Gröna linjen ska avgrenas vid Odenplan mot Solna. Eftersom gröna linjen redan har nått sitt kapacitetstak med 30 tåg/h i rusningen så innebär avgreningen att trafiken måste reduceras väster om Odenplan. Solnagrenen sägs få 10-minuterstrafik - i vissa scenarion ännu mer. En oundviklig konsekvens är således att Hässelbygrenen - Hässelbybanan blir ju också en gren - får maximalt 24 tåg/h i rusningen, vilket har diskuterats livligt på forumet.
Somliga skribenter hävdar att trafikreduceringen i själva verket är en effektivisering och att kapaciteten egentligen räcker till om fler tåg går hela vägen till Vällingby (detta kräver dock fler fordon). Andra skribenter menar att det redan nu är för trångt på vissa tåg och att det blir ännu värre när Västerort och Ekerö fortsätter att växa. Det kan också diskuteras vad som är en rimlig beläggning på en linje med en relativt lång restid.
Här brukar diskussionen sluta. Men det finns en annan stor förändring som sker ungefär samtidigt som gröna linjen avgrenas mot Solna, nämligen att Hagsätragrenen flyttas från gröna linjen till blå linjen. Detta innebär att gröna linjen bara har två grenar i söder, vilket kan minska trafikbehovet vissa tider. I nuläget har gröna linjens gemensamma sträcka Stockholms mest attraktiva trafikutbud. Detta beror bland annat på att gröna linjen har tre grenar som alla har tunnelbanans minimiutbud: 10-minuterstrafik i mellantrafik, 15-minuterstrafik i lågtrafik o.s.v.
Det är inte osannolikt att trafiken på gröna linjen anpassas till röda linjen när gröna linjen bara har två grenar i söder. Men konstigt är det inte heller - varför skulle gröna linjen ha fler tåg när röda linjen sannolikt får fler resenärer efter förändringarna? I lågtrafiken har röda linjen bara två linjer med 15-minuterstrafik. Om gröna linjen får samma utbud så blir det bara 15-minuterstrafik på väster om Odenplan - en halvering jämfört med idag.
Ännu värre blir det i nattrafiken. I dagsläget är det 15-minuterstrafik mellan Gullmarsplan och Alvik efter klockan 3, där vartannat tåg fortsätter mot Hässelby strand. I Gullmarsplan finns det ett matartåg som trafikförsörjer den av de tre södra grenarna som inte har genomgående trafik. SL anser tydligen att det bara behövs 15-minuterstrafik på den högst belastade sträckan mellan T-Centralen och Gullmarsplan.
Med blå linjens förlängning till Gullmarsplan blir det ytterligare en linje mellan Gullmarsplan och T-Centralen. För att trafiken mellan Odenplan och Alvik ska behållas samtidigt som Solna får tunnelbanans minimiutbud måste alltså antalet linjer mellan Gullmarsplan och T-Centralen fördubblas. Hur sannolikt är det när SL inte ens vill ha genomgående trafik på alla tre grenar i söder idag? I och för sig kompenseras Fridhemsplan med 15-minuterstrafik till Sofia, men det är ju en ganska klen tröst.
Hur stor försämring blir det mellan Odenplan och Hässelby?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Hur stor försämring blir det mellan Odenplan och Hässelb
Nattrafiken på Gullmarsplan - T-Centralen har jag stor erfarenhet av och kan inte säga annat än att 15-minuterstrafik räcker utmärkt och det är gott om plats.Enceladus skrev:G
Ännu värre blir det i nattrafiken. I dagsläget är det 15-minuterstrafik mellan Gullmarsplan och Alvik efter klockan 3, där vartannat tåg fortsätter mot Hässelby strand. I Gullmarsplan finns det ett matartåg som trafikförsörjer den av de tre södra grenarna som inte har genomgående trafik. SL anser tydligen att det bara behövs 15-minuterstrafik på den högst belastade sträckan mellan T-Centralen och Gullmarsplan.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Hur stor försämring blir det mellan Odenplan och Hässelb
En av E:s käpphästar är just nattrafiken. Så det som du och många andra tycker "räcker utmärkt" är för honom uselt.Lennart Petersen skrev: Nattrafiken på Gullmarsplan - T-Centralen har jag stor erfarenhet av och kan inte säga annat än att 15-minuterstrafik räcker utmärkt och det är gott om plats.
- Kristofer
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Hur stor försämring blir det mellan Odenplan och Hässelb
Redan idag vänds ju en del tåg norrifrån vid Gullmarsplan under rusningstid, vilket tyder på att inte ens med tre grenar i söder så räcker utbudet genom innerstaden.
