Hur stor försämring blir det mellan Odenplan och Hässelby?
Postat: onsdag 09 februari 2022 21:06
Gröna linjen ska avgrenas vid Odenplan mot Solna. Eftersom gröna linjen redan har nått sitt kapacitetstak med 30 tåg/h i rusningen så innebär avgreningen att trafiken måste reduceras väster om Odenplan. Solnagrenen sägs få 10-minuterstrafik - i vissa scenarion ännu mer. En oundviklig konsekvens är således att Hässelbygrenen - Hässelbybanan blir ju också en gren - får maximalt 24 tåg/h i rusningen, vilket har diskuterats livligt på forumet.
Somliga skribenter hävdar att trafikreduceringen i själva verket är en effektivisering och att kapaciteten egentligen räcker till om fler tåg går hela vägen till Vällingby (detta kräver dock fler fordon). Andra skribenter menar att det redan nu är för trångt på vissa tåg och att det blir ännu värre när Västerort och Ekerö fortsätter att växa. Det kan också diskuteras vad som är en rimlig beläggning på en linje med en relativt lång restid.
Här brukar diskussionen sluta. Men det finns en annan stor förändring som sker ungefär samtidigt som gröna linjen avgrenas mot Solna, nämligen att Hagsätragrenen flyttas från gröna linjen till blå linjen. Detta innebär att gröna linjen bara har två grenar i söder, vilket kan minska trafikbehovet vissa tider. I nuläget har gröna linjens gemensamma sträcka Stockholms mest attraktiva trafikutbud. Detta beror bland annat på att gröna linjen har tre grenar som alla har tunnelbanans minimiutbud: 10-minuterstrafik i mellantrafik, 15-minuterstrafik i lågtrafik o.s.v.
Det är inte osannolikt att trafiken på gröna linjen anpassas till röda linjen när gröna linjen bara har två grenar i söder. Men konstigt är det inte heller - varför skulle gröna linjen ha fler tåg när röda linjen sannolikt får fler resenärer efter förändringarna? I lågtrafiken har röda linjen bara två linjer med 15-minuterstrafik. Om gröna linjen får samma utbud så blir det bara 15-minuterstrafik på väster om Odenplan - en halvering jämfört med idag.
Ännu värre blir det i nattrafiken. I dagsläget är det 15-minuterstrafik mellan Gullmarsplan och Alvik efter klockan 3, där vartannat tåg fortsätter mot Hässelby strand. I Gullmarsplan finns det ett matartåg som trafikförsörjer den av de tre södra grenarna som inte har genomgående trafik. SL anser tydligen att det bara behövs 15-minuterstrafik på den högst belastade sträckan mellan T-Centralen och Gullmarsplan.
Med blå linjens förlängning till Gullmarsplan blir det ytterligare en linje mellan Gullmarsplan och T-Centralen. För att trafiken mellan Odenplan och Alvik ska behållas samtidigt som Solna får tunnelbanans minimiutbud måste alltså antalet linjer mellan Gullmarsplan och T-Centralen fördubblas. Hur sannolikt är det när SL inte ens vill ha genomgående trafik på alla tre grenar i söder idag? I och för sig kompenseras Fridhemsplan med 15-minuterstrafik till Sofia, men det är ju en ganska klen tröst.
Somliga skribenter hävdar att trafikreduceringen i själva verket är en effektivisering och att kapaciteten egentligen räcker till om fler tåg går hela vägen till Vällingby (detta kräver dock fler fordon). Andra skribenter menar att det redan nu är för trångt på vissa tåg och att det blir ännu värre när Västerort och Ekerö fortsätter att växa. Det kan också diskuteras vad som är en rimlig beläggning på en linje med en relativt lång restid.
Här brukar diskussionen sluta. Men det finns en annan stor förändring som sker ungefär samtidigt som gröna linjen avgrenas mot Solna, nämligen att Hagsätragrenen flyttas från gröna linjen till blå linjen. Detta innebär att gröna linjen bara har två grenar i söder, vilket kan minska trafikbehovet vissa tider. I nuläget har gröna linjens gemensamma sträcka Stockholms mest attraktiva trafikutbud. Detta beror bland annat på att gröna linjen har tre grenar som alla har tunnelbanans minimiutbud: 10-minuterstrafik i mellantrafik, 15-minuterstrafik i lågtrafik o.s.v.
Det är inte osannolikt att trafiken på gröna linjen anpassas till röda linjen när gröna linjen bara har två grenar i söder. Men konstigt är det inte heller - varför skulle gröna linjen ha fler tåg när röda linjen sannolikt får fler resenärer efter förändringarna? I lågtrafiken har röda linjen bara två linjer med 15-minuterstrafik. Om gröna linjen får samma utbud så blir det bara 15-minuterstrafik på väster om Odenplan - en halvering jämfört med idag.
Ännu värre blir det i nattrafiken. I dagsläget är det 15-minuterstrafik mellan Gullmarsplan och Alvik efter klockan 3, där vartannat tåg fortsätter mot Hässelby strand. I Gullmarsplan finns det ett matartåg som trafikförsörjer den av de tre södra grenarna som inte har genomgående trafik. SL anser tydligen att det bara behövs 15-minuterstrafik på den högst belastade sträckan mellan T-Centralen och Gullmarsplan.
Med blå linjens förlängning till Gullmarsplan blir det ytterligare en linje mellan Gullmarsplan och T-Centralen. För att trafiken mellan Odenplan och Alvik ska behållas samtidigt som Solna får tunnelbanans minimiutbud måste alltså antalet linjer mellan Gullmarsplan och T-Centralen fördubblas. Hur sannolikt är det när SL inte ens vill ha genomgående trafik på alla tre grenar i söder idag? I och för sig kompenseras Fridhemsplan med 15-minuterstrafik till Sofia, men det är ju en ganska klen tröst.