Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?
Snart öppnar den centrala biten av linjen Elizabeth Line i Crossrail-projectet genom London. Linjen kan vid den första anblicken se ut som en tunnelbana men det är inte det, den är större, effektivare och snabbare än en traditionell tunnelbana.
Kanske är det så att projektet borde vara en förebild för kommande Gula+Rosagrönprickiga linjen i Stockholm, i stället för de halvmesyrer som planeras och genomförs idag?
Kanske är det så att projektet borde vara en förebild för kommande Gula+Rosagrönprickiga linjen i Stockholm, i stället för de halvmesyrer som planeras och genomförs idag?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?
Tunnelbana har väl aldrig haft en unik status i London?
Re: Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?
Om du inte tror mig...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?
Kungsholmenbanan borde byggas som komplement till citybanan. En 'citybanan 2' Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Tomteboda hade varit riktigt lönsamt tror jag.
Re: Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?
Nånstans mellan 50 och 80 procent av souvenirerna i London har med tunnelbanan därstädes att göra. Så - på ett sätt - jo det har det. London är mycket stolt över sin tunnelbana, speciellt över att de var först.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?
Jag har alltid tolkat detta som en genomgående pendeltågslinje som sammankopplar diverse spår och stationer? Spåren ansluter väl sedan i det nationella järnvägsnätet?Odd skrev: ↑tisdag 22 mars 2022 15:40 Snart öppnar den centrala biten av linjen Elizabeth Line i Crossrail-projectet genom London. Linjen kan vid den första anblicken se ut som en tunnelbana men det är inte det, den är större, effektivare och snabbare än en traditionell tunnelbana.
Kanske är det så att projektet borde vara en förebild för kommande Gula+Rosagrönprickiga linjen i Stockholm, i stället för de halvmesyrer som planeras och genomförs idag?
Bra projekt, men svårapplicerbart på Stockholm då alla våra tunnelbane och pendeltågslinjer strömmar in från förorterna mot getingmidjan.
Re: Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?
Jag skulle snarare säga att Stockholm kom först. Jag tycker Elizabeth Line är i mångt och mycket en större variant av Citybanan. Det som är svårt att applicera är som du säger att i London finns det ingen plats dit alla linjer går. Ingen centralstation. Men så är London bra mycket större än Stockholm.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 05 april 2022 14:17Jag har alltid tolkat detta som en genomgående pendeltågslinje som sammankopplar diverse spår och stationer? Spåren ansluter väl sedan i det nationella järnvägsnätet?Odd skrev: ↑tisdag 22 mars 2022 15:40 Snart öppnar den centrala biten av linjen Elizabeth Line i Crossrail-projectet genom London. Linjen kan vid den första anblicken se ut som en tunnelbana men det är inte det, den är större, effektivare och snabbare än en traditionell tunnelbana.
Kanske är det så att projektet borde vara en förebild för kommande Gula+Rosagrönprickiga linjen i Stockholm, i stället för de halvmesyrer som planeras och genomförs idag?
Bra projekt, men svårapplicerbart på Stockholm då alla våra tunnelbane och pendeltågslinjer strömmar in från förorterna mot getingmidjan.
Professionell tyckare
Re: Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?
Jag tror nog inte det dröjer mer än - gissningsvis - 50 år innan banan blir lönsam.
Professionell tyckare
Re: Snart öppnar Crossrail - Skall pendeltågen bli det nya unika?
Vissa utbyggnader, som Gulalinjen, kommer aldrig bli lönsam. Redan de första beräkningarna visade ju, innan de kraftiga fördyringarna, att det skulle blivit billigare att skicka resenärerna i taxi de ungefär första 50 åren. Det skulle inte förvåna mig om Gulalinjen blir en relativt kortvarig historia, kanske kan man återanvända tunnlarna till något järnvägsprojekt i framtiden. Eller bygga skyddsrum.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.