Och det märks ju stor skillnad i belastning mellan tåg som från Hässelby eller Vällingby jämfört med tåg från Alvik ända fram till T-Centralen, så om en del av de tågen leds över till Östra Solnagrenen och en del andra förlängs mot Västerort så borde det fungera relativt bra.
Vi får ju verkligen hoppas att Trafikförvaltningen inte slösar någon nattrafik på Östra Solnagrenen. 595, 598 och 697 samt pendeltågen täcker upp bra idag, och det kommer att vara mer än tillräckligt även i fortsättningen. Man kan ju hoppas på längre nattrafik för pendeln, och då känns det som ett enormt resursslöseri att köra tunnelbanan parallellt.
Jag har stort förtroende för Trafikförvaltningens förmåga att anpassa trafiken efter behovet snarare än att strikt hålla sig till någon slags minimiutbud.
Och det märks ju stor skillnad i belastning mellan tåg som från Hässelby eller Vällingby jämfört med tåg från Alvik ända fram till T-Centralen, så om en del av de tågen leds över till Östra Solnagrenen och en del andra förlängs mot Västerort så borde det fungera relativt bra.
Vi får ju verkligen hoppas att Trafikförvaltningen inte slösar någon nattrafik på Östra Solnagrenen. 595, 598 och 697 samt pendeltågen täcker upp bra idag, och det kommer att vara mer än tillräckligt även i fortsättningen. Man kan ju hoppas på längre nattrafik för pendeln, och då känns det som ett enormt resursslöseri att köra tunnelbanan parallellt.
Jag har stort förtroende för Trafikförvaltningens förmåga att anpassa trafiken efter behovet snarare än att strikt hålla sig till någon slags minimiutbud.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Hur stor försämring blir det mellan Odenplan och Hässelb
Detta är ju pudelns kärna. Om Solna ska ha 30-minuterstrafik (tunnelbanans minimiutbud) och Gullmarsplan inte behöver mer än 15-minuterstrafik (dessutom tillkommer blå linjen) så blir det bara 30-minuterstrafik mellan Odenplan och Alvik, vilket är en rejäl försämring jämfört med idag. SL hade kunnat vända tågen vid Odenplan redan idag, men anser uppenbarligen att sträckan behöver 15-minuterstrafik. Behovet kommer knappast att minska med eventuell nattrafik på Kistagrenen (om nu Ursviksborna blir bönhörda, vilket i och för sig är tveksamt).Lennart Petersen skrev:Nattrafiken på Gullmarsplan - T-Centralen har jag stor erfarenhet av och kan inte säga annat än att 15-minuterstrafik räcker utmärkt och det är gott om plats.Enceladus skrev:G
Ännu värre blir det i nattrafiken. I dagsläget är det 15-minuterstrafik mellan Gullmarsplan och Alvik efter klockan 3, där vartannat tåg fortsätter mot Hässelby strand. I Gullmarsplan finns det ett matartåg som trafikförsörjer den av de tre södra grenarna som inte har genomgående trafik. SL anser tydligen att det bara behövs 15-minuterstrafik på den högst belastade sträckan mellan T-Centralen och Gullmarsplan.
Är den planerade vagnparken tillräcklig för att köra fler tåg till Vällingby? Här är ett citat från en relaterad tråd:Kristofer skrev:Redan idag vänds ju en del tåg norrifrån vid Gullmarsplan under rusningstid, vilket tyder på att inte ens med tre grenar i söder så räcker utbudet genom innerstaden.
Och det märks ju stor skillnad i belastning mellan tåg som från Hässelby eller Vällingby jämfört med tåg från Alvik ända fram till T-Centralen, så om en del av de tågen leds över till Östra Solnagrenen och en del andra förlängs mot Västerort så borde det fungera relativt bra.
daniel_s skrev:Egentligen tycker jag snarare att det känns som lite för få fordon. Om man vill utöka trafikeringen på bana 1 till exempel med fler tåg på farsta- och skarpnäcksbanorna och köra tätare trafik på de andra banorna så är antalet vagnar direkt otillräckligt i stället...
Re: Hur stor försämring blir det mellan Odenplan och Hässelb
Det tyder inte på något annat än att SL helt enkelt har valt att vända vissa tåg vid Gullmarsplan.Kristofer skrev:Redan idag vänds ju en del tåg norrifrån vid Gullmarsplan under rusningstid, vilket tyder på att inte ens med tre grenar i söder så räcker utbudet genom innerstaden.
Faktum är att tågen som vänder vid Gullmarsplan går ganska tomma.
Det är i alla fall inte så som trafikutbudet planeras i nuläget, om det ska ändras behöver det ske förändringar i planeringsprocessen.Kristofer skrev:Jag har stort förtroende för Trafikförvaltningens förmåga att anpassa trafiken efter behovet snarare än att strikt hålla sig till någon slags minimiutbud.