Sida 1 av 2

Ryssland

Postat: torsdag 03 mars 2022 5:08
av thorwald
Järnvägstrafik till Ryssland under Ukraina kriget

Re: Ryssland

Postat: torsdag 03 mars 2022 5:18
av thorwald
Hufvudstadsbladet skirver idag följande:
VR Group meddelade på tisdagen att vd Lauri Sipponen skickat ett brev till generaldirektören för den ryska järnvägen Oleg Belozorov och informerat om att kontakten mellan de båda bolagen upphör. Undantag görs för den kommunikation som krävs för att trafiken över den finsk-ryska gränsen ska fungera.
För att uttrycka sitt stöd för Ukraina låter VR också alla ukrainska medborgare resa gratis i bolagets tåg.
Trafiken med Allegrotågen mellan S:t Petersburg och Helsingfors fortsätter tills vidare på myndigheternas begäran. Det för att trygga återresan för de finländare som vill resa hem. Också ryska medborgare som vill lämna Ryssland kan använda tågen.

Tills vidare kan bara finska och ryska medborgare resa med Allegro. Begränsningen beror på coronapandemin, men förhandlingar förs om att utvidga rätten att resa även till medborgare i andra länder.
På statens järnvägars sida (Finska Statens Järnvägar, altså VR) finns motsvarande på finska https://www.vr.fi/ajankohtaista/2022/03 ... -ukrainaan.

Alltså Allegro tågen körs mellan Helsingfors och St:Peterburg tillsvidare. På grund av pandemin var Tolstoj tåget (Helsingfors - Moska) stoppat och tycks nu förbli stoppat,

Re: Ryssland

Postat: fredag 25 mars 2022 9:41
av thorwald
https://www.hbl.fi/artikel/hs-allegro-t ... ed-lordag/
(om linken ej fungerar)
Allegro-tåget som trafikerar mellan S:t Petersburg och Helsingfors stoppas från och med måndag, meddelar VR. Minister Tytti Tuppurainen ser det inte längre som ändamålsenligt att fortsätta med tågtrafiken mellan S:t Petersburg och Helsingfors. Busstrafiken fortsätter tillsvidare, men hur länge :?:
Utvecklingen är vad man kunde vänta sig men bereder ingen glädje.
https://en.wikipedia.org/wiki/Finland_S ... rminal.jpg

Re: Ryssland

Postat: måndag 09 maj 2022 17:11
av Enceladus
För kinesiska tåg som inte passerar genom Ryssland finns nu ersättningsrutt

Tyvärr finns det ingen fast förbindelse mellan Kina och EU som undviker både Ryssland och Iran. Lösningen verkar vara båttransporter över Kaspiska havet.

Re: Ryssland

Postat: tisdag 10 maj 2022 12:44
av Kantorn
Enceladus skrev: måndag 09 maj 2022 17:11 För kinesiska tåg som inte passerar genom Ryssland finns nu ersättningsrutt

Tyvärr finns det ingen fast förbindelse mellan Kina och EU som undviker både Ryssland och Iran. Lösningen verkar vara båttransporter över Kaspiska havet.
Det är inte så konstigt. På ena sidan om kaspiska havet finns Iran som går ner till Indiska oceanen, på andra sidan finns Ryssland som går upp till Norra ishavet. Det finns helt enkelt ingen bit land som inte inbegriper ena eller andra landet.

Re: Ryssland

Postat: onsdag 11 maj 2022 3:40
av ADDE
Vadr det somr fel med Iran när det gäller godståg? Iran har väl åtminstone normalspår...

Re: Ryssland

Postat: onsdag 11 maj 2022 10:40
av Enceladus
ADDE skrev: onsdag 11 maj 2022 3:40 Vadr det somr fel med Iran när det gäller godståg? Iran har väl åtminstone normalspår...
Irans kärntekniska program har resulterat i olika sanktioner mot landet. Men det finns diskussioner om att lyfta vissa sanktioner på grund av hur svårt det är att ha sanktioner mot både Ryssland och Iran. Det hjälper dock inte att Iran nyligen fastställde beslutet att avrätta en svensk-iransk forskare som arbetade på KI...

Re: Ryssland

Postat: onsdag 11 maj 2022 12:07
av Breitspurbahn
Ryssland och Iran ska undvikas, men Turkmenistan och Azerbadjan går bra? Sanktioner och bojkottningar blandar sannerligen och ger.

