Köpenhamns metro inspirerar. Världens bästa trafikutbud och säkraste transportmedel. Thessalonikis nya tunnelbana försöker efterlikna världens modernaste tunnelbana:
Dubbeltunnlar för avbrottsfri trafik, samma förarlösa tåg från Ansaldo och plattformsdörrar för högsta möjliga säkerhet. Som Picasso och Steve Jobs har sagt: "Bra artister kopierar, stora artister stjäl". Det finns ingen skam i att stjäla de bästa idéerna.Smart Cities Dive skrev:Thessaloniki's underground railway is supposedly similar to the one in Copenhagen. In its first phase, the metro should have 13 stations with modern design and 9.6 km of underground line with twin tunnels. AnsaldoBreda Driverless Metro trains will be used, and the stations will have glass walls with automatic doors on the edge of the platforms for extra safety – a feature that is missing in the otherwise successful Athens' metro.
Nu sällar sig FUT till den växande skaran som stjäl Köpenhamns briljanta tunnelbanekoncept:
Men klarar TF trafikeringen? Upphandlingen av ett nytt signalsystem på röda linjen (även det från Ansaldo) gick ju inget vidare.Mitt i skrev:Med endast 70 meter långa perronger kan den bara trafikeras med korta tåg. Men de ska gå desto oftare.
Station Östberga och Årstafältet blir helt nya stationer och kan få flera entréer, medan Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg och Älvsjö är knutpunkter där den nya linjens plattformar ska integreras.
Kanske blir det självkörande tåg.
Hur röda linjens kapacitetsbrist ska hanteras blir en annan fråga...