Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Fler gillar Stockholms kollektivtrafik under pandemin

SL:s kundnöjdhet har ökat under pandemin, möjligen tack vare mindre trängsel. Men pendeltågen är fortfarande ett svart får:
DN skrev:Då i november var antalet resenärer nästan uppe i samma nivå som före pandemin. Populärast är pendelbåtarna, som 98 procent tycker om. Därefter kommer allmän skärgårdstrafik med 94 procent, lokalbanor med 93, tunnelbanan med 87, bussar med 84 och på sista plats pendeltågen som 75 procent är positiva till.
Tamsons säger sig vara "stolt men inte nöjd" och menar att "det finns till exempel fortsatta möjligheter för pendeltågen". Vilken upptäckt! Trots att pendeltågen år 2019 gick om tunnelbanan i antalet resenärer per linje lever trafikutbudet kvar i det förflutna. Diskrepansen mellan utbud och efterfrågan märks inte minst på Mälarbanan på lördagar. Men det finns fler tider på dygnet då skillnaden i utbud inte kan motiveras:

1. Senare trafikstart i rusningsriktningen: Pendeltågsresenärer kan inte komma lika tidigt till T-Centralen som tunnelbaneresenärer.
2. Tidigare trafikslut i rusningsriktningen: Pendeltågsresenärer kan inte åka lika sent från T-Centralen som tunnelbaneresenärer.
3. Sämre mellantrafik: Tunnelbanan har 10-minuterstrafik och ännu bättre på Mörbygrenen. Pendeltågen har 15-minuterstrafik.
4. Kortare mellantrafik på helger: Tunnelbanans mellantrafik varar till klockan 21, flera timmar längre än pendeltågens mellantrafik.
5. Kortare lågtrafik på helger: Tunnelbanans lågtrafik varar halva natten och börjar tidigt på morgonen. Då har pendeltågen "reducerad lågtrafik".
6. Ingen nattrafik på helger: Pendeltågsresenärer hänvisas till långsamma och ofta överfulla nattbussar.

Generellt sett kan dessa skillnader inte motiveras, utan beror främst på att befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. Börjar Tamsons inse att denna princip inte nödvändigtvis är optimal?

Det enda som pendeltågen gör bättre än tunnelbanan är väl att erbjuda tidigare avgångar från T-Centralen samt senare avgångar mot T-Centralen. Eftersom det framför allt är innerstadsresenärer som utnyttjar dessa avgångar är det möjligt att undersökningarna inte lyckas fånga upp de resenärer som pendeltågen verkar vara till för.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:Fler gillar Stockholms kollektivtrafik under pandemin

SL:s kundnöjdhet har ökat under pandemin, möjligen tack vare mindre trängsel. Men pendeltågen är fortfarande ett svart får:
DN skrev:Då i november var antalet resenärer nästan uppe i samma nivå som före pandemin. Populärast är pendelbåtarna, som 98 procent tycker om. Därefter kommer allmän skärgårdstrafik med 94 procent, lokalbanor med 93, tunnelbanan med 87, bussar med 84 och på sista plats pendeltågen som 75 procent är positiva till.
Tamsons säger sig vara "stolt men inte nöjd" och menar att "det finns till exempel fortsatta möjligheter för pendeltågen". Vilken upptäckt! Trots att pendeltågen år 2019 gick om tunnelbanan i antalet resenärer per linje lever trafikutbudet kvar i det förflutna. Diskrepansen mellan utbud och efterfrågan märks inte minst på Mälarbanan på lördagar. Men det finns fler tider på dygnet då skillnaden i utbud inte kan motiveras:

1. Senare trafikstart i rusningsriktningen: Pendeltågsresenärer kan inte komma lika tidigt till T-Centralen som tunnelbaneresenärer.
2. Tidigare trafikslut i rusningsriktningen: Pendeltågsresenärer kan inte åka lika sent från T-Centralen som tunnelbaneresenärer.
3. Sämre mellantrafik: Tunnelbanan har 10-minuterstrafik och ännu bättre på Mörbygrenen. Pendeltågen har 15-minuterstrafik.
4. Kortare mellantrafik på helger: Tunnelbanans mellantrafik varar till klockan 21, flera timmar längre än pendeltågens mellantrafik.
5. Kortare lågtrafik på helger: Tunnelbanans lågtrafik varar halva natten och börjar tidigt på morgonen. Då har pendeltågen "reducerad lågtrafik".
6. Ingen nattrafik på helger: Pendeltågsresenärer hänvisas till långsamma och ofta överfulla nattbussar.

Generellt sett kan dessa skillnader inte motiveras, utan beror främst på att befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. Börjar Tamsons inse att denna princip inte nödvändigtvis är optimal?