Re: Ryssland

Postat: onsdag 11 maj 2022 15:24
av Diripsi
Breitspurbahn skrev: onsdag 11 maj 2022 12:07 Ryssland och Iran ska undvikas, men Turkmenistan och Azerbadjan går bra? Sanktioner och bojkottningar blandar sannerligen och ger.
För att inte tala om Kina, landet som är själva målet för transporterna.

Re: Ryssland

Postat: torsdag 12 maj 2022 1:49
av ADDE
Ja, kina bryr sig inget om det där, så länge de får en normalspårig järnväg till Europa så de kan exportera sina mängder gods utan att båta över Suezkanalen. Jag läste att Pakistan har bestämt sig för att konvertera hela sitt järnvägsnät från Indisk bredspår till normalspår och koppla ihop det med både Iran och Kina. På så vis finns det väl en obruten järnväg ända fram till Turkiet och antagligen fortsätter det därifrån till Europa.

Re: Ryssland

Postat: torsdag 12 maj 2022 10:28
av Enceladus
Diripsi skrev: onsdag 11 maj 2022 15:24
Breitspurbahn skrev: onsdag 11 maj 2022 12:07 Ryssland och Iran ska undvikas, men Turkmenistan och Azerbadjan går bra? Sanktioner och bojkottningar blandar sannerligen och ger.
För att inte tala om Kina, landet som är själva målet för transporterna.
Den som inför sanktioner mot hela världen har i praktiken infört sanktioner mot sig själv...

Re: Ryssland

Postat: torsdag 12 maj 2022 13:36
av Breitspurbahn
Diripsi skrev: onsdag 11 maj 2022 15:24
Breitspurbahn skrev: onsdag 11 maj 2022 12:07 Ryssland och Iran ska undvikas, men Turkmenistan och Azerbadjan går bra? Sanktioner och bojkottningar blandar sannerligen och ger.
För att inte tala om Kina, landet som är själva målet för transporterna.
Ja precis. Uiguriska slavläger, diktatur i Hong Kong och svälta ut Shanghaibor är tydligen helt okej enligt "Internationella Samfundet"...

Re: Ryssland

Postat: torsdag 12 maj 2022 13:40
av Breitspurbahn
ADDE skrev: torsdag 12 maj 2022 1:49 Ja, kina bryr sig inget om det där, så länge de får en normalspårig järnväg till Europa så de kan exportera sina mängder gods utan att båta över Suezkanalen. Jag läste att Pakistan har bestämt sig för att konvertera hela sitt järnvägsnät från Indisk bredspår till normalspår och koppla ihop det med både Iran och Kina. På så vis finns det väl en obruten järnväg ända fram till Turkiet och antagligen fortsätter det därifrån till Europa.
Jasså, har de bredspår där? Spåret byggdes väl av britterna?
Som gjorde samma sak på Irland om jag minns rätt. Lustigt att de byggde bredspårig järnväg i övriga imperiet, men hemmavid byggde de normalspår. :shock:

Re: Ryssland

Postat: torsdag 12 maj 2022 17:27
av dr Cassandra Nojdh
Breitspurbahn skrev: torsdag 12 maj 2022 13:36
Diripsi skrev: onsdag 11 maj 2022 15:24
Breitspurbahn skrev: onsdag 11 maj 2022 12:07 Ryssland och Iran ska undvikas, men Turkmenistan och Azerbadjan går bra? Sanktioner och bojkottningar blandar sannerligen och ger.
För att inte tala om Kina, landet som är själva målet för transporterna.
Ja precis. Uiguriska slavläger, diktatur i Hong Kong och svälta ut Shanghaibor är tydligen helt okej enligt "Internationella Samfundet"...
Det finns ju en viss anledning till varför just Ryssland utsätts för vissa sanktioner. Den är förhoppningsvis inte okänd för signaturen. F.ö. handlar tråden om transporttekniska problem med anledning av detta, och inte politik!

Re: Ryssland

Postat: torsdag 12 maj 2022 20:38
av ADDE
Breitspurbahn skrev: torsdag 12 maj 2022 13:40
ADDE skrev: torsdag 12 maj 2022 1:49 Ja, kina bryr sig inget om det där, så länge de får en normalspårig järnväg till Europa så de kan exportera sina mängder gods utan att båta över Suezkanalen. Jag läste att Pakistan har bestämt sig för att konvertera hela sitt järnvägsnät från Indisk bredspår till normalspår och koppla ihop det med både Iran och Kina. På så vis finns det väl en obruten järnväg ända fram till Turkiet och antagligen fortsätter det därifrån till Europa.
Jasså, har de bredspår där? Spåret byggdes väl av britterna?
Som gjorde samma sak på Irland om jag minns rätt. Lustigt att de byggde bredspårig järnväg i övriga imperiet, men hemmavid byggde de normalspår. :shock:
Njae, Storbritanien hade problem med olika spårvidder, speciellt från London västerut, där Great Western Railway hade ett nät av bredspår och hade stor konkurrens med ett konkurrerenade företag som hade normalspår, så när de ville samtrafikera så blev det problem av olika skäl. Till slut bestämde kungahuset att alla järnvägar i Storbritanien skulle ha 1435mm och alla järnvägar i Irland skulle ha ett annat spårvidd...

