Stockholms t-bana är omodern

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av M224 »

Jag upplever Stockholms tunnelbana som omodern när det kommer till en del saker:

1) Spärrar och spärrvakter känns mycket omodernt. De allra flesta system jag har åkt har inget av dessa utan öppen spärrlinje som ex Tvärbanan och Roslagsbanan. Några undantag är Amsterdam, Bryssel och London. Spärrvakter måste ses om världsunikt för Stockholm?
2) Omodern och bristfällig information i tågen. Vissa tunneltågförare gör ett bra jobb andra verkar passa bättre i en komersiell radiokanal. Att förarna går ut ur hytten känns också omodernt.
3) Tågens planlösning gör att trafikanterna fastnar i vestibulerna samt att många har börjat att undvika att sätta sig på inre sätet.
4) Grenade linjer gillar jag inte för det skapar stor oreda när det blir signalfel etc.
5) 10 min alldeles för tidigt på kvällarna.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av daniel_s »

1: Spärrvakter fanns t ex i Paris senast jag var där och i Buenos Aires när jag var där. Så nej, Stockholm är inte unikt på den punkten.

2: Stockholm var tidigt ute med enmansbetjäning på 150 m långa tåg vilket har påverkat utformningen av de tekniska systemen. Genom att föraren går ut ur hytten klarar man sig utan kameror vid raka plattformar, och vid de krökta räcker det med färre kameror och enbart fasta monitorer. Enkelt, billigt och pålitligt = bra.

3: Detta är inget nytt; andra planlösningar har alltid funnits och Stockholm har gjort ett val att ha ganska mycket sittplatser.

4: Detta styrs av vilken kapacitet man vill ha. Har inget att göra med om det är modernt eller inte.

5: Detta styrs av vilken servicenivå man vill erbjuda. Har inget att göra med om det är modernt eller inte.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:1: Spärrvakter fanns t ex i Paris senast jag var där och i Buenos Aires när jag var där. Så nej, Stockholm är inte unikt på den punkten.


2: Stockholm var tidigt ute med enmansbetjäning på 150 m långa tåg vilket har påverkat utformningen av de tekniska systemen. Genom att föraren går ut ur hytten klarar man sig utan kameror vid raka plattformar, och vid de krökta räcker det med färre kameror och enbart fasta monitorer. Enkelt, billigt och pålitligt = bra.

3: Detta är inget nytt; andra planlösningar har alltid funnits och Stockholm har gjort ett val att ha ganska mycket sittplatser.

4: Detta styrs av vilken kapacitet man vill ha. Har inget att göra med om det är modernt eller inte.

5: Detta styrs av vilken servicenivå man vill erbjuda. Har inget att göra med om det är modernt eller inte.
1) Okej, just dessa städer har jag inte besökt. Man får ju hoppas att de fyller mer funktion där än vad de gör här.
2) Billigt ja, bra tycker jag inte att det är då uppehållen blir längre.
3) Mycket sittplatser = dålig genomströmmning i tågen och få platser för ex barnvagnar. Som tur är ser C30 annorlunda ut. C20 får se om de byggs om.
4) Det är sant, men jag tycker ändå att det är ett dåligt system för t-bana.
5) Sant igen, politikerna kanske borde inse att befolkningen ökar.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av daniel_s »

2: Jag är inte så säker på att uppehållen skulle bli kortare med ITV-monitorer i hytten. Tågen är så långa att det krävs flera bilder och det tar några sekunder att titta på en i taget. Med direkt sikt ser man hela tåget på en gång, och snabbstarten (som är ovanlig eller möjligen unik för Stockholm) hjälper till att reducera tidsförlusten även om man saboterat den lite på senare år genom att lägga till villkoret att hyttdörren ska vara helt stängd.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av Odd »

Jag skulle nog säga att huruvida man har viserande personal vid spärrarna eller ej inte har med hur modernt det är. Man skulle kunna se det som en servicemognad och jag tror att det är direkt skadligt för en sådan verksamhet att ta bort all personal på sikt. Utan personlig kontakt blir det hårdare och kallare, men en del kanske kallar det för modernt...

