personalbrist även där!

Några färska artiklar om ämnet:

44 tåg per dag ställs in i Mälardalstrafiken i höst – slår mot pendlarna
Mälartåg kundservice – 62 000 ärenden på ett halvår

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: fredag 05 augusti 2022 15:48
av leifd
Enceladus skrev: fredag 05 augusti 2022 12:35 Nya tågtider från den 15 augusti
Mälartåg skrev:Från den 15 augusti upphör sommartrafiken och tågen rullar tätare igen. På grund av personalbrist, främst lokförare, kommer det på vissa sträckor att vara en del minskning av trafiken under vardagar. Därför är det en bra idé att hålla extra koll på tidtabellen.
Kaoset fortsätter. Är det kanske på grund av MTR:s personalbrist som de tidigare planerade Märstaturerna inte införs i T23?
Mälartåg skrev:Om du redan har köpt en resa enbart med Mälartåg kan du välja att resa på avgången som går före eller efter, eftersom du inte behöver platsbiljett på tåget. Du kan även kontakta Mälartåg kundservice för att få hjälp att boka av eller boka om resan.
På grund av den idiotiska idén att göra enkelbiljetter avgångsspecifika (förutom i Uppsala och Östergötland län) kan Mälartåg kundservice behöva anställa fler. Förhoppningsvis blir det inte personalbrist även där!

Några färska artiklar om ämnet:

44 tåg per dag ställs in i Mälardalstrafiken i höst – slår mot pendlarna
Mälartåg kundservice – 62 000 ärenden på ett halvår
Rent konkret, så är det väl ändå klokt att inte annonsera fler turer än man har personal till. Då kan ju resenärerna allafall förhoppningsvis planera och även komma fram som tänkt.
Sen är det allafall i mina ögon ett enormt slöseri att köra omkring med så mycket överkapacitet som Mälartåg tänkt från början.
Här pratar vi ju om gammal SJ-trafik som utvecklats sakta med åren och med en kapacitet som hyfsat motsvarat behoven.
Sen har ju MTR som är operatör, fått för sig att personalen aldrig ska ha överliggningar, ungefär som vilken liten stadsbussfirma som helst. Detta äter ju också kapacitet och resurser, eftersom man ju måste få tillbaka alla till den station där de är placerade och helst innan arbetstiden tar slut.
Exempelvis om du har ett tåg från Sala till Linköping på kvällen, måste du se till att det är Linköpingspersonal på det tåget, annars blir det ju inställt.
När SJ körde den trafiken hade man såklart i normalläget Linköpingspersonal på de sena tågen, eller tex Västerås- eller Eskilstuna-personal som hade överliggning i Linköping. Ska man tex säkra ett viktigt morgontåg, så är det taktiskt att på det ha överliggande personal, som kommer dit sådär 8-9 timmar före turstart dag 2. Nattvilan på bortastation ska vara minst 8 timmar och lägger man på en timma så klarar man de mest förekommande förseningarna också.'
Men som vanlig så kan man ju aldrig göra som andra, de vore ju fördjävligt. Nej uppfinn hjulet på nytt istället.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: fredag 05 augusti 2022 19:03
av Joakim W
leifd skrev: fredag 05 augusti 2022 15:48
Enceladus skrev: fredag 05 augusti 2022 12:35 Nya tågtider från den 15 augusti
Mälartåg skrev:Från den 15 augusti upphör sommartrafiken och tågen rullar tätare igen. På grund av personalbrist, främst lokförare, kommer det på vissa sträckor att vara en del minskning av trafiken under vardagar. Därför är det en bra idé att hålla extra koll på tidtabellen.
Kaoset fortsätter. Är det kanske på grund av MTR:s personalbrist som de tidigare planerade Märstaturerna inte införs i T23?
Mälartåg skrev:Om du redan har köpt en resa enbart med Mälartåg kan du välja att resa på avgången som går före eller efter, eftersom du inte behöver platsbiljett på tåget. Du kan även kontakta Mälartåg kundservice för att få hjälp att boka av eller boka om resan.
På grund av den idiotiska idén att göra enkelbiljetter avgångsspecifika (förutom i Uppsala och Östergötland län) kan Mälartåg kundservice behöva anställa fler. Förhoppningsvis blir det inte personalbrist även där!

