C30:s leveransväg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit

C30:s leveransväg

Inlägg av Fyrgeit »

Jag undrar en del saker om vägen nya C30-vagnar tar från Hennigsdorf till Stockholm. Vägen in i tunnelbanan är jag bekant med; det är järnvägs- och färjedelen jag undrar över.
Region Stockholm skrev:Tågen bogseras först till Rostock, där de transporteras till Helsingborg via färja.
I Rostock kan man tydligt se trevägsväxeln och rampen...
rostock.png
rostock.png (393.41 KiB) Visad 792 gånger
...I Helsingborg finns ingen liknande konstruktion. På det stället där spår kommer närmast vattnet ser det inte ut som att tåg kan lastas på färjor.
helsingborg.png
helsingborg.png (372.51 KiB) Visad 792 gånger
Är det inte mer rimligt att tågfärjan går mellan Rostock och Trelleborg där det finns ramper och där det går/har gått tågfärjor för inte så länge sedan?

Vad kan rimliga tider för transporten genom Tyskland och Sverige vara? De enda bilder jag har sett på en leverans är en video i Lund (https://youtu.be/Kj11zlWBjiw) och bilder i Mjölby (https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... A4g-Bilder). Finns det fler roliga bilder?
daniel_s

Re: C30:s leveransväg

Inlägg av daniel_s »

Från Rostock går färjan till Trelleborg. Innan Öresundsbron byggdes gick det tågfärjor mellan Helsingör och Helsingborg men det har ju inget med Tyskland att göra.

Sen vet jag inte vilken väg vagnarna tar i Sverige, det kan nog vara lite olika beroende på banarbeten och sånt.
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

Tänkte väl att det lät konstigt. Då ljuger regionen https://www.regionstockholm.se/C30
Screenshot_20220317-083201.png
Screenshot_20220317-083201.png (112.01 KiB) Visad 657 gånger
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Trelleborg, Helsingborg, whatever! Borg som borg! Men det kan ju vara så att tåget går till Helsingborg sedan!
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Kan ju vara att dom tänkte fel, det borde ju gå en färja Warnemünde - Gedser, sedan på DSB-spår till Helsingör, färjan över till Helsingborg, sedan mot Stockholm. Det har ju skett några ändringar på färjelinjerna från Sverige till kontinenten, är inte uppdatera på dom mera än att Rödby Ferge till Putttgarden tar inga tåg längre.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: torsdag 17 mars 2022 16:09 Kan ju vara att dom tänkte fel, det borde ju gå en färja Warnemünde - Gedser, sedan på DSB-spår till Helsingör, färjan över till Helsingborg, sedan mot Stockholm. Det har ju skett några ändringar på färjelinjerna från Sverige till kontinenten, är inte uppdatera på dom mera än att Rödby Ferge till Putttgarden tar inga tåg längre.
Inga tågfärjor mellan Warnemünde-Gedser, banan Gedser-Nykøbing F är stängd, Helsi gör och Helsingborg saknar numera klaffar i färjelägena för att lasta järnvägvagnar. Så med största sannolikhet var det Trelleborg som var ankomstort.
Senast redigerad av Lennart Petersen den fredag 18 mars 2022 0:41, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ja, Trelleborg är väl enda kvarvarande järnvägsfärjeläge i Sverige. Även Göteborg är borta. Sista gången det användes var när Limfjordsbron i Ålborg blev påseglad 2012 och DSB tog hem ett antal motorvagnssätt via Göteborg.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev: torsdag 17 mars 2022 21:06 Ja, Trelleborg är väl enda kvarvarande järnvägsfärjeläge i Sverige. Även Göteborg är borta. Sista gången det användes var när Limfjordsbron i Ålborg blev påseglad 2012 och DSB tog hem ett antal motorvagnssätt via Göteborg.
Ystad tror jag finns kvar som tågfärjehamn men ingen trafik sedan något/några år.
Trelleborg-Rostock är kvar tills vidare, Rostock Seehafen ligger mitt emot Warnemünde som inte används.
När nya färjor beställs så är det tveksamt om de får tågdäck med räls så all tågfärjetrafik till Sverige kan försvinna.
Men Göteborg var ju guld värt 2012 eftersom det inte fanns verkstad för underhåll norr om Ålborg, den långa omvägen över Öresund tog man och kunde hålla igång trafiken.
Skriv svar