Stockholms t-bana är omodern
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stockholms t-bana är omodern
Jag upplever Stockholms tunnelbana som omodern när det kommer till en del saker:
1) Spärrar och spärrvakter känns mycket omodernt. De allra flesta system jag har åkt har inget av dessa utan öppen spärrlinje som ex Tvärbanan och Roslagsbanan. Några undantag är Amsterdam, Bryssel och London. Spärrvakter måste ses om världsunikt för Stockholm?
2) Omodern och bristfällig information i tågen. Vissa tunneltågförare gör ett bra jobb andra verkar passa bättre i en komersiell radiokanal. Att förarna går ut ur hytten känns också omodernt.
3) Tågens planlösning gör att trafikanterna fastnar i vestibulerna samt att många har börjat att undvika att sätta sig på inre sätet.
4) Grenade linjer gillar jag inte för det skapar stor oreda när det blir signalfel etc.
5) 10 min alldeles för tidigt på kvällarna.
1) Spärrar och spärrvakter känns mycket omodernt. De allra flesta system jag har åkt har inget av dessa utan öppen spärrlinje som ex Tvärbanan och Roslagsbanan. Några undantag är Amsterdam, Bryssel och London. Spärrvakter måste ses om världsunikt för Stockholm?
2) Omodern och bristfällig information i tågen. Vissa tunneltågförare gör ett bra jobb andra verkar passa bättre i en komersiell radiokanal. Att förarna går ut ur hytten känns också omodernt.
3) Tågens planlösning gör att trafikanterna fastnar i vestibulerna samt att många har börjat att undvika att sätta sig på inre sätet.
4) Grenade linjer gillar jag inte för det skapar stor oreda när det blir signalfel etc.
5) 10 min alldeles för tidigt på kvällarna.
Re: Stockholms t-bana är omodern
1: Spärrvakter fanns t ex i Paris senast jag var där och i Buenos Aires när jag var där. Så nej, Stockholm är inte unikt på den punkten.
2: Stockholm var tidigt ute med enmansbetjäning på 150 m långa tåg vilket har påverkat utformningen av de tekniska systemen. Genom att föraren går ut ur hytten klarar man sig utan kameror vid raka plattformar, och vid de krökta räcker det med färre kameror och enbart fasta monitorer. Enkelt, billigt och pålitligt = bra.
3: Detta är inget nytt; andra planlösningar har alltid funnits och Stockholm har gjort ett val att ha ganska mycket sittplatser.
4: Detta styrs av vilken kapacitet man vill ha. Har inget att göra med om det är modernt eller inte.
5: Detta styrs av vilken servicenivå man vill erbjuda. Har inget att göra med om det är modernt eller inte.
2: Stockholm var tidigt ute med enmansbetjäning på 150 m långa tåg vilket har påverkat utformningen av de tekniska systemen. Genom att föraren går ut ur hytten klarar man sig utan kameror vid raka plattformar, och vid de krökta räcker det med färre kameror och enbart fasta monitorer. Enkelt, billigt och pålitligt = bra.
3: Detta är inget nytt; andra planlösningar har alltid funnits och Stockholm har gjort ett val att ha ganska mycket sittplatser.
4: Detta styrs av vilken kapacitet man vill ha. Har inget att göra med om det är modernt eller inte.
5: Detta styrs av vilken servicenivå man vill erbjuda. Har inget att göra med om det är modernt eller inte.
Re: Stockholms t-bana är omodern
1) Okej, just dessa städer har jag inte besökt. Man får ju hoppas att de fyller mer funktion där än vad de gör här.daniel_s skrev:1: Spärrvakter fanns t ex i Paris senast jag var där och i Buenos Aires när jag var där. Så nej, Stockholm är inte unikt på den punkten.
2: Stockholm var tidigt ute med enmansbetjäning på 150 m långa tåg vilket har påverkat utformningen av de tekniska systemen. Genom att föraren går ut ur hytten klarar man sig utan kameror vid raka plattformar, och vid de krökta räcker det med färre kameror och enbart fasta monitorer. Enkelt, billigt och pålitligt = bra.
3: Detta är inget nytt; andra planlösningar har alltid funnits och Stockholm har gjort ett val att ha ganska mycket sittplatser.
4: Detta styrs av vilken kapacitet man vill ha. Har inget att göra med om det är modernt eller inte.
5: Detta styrs av vilken servicenivå man vill erbjuda. Har inget att göra med om det är modernt eller inte.
2) Billigt ja, bra tycker jag inte att det är då uppehållen blir längre.
