Få tag i destinationsrullar ifrån C6
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Få tag i destinationsrullar ifrån C6
Hej!
Jag kontaktade MTR igår, och dom sa att jag skulle kontakta SL för det är dom som äger vagnarna.
Så jag kontaktade Trafikförvaltningen Region Stockholm.
Och fick detta svar:
"Hej,
Svarar på uppdrag av verksamheten,
Svaret är nej inget material från Trafikförvaltningen (TF) lämnas ut till intressenter av två anledningar
1. SL/TF har tidigare erfarenhet att SL egendom har förekommit sammanhang där SL/TF inte vill synas
2. SL/TF har ansvar för att allt material som SL/TF har inhandlat också hanteras enligt gällande regler vid skrotning"
Mvh
RobertE
Jag kontaktade MTR igår, och dom sa att jag skulle kontakta SL för det är dom som äger vagnarna.
Och fick detta svar:
"Hej,
Svaret är nej inget material från Trafikförvaltningen (TF) lämnas ut till intressenter av två anledningar
1. SL/TF har tidigare erfarenhet att SL egendom har förekommit sammanhang där SL/TF inte vill synas
2. SL/TF har ansvar för att allt material som SL/TF har inhandlat också hanteras enligt gällande regler vid skrotning"
Mvh
RobertE
Re: Få tag i destinationsrullar ifrån C6
Svaret i punkt ett har jag full förståelse för. Det är rimligt.RobertE skrev:Hej!
Och fick detta svar:
"Hej,
Mvh
RobertE
Svaret i punkt två är mer tveksamt, rent principiellt. Kan man återvinna pengar från utrangerat material så borde man också göra det. I detta fall rör det sig om så lit värde att det är betydelselöst. Och kommer det i konflikt med punkt ett så bör punkt ett trumfa över.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
Åk till platsen där C6 skrotas och be att få rullarna. Varför komplicera verkligheten?
Av den anledningen så kan man inte som privatperson köpa en tunnelvagn heller, vilket jag sett frågor om tidigare.
Där har vi nog helt olika åsikter. Min åsikt är att offentlig verksamhet ska verka för det allmänas intressen, inte för sina egna varumärkens intressen.LÅ1 skrev:Svaret i punkt ett har jag full förståelse för. Det är rimligt.
Svaret i punkt två är mer tveksamt, rent principiellt. Kan man återvinna pengar från utrangerat material så borde man också göra det. I detta fall rör det sig om så lit värde att det är betydelselöst. Och kommer det i konflikt med punkt ett så bör punkt ett trumfa över.
Det är kanske en bra idé. Det är nog den sista ut vägen.Hechtwagen skrev:Åk till platsen där C6 skrotas och be att få rullarna. Varför komplicera verkligheten?
Jag kontaktade Skroten i Huddinge "Stena Recycling" i måndags.
Och fick svar:
"Har jag förstått frågan rätt?
Är det reservdelar du efterfrågar på de gamla vagnarna?
Vi har inte kvar några delar alls från våra utskrotningar."
Jag svarade:
Destinationsrullarna brukar sitta kvar i vagnarna när dom kommer till skroten.
Destinationsrullarna måste då plockas ut innan vagnarna skrotas.
Jag har inte fått svar än tillbaka.
Din logik är i och för sig oantastlig, men jag är ändå inte helt övertygad om att det är så det går till vid skrotningen 

När jag, som sista trafikledare på "gamla Lidingöbanan" innan den stängde för omfattande renovering, väntade på sista tåget på väg till AGA så såg jag ett scenario framför mig där föraren kom åkande av bara restfarten på en i övrigt tom boggi med spaken i handen efter att spårvagnsentusiaster och övriga plundrat övriga delar av vagnen på den sista färden. Lyckligtvis var det mesta av säkerhetskaraktär kvar i vagnen, i varje fall tills föraren körde in den i hallen och bröt maximalen för sista gången efter ordinarie trafik. Jag har därför förståelse för SLs oro. 

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
2 September 1967 och en bit efter midnatt blev väl välkänd och även omskrivet i pressen när entusiaster följde med de sista vagnarna på vad som skulle vara tomresa till vagnhallarna. Många med skruvmejslar och allt som gick att skruva loss försvann också.Odd skrev:När jag, som sista trafikledare på "gamla Lidingöbanan" innan den stängde för omfattande renovering, väntade på sista tåget på väg till AGA så såg jag ett scenario framför mig där föraren kom åkande av bara restfarten på en i övrigt tom boggi med spaken i handen efter att spårvagnsentusiaster och övriga plundrat övriga delar av vagnen på den sista färden. Lyckligtvis var det mesta av säkerhetskaraktär kvar i vagnen, i varje fall tills föraren körde in den i hallen och bröt maximalen för sista gången efter ordinarie trafik. Jag har därför förståelse för SLs oro.
Det var väl dock något man blundade för , man visste ju vagnarnas öde.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... a-dag-1967
Senast redigerad av Lennart Petersen den torsdag 17 februari 2022 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
Enligt vanligtvis välunderrättad källa hade verkstadspersonalen på lidingöbanan sista tiden använt gängtejp på alla skruvar de skruvade i för att förebygga detta 

Nu vet jag inte om Stena Recycling i Huddinge är den nya entreprenören som fått uppgiften att skrota vagnarna, men några vagnar skrotades i varje fall av/på Lantz Järn i Västberga Industriområde ifjol. Pröva kontakta dem och ställ samma fråga.RobertE skrev:Det är kanske en bra idé. Det är nog den sista ut vägen.Hechtwagen skrev:Åk till platsen där C6 skrotas och be att få rullarna. Varför komplicera verkligheten?
Jag kontaktade Skroten i Huddinge "Stena Recycling" i måndags.
Och fick svar:
"Har jag förstått frågan rätt?
Är det reservdelar du efterfrågar på de gamla vagnarna?
Vi har inte kvar några delar alls från våra utskrotningar."
Jag svarade:
Destinationsrullarna brukar sitta kvar i vagnarna när dom kommer till skroten.
Destinationsrullarna måste då plockas ut innan vagnarna skrotas.
Jag har inte fått svar än tillbaka.
en
Jag kontaktade Lantz Järn & metall AB.
Fick svar:
Hej Robert!
Kul att du hörde av dig till oss på Lantz Järn & metall AB.
Vi har som sagt vunnit upphandlingen av att skrota SL:s tunnelbanans vagnar.
När man gör sådana här upphandlingar så ställs det jätte höga krav på sekretets och om vad man får göra.
Med andra ord så får vi Lantz Järn & metall AB inte lämna ut några saker från tunnelbanans vagnar utan det ska skrotas.
Men vill du dra frågan vidare så prova att maila SL
Det verkar vara helt kört.
Mvh
RobertE
Fick svar:
Hej Robert!
Kul att du hörde av dig till oss på Lantz Järn & metall AB.
Vi har som sagt vunnit upphandlingen av att skrota SL:s tunnelbanans vagnar.
När man gör sådana här upphandlingar så ställs det jätte höga krav på sekretets och om vad man får göra.
Med andra ord så får vi Lantz Järn & metall AB inte lämna ut några saker från tunnelbanans vagnar utan det ska skrotas.
Men vill du dra frågan vidare så prova att maila SL
Det verkar vara helt kört.

Mvh
RobertE
Det säkraste kortet verkar att gå via nån som känner nån på verkstaden. Kanske har du då sådan tur att du kan få en hel låda med oanvända destrullar eller liknande, man vet aldrig vad verkstadspersonalen har gömt undan för något för att inte ekonomerna skall skrota ut fullt fungerande reservdelar...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.