Inte heller övriga punkter ser jag som om det skulle vara modernt eller ej, snarare om det är ändamålsenligt eller ej.
Genius on call
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av M224 »

Odd skrev:Jag skulle nog säga att huruvida man har viserande personal vid spärrarna eller ej inte har med hur modernt det är. Man skulle kunna se det som en servicemognad och jag tror att det är direkt skadligt för en sådan verksamhet att ta bort all personal på sikt. Utan personlig kontakt blir det hårdare och kallare, men en del kanske kallar det för modernt...

Inte heller övriga punkter ser jag som om det skulle vara modernt eller ej, snarare om det är ändamålsenligt eller ej.
Personalen behöver inte tas bort. De skulle kunna bli stationsvärdar som är ute i tågen och på plattformarna. Känns inte som det hänt mycket med tunnelbanan sedan 50-talet bortsett från andra tåg.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:
Odd skrev:Jag skulle nog säga att huruvida man har viserande personal vid spärrarna eller ej inte har med hur modernt det är. Man skulle kunna se det som en servicemognad och jag tror att det är direkt skadligt för en sådan verksamhet att ta bort all personal på sikt. Utan personlig kontakt blir det hårdare och kallare, men en del kanske kallar det för modernt...

Inte heller övriga punkter ser jag som om det skulle vara modernt eller ej, snarare om det är ändamålsenligt eller ej.
Personalen behöver inte tas bort. De skulle kunna bli stationsvärdar som är ute i tågen och på plattformarna. Känns inte som det hänt mycket med tunnelbanan sedan 50-talet bortsett från andra tåg.
Men så är det ju i hela världen. Tunnelbanan som fenomen var väl helt enkelt rätt så färdiguppfunnen på 50-talet.

Det är lite svårt att förstå vad du jämför med just när du talar om bemanningen på stationerna. Jag skulle påstå att det är helt normalt åtminstone i lite större tunnelbanesystem att ha bemannade kassor där folk kan köpa biljetter, ställa frågor m m.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
M224 skrev:
Odd skrev:Jag skulle nog säga att huruvida man har viserande personal vid spärrarna eller ej inte har med hur modernt det är. Man skulle kunna se det som en servicemognad och jag tror att det är direkt skadligt för en sådan verksamhet att ta bort all personal på sikt. Utan personlig kontakt blir det hårdare och kallare, men en del kanske kallar det för modernt...

Inte heller övriga punkter ser jag som om det skulle vara modernt eller ej, snarare om det är ändamålsenligt eller ej.
Personalen behöver inte tas bort. De skulle kunna bli stationsvärdar som är ute i tågen och på plattformarna. Känns inte som det hänt mycket med tunnelbanan sedan 50-talet bortsett från andra tåg.
Men så är det ju i hela världen. Tunnelbanan som fenomen var väl helt enkelt rätt så färdiguppfunnen på 50-talet.

Det är lite svårt att förstå vad du jämför med just när du talar om bemanningen på stationerna. Jag skulle påstå att det är helt normalt åtminstone i lite större tunnelbanesystem att ha bemannade kassor där folk kan köpa biljetter, ställa frågor m m.
Det finns mycket att förbättra. Bättre informationssystem i tågen, mer personal på plattformar och i tåg, digital reklam i tågen, bättre uttrop. Okej behåll spärrvakterna men ta bort spärrarna då. Det fungerar ju i städer som Helsingfors, Oslo, Köpenhamn, Berlin, Hamburg, Budapest o Prag. Spärrarna skapar trängsel och stress.

Just nu sitter jag fast i ett C20 tåg på röda linjen mellan TCE och GAS. Ingen hör vad föraren informerar om. Men det verkar vara ett trasigt tåg längre fram. Yay!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Just nu sitter jag fast i ett C20 tåg på röda linjen mellan TCE och GAS. Ingen hör vad föraren informerar om. Men det verkar vara ett trasigt tåg längre fram. Yay!
Enligt sl.se är det ordningsproblem.