3) Mycket sittplatser = dålig genomströmmning i tågen och få platser för ex barnvagnar. Som tur är ser C30 annorlunda ut. C20 får se om de byggs om.
4) Det är sant, men jag tycker ändå att det är ett dåligt system för t-bana.
5) Sant igen, politikerna kanske borde inse att befolkningen ökar.
Re: Stockholms t-bana är omodern
2: Jag är inte så säker på att uppehållen skulle bli kortare med ITV-monitorer i hytten. Tågen är så långa att det krävs flera bilder och det tar några sekunder att titta på en i taget. Med direkt sikt ser man hela tåget på en gång, och snabbstarten (som är ovanlig eller möjligen unik för Stockholm) hjälper till att reducera tidsförlusten även om man saboterat den lite på senare år genom att lägga till villkoret att hyttdörren ska vara helt stängd.
Re: Stockholms t-bana är omodern
Jag skulle nog säga att huruvida man har viserande personal vid spärrarna eller ej inte har med hur modernt det är. Man skulle kunna se det som en servicemognad och jag tror att det är direkt skadligt för en sådan verksamhet att ta bort all personal på sikt. Utan personlig kontakt blir det hårdare och kallare, men en del kanske kallar det för modernt...
Inte heller övriga punkter ser jag som om det skulle vara modernt eller ej, snarare om det är ändamålsenligt eller ej.
Inte heller övriga punkter ser jag som om det skulle vara modernt eller ej, snarare om det är ändamålsenligt eller ej.
Genius on call
Re: Stockholms t-bana är omodern
Personalen behöver inte tas bort. De skulle kunna bli stationsvärdar som är ute i tågen och på plattformarna. Känns inte som det hänt mycket med tunnelbanan sedan 50-talet bortsett från andra tåg.Odd skrev:Jag skulle nog säga att huruvida man har viserande personal vid spärrarna eller ej inte har med hur modernt det är. Man skulle kunna se det som en servicemognad och jag tror att det är direkt skadligt för en sådan verksamhet att ta bort all personal på sikt. Utan personlig kontakt blir det hårdare och kallare, men en del kanske kallar det för modernt...
Inte heller övriga punkter ser jag som om det skulle vara modernt eller ej, snarare om det är ändamålsenligt eller ej.
Re: Stockholms t-bana är omodern
Men så är det ju i hela världen. Tunnelbanan som fenomen var väl helt enkelt rätt så färdiguppfunnen på 50-talet.M224 skrev:Personalen behöver inte tas bort. De skulle kunna bli stationsvärdar som är ute i tågen och på plattformarna. Känns inte som det hänt mycket med tunnelbanan sedan 50-talet bortsett från andra tåg.Odd skrev:Jag skulle nog säga att huruvida man har viserande personal vid spärrarna eller ej inte har med hur modernt det är. Man skulle kunna se det som en servicemognad och jag tror att det är direkt skadligt för en sådan verksamhet att ta bort all personal på sikt. Utan personlig kontakt blir det hårdare och kallare, men en del kanske kallar det för modernt...
Inte heller övriga punkter ser jag som om det skulle vara modernt eller ej, snarare om det är ändamålsenligt eller ej.
Det är lite svårt att förstå vad du jämför med just när du talar om bemanningen på stationerna. Jag skulle påstå att det är helt normalt åtminstone i lite större tunnelbanesystem att ha bemannade kassor där folk kan köpa biljetter, ställa frågor m m.
Re: Stockholms t-bana är omodern
Det finns mycket att förbättra. Bättre informationssystem i tågen, mer personal på plattformar och i tåg, digital reklam i tågen, bättre uttrop. Okej behåll spärrvakterna men ta bort spärrarna då. Det fungerar ju i städer som Helsingfors, Oslo, Köpenhamn, Berlin, Hamburg, Budapest o Prag. Spärrarna skapar trängsel och stress.daniel_s skrev:Men så är det ju i hela världen. Tunnelbanan som fenomen var väl helt enkelt rätt så färdiguppfunnen på 50-talet.M224 skrev:Personalen behöver inte tas bort. De skulle kunna bli stationsvärdar som är ute i tågen och på plattformarna. Känns inte som det hänt mycket med tunnelbanan sedan 50-talet bortsett från andra tåg.Odd skrev:Jag skulle nog säga att huruvida man har viserande personal vid spärrarna eller ej inte har med hur modernt det är. Man skulle kunna se det som en servicemognad och jag tror att det är direkt skadligt för en sådan verksamhet att ta bort all personal på sikt. Utan personlig kontakt blir det hårdare och kallare, men en del kanske kallar det för modernt...
