
På fredagar är det 10 min fram till 21:48 vilket också är under all kritik.
Ps. Tåget var nästan fullt, skräll.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Om jag minns rätt så hade gröna och röda linjerna ett annat trafikupplägg för några år sedan, nämligen 10-minuterstrafik till midnatt och därefter 30-minuterstrafik. Efter ett tag ersattes detta med 15-minuterstrafik mellan cirka 21:30 och 1:00, ungefär som på blå linjen. Förändringen innebar en försämring innan midnatt, en förbättring efter midnatt samt en mjukare övergång. Följande dokument delvis bekräftar min hypotes (se sidan 8 i länken):daniel_s skrev: ↑lördag 30 april 2022 23:20 Nästan fullt på valborgsmässoafton, jo det är till att ha perspektiv hör jag!
Det har väl alltid varit ungefär denna tidpunkt som 10-minuterstrafiken slutar? Numera är det dessutom fullängdståg hela kvällen på fredagar och lördagar vilket innebär en 100-procentig kapacitetsökning jämfört med för 20 år sedan.
En mjukare övergång från 10-minuterstrafik till 30-minuterstrafik är definitivt önskvärd, men tunnelbanans trafikupplägg är fortfarande ologisk.Trafikförvaltningen skrev:2.1 Röd linje2.3 Grön linje
- Det införs ökad turtäthet sena kvällar/nätter fredagar då perioden med 10-minuterstrafik förlängs fram till 24.00.
- Natt mot lördag och söndag förtätas trafiken (kl. 24.00 – 04.00) genom innerstaden vilket ger 10-minuterstrafik på genom innerstaden.
- Det införs ökad turtäthet sena kvällar/nätter lördagar då perioden med 10-minuterstrafik förlängs fram till 24.00.
- Natt mot lördag och söndag förtätas trafiken (kl. 24.00- 04.30) med korta tåg genom innerstaden vilket ger 10-minuterstrafik.
Köpenhamn håller verkligen på att dra ifrån. För att vara kvar i matchen, istället för att sitta på läktaren, behöver SL absolut kopiera "den kloka principen" som innebär att bara köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg. Återigen är blå linjen ett föredöme, men även där finns förbättringspotential.
Tillsammans med ovanstående kloka princip skulle sittplatsstandard i lågtrafik (beläggningsgraden måste vara mindre än 75 procent på grund av variationer) lösa några av de mest kritiserade bristerna med Stockholms kollektivtrafik. Läser SL ens sina egna kundundersökningar?
Samtidigt måste någon betala. Man kan inte förvänta sig att förare skall arbeta gratis, att underhållsarbetare skall mecka vagnar på sin fritid eller förlita sig på att banarbetare underhåller spåret för att det skulle vara kul.Enceladus skrev: ↑söndag 01 maj 2022 6:28Köpenhamn håller verkligen på att dra ifrån. För att vara kvar i matchen, istället för att sitta på läktaren, behöver SL absolut kopiera "den kloka principen" som innebär att bara köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg. Återigen är blå linjen ett föredöme, men även där finns förbättringspotential.
Tillsammans med ovanstående kloka princip skulle sittplatsstandard i lågtrafik (beläggningsgraden måste vara mindre än 75 procent på grund av variationer) lösa några av de mest kritiserade bristerna med Stockholms kollektivtrafik. Läser SL ens sina egna kundundersökningar?![]()
Underhållsarbete är ett ganska märkligt argument mot att köra fler korta tåg. Faktum är att fler korta tåg i flera fall skulle minska underhållsarbetet...Odd skrev: ↑söndag 01 maj 2022 21:02Samtidigt måste någon betala. Man kan inte förvänta sig att förare skall arbeta gratis, att underhållsarbetare skall mecka vagnar på sin fritid eller förlita sig på att banarbetare underhåller spåret för att det skulle vara kul.Enceladus skrev: ↑söndag 01 maj 2022 6:28Köpenhamn håller verkligen på att dra ifrån. För att vara kvar i matchen, istället för att sitta på läktaren, behöver SL absolut kopiera "den kloka principen" som innebär att bara köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg. Återigen är blå linjen ett föredöme, men även där finns förbättringspotential.