Sen hade väl de brittiska kolonierna i Afrika meterspår? eller kapspår? är lite osäker där men det var smalspårigt iaf.

Re: Ryssland

Postat: torsdag 12 maj 2022 21:59
av Diripsi
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 12 maj 2022 17:27
Breitspurbahn skrev: torsdag 12 maj 2022 13:36
Diripsi skrev: onsdag 11 maj 2022 15:24
För att inte tala om Kina, landet som är själva målet för transporterna.
Ja precis. Uiguriska slavläger, diktatur i Hong Kong och svälta ut Shanghaibor är tydligen helt okej enligt "Internationella Samfundet"...
Det finns ju en viss anledning till varför just Ryssland utsätts för vissa sanktioner. Den är förhoppningsvis inte okänd för signaturen. F.ö. handlar tråden om transporttekniska problem med anledning av detta, och inte politik!
Ryssland ja, inte Iran. Att bojkotta Iran när man handlar med Kina är en oerhörd dubbelmoral.

Re: Ryssland

Postat: fredag 13 maj 2022 11:45
av Stefan Isaksson
ADDE skrev: torsdag 12 maj 2022 20:38 Sen hade väl de brittiska kolonierna i Afrika meterspår? eller kapspår? är lite osäker där men det var smalspårigt iaf.
Båda. Mest kapspår (det är ju trots allt 3' 6" engelskt), framför allt i södra afrika, medan Östafrika mest har/hade meterspår.
Att det var meterspår i Tanganyika är väl inte så förvånande, kolonin var ju Tysk före första världskriget. Mer förvånande är att linjen Mombasa (Kenya) till Kinshasa (Uganda) också byggdes meterspårig, trots att den byggdes av britterna.
TanZamjärnvägen, från Dar es Salam (Tanganyika) till Zambia, som byggdes omkring 1970 är 1067 mm spårvidd, vilket ger en god vink om förhärskande spårvidd i Zambia (som väl i alla fall har haft järnvägsförbindelse med Kapstaden).

Gräver man lite mer misstänker jag att man hittar ytterligare en massa spårvidder i före detta brittiska kolonier.

Re: Ryssland

Postat: fredag 13 maj 2022 13:25
av dr Cassandra Nojdh
Diripsi skrev: torsdag 12 maj 2022 21:59
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 12 maj 2022 17:27
Breitspurbahn skrev: torsdag 12 maj 2022 13:36

Ja precis. Uiguriska slavläger, diktatur i Hong Kong och svälta ut Shanghaibor är tydligen helt okej enligt "Internationella Samfundet"...
Det finns ju en viss anledning till varför just Ryssland utsätts för vissa sanktioner. Den är förhoppningsvis inte okänd för signaturen. F.ö. handlar tråden om transporttekniska problem med anledning av detta, och inte politik!
Ryssland ja, inte Iran. Att bojkotta Iran när man handlar med Kina är en oerhörd dubbelmoral.
Nu var det ju inte den saken tråden handlade om, eller hur.

Re: Ryssland

Postat: onsdag 03 augusti 2022 13:11
av Enceladus
Kantorn skrev: tisdag 10 maj 2022 12:44
Enceladus skrev: måndag 09 maj 2022 17:11 För kinesiska tåg som inte passerar genom Ryssland finns nu ersättningsrutt

Tyvärr finns det ingen fast förbindelse mellan Kina och EU som undviker både Ryssland och Iran. Lösningen verkar vara båttransporter över Kaspiska havet.
Det är inte så konstigt. På ena sidan om kaspiska havet finns Iran som går ner till Indiska oceanen, på andra sidan finns Ryssland som går upp till Norra ishavet. Det finns helt enkelt ingen bit land som inte inbegriper ena eller andra landet.
Dessa trafikrelaterade idéer har nyligen diskuterats i tråden om Rysslands invasion om Ukraina:
Enceladus skrev: måndag 01 augusti 2022 20:53
Enceladus skrev: måndag 01 augusti 2022 4:15 Intressant nog är Kazakstan det senaste landet att avskaffa dödsstraffet, vilket flera har tolkat som en distansering från Ryssland.
Escaping a bear hug: Kazakhstan seeks closer ties to US, Europe
Responsible Statecraft skrev:Mr. Tokayev hopes that the EU will help Kazakhstan develop “alternative transcontinental corridors,” including “an international trans-Caspian traffic route” that would bypass Russia and link it to a pipeline that connects the Azerbaijan capital of Baku to the Turkish Mediterranean port of Ceyhan.

