Ryssland
Postat: torsdag 03 mars 2022 5:08
Järnvägstrafik till Ryssland under Ukraina kriget
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
På statens järnvägars sida (Finska Statens Järnvägar, altså VR) finns motsvarande på finska https://www.vr.fi/ajankohtaista/2022/03 ... -ukrainaan.VR Group meddelade på tisdagen att vd Lauri Sipponen skickat ett brev till generaldirektören för den ryska järnvägen Oleg Belozorov och informerat om att kontakten mellan de båda bolagen upphör. Undantag görs för den kommunikation som krävs för att trafiken över den finsk-ryska gränsen ska fungera.
För att uttrycka sitt stöd för Ukraina låter VR också alla ukrainska medborgare resa gratis i bolagets tåg.
Trafiken med Allegrotågen mellan S:t Petersburg och Helsingfors fortsätter tills vidare på myndigheternas begäran. Det för att trygga återresan för de finländare som vill resa hem. Också ryska medborgare som vill lämna Ryssland kan använda tågen.
Tills vidare kan bara finska och ryska medborgare resa med Allegro. Begränsningen beror på coronapandemin, men förhandlingar förs om att utvidga rätten att resa även till medborgare i andra länder.
Det är inte så konstigt. På ena sidan om kaspiska havet finns Iran som går ner till Indiska oceanen, på andra sidan finns Ryssland som går upp till Norra ishavet. Det finns helt enkelt ingen bit land som inte inbegriper ena eller andra landet.Enceladus skrev: ↑måndag 09 maj 2022 17:11 För kinesiska tåg som inte passerar genom Ryssland finns nu ersättningsrutt
Tyvärr finns det ingen fast förbindelse mellan Kina och EU som undviker både Ryssland och Iran. Lösningen verkar vara båttransporter över Kaspiska havet.
Irans kärntekniska program har resulterat i olika sanktioner mot landet. Men det finns diskussioner om att lyfta vissa sanktioner på grund av hur svårt det är att ha sanktioner mot både Ryssland och Iran. Det hjälper dock inte att Iran nyligen fastställde beslutet att avrätta en svensk-iransk forskare som arbetade på KI...
För att inte tala om Kina, landet som är själva målet för transporterna.Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 11 maj 2022 12:07 Ryssland och Iran ska undvikas, men Turkmenistan och Azerbadjan går bra? Sanktioner och bojkottningar blandar sannerligen och ger.
Den som inför sanktioner mot hela världen har i praktiken infört sanktioner mot sig själv...Diripsi skrev: ↑onsdag 11 maj 2022 15:24För att inte tala om Kina, landet som är själva målet för transporterna.Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 11 maj 2022 12:07 Ryssland och Iran ska undvikas, men Turkmenistan och Azerbadjan går bra? Sanktioner och bojkottningar blandar sannerligen och ger.
Ja precis. Uiguriska slavläger, diktatur i Hong Kong och svälta ut Shanghaibor är tydligen helt okej enligt "Internationella Samfundet"...Diripsi skrev: ↑onsdag 11 maj 2022 15:24För att inte tala om Kina, landet som är själva målet för transporterna.Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 11 maj 2022 12:07 Ryssland och Iran ska undvikas, men Turkmenistan och Azerbadjan går bra? Sanktioner och bojkottningar blandar sannerligen och ger.
Jasså, har de bredspår där? Spåret byggdes väl av britterna?ADDE skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 1:49 Ja, kina bryr sig inget om det där, så länge de får en normalspårig järnväg till Europa så de kan exportera sina mängder gods utan att båta över Suezkanalen. Jag läste att Pakistan har bestämt sig för att konvertera hela sitt järnvägsnät från Indisk bredspår till normalspår och koppla ihop det med både Iran och Kina. På så vis finns det väl en obruten järnväg ända fram till Turkiet och antagligen fortsätter det därifrån till Europa.
Det finns ju en viss anledning till varför just Ryssland utsätts för vissa sanktioner. Den är förhoppningsvis inte okänd för signaturen. F.ö. handlar tråden om transporttekniska problem med anledning av detta, och inte politik!Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 13:36Ja precis. Uiguriska slavläger, diktatur i Hong Kong och svälta ut Shanghaibor är tydligen helt okej enligt "Internationella Samfundet"...Diripsi skrev: ↑onsdag 11 maj 2022 15:24För att inte tala om Kina, landet som är själva målet för transporterna.Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 11 maj 2022 12:07 Ryssland och Iran ska undvikas, men Turkmenistan och Azerbadjan går bra? Sanktioner och bojkottningar blandar sannerligen och ger.
Njae, Storbritanien hade problem med olika spårvidder, speciellt från London västerut, där Great Western Railway hade ett nät av bredspår och hade stor konkurrens med ett konkurrerenade företag som hade normalspår, så när de ville samtrafikera så blev det problem av olika skäl. Till slut bestämde kungahuset att alla järnvägar i Storbritanien skulle ha 1435mm och alla järnvägar i Irland skulle ha ett annat spårvidd...Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 13:40Jasså, har de bredspår där? Spåret byggdes väl av britterna?ADDE skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 1:49 Ja, kina bryr sig inget om det där, så länge de får en normalspårig järnväg till Europa så de kan exportera sina mängder gods utan att båta över Suezkanalen. Jag läste att Pakistan har bestämt sig för att konvertera hela sitt järnvägsnät från Indisk bredspår till normalspår och koppla ihop det med både Iran och Kina. På så vis finns det väl en obruten järnväg ända fram till Turkiet och antagligen fortsätter det därifrån till Europa.