Tillsammans med ovanstående kloka princip skulle sittplatsstandard i lågtrafik (beläggningsgraden måste vara mindre än 75 procent på grund av variationer) lösa några av de mest kritiserade bristerna med Stockholms kollektivtrafik. Läser SL ens sina egna kundundersökningar?![]()
Om det hade funnits oändligt med pengar så skulle man kunna bygga allt överallt och köra hur tätt som helst dygnet runt.
Jag ser att skribenten har varit i Europas brorikaste stad:
Hamburg kan väl rimligen vara en förebild för Stockholm. Men både röda linjen och gröna linjen hade faktiskt 10-minuterstrafik ända till midnatt för några år sedan (se ovanstående inlägg). Detta kan återinföras utan att återgå till 30-minuterstrafik efter midnatt, vilket ju var problemet med det gamla upplägget...Engelskspråkiga Wikipedia skrev:The base frequency for lines S1, S21, S3 and S31 during the day is 10 minutes; before 06:00, after 23:00 and during weekend night service, the frequency is 20 minutes. Multiple lines running on the same tracks, mainly through the city centre but also along the routes served by the S2/S21 and the S3/S31, have shorter intervals. Peak-time lines S2 and S11 decrease intervals in the morning and afternoon.
Tja det var stående nu också. Själv fick jag stå från T-Centralen till Zinkensdamm. Med tätare avgångar så hinner inte perrongen bli lika full. Jag tvivlar starkt på att du är ute i verkligen! Och jag är inte minsta fårvånad att få ännu ett spydigt svar ifrån dig! Att du stör dig på mig hae jag lärt mig för längesedan. Du verkar tro att du är något slags orakel. Ha en fin kväll.
Tack för att du är så trevlig!M224 skrev: ↑måndag 02 maj 2022 18:48Tja det var stående nu också. Själv fick jag stå från T-Centralen till Zinkensdamm. Med tätare avgångar så hinner inte perrongen bli lika full. Jag tvivlar starkt på att du är ute i verkligen! Och jag är inte minsta fårvånad att få ännu ett spydigt svar ifrån dig! Att du stör dig på mig hae jag lärt mig för längesedan. Du verkar tro att du är något slags orakel. Ha en fin kväll.
Tack själv!Diripsi skrev: ↑måndag 02 maj 2022 19:20Tack för att du är så trevlig!M224 skrev: ↑måndag 02 maj 2022 18:48Tja det var stående nu också. Själv fick jag stå från T-Centralen till Zinkensdamm. Med tätare avgångar så hinner inte perrongen bli lika full. Jag tvivlar starkt på att du är ute i verkligen! Och jag är inte minsta fårvånad att få ännu ett spydigt svar ifrån dig! Att du stör dig på mig hae jag lärt mig för längesedan. Du verkar tro att du är något slags orakel. Ha en fin kväll.
Din lösning innebär i alla fall färre sittplatser OCH mindre kapacitet totalt, men fler ståplatser. Precis som du alltid brukar vilja ha.
Vad är det för ogrundande anklagelser? Vill absolut ha tätare trafik när det är motiverat (vilket det definitivt är i detta fall). Men till skillnad från dig vill jag inte ha tätare trafik på bekostnad av sittplatskapaciteten eller den totala sitt- och ståplatskapaciteten.
Och jag vill helst ha vanliga tåg och 10 min trafik. Men om man nämner det så kommer det direkt svar på att det blir för dyrt på grund av vagnkilometer etc. Därför brukar jag förespråka kortare tåg o tätare avgångar så att perrongen hinner bli lika full. Så vi kanske tycker lika då? I sådana fall ber jag om ursäkt.Diripsi skrev: ↑måndag 02 maj 2022 19:57Vad är det för ogrundande anklagelser? Vill absolut ha tätare trafik när det är motiverat (vilket det definitivt är i detta fall). Men till skillnad från dig vill jag inte ha tätare trafik på bekostnad av sittplatskapaciteten eller den totala sitt- och ståplatskapaciteten.
Det vill jag också.
Det du förespråkar är att minska den totala kapaciteten. 10-minuterstrafik med halvtåg motsvarar 20-minuterstrafik med fullängdståg. Förutom då att det blir ännu färre sittplatser med C30.M224 skrev: ↑måndag 02 maj 2022 20:02 Men om man nämner det så kommer det direkt svar på att det blir för dyrt på grund av vagnkilometer etc. Därför brukar jag förespråka kortare tåg o tätare avgångar så att perrongen hinner bli lika full. Så vi kanske tycker lika då? I sådana fall ber jag om ursäkt.