Sida 1 av 1

C30:s leveransväg

Postat: onsdag 16 mars 2022 15:02
av Fyrgeit
Jag undrar en del saker om vägen nya C30-vagnar tar från Hennigsdorf till Stockholm. Vägen in i tunnelbanan är jag bekant med; det är järnvägs- och färjedelen jag undrar över.
Region Stockholm skrev:Tågen bogseras först till Rostock, där de transporteras till Helsingborg via färja.
I Rostock kan man tydligt se trevägsväxeln och rampen...
rostock.png
rostock.png (393.41 KiB) Visad 794 gånger
...I Helsingborg finns ingen liknande konstruktion. På det stället där spår kommer närmast vattnet ser det inte ut som att tåg kan lastas på färjor.
helsingborg.png
helsingborg.png (372.51 KiB) Visad 794 gånger
Är det inte mer rimligt att tågfärjan går mellan Rostock och Trelleborg där det finns ramper och där det går/har gått tågfärjor för inte så länge sedan?

Vad kan rimliga tider för transporten genom Tyskland och Sverige vara? De enda bilder jag har sett på en leverans är en video i Lund (https://youtu.be/Kj11zlWBjiw) och bilder i Mjölby (https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... A4g-Bilder). Finns det fler roliga bilder?

Re: C30:s leveransväg

Postat: onsdag 16 mars 2022 21:31
av daniel_s
Från Rostock går färjan till Trelleborg. Innan Öresundsbron byggdes gick det tågfärjor mellan Helsingör och Helsingborg men det har ju inget med Tyskland att göra.

Sen vet jag inte vilken väg vagnarna tar i Sverige, det kan nog vara lite olika beroende på banarbeten och sånt.

Re: C30:s leveransväg

Postat: torsdag 17 mars 2022 8:33
av Fyrgeit
Tänkte väl att det lät konstigt. Då ljuger regionen https://www.regionstockholm.se/C30
Screenshot_20220317-083201.png
Screenshot_20220317-083201.png (112.01 KiB) Visad 659 gånger

Re: C30:s leveransväg

Postat: torsdag 17 mars 2022 8:54
av daniel_s
Trelleborg, Helsingborg, whatever! Borg som borg! Men det kan ju vara så att tåget går till Helsingborg sedan!

Re: C30:s leveransväg

Postat: torsdag 17 mars 2022 16:09
av C12C3C3C12
Kan ju vara att dom tänkte fel, det borde ju gå en färja Warnemünde - Gedser, sedan på DSB-spår till Helsingör, färjan över till Helsingborg, sedan mot Stockholm. Det har ju skett några ändringar på färjelinjerna från Sverige till kontinenten, är inte uppdatera på dom mera än att Rödby Ferge till Putttgarden tar inga tåg längre.

Re: C30:s leveransväg

Postat: torsdag 17 mars 2022 18:02
av Lennart Petersen
C12C3C3C12 skrev: torsdag 17 mars 2022 16:09 Kan ju vara att dom tänkte fel, det borde ju gå en färja Warnemünde - Gedser, sedan på DSB-spår till Helsingör, färjan över till Helsingborg, sedan mot Stockholm. Det har ju skett några ändringar på färjelinjerna från Sverige till kontinenten, är inte uppdatera på dom mera än att Rödby Ferge till Putttgarden tar inga tåg längre.
Inga tågfärjor mellan Warnemünde-Gedser, banan Gedser-Nykøbing F är stängd, Helsi gör och Helsingborg saknar numera klaffar i färjelägena för att lasta järnvägvagnar. Så med största sannolikhet var det Trelleborg som var ankomstort.

Re: C30:s leveransväg

Postat: torsdag 17 mars 2022 21:06
av Harald
Ja, Trelleborg är väl enda kvarvarande järnvägsfärjeläge i Sverige. Även Göteborg är borta. Sista gången det användes var när Limfjordsbron i Ålborg blev påseglad 2012 och DSB tog hem ett antal motorvagnssätt via Göteborg.

Re: C30:s leveransväg

Postat: fredag 18 mars 2022 0:50
av Lennart Petersen
Harald skrev: torsdag 17 mars 2022 21:06 Ja, Trelleborg är väl enda kvarvarande järnvägsfärjeläge i Sverige. Även Göteborg är borta. Sista gången det användes var när Limfjordsbron i Ålborg blev påseglad 2012 och DSB tog hem ett antal motorvagnssätt via Göteborg.
Ystad tror jag finns kvar som tågfärjehamn men ingen trafik sedan något/några år.
Trelleborg-Rostock är kvar tills vidare, Rostock Seehafen ligger mitt emot Warnemünde som inte används.
När nya färjor beställs så är det tveksamt om de får tågdäck med räls så all tågfärjetrafik till Sverige kan försvinna.
Men Göteborg var ju guld värt 2012 eftersom det inte fanns verkstad för underhåll norr om Ålborg, den långa omvägen över Öresund tog man och kunde hålla igång trafiken.