Några färska artiklar om ämnet:

44 tåg per dag ställs in i Mälardalstrafiken i höst – slår mot pendlarna
Mälartåg kundservice – 62 000 ärenden på ett halvår
Rent konkret, så är det väl ändå klokt att inte annonsera fler turer än man har personal till. Då kan ju resenärerna allafall förhoppningsvis planera och även komma fram som tänkt.
Sen är det allafall i mina ögon ett enormt slöseri att köra omkring med så mycket överkapacitet som Mälartåg tänkt från början.
Här pratar vi ju om gammal SJ-trafik som utvecklats sakta med åren och med en kapacitet som hyfsat motsvarat behoven.
Sen har ju MTR som är operatör, fått för sig att personalen aldrig ska ha överliggningar, ungefär som vilken liten stadsbussfirma som helst. Detta äter ju också kapacitet och resurser, eftersom man ju måste få tillbaka alla till den station där de är placerade och helst innan arbetstiden tar slut.
Exempelvis om du har ett tåg från Sala till Linköping på kvällen, måste du se till att det är Linköpingspersonal på det tåget, annars blir det ju inställt.
När SJ körde den trafiken hade man såklart i normalläget Linköpingspersonal på de sena tågen, eller tex Västerås- eller Eskilstuna-personal som hade överliggning i Linköping. Ska man tex säkra ett viktigt morgontåg, så är det taktiskt att på det ha överliggande personal, som kommer dit sådär 8-9 timmar före turstart dag 2. Nattvilan på bortastation ska vara minst 8 timmar och lägger man på en timma så klarar man de mest förekommande förseningarna också.'
Men som vanlig så kan man ju aldrig göra som andra, de vore ju fördjävligt. Nej uppfinn hjulet på nytt istället.
MTR har "överliggningar" också, men istället för att ha obetalt mellan 22-06 på en 8h+ överliggning som SJ, så har personalen på MTR Mälartåg hela natten betald, men "vilan", den kan istället vara bara några timmar lång (ej koll på deras avtal, enbart vad jag hört folk säga och läst om det). Och sedan får ju inte turen då vara mer än ett visst antal timmar, så du kanske börjar på kvällen och slutar på morgonen. Vad man föredrar är ju olika, men på pendeln hatade jag nätterna (liknande som Mälartåg om jag fattat det rätt), medans hos SJ tycker jag det är rätt skönt att sova ut, trots att det är obetalt stor del av tiden.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: fredag 05 augusti 2022 20:23
av Enceladus
leifd skrev: fredag 05 augusti 2022 15:48 Sen är det allafall i mina ögon ett enormt slöseri att köra omkring med så mycket överkapacitet som Mälartåg tänkt från början.
Det är svårt att tala om överkapacitet när SL:s pendeltåg ofta är överfulla på motsvarande sträckor. Mälartåg behöll SJ:s prissättning utan att förstå skillnaden mellan kommersiell och samhällsorganiserad trafik. Resultatet är att Mälartåg har en väldigt låg marknadsandel där det finns alternativ med lokal taxa.

Nyligen behövde Mälartåg sänka priset mellan Uppsala och Västerås för att konkurrera med den parallellgående busstrafiken, och enligt uppgift är bussarna mellan Uppsala och Enköping också överfulla. Det är dags för politikerna att inse att Mälartåg ska vara Mälardalens Öresundståg, inte kommersiella fjärrtåg.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: fredag 05 augusti 2022 21:35
av leifd
Joakim W skrev: fredag 05 augusti 2022 19:03 MTR har "överliggningar" också, men istället för att ha obetalt mellan 22-06 på en 8h+ överliggning som SJ, så har personalen på MTR Mälartåg hela natten betald, men "vilan", den kan istället vara bara några timmar lång (ej koll på deras avtal, enbart vad jag hört folk säga och läst om det). Och sedan får ju inte turen då vara mer än ett visst antal timmar, så du kanske börjar på kvällen och slutar på morgonen. Vad man föredrar är ju olika, men på pendeln hatade jag nätterna (liknande som Mälartåg om jag fattat det rätt), medans hos SJ tycker jag det är rätt skönt att sova ut, trots att det är obetalt stor del av tiden.
Ja, smaken är som baken, men som du märker själv är det bättre att få sova ut.
Att ha fullbetalda nätter, är ju då bara ett sätt att slösa med arbetstid, vilket ju är katastrofalt när man inte har folk till alla turer.
Men känner jag MTR rätt så lär det ju bli fordonsstädning på de där timmarna med tiden. I princip är det ju betald rast, något som ju förekommer på SJ också, men då mest på dagtid, som utfyllnad istället för ett dyrt hotellrum för 2 timmar, som kanske ändå inte utnyttjas.