DN rapporterar idag att följderna av det tre timmar långa strömavbrottet på trafikledningen på Göteborgs Spårvägar i Augusti förra året hade kunna undvikas om de hade haft förmågan att tänka ut hur reservsystem skulle ha utformats.
https://www.dn.se/sverige/hard-kritik-e ... a-rutiner/
Jag känner igen diskussionen. Många gånger finns kunskap om detta men obefintlig förmåga att identifiera och sammanställa dessa kunskaper och omvandla dem till åtgärder. Andra exempel finns, på Tvärbanan kan det bli strömlöst för växlar och signaler, trots att det finns ström i kontaktledningen. Detta skulle tekniskt vara enkelt och inte särledes dyrt att åtgärda men hur motiverar man investeringar i något som aldrig skall behöva användas? Och det är väl kanske där problemet egentligen ligger, om man inte inser att något faktiskt kan inträffa, hur skall man då kunna motivera investeringar i åtgärder för att förhindra att det händer?
Öppen fråga.
Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Odd skrev:DN rapporterar idag att följderna av det tre timmar långa strömavbrottet på trafikledningen på Göteborgs Spårvägar i Augusti förra året hade kunna undvikas om de hade haft förmågan att tänka ut hur reservsystem skulle ha utformats.
https://www.dn.se/sverige/hard-kritik-e ... a-rutiner/
Jag känner igen diskussionen. Många gånger finns kunskap om detta men obefintlig förmåga att identifiera och sammanställa dessa kunskaper och omvandla dem till åtgärder. Andra exempel finns, på Tvärbanan kan det bli strömlöst för växlar och signaler, trots att det finns ström i kontaktledningen. Detta skulle tekniskt vara enkelt och inte särledes dyrt att åtgärda men hur motiverar man investeringar i något som aldrig skall behöva användas? Och det är väl kanske där problemet egentligen ligger, om man inte inser att något faktiskt kan inträffa, hur skall man då kunna motivera investeringar i åtgärder för att förhindra att det händer?
Öppen fråga.
Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Skyltverkstaden står beredd dygnet runt för att framställa nya signalmärken för permanent hastighetsnedsättning!Hechtwagen skrev:Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Ha Ha den var rolig....daniel_s skrev:Skyltverkstaden står beredd dygnet runt för att framställa nya signalmärken för permanent hastighetsnedsättning!Hechtwagen skrev:Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
Och för grundfrågan så är detta en typisk fråga där man under ett par årtionden, inte sett till helheten utan respektive entreprenör gör exakt vad som står i kontraktet.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Måste väl ändå vara ägarens ansvar att se till helheten och inte enskilda entreprenörers ansvar?Stefan Widén skrev:Ha Ha den var rolig....daniel_s skrev:Skyltverkstaden står beredd dygnet runt för att framställa nya signalmärken för permanent hastighetsnedsättning!Hechtwagen skrev:Vad har "SL" för beredskap den dagen det konstateras att tunnelbanetunnlarna mellan T-Centralen och Gamla Stan egentligen borde renoverats för 25 år sedan och är i ett uruselt skick?
Och för grundfrågan så är detta en typisk fråga där man under ett par årtionden, inte sett till helheten utan respektive entreprenör gör exakt vad som står i kontraktet.
Stefan
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
GS trafikledning med radio kom igång 1958, lagom till fotbolls-VM. Syftet var att optimera trafiken; snabbt kunna göra omledningar och få ut trafikbefäl och reparatörer (och i värsta fall ersättningsbussar) om det blev stopp någonstans. Samtidigt tog Göteborgs stad i bruk Nya Ullevi, några hundra meter från spårvägens trafikledningsexpedition TLX. Jag tror TLX och kommunikationsradion under åren som gått sedan 1958 varit till större nytta för medborgarna än fotbollsarenan. Nu har man dock uppenbarligen gjort sig så beroende av trafikledningscentralen att trafiken måste stoppas när den normala radiokommunikationen inte längre fungerar. Då behövs det självklart reservrutiner!
/Gunnar Ekeving
Re: Göteborgs spårväg saknar rutiner - Vanligt förekommande!
Det var nog mest en arbetsmiljösak att man stoppade trafiken. T.ex. så fungerar ju inte förarnas överfallslarm om om man inte har radio.