Mälardalens egna Öresundståg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mälardalens egna Öresundståg?
Här är en linjekarta över Öresundstågssystemet i Öresundsregionen och Sydsverige. Stommen utgörs av sträckan Helsingör-Köpenhamn-Kastrup-Malmö-Lund och sedan finns det tre grenar till Göteborg, Kalmar respektive Karlskrona. Grenarna har timmestrafik och den gemensamma sträckan har 20-minuterstrafik under hela dagen. Tågen har samma taxa som lokaltrafiken och har färre uppehåll än lokaltåg men fler uppehåll än fjärrtåg. Genomgående trafikering innebär färre byten till Köpenhamn och Kastrup. Vidare har den centrala sträckan avbrottsfri trafik, dock timmestrafik istället för 20-minuterstrafik på nätterna.
Öresundstågssystemet är ett av världens mest innovativa tågsystem. Kontrasterna mot regionaltågstrafiken i Mälardalen kunde inte vara större. Ingen gemensam taxa, ingen genomgående trafik, samma uppehållsmönster som fjärrtåg på flera sträckor, ingen styv tidtabell, ingen regelbunden trafik (jämna avstånd mellan avgångarna) och ingen avbrottsfri trafik. Det är nästan obegripligt hur två så olika trafiksystem kan finnas i samma land!
Vilket system är då bäst? Statistiken talar för sig själv! Enbart pendeltågen på Nynäsbanan har fler resenärer än alla regionaltåg i Mälardalen tillsammans. I Skåne har Öresundstågen däremot ungefär lika många resenärer som alla andra tåg tillsammans, och då räknas inte Danmark eller andra delar av Sverige. Resenärernas preferenser kunde inte vara tydligare.
Skulle Mälardalen kunna ha ett eget Öresundstågssystem? Absolut! Stommen skulle istället utgöras av Uppsala-Arlanda-Stockholm-Flemingsberg-Södertälje med tre grenar till Örebro, Hallsberg och Norrköping. Trafikutbudet kan i princip vara samma som i det riktiga Öresundstågssystemet, och taxan kan också integreras.
Förutom marknadsfundamentalism, finns det någon bra anledning till att Mälardalen inte ska satsa på ett eget Öresundstågssystem?
Öresundstågssystemet är ett av världens mest innovativa tågsystem. Kontrasterna mot regionaltågstrafiken i Mälardalen kunde inte vara större. Ingen gemensam taxa, ingen genomgående trafik, samma uppehållsmönster som fjärrtåg på flera sträckor, ingen styv tidtabell, ingen regelbunden trafik (jämna avstånd mellan avgångarna) och ingen avbrottsfri trafik. Det är nästan obegripligt hur två så olika trafiksystem kan finnas i samma land!
Vilket system är då bäst? Statistiken talar för sig själv! Enbart pendeltågen på Nynäsbanan har fler resenärer än alla regionaltåg i Mälardalen tillsammans. I Skåne har Öresundstågen däremot ungefär lika många resenärer som alla andra tåg tillsammans, och då räknas inte Danmark eller andra delar av Sverige. Resenärernas preferenser kunde inte vara tydligare.
Skulle Mälardalen kunna ha ett eget Öresundstågssystem? Absolut! Stommen skulle istället utgöras av Uppsala-Arlanda-Stockholm-Flemingsberg-Södertälje med tre grenar till Örebro, Hallsberg och Norrköping. Trafikutbudet kan i princip vara samma som i det riktiga Öresundstågssystemet, och taxan kan också integreras.
Förutom marknadsfundamentalism, finns det någon bra anledning till att Mälardalen inte ska satsa på ett eget Öresundstågssystem?
Senast redigerad av Enceladus den måndag 15 februari 2021 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
Jag skissade på ett "S-tåg"-system i Mälardalen med omnejd, från Linköping i söder till Gävle i norr och ända bort till Karlstad i väster för många år sedan här på forumet. Jag hittar inte inlägget vid en snabbsökning men jag skall se om jag kan lyckas leta upp det.
Poängen var just ett sammanhållet tågsystem som inkluderar allt från Roslagsbanan och Saltsjöbanan till de intercity-liknande förbindelserna, med gemensamma nämnaren att de alla går inom eller delvis trafikerar Mälardalsregionen, presenterat på ett för resenären tydligt och begripligt sätt och där man inte behöver boka plats innan för att kunna åla.
Poängen var just ett sammanhållet tågsystem som inkluderar allt från Roslagsbanan och Saltsjöbanan till de intercity-liknande förbindelserna, med gemensamma nämnaren att de alla går inom eller delvis trafikerar Mälardalsregionen, presenterat på ett för resenären tydligt och begripligt sätt och där man inte behöver boka plats innan för att kunna åla.