Troligtvis använder föraren mikrofonen på fel sätt. Man ska tala tillräckligt nära och rakt in i den men vissa vill helst höras så lite som möjligt och då kan man ju göra olika saker för att försämra ljudåtergivningen. När folk sen klagar så skyller man på tekniken. Men inget av detta är omodernt! (På äldre mikrofoner finns åtminstone en skylt som anger lämpligt talavstånd!)
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
M224 skrev:Just nu sitter jag fast i ett C20 tåg på röda linjen mellan TCE och GAS. Ingen hör vad föraren informerar om. Men det verkar vara ett trasigt tåg längre fram. Yay!
Enligt sl.se är det ordningsproblem.

Troligtvis använder föraren mikrofonen på fel sätt. Man ska tala tillräckligt nära och rakt in i den men vissa vill helst höras så lite som möjligt och då kan man ju göra olika saker för att försämra ljudåtergivningen. När folk sen klagar så skyller man på tekniken. Men inget av detta är omodernt! (På äldre mikrofoner finns åtminstone en skylt som anger lämpligt talavstånd!)
Det löste sig relativt fort.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Det löste sig relativt fort.
Grattis! Kanske tack vare det moderna inslaget med radioförsedda ordningsvakter?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
M224 skrev:Det löste sig relativt fort.
Grattis! Kanske tack vare det moderna inslaget med radioförsedda ordningsvakter?
Mycket möjligt.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av ADDE »

daniel_s skrev:2: Jag är inte så säker på att uppehållen skulle bli kortare med ITV-monitorer i hytten. Tågen är så långa att det krävs flera bilder och det tar några sekunder att titta på en i taget. Med direkt sikt ser man hela tåget på en gång, och snabbstarten (som är ovanlig eller möjligen unik för Stockholm) hjälper till att reducera tidsförlusten även om man saboterat den lite på senare år genom att lägga till villkoret att hyttdörren ska vara helt stängd.
Heösingfors tunnelbana har liknande tåglängder, om än längre, men där kliver föraren inte ur hytten, och tåget brassar iväg så fort dörrarna är stängda. Och inte har man hört om något tillbud eller att någon har klämt sig och tåget bara for iväg... så det som göra i H-fors verakr fungera rätt bra och effektivt!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av M224 »

ADDE skrev:
daniel_s skrev:2: Jag är inte så säker på att uppehållen skulle bli kortare med ITV-monitorer i hytten. Tågen är så långa att det krävs flera bilder och det tar några sekunder att titta på en i taget. Med direkt sikt ser man hela tåget på en gång, och snabbstarten (som är ovanlig eller möjligen unik för Stockholm) hjälper till att reducera tidsförlusten även om man saboterat den lite på senare år genom att lägga till villkoret att hyttdörren ska vara helt stängd.
Heösingfors tunnelbana har liknande tåglängder, om än längre, men där kliver föraren inte ur hytten, och tåget brassar iväg så fort dörrarna är stängda. Och inte har man hört om något tillbud eller att någon har klämt sig och tåget bara for iväg... så det som göra i H-fors verakr fungera rätt bra och effektivt!
Ja du Adde, i de allra flesta städer verkar det fungera utmärkt att bara stänga dörrarna och brassa iväg. I Stockholms tunnelbana räcker det inte med att det ljuder och lyser rött, förarna ska behöva varna också. Och dagligen råkar jag ut för att dörrarna måste öppnas igen både två och tre gånger.
Det är jäkligt irriterande eftersom det i rusningstrafik påverkar tågen som ligger bakom.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:
Ja du Adde, i de allra flesta städer verkar det fungera utmärkt att bara stänga dörrarna och brassa iväg. I Stockholms tunnelbana räcker det inte med att det ljuder och lyser rött, förarna ska behöva varna också.
Mja, någon form av kameror/speglar brukar det finnas vid enmansdrift i de flesta städer. Det är sällsynt (om det alls finns) att man bara stänger dörrarna i blindo!