Inte heller övriga punkter ser jag som om det skulle vara modernt eller ej, snarare om det är ändamålsenligt eller ej.
Det är lite svårt att förstå vad du jämför med just när du talar om bemanningen på stationerna. Jag skulle påstå att det är helt normalt åtminstone i lite större tunnelbanesystem att ha bemannade kassor där folk kan köpa biljetter, ställa frågor m m.
Just nu sitter jag fast i ett C20 tåg på röda linjen mellan TCE och GAS. Ingen hör vad föraren informerar om. Men det verkar vara ett trasigt tåg längre fram. Yay!
Re: Stockholms t-bana är omodern
Enligt sl.se är det ordningsproblem.M224 skrev:Just nu sitter jag fast i ett C20 tåg på röda linjen mellan TCE och GAS. Ingen hör vad föraren informerar om. Men det verkar vara ett trasigt tåg längre fram. Yay!
Troligtvis använder föraren mikrofonen på fel sätt. Man ska tala tillräckligt nära och rakt in i den men vissa vill helst höras så lite som möjligt och då kan man ju göra olika saker för att försämra ljudåtergivningen. När folk sen klagar så skyller man på tekniken. Men inget av detta är omodernt! (På äldre mikrofoner finns åtminstone en skylt som anger lämpligt talavstånd!)
Re: Stockholms t-bana är omodern
Det löste sig relativt fort.daniel_s skrev:Enligt sl.se är det ordningsproblem.M224 skrev:Just nu sitter jag fast i ett C20 tåg på röda linjen mellan TCE och GAS. Ingen hör vad föraren informerar om. Men det verkar vara ett trasigt tåg längre fram. Yay!
Troligtvis använder föraren mikrofonen på fel sätt. Man ska tala tillräckligt nära och rakt in i den men vissa vill helst höras så lite som möjligt och då kan man ju göra olika saker för att försämra ljudåtergivningen. När folk sen klagar så skyller man på tekniken. Men inget av detta är omodernt! (På äldre mikrofoner finns åtminstone en skylt som anger lämpligt talavstånd!)
Re: Stockholms t-bana är omodern
Grattis! Kanske tack vare det moderna inslaget med radioförsedda ordningsvakter?M224 skrev:Det löste sig relativt fort.
Re: Stockholms t-bana är omodern
Mycket möjligt.daniel_s skrev:Grattis! Kanske tack vare det moderna inslaget med radioförsedda ordningsvakter?M224 skrev:Det löste sig relativt fort.
Re: Stockholms t-bana är omodern
Heösingfors tunnelbana har liknande tåglängder, om än längre, men där kliver föraren inte ur hytten, och tåget brassar iväg så fort dörrarna är stängda. Och inte har man hört om något tillbud eller att någon har klämt sig och tåget bara for iväg... så det som göra i H-fors verakr fungera rätt bra och effektivt!daniel_s skrev:2: Jag är inte så säker på att uppehållen skulle bli kortare med ITV-monitorer i hytten. Tågen är så långa att det krävs flera bilder och det tar några sekunder att titta på en i taget. Med direkt sikt ser man hela tåget på en gång, och snabbstarten (som är ovanlig eller möjligen unik för Stockholm) hjälper till att reducera tidsförlusten även om man saboterat den lite på senare år genom att lägga till villkoret att hyttdörren ska vara helt stängd.
Re: Stockholms t-bana är omodern
Ja du Adde, i de allra flesta städer verkar det fungera utmärkt att bara stänga dörrarna och brassa iväg. I Stockholms tunnelbana räcker det inte med att det ljuder och lyser rött, förarna ska behöva varna också. Och dagligen råkar jag ut för att dörrarna måste öppnas igen både två och tre gånger.ADDE skrev:Heösingfors tunnelbana har liknande tåglängder, om än längre, men där kliver föraren inte ur hytten, och tåget brassar iväg så fort dörrarna är stängda. Och inte har man hört om något tillbud eller att någon har klämt sig och tåget bara for iväg... så det som göra i H-fors verakr fungera rätt bra och effektivt!daniel_s skrev:2: Jag är inte så säker på att uppehållen skulle bli kortare med ITV-monitorer i hytten. Tågen är så långa att det krävs flera bilder och det tar några sekunder att titta på en i taget. Med direkt sikt ser man hela tåget på en gång, och snabbstarten (som är ovanlig eller möjligen unik för Stockholm) hjälper till att reducera tidsförlusten även om man saboterat den lite på senare år genom att lägga till villkoret att hyttdörren ska vara helt stängd.