Genius on call
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
Hur skulle skribentens system jämföras med Öresundstågssystemet och de befintliga regionaltågen i Mälardalen?Odd skrev:Jag skissade på ett "S-tåg"-system i Mälardalen med omnejd, från Linköping i söder till Gävle i norr och ända bort till Karlstad i väster för många år sedan här på forumet. Jag hittar inte inlägget vid en snabbsökning men jag skall se om jag kan lyckas leta upp det.
Poängen var just ett sammanhållet tågsystem som inkluderar allt från Roslagsbanan och Saltsjöbanan till de intercity-liknande förbindelserna, med gemensamma nämnaren att de alla går inom eller delvis trafikerar Mälardalsregionen, presenterat på ett för resenären tydligt och begripligt sätt och där man inte behöver boka plats innan för att kunna åla.
Taxa: Öresundstågssystemet har lokal taxa i samtliga regioner. Regionaltågen i Mälardalen har generellt sett sin egen taxa, men i vissa regioner tillåts lokala biljetter.
Trafikering: Öresundstågssystemet är genomgående och minskar antalet byten. Regionaltågen i Mälardalen är uppdelade enligt avtalstyp för att vinstmaximera.
Uppehållsmönster: Öresundstågssystemet är ett mellanting mellan lokaltåg och fjärrtåg. Regionaltågen i Mälardalen är nästan som fjärrtåg med litet lokalt resande.
Styv tidtabell: Öresundstågssystemet har avgångar på samma minuttal under hela dygnet. Regionaltågen i Mälardalen har olika avgångstider under dagen.
Regelbunden trafik: Öresundstågssystemet har 20-minuterstrafik eller timmestrafik. Regionaltågen i Mälardalen har ojämna avgångar, speciellt på stommen.
Avbrottsfri trafik: Öresundstågssystemet går alltid på den centrala sträckan, utan undantag. Regionaltågen i Mälardalen gör avbrott under flera timmar på nätterna.
Det är många faktorer som gör att Öresundstågssystemet är så populärt och att regionaltågen i Mälardalen har så få resenärer. Det handlar inte bara om ett gemensamt varumärke!
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
Det var inte på något sätt färdigtänkt. Snarare en konceptfantasi.
Lite schweizisk precision kanske, så att man exempelvis inte blir strandsatt vid en bytespunkt. En nyckelfaktor är att det skall vara enkelt att förstå och enkelt att använda. Exempelvis att biljettköp inte är svårare än blipp på, blipp av, att tågen är planerade så att byten sker smidigt vid knutpunkterna utan onödiga väntetider och att du vet att du inte blir övergiven mitt i obygden pga "oförutsedda händelser".
Du skall kunna se på kartan och direkt förstå hur du tar dig till din destination. Systemet skall upplevas som en integrerad del, där du inte skall behöva hålla koll på om du skall använda den eller den typen av biljetter.
Det är hopplöst att resa i Stockholm idag. Ibland kan man bara resa med nån jävla app. Ibland går det bra att resa med kontokort, men man vet inte om man kan resa tillbaka på samma sätt. Och har man ett förbetalt, laddat, accesskort så kan man fortfarande få en tilläggsavgift bara för att det inte går att blippa biljetten (ett upplägg som jag tror skulle falla under kategorin orimliga avtalsvillkor om det prövades i domstol).
Lite schweizisk precision kanske, så att man exempelvis inte blir strandsatt vid en bytespunkt. En nyckelfaktor är att det skall vara enkelt att förstå och enkelt att använda. Exempelvis att biljettköp inte är svårare än blipp på, blipp av, att tågen är planerade så att byten sker smidigt vid knutpunkterna utan onödiga väntetider och att du vet att du inte blir övergiven mitt i obygden pga "oförutsedda händelser".
Du skall kunna se på kartan och direkt förstå hur du tar dig till din destination. Systemet skall upplevas som en integrerad del, där du inte skall behöva hålla koll på om du skall använda den eller den typen av biljetter.
Det är hopplöst att resa i Stockholm idag. Ibland kan man bara resa med nån jävla app. Ibland går det bra att resa med kontokort, men man vet inte om man kan resa tillbaka på samma sätt. Och har man ett förbetalt, laddat, accesskort så kan man fortfarande få en tilläggsavgift bara för att det inte går att blippa biljetten (ett upplägg som jag tror skulle falla under kategorin orimliga avtalsvillkor om det prövades i domstol).
Genius on call
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
"Mälardalens öresundstågssystem" finns ju egentligen redan i form av Mälab-trafiken, om än i sin linda. Men man kanske skulle ta och göra någonting åt taxan.
