Det har alltså funnits sådana planer. Men de var inte genomarbetade och förverkligades aldrig. Behovet har dock inte minskat - snarare tvärtom.Stadsarkivet skrev:I det nu föreliggande planförslaget har man avstått från möjligheten att vid en senare tidpunkt från tunnelbanan avgrena en linje in i Huddinge. Med tanke på de tidigare berörda farhågorna för att banans kapacitet blir otillräcklig i förhållande till trafikunderlaget synes det också riktigt. Därest man i framtiden skulle finna att en sådan utsträckning av tunnelbanan är motiverad, får man taga olägenheten av att bygga om Rågsveds station och rasera viss bebyggelse. Man bör alternativt hålla möjligheten öppen till anslutande busstrafik från vissa delar av Huddinge.
Tunnelbana till Huddinge - hur såg planerna ut?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tunnelbana till Huddinge - hur såg planerna ut?
Jag har hört från olika källor om att det en gång i tiden fanns planer på att bygga tunnelbana till Huddinge, men jag har aldrig kunnat bekräfta detta. Fram tills nu:
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tunnelbana till Huddinge - hur såg planerna ut?
Fanns det verkligen sådana planer före 1967 när SL (som då hette SS) var en primärkommunal verksamhet och bara trafikerade Stockholms stad?Undantaget linje 15 till Sundbyberg lades ju ner 1959 eftersom den gick utanför kommunen. Stockholms skattebetalare skulle inte stå för verksamhet i grannkommuner. Det är bara att titta på Hagsätragenen och dess "krok" i slutet.
Re: Tunnelbana till Huddinge - hur såg planerna ut?
Naturligtvis insåg man redan långt före hörjelöverenskommelsen att stan skulle växa över sina gränser och att det behövdes tunnelbanor m m till förorterna. Frågan var snarare hur denna "kolonisering" av grannkommunerna skulle gå till. Spånga (1949) blev ju det sista fallet där man tillämpade ren inkorporering, därefter blev det stopp för det då kommunpolitikerna i övriga kommuner (inte minst Solna och Sundbyberg) började ta sig ton.Anders Hanquist skrev: ↑lördag 26 mars 2022 0:25 Fanns det verkligen sådana planer före 1967 när SL (som då hette SS) var en primärkommunal verksamhet och bara trafikerade Stockholms stad?Undantaget linje 15 till Sundbyberg lades ju ner 1959 eftersom den gick utanför kommunen. Stockholms skattebetalare skulle inte stå för verksamhet i grannkommuner. Det är bara att titta på Hagsätragenen och dess "krok" i slutet.
Det var naturligtvis aldrig så att man avbröt något bygge för att man råkade stöta på en stadsgräns, utan man tittade långt in i framtiden och vidtog åtgärder för att så småningom trafikera områdena på andra sidan. Som bekant planerade man redan 1945 in en möjlig avgrening av tunnelbana 1 in i Solna, vilket föranledde en speciell utformning omkring station Odenplan. Bygget av tunnelbana 2 in i Huddinge (som invigdes 1967 eller 1972 beroende på hur man ser det*) måste man ha börjat skissa på redan på 50-talet.
Det där argumentet kring linje 15 är naturligtvis helt orimligt om man betraktar den stora bilden. Stockholm gjorde ju enorma investeringar i grannkommunerna. Men just Solna hade man ett ganska knepigt förhållande till och det är nog i själva verket den saken som avspeglar sig i just det där yttrandet. Det var ju redan bestämt att allt skulle läggas ned, så man hade egentligen kunnat hänvisa till vad som helst!
* Skärholmen och Vårberg inkorporerades i Stockholm 1963, därför blev det först 1972 som tågen korsade stadsgränsen.
Re: Tunnelbana till Huddinge - hur såg planerna ut?
Citatet visar ju snarare att det inte har funnits sådana planer.Enceladus skrev: ↑fredag 25 mars 2022 19:43 Jag har hört från olika källor om att det en gång i tiden fanns planer på att bygga tunnelbana till Huddinge, men jag har aldrig kunnat bekräfta detta. Fram tills nu:
Det har alltså funnits sådana planer. Men de var inte genomarbetade och förverkligades aldrig. Behovet har dock inte minskat - snarare tvärtom.Stadsarkivet skrev:I det nu föreliggande planförslaget har man avstått från möjligheten att vid en senare tidpunkt från tunnelbanan avgrena en linje in i Huddinge. Med tanke på de tidigare berörda farhågorna för att banans kapacitet blir otillräcklig i förhållande till trafikunderlaget synes det också riktigt. Därest man i framtiden skulle finna att en sådan utsträckning av tunnelbanan är motiverad, får man taga olägenheten av att bygga om Rågsveds station och rasera viss bebyggelse. Man bör alternativt hålla möjligheten öppen till anslutande busstrafik från vissa delar av Huddinge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.