Det är jäkligt irriterande eftersom det i rusningstrafik påverkar tågen som ligger bakom.
Re: Stockholms t-bana är omodern
Mja, någon form av kameror/speglar brukar det finnas vid enmansdrift i de flesta städer. Det är sällsynt (om det alls finns) att man bara stänger dörrarna i blindo!M224 skrev:
Ja du Adde, i de allra flesta städer verkar det fungera utmärkt att bara stänga dörrarna och brassa iväg. I Stockholms tunnelbana räcker det inte med att det ljuder och lyser rött, förarna ska behöva varna också.
Tåglängden i Helsingfors tror jag f ö är max 6 vagnar men rätta mig om jag har fel.
Re: Stockholms t-bana är omodern
I Berlin, i början av 1990-talet, så började S-bahntågen rulla innan dörrarna var helt stängda. Under varma dagar satte någon foten emellan så dörrarna inte gick helt igen, sedan kunde de öppnas och ventilationen i vagnen blev maxad! Vet inte hur länge dessa tåg var i drift. Tror att det var tåg med träbänkar.daniel_s skrev:Mja, någon form av kameror/speglar brukar det finnas vid enmansdrift i de flesta städer. Det är sällsynt (om det alls finns) att man bara stänger dörrarna i blindo!M224 skrev:
Ja du Adde, i de allra flesta städer verkar det fungera utmärkt att bara stänga dörrarna och brassa iväg. I Stockholms tunnelbana räcker det inte med att det ljuder och lyser rött, förarna ska behöva varna också.
Tåglängden i Helsingfors tror jag f ö är max 6 vagnar men rätta mig om jag har fel.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholms t-bana är omodern
Dessa tåg hade väl tågvakter.LÅ1 skrev: I Berlin, i början av 1990-talet, så började S-bahntågen rulla innan dörrarna var helt stängda. Under varma dagar satte någon foten emellan så dörrarna inte gick helt igen, sedan kunde de öppnas och ventilationen i vagnen blev maxad! Vet inte hur länge dessa tåg var i drift. Tror att det var tåg med träbänkar.
Re: Stockholms t-bana är omodern
Det är möjligt!daniel_s skrev:Dessa tåg hade väl tågvakter.LÅ1 skrev: I Berlin, i början av 1990-talet, så började S-bahntågen rulla innan dörrarna var helt stängda. Under varma dagar satte någon foten emellan så dörrarna inte gick helt igen, sedan kunde de öppnas och ventilationen i vagnen blev maxad! Vet inte hur länge dessa tåg var i drift. Tror att det var tåg med träbänkar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholms t-bana är omodern
Dessutom skulle jag vilja påpeka att det är bra och modernt att föraren får resa på sig och titta ut. Av flera skäl. Vi vet sedan länge att monotona arbeten skapar arbetsskador. Att sitta still och köra utan att ha flera olika moment kan förvärra konsekvenserna av trötthet m.m.daniel_s skrev: Mja, någon form av kameror/speglar brukar det finnas vid enmansdrift i de flesta städer. Det är sällsynt (om det alls finns) att man bara stänger dörrarna i blindo!
Att förarna reser på sig och går ut på plattformen för att genomföra dörrstängning är alltså en riktigt modern lösning på ett säkerhetsproblem - även om det kanske inte är genomtänkt så.
Med tanke på att det inte tar längre tid att komma iväg (bl.a. tack vare snabbstarten) så är detta en riktigt riktigt bra grej.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Stockholms t-bana är omodern
Det är väl inget som hindrar att man reser sig upp vid stationsstoppen även om man inte tittar ut. Hur som helst så upplever jag stationsuppehållen som betydligt längre i Stockholm än alla andra system jag åkt med.2763 skrev:Dessutom skulle jag vilja påpeka att det är bra och modernt att föraren får resa på sig och titta ut. Av flera skäl. Vi vet sedan länge att monotona arbeten skapar arbetsskador. Att sitta still och köra utan att ha flera olika moment kan förvärra konsekvenserna av trötthet m.m.daniel_s skrev: Mja, någon form av kameror/speglar brukar det finnas vid enmansdrift i de flesta städer. Det är sällsynt (om det alls finns) att man bara stänger dörrarna i blindo!
Att förarna reser på sig och går ut på plattformen för att genomföra dörrstängning är alltså en riktigt modern lösning på ett säkerhetsproblem - även om det kanske inte är genomtänkt så.
Med tanke på att det inte tar längre tid att komma iväg (bl.a. tack vare snabbstarten) så är detta en riktigt riktigt bra grej.
//T