Tåglängden i Helsingfors tror jag f ö är max 6 vagnar men rätta mig om jag har fel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
M224 skrev:
Ja du Adde, i de allra flesta städer verkar det fungera utmärkt att bara stänga dörrarna och brassa iväg. I Stockholms tunnelbana räcker det inte med att det ljuder och lyser rött, förarna ska behöva varna också.
Mja, någon form av kameror/speglar brukar det finnas vid enmansdrift i de flesta städer. Det är sällsynt (om det alls finns) att man bara stänger dörrarna i blindo!

Tåglängden i Helsingfors tror jag f ö är max 6 vagnar men rätta mig om jag har fel.
I Berlin, i början av 1990-talet, så började S-bahntågen rulla innan dörrarna var helt stängda. Under varma dagar satte någon foten emellan så dörrarna inte gick helt igen, sedan kunde de öppnas och ventilationen i vagnen blev maxad! Vet inte hur länge dessa tåg var i drift. Tror att det var tåg med träbänkar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: I Berlin, i början av 1990-talet, så började S-bahntågen rulla innan dörrarna var helt stängda. Under varma dagar satte någon foten emellan så dörrarna inte gick helt igen, sedan kunde de öppnas och ventilationen i vagnen blev maxad! Vet inte hur länge dessa tåg var i drift. Tror att det var tåg med träbänkar.
Dessa tåg hade väl tågvakter.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev: I Berlin, i början av 1990-talet, så började S-bahntågen rulla innan dörrarna var helt stängda. Under varma dagar satte någon foten emellan så dörrarna inte gick helt igen, sedan kunde de öppnas och ventilationen i vagnen blev maxad! Vet inte hur länge dessa tåg var i drift. Tror att det var tåg med träbänkar.
Dessa tåg hade väl tågvakter.
Det är möjligt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev: Mja, någon form av kameror/speglar brukar det finnas vid enmansdrift i de flesta städer. Det är sällsynt (om det alls finns) att man bara stänger dörrarna i blindo!
Dessutom skulle jag vilja påpeka att det är bra och modernt att föraren får resa på sig och titta ut. Av flera skäl. Vi vet sedan länge att monotona arbeten skapar arbetsskador. Att sitta still och köra utan att ha flera olika moment kan förvärra konsekvenserna av trötthet m.m.

Att förarna reser på sig och går ut på plattformen för att genomföra dörrstängning är alltså en riktigt modern lösning på ett säkerhetsproblem - även om det kanske inte är genomtänkt så.
Med tanke på att det inte tar längre tid att komma iväg (bl.a. tack vare snabbstarten) så är detta en riktigt riktigt bra grej.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Stockholms t-bana är omodern

Inlägg av M224 »

2763 skrev:
daniel_s skrev: Mja, någon form av kameror/speglar brukar det finnas vid enmansdrift i de flesta städer. Det är sällsynt (om det alls finns) att man bara stänger dörrarna i blindo!
Dessutom skulle jag vilja påpeka att det är bra och modernt att föraren får resa på sig och titta ut. Av flera skäl. Vi vet sedan länge att monotona arbeten skapar arbetsskador. Att sitta still och köra utan att ha flera olika moment kan förvärra konsekvenserna av trötthet m.m.

Att förarna reser på sig och går ut på plattformen för att genomföra dörrstängning är alltså en riktigt modern lösning på ett säkerhetsproblem - även om det kanske inte är genomtänkt så.
Med tanke på att det inte tar längre tid att komma iväg (bl.a. tack vare snabbstarten) så är detta en riktigt riktigt bra grej.

//T
Det är väl inget som hindrar att man reser sig upp vid stationsstoppen även om man inte tittar ut. Hur som helst så upplever jag stationsuppehållen som betydligt längre i Stockholm än alla andra system jag åkt med.
Skriv svar