Sida 1 av 1
Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Postat: fredag 28 januari 2022 13:12
av Odd
DN rapporterar idag att följderna av det tre timmar långa strömavbrottet på trafikledningen på Göteborgs Spårvägar i Augusti förra året hade kunna undvikas om de hade haft förmågan att tänka ut hur reservsystem skulle ha utformats.
https://www.dn.se/sverige/hard-kritik-e ... a-rutiner/
Jag känner igen diskussionen. Många gånger finns kunskap om detta men obefintlig förmåga att identifiera och sammanställa dessa kunskaper och omvandla dem till åtgärder. Andra exempel finns, på Tvärbanan kan det bli strömlöst för växlar och signaler, trots att det finns ström i kontaktledningen. Detta skulle tekniskt vara enkelt och inte särledes dyrt att åtgärda men hur motiverar man investeringar i något som aldrig skall behöva användas? Och det är väl kanske där problemet egentligen ligger, om man inte inser att något faktiskt kan inträffa, hur skall man då kunna motivera investeringar i åtgärder för att förhindra att det händer?
Öppen fråga.
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Postat: fredag 28 januari 2022 16:21
av Hechtwagen
Odd skrev:DN rapporterar idag att följderna av det tre timmar långa strömavbrottet på trafikledningen på Göteborgs Spårvägar i Augusti förra året hade kunna undvikas om de hade haft förmågan att tänka ut hur reservsystem skulle ha utformats.
https://www.dn.se/sverige/hard-kritik-e ... a-rutiner/
Jag känner igen diskussionen. Många gånger finns kunskap om detta men obefintlig förmåga att identifiera och sammanställa dessa kunskaper och omvandla dem till åtgärder. Andra exempel finns, på Tvärbanan kan det bli strömlöst för växlar och signaler, trots att det finns ström i kontaktledningen. Detta skulle tekniskt vara enkelt och inte särledes dyrt att åtgärda men hur motiverar man investeringar i något som aldrig skall behöva användas? Och det är väl kanske där problemet egentligen ligger, om man inte inser att något faktiskt kan inträffa, hur skall man då kunna motivera investeringar i åtgärder för att förhindra att det händer?
Öppen fråga.
Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Postat: fredag 28 januari 2022 16:24
av daniel_s
Hechtwagen skrev:Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
Skyltverkstaden står beredd dygnet runt för att framställa nya signalmärken för permanent hastighetsnedsättning!
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Postat: fredag 28 januari 2022 17:00
av Stefan Widén
daniel_s skrev:Hechtwagen skrev:Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
Skyltverkstaden står beredd dygnet runt för att framställa nya signalmärken för permanent hastighetsnedsättning!
Ha Ha den var rolig....
Och för grundfrågan så är detta en typisk fråga där man under ett par årtionden, inte sett till helheten utan respektive entreprenör gör exakt vad som står i kontraktet.
Stefan
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Postat: fredag 28 januari 2022 20:05
av BSB101
Stefan Widén skrev:daniel_s skrev:Hechtwagen skrev:Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
Skyltverkstaden står beredd dygnet runt för att framställa nya signalmärken för permanent hastighetsnedsättning!
Ha Ha den var rolig....
Och för grundfrågan så är detta en typisk fråga där man under ett par årtionden, inte sett till helheten utan respektive entreprenör gör exakt vad som står i kontraktet.
Stefan
Måste väl ändå vara ägarens ansvar att se till helheten och inte enskilda entreprenörers ansvar?
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Postat: fredag 28 januari 2022 23:48
av gek
GS trafikledning med radio kom igång 1958, lagom till fotbolls-VM. Syftet var att optimera trafiken; snabbt kunna göra omledningar och få ut trafikbefäl och reparatörer (och i värsta fall ersättningsbussar) om det blev stopp någonstans. Samtidigt tog Göteborgs stad i bruk Nya Ullevi, några hundra meter från spårvägens trafikledningsexpedition TLX. Jag tror TLX och kommunikationsradion under åren som gått sedan 1958 varit till större nytta för medborgarna än fotbollsarenan. Nu har man dock uppenbarligen gjort sig så beroende av trafikledningscentralen att trafiken måste stoppas när den normala radiokommunikationen inte längre fungerar. Då behövs det självklart reservrutiner!
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Postat: lördag 29 januari 2022 0:07
av Harald
Det var nog mest en arbetsmiljösak att man stoppade trafiken. T.ex. så fungerar ju inte förarnas överfallslarm om om man inte har radio.