Focused on connectivity, the Kazakh, Azerbaijani, and Turkish ministers of foreign affairs and transport met in late June to discuss the accelerated development of the route or Middle Corridor that would link Europe and China, bypassing Russia.
En intressant artikel om det vägskäl som Kazakstan står inför. Med Ryssland och Iran som pariastater går vägen mellan Kina och Europa via Kaspiska havet.
ADDE skrev: onsdag 11 maj 2022 3:40 Vadr det somr fel med Iran när det gäller godståg? Iran har väl åtminstone normalspår...
Nu verkar det som att Iran aktivt deltar på Rysslands sida i kriget:
ISW skrev:Unconfirmed social media reports suggest that Iran may have sent the first batch of drones to Russia and sent pilots and maintenance personnel to train on the Russian Su-35, potentially suggesting that Iran may seek to use recent aviation agreements to facilitate the acquisition of Russian combat aircraft.
Därmed aktualiseras behovet av transportinfrastruktur via Kaspiska havet.

Re: Ryssland

Postat: onsdag 03 augusti 2022 13:48
av Enceladus
Minister Harakka: Kommissionens nya förslag till TEN-T-förordning oskäligt för Finland

Rysslands invasion av Ukraina kan få stora långsiktiga konsekvenser för järnvägstrafiken mellan Finland och Ryssland:
Statsrådet skrev:Kommissionens ändringsförslag omfattar ett ur Finlands synvinkel orimligt krav. Enligt förslaget ska nya spårförbindelser utan undantag byggas med den europeiska standardens spårvidd (1435 mm). I fråga om befintliga bannät ska det också utarbetas en plan för övergång till den europeiska standardens spårvidd, frånsett de delar av nätet där detta inte är motiverat av kostnads-nyttoskäl.
Som bekant är Finland ett av sju EU-länder som inte har den standardiserade spårvidden för järnvägar, även kallad normalspår. De andra sex länderna är de tre baltiska länderna (Estland, Lettland och Litauen), de två iberiska länderna (Spanien och Portugal) samt ölandet Irland (inklusive Nordirland):
RailTech.com skrev:Finland has a gauge of 1524mm (closer to the Russian gauge of 1520mm), and the orientation of its network is entirely towards Russia, with the exception of a branch in the very north of the country, towards Sweden. The lack of rail traffic to and from Europe is not a major problem for the country, thanks to the sea routes across the Baltic.

[...]

The three Baltic countries Estonia, Latvia and Lithuania are former Soviet bloc countries. They have a network built entirely to Russian standards, with a gauge of 1520mm. This poses a problem for railway traffic to Poland, but not to Russia and Belarus.
(Notera att öländerna Cypern och Malta helt saknar järnvägar.)

Nya järnvägar i Spanien och Baltikum byggs redan med normalspår, t.ex. Rail Baltica mellan polsk-litauiska gränsen och Tallinn. Nu vill EU alltså att alla nya järnvägar ska byggas med normalspår (förmodligen med undantag för Irland), vilket har stött på motstånd från finskt håll. Kostnaden anses inte kunna motiveras i förhållande till nyttan, åtminstone inte utan en järnvägstunnel mellan Finland och Estland (förvisso ett av trådskaparens favoritprojekt).

Det räcker emellertid inte med en gemensam spårvidd för att integrera EU:s järnvägar. De olika länder har fortfarande inkompatibla signalsystem och linjespänningar (se även denna artikel om Sveriges linjespänning). ERTMS är tänkt att lösa det förstnämnda, men det sistnämnda blir mycket svårare. Tjeckien och Slovakien använder dessutom två olika linjespänningar! I och för sig finns det flerströmsfordon som kan överbrygga detta problem, t.ex. Öresundstågen.

Vidare är det svårt att säga vad som händer med Ryssland. Landet kan kollapsa, isoleras med en ny järnridå eller helt enkelt bli ekonomiskt irrelevant.