Som gjorde samma sak på Irland om jag minns rätt. Lustigt att de byggde bredspårig järnväg i övriga imperiet, men hemmavid byggde de normalspår.
Ryssland ja, inte Iran. Att bojkotta Iran när man handlar med Kina är en oerhörd dubbelmoral.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 17:27Det finns ju en viss anledning till varför just Ryssland utsätts för vissa sanktioner. Den är förhoppningsvis inte okänd för signaturen. F.ö. handlar tråden om transporttekniska problem med anledning av detta, och inte politik!Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 13:36Ja precis. Uiguriska slavläger, diktatur i Hong Kong och svälta ut Shanghaibor är tydligen helt okej enligt "Internationella Samfundet"...
Båda. Mest kapspår (det är ju trots allt 3' 6" engelskt), framför allt i södra afrika, medan Östafrika mest har/hade meterspår.
Nu var det ju inte den saken tråden handlade om, eller hur.Diripsi skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 21:59Ryssland ja, inte Iran. Att bojkotta Iran när man handlar med Kina är en oerhörd dubbelmoral.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 17:27Det finns ju en viss anledning till varför just Ryssland utsätts för vissa sanktioner. Den är förhoppningsvis inte okänd för signaturen. F.ö. handlar tråden om transporttekniska problem med anledning av detta, och inte politik!Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 13:36
Ja precis. Uiguriska slavläger, diktatur i Hong Kong och svälta ut Shanghaibor är tydligen helt okej enligt "Internationella Samfundet"...
Dessa trafikrelaterade idéer har nyligen diskuterats i tråden om Rysslands invasion om Ukraina:Kantorn skrev: ↑tisdag 10 maj 2022 12:44Det är inte så konstigt. På ena sidan om kaspiska havet finns Iran som går ner till Indiska oceanen, på andra sidan finns Ryssland som går upp till Norra ishavet. Det finns helt enkelt ingen bit land som inte inbegriper ena eller andra landet.Enceladus skrev: ↑måndag 09 maj 2022 17:11 För kinesiska tåg som inte passerar genom Ryssland finns nu ersättningsrutt
Tyvärr finns det ingen fast förbindelse mellan Kina och EU som undviker både Ryssland och Iran. Lösningen verkar vara båttransporter över Kaspiska havet.
Enceladus skrev: ↑måndag 01 augusti 2022 20:53Escaping a bear hug: Kazakhstan seeks closer ties to US, Europe
En intressant artikel om det vägskäl som Kazakstan står inför. Med Ryssland och Iran som pariastater går vägen mellan Kina och Europa via Kaspiska havet.Responsible Statecraft skrev:Mr. Tokayev hopes that the EU will help Kazakhstan develop “alternative transcontinental corridors,” including “an international trans-Caspian traffic route” that would bypass Russia and link it to a pipeline that connects the Azerbaijan capital of Baku to the Turkish Mediterranean port of Ceyhan.
Focused on connectivity, the Kazakh, Azerbaijani, and Turkish ministers of foreign affairs and transport met in late June to discuss the accelerated development of the route or Middle Corridor that would link Europe and China, bypassing Russia.
Nu verkar det som att Iran aktivt deltar på Rysslands sida i kriget:
Därmed aktualiseras behovet av transportinfrastruktur via Kaspiska havet.ISW skrev:Unconfirmed social media reports suggest that Iran may have sent the first batch of drones to Russia and sent pilots and maintenance personnel to train on the Russian Su-35, potentially suggesting that Iran may seek to use recent aviation agreements to facilitate the acquisition of Russian combat aircraft.
Som bekant är Finland ett av sju EU-länder som inte har den standardiserade spårvidden för järnvägar, även kallad normalspår. De andra sex länderna är de tre baltiska länderna (Estland, Lettland och Litauen), de två iberiska länderna (Spanien och Portugal) samt ölandet Irland (inklusive Nordirland):Statsrådet skrev:Kommissionens ändringsförslag omfattar ett ur Finlands synvinkel orimligt krav. Enligt förslaget ska nya spårförbindelser utan undantag byggas med den europeiska standardens spårvidd (1435 mm). I fråga om befintliga bannät ska det också utarbetas en plan för övergång till den europeiska standardens spårvidd, frånsett de delar av nätet där detta inte är motiverat av kostnads-nyttoskäl.
(Notera att öländerna Cypern och Malta helt saknar järnvägar.)RailTech.com skrev:Finland has a gauge of 1524mm (closer to the Russian gauge of 1520mm), and the orientation of its network is entirely towards Russia, with the exception of a branch in the very north of the country, towards Sweden. The lack of rail traffic to and from Europe is not a major problem for the country, thanks to the sea routes across the Baltic.
[...]
The three Baltic countries Estonia, Latvia and Lithuania are former Soviet bloc countries. They have a network built entirely to Russian standards, with a gauge of 1520mm. This poses a problem for railway traffic to Poland, but not to Russia and Belarus.