Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?

Inlägg av Odd »

Snart öppnar den centrala biten av linjen Elizabeth Line i Crossrail-projectet genom London. Linjen kan vid den första anblicken se ut som en tunnelbana men det är inte det, den är större, effektivare och snabbare än en traditionell tunnelbana.

Kanske är det så att projektet borde vara en förebild för kommande Gula+Rosagrönprickiga linjen i Stockholm, i stället för de halvmesyrer som planeras och genomförs idag?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Re: Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?

Inlägg av Enceladus »

Tunnelbana har väl aldrig haft en unik status i London?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 22 mars 2022 16:24 Tunnelbana har väl aldrig haft en unik status i London?
Om du inte tror mig...
londonunderground.png
londonunderground.png (626.55 KiB) Visad 1016 gånger
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

Kungsholmenbanan borde byggas som komplement till citybanan. En 'citybanan 2' Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Tomteboda hade varit riktigt lönsamt tror jag.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Fyrgeit skrev: tisdag 22 mars 2022 20:53 Kungsholmenbanan borde byggas som komplement till citybanan. En 'citybanan 2' Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Tomteboda hade varit riktigt lönsamt tror jag.
Ja, försäljningen av 30-dagarsbiljetter lär ju skjuta i höjden som aldrig förr! ;-)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev: tisdag 22 mars 2022 16:24 Tunnelbana har väl aldrig haft en unik status i London?
Nånstans mellan 50 och 80 procent av souvenirerna i London har med tunnelbanan därstädes att göra. Så - på ett sätt - jo det har det. London är mycket stolt över sin tunnelbana, speciellt över att de var först.
Professionell tyckare
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Odd skrev: tisdag 22 mars 2022 15:40 Snart öppnar den centrala biten av linjen Elizabeth Line i Crossrail-projectet genom London. Linjen kan vid den första anblicken se ut som en tunnelbana men det är inte det, den är större, effektivare och snabbare än en traditionell tunnelbana.

Kanske är det så att projektet borde vara en förebild för kommande Gula+Rosagrönprickiga linjen i Stockholm, i stället för de halvmesyrer som planeras och genomförs idag?
Jag har alltid tolkat detta som en genomgående pendeltågslinje som sammankopplar diverse spår och stationer? Spåren ansluter väl sedan i det nationella järnvägsnätet?
Bra projekt, men svårapplicerbart på Stockholm då alla våra tunnelbane och pendeltågslinjer strömmar in från förorterna mot getingmidjan.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev: tisdag 05 april 2022 14:17
Odd skrev: tisdag 22 mars 2022 15:40 Snart öppnar den centrala biten av linjen Elizabeth Line i Crossrail-projectet genom London. Linjen kan vid den första anblicken se ut som en tunnelbana men det är inte det, den är större, effektivare och snabbare än en traditionell tunnelbana.

Jag har alltid tolkat detta som en genomgående pendeltågslinje som sammankopplar diverse spår och stationer? Spåren ansluter väl sedan i det nationella järnvägsnätet?
Bra projekt, men svårapplicerbart på Stockholm då alla våra tunnelbane och pendeltågslinjer strömmar in från förorterna mot getingmidjan.
Jag skulle snarare säga att Stockholm kom först. Jag tycker Elizabeth Line är i mångt och mycket en större variant av Citybanan. Det som är svårt att applicera är som du säger att i London finns det ingen plats dit alla linjer går. Ingen centralstation. Men så är London bra mycket större än Stockholm.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev: onsdag 23 mars 2022 8:09
Fyrgeit skrev: tisdag 22 mars 2022 20:53 Kungsholmenbanan borde byggas som komplement till citybanan. En 'citybanan 2' Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Tomteboda hade varit riktigt lönsamt tror jag.
Ja, försäljningen av 30-dagarsbiljetter lär ju skjuta i höjden som aldrig förr! ;-)
Jag tror nog inte det dröjer mer än - gissningsvis - 50 år innan banan blir lönsam.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Kantorn skrev: tisdag 05 april 2022 14:31
daniel_s skrev: onsdag 23 mars 2022 8:09
Jag tror nog inte det dröjer mer än - gissningsvis - 50 år innan banan blir lönsam.
Vissa utbyggnader, som Gulalinjen, kommer aldrig bli lönsam. Redan de första beräkningarna visade ju, innan de kraftiga fördyringarna, att det skulle blivit billigare att skicka resenärerna i taxi de ungefär första 50 åren. Det skulle inte förvåna mig om Gulalinjen blir en relativt kortvarig historia, kanske kan man återanvända tunnlarna till något järnvägsprojekt i framtiden. Eller bygga skyddsrum.
Skriv svar