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
Den befintliga Mälab-trafiken kan visserligen betraktas som ett embryo till ett fullvärdigt tågsystem, men bristerna är många och allvarliga. Visst behövs en ny taxa, men det är bara att skrapa på ytan. Problemet är ju att trafiken i grunden är upplagd för vinstmaximering snarare än samhällsnytta, kapacitetsoptimering och sammanhållning.daniel_s skrev:"Mälardalens öresundstågssystem" finns ju egentligen redan i form av Mälab-trafiken, om än i sin linda. Men man kanske skulle ta och göra någonting åt taxan.
Vad är poängen med att vända tågen vid Stockholm C när genomgående trafikering ger ett betydligt bättre ekonomiskt resultat jämfört med vändande trafikering? Jo, då kan olika linjer få olika trafikavtal och vinsten maximeras. Varför kommer tågen i klump på den gemensamma sträckan mellan Södertälje och Stockholm? Jo, för att resenärerna på den sträckan är inte tillräckligt lönsamma för att tas hänsyn till.
Syftet med Öresundstågen är att binda samman Öresundsregionen och skapa bra förbindelser från hela Sydsverige till Köpenhamn, Kastrup, Malmö och Lund. Syftet med Mälab-trafiken är att maximera operatörens vinst. Grundproblemet stavas marknadsfundamentalism. Att bara ändra taxan löser inte detta problem. Trafikupplägget måste ändras från grunden, från företagsekonomisk optimering till samhällsekonomisk optimering.
Dåligt kapacitetsutnyttjande leder till högre infrastrukturkostnader. Segregation leder till arbetslöshet och kriminalitet. Det är dags för samhället att inte bara socialisera förlusterna, utan också vinsterna.
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
Går inte tågen i en klump för att arbets- och studiependlare från Eskilstuna, Katrineholm respektive Norrköping mot Stockholm börjar ungefär samtidigt?Enceladus skrev:Varför kommer tågen i klump på den gemensamma sträckan mellan Södertälje och Stockholm? Jo, för att resenärerna på den sträckan är inte tillräckligt lönsamma för att tas hänsyn till.
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
I rusningen är det tätare trafik och då spelar avståndet mellan avgångarna inte lika stor roll mellan Södertälje och Stockholm. Det är framför allt utanför rusningen, när alla tre grenar har timmestrafik, som avståndet mellan avgångarna blir onödigt långt. Betrakta exempelvis samtliga avgångar från Stockholm C till Södertälje Syd klockan 12 på en vardag:X12 skrev:Går inte tågen i en klump för att arbets- och studiependlare från Eskilstuna, Katrineholm respektive Norrköping mot Stockholm börjar ungefär samtidigt?Enceladus skrev:Varför kommer tågen i klump på den gemensamma sträckan mellan Södertälje och Stockholm? Jo, för att resenärerna på den sträckan är inte tillräckligt lönsamma för att tas hänsyn till.
12:39 mot Linköping (InterCity, ej Mälartåg)
12:46 mot Norrköping
12:49 mot Hallsberg
12:52 mot Arboga
Istället för jämn 20-minuterstrafik mellan Stockholm och Södertälje har Mälartåg en 50-minuterslucka och en tripplerad avgång!
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
Den som ska till Södertälje tar lämpligen pendeltåget, att hamna i Södertälje syd en vardagskväll är mindre skoj. Anslutningarna till centralare delar av staden går sällan och passar ytterst sällan till tåget. Restiden borde bli ungefär detsamma.Enceladus skrev:I rusningen är det tätare trafik och då spelar avståndet mellan avgångarna inte lika stor roll mellan Södertälje och Stockholm. Det är framför allt utanför rusningen, när alla tre grenar har timmestrafik, som avståndet mellan avgångarna blir onödigt långt. Betrakta exempelvis samtliga avgångar från Stockholm C till Södertälje Syd klockan 12 på en vardag:X12 skrev:Går inte tågen i en klump för att arbets- och studiependlare från Eskilstuna, Katrineholm respektive Norrköping mot Stockholm börjar ungefär samtidigt?Enceladus skrev:Varför kommer tågen i klump på den gemensamma sträckan mellan Södertälje och Stockholm? Jo, för att resenärerna på den sträckan är inte tillräckligt lönsamma för att tas hänsyn till.
12:39 mot Linköping (InterCity, ej Mälartåg)
12:46 mot Norrköping
12:49 mot Hallsberg
12:52 mot Arboga
Istället för jämn 20-minuterstrafik mellan Stockholm och Södertälje har Mälartåg en 50-minuterslucka och en tripplerad avgång!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
Regionaltågsstationens läge är absolut ett problem, men för längre resor går det ändå att motivera utflykten dit (förutsatt att det går några tåg eller bussar då). Jag misstänker att de flesta Södertäljebor inte åker in till stan (Stockholms stad) när de ska till Malmö, Göteborg eller Karlstad.Joakim W skrev:Den som ska till Södertälje tar lämpligen pendeltåget, att hamna i Södertälje syd en vardagskväll är mindre skoj. Anslutningarna till centralare delar av staden går sällan och passar ytterst sällan till tåget. Restiden borde bli ungefär detsamma.
Uppsala och Arlanda är kanske gränsfall, men jag tror att regionaltågen hade varit ett konkurrenskraftigt alternativ med gemensam taxa, genomgående trafikering och jämn trafik. Södertälje kommun skryter med att det bara tar 40 minuter att åka till Arlanda, men med vilka tåg?
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
Med Intercity-tågen Linköping - Gävle (samt ett snabbtåg)Enceladus skrev:Regionaltågsstationens läge är absolut ett problem, men för längre resor går det ändå att motivera utflykten dit (förutsatt att det går några tåg eller bussar då). Jag misstänker att de flesta Södertäljebor inte åker in till stan (Stockholms stad) när de ska till Malmö, Göteborg eller Karlstad.Joakim W skrev:Den som ska till Södertälje tar lämpligen pendeltåget, att hamna i Södertälje syd en vardagskväll är mindre skoj. Anslutningarna till centralare delar av staden går sällan och passar ytterst sällan till tåget. Restiden borde bli ungefär detsamma.
Uppsala och Arlanda är kanske gränsfall, men jag tror att regionaltågen hade varit ett konkurrenskraftigt alternativ med gemensam taxa, genomgående trafikering och jämn trafik. Södertälje kommun skryter med att det bara tar 40 minuter att åka till Arlanda, men med vilka tåg?
Restiden är dock över 40 minuter. 45 som snabbast. Och ska man söderut så åker jag såklart till Södertälje syd, det är snabbast. Men ska jag norrut så tar jag allt som oftast pendeltåg norrut och byter i Stockholm, men det beror förstås på att trafiken är upplagd så idag.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
Åtgärdsförslag 4 på sidan 116 i remisshandlingen är kraftigt inspirerat av Öresundstågskonceptet, eller rentav en kopia. Det är ingen skam att lära sig av de bästa!
Busstrafiken i Södertälje måste dock läggas om helt...
Busstrafiken i Södertälje måste dock läggas om helt...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mälardalens egna Öresundståg?
Öresundstågen contra MÄLAB verkar ha satt sig på din hjärna!Enceladus skrev:Här är en linjekarta över Öresundstågssystemet i Öresundsregionen och Sydsverige. Stommen utgörs av sträckan Helsingör-Köpenhamn-Kastrup-Malmö-Lund och sedan finns det tre grenar till Göteborg, Kalmar respektive Karlskrona. Grenarna har timmestrafik och den gemensamma sträckan har 20-minuterstrafik under hela dagen. Tågen har samma taxa som lokaltrafiken och har färre uppehåll än lokaltåg men fler uppehåll än fjärrtåg. Genomgående trafikering innebär färre byten till Köpenhamn och Kastrup. Vidare har den centrala sträckan avbrottsfri trafik, dock timmestrafik istället för 20-minuterstrafik på nätterna.
Öresundstågssystemet är ett av världens mest innovativa tågsystem. Kontrasterna mot regionaltågstrafiken i Mälardalen kunde inte vara större. Ingen gemensam taxa, ingen genomgående trafik, samma uppehållsmönster som fjärrtåg på flera sträckor, ingen styv tidtabell, ingen regelbunden trafik (jämna avstånd mellan avgångarna) och ingen avbrottsfri trafik. Det är nästan obegripligt hur två så olika trafiksystem kan finnas i samma land!
Vilket system är då bäst? Statistiken talar för sig själv! Enbart pendeltågen på Nynäsbanan har fler resenärer än alla regionaltåg i Mälardalen tillsammans. I Skåne har Öresundstågen däremot ungefär lika många resenärer som alla andra tåg tillsammans, och då räknas inte Danmark eller andra delar av Sverige. Resenärernas preferenser kunde inte vara tydligare.
Skulle Mälardalen kunna ha ett eget Öresundstågssystem? Absolut! Stommen skulle istället utgöras av Uppsala-Arlanda-Stockholm-Flemingsberg-Södertälje med tre grenar till Örebro, Hallsberg och Norrköping. Trafikutbudet kan i princip vara samma som i det riktiga Öresundstågssystemet, och taxan kan också integreras.
Förutom marknadsfundamentalism, finns det någon bra anledning till att Mälardalen inte ska satsa på ett eget Öresundstågssystem?