Det enda som pendeltågen gör bättre än tunnelbanan är väl att erbjuda tidigare avgångar från T-Centralen samt senare avgångar mot T-Centralen. Eftersom det framför allt är innerstadsresenärer som utnyttjar dessa avgångar är det möjligt att undersökningarna inte lyckas fånga upp de resenärer som pendeltågen verkar vara till för.
Om man lade lika många kronor på varje påstigande pendeltågsresenärs tågresa som man lägger på varje pendelbåtspassagerares resa så skulle man naturligtvis kunna höja kvalitén på pendeltågstrafiken högst avsevärt.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av /jes »

Naturligtvis har Enceladus rätt i sak beträffande nattrafik för pendeltågen men jag saknar ändå genomlysning av några punkter i sammanhanget:

- Trafikverkets inställning generellt till utökad trafik med pendeltågen, både dagtid och i synnerhet eventuell nattrafik? När det gäller tunnelbanetrafiken kontrollerar Trafikförvaltningen hela kedjan från att äga infrastrukturen till förvaltning och drift om än upphandlade. Det är dock en viss skillnad. I Köpenhamn är S-tågsystemet infrastrukturmässigt helt skilt från den vanliga järnvägen vilket kan ha betydelse.

- Det måste rimligtvis finnas någon analys om fördelar och nackdelar med nattrafik helger för pendeltågen i Stockholm. Det finns säkert ekonomiska argument emot, spårburen nattrafik är väl per definition dyr? Fördelarna sett ur resenärernas synvinkel är ju uppenbar om anslutningstrafiken kan upprätthållas!

- Har Trafiknämnden haft ärenden om nattrafik för pendeltågen uppe på dagordningen? I så fall måste det finnas någon form av tjänsteutlåtande som presenterats för nämnden. Vänsterpartiet i Stockholm har haft nattrafik uppe som valfråga men hur agerar man i Trafiknämnden?

- Rättvisa, ett ord som kan röra upp känslor, enklast är ibland att inte göra någonting. Sett till behovet, har man i något sammanhang ens övervägt begränsad nattrafik, till exempel Upplands Väsby (ev Märsta)-Södertälje, Jakobsberg (ev Kallhäll av infrastrukturskäl)-Västerhaninge? Jag har inte superkoll längre, Bagarmossen hade väl busstrafik nattetid tidvis, Skarpnäck har byte i Gullmarsplan nattetid?

Alla önskar vi oss mera spårtrafik, förvisso. Det vore intressant att få se och begrunda lite mera konkret information än att bara höra mantrat om överfulla nattbussar söderut. Jag får en känsla av att Enceladus tillhör kategorin nattarbetare och kanske talar i egen sak, men kan vi inte lyfta frågan och få lite mera fakta på bordet? Enceladus läser mycket rapporter och statistik och tillför detta forum mycket värdefull information men om förutsättningar för pendeltågens eventuella nattrafik - nada?

Tunnelbanan är "helig" skriver Enceladus och har så alltid varit oavsett politisk ledning. Vi som har varit med ett tag minns när tunnelbanan övergick till 12-minuterstrafik i mellantrafiken i syfte att spara pengar. Vilket liv det blev! Dagens 10-intervall ligger nog fast för evig tid! :)
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev:- Trafikverkets inställning generellt till utökad trafik med pendeltågen, både dagtid och i synnerhet eventuell nattrafik? När det gäller tunnelbanetrafiken kontrollerar Trafikförvaltningen hela kedjan från att äga infrastrukturen till förvaltning och drift om än upphandlade. Det är dock en viss skillnad. I Köpenhamn är S-tågsystemet infrastrukturmässigt helt skilt från den vanliga järnvägen vilket kan ha betydelse.
Öresundstågen har regelbunden nattrafik alla dagar på Trafikverkets dubbelspår mellan Öresundsbron och Lund. Runtom i landet har Trafikverket även enkelspår med enstaka nattåg och nattliga godståg. Mellan Södertälje och Uppsala borde det inte vara något problem att ha avbrottsfri trafik. Där finns många spår, inklusive den gamla Getingmidjan.

Nynäshamn kan dock behöva nöja sig med några enstaka avgångar. Å andra sidan behövs inte mer än några enstaka avgångar söder om Västerhaninge. Utbyggnaden av Mälarbanan kan också vara problematisk, men där sker avstängningar även dagtid vid behov. Givetvis stoppas inte trafiken alla dagar bara för att den stoppas ibland.

Dagtid är det inget problem att utöka trafiken utanför rusningen. Det finns plats för fler tåg, och med ett bra trafikupplägg skulle återställningsförmågan kunna vara bättre än nu.
/jes skrev:- Det måste rimligtvis finnas någon analys om fördelar och nackdelar med nattrafik helger för pendeltågen i Stockholm. Det finns säkert ekonomiska argument emot, spårburen nattrafik är väl per definition dyr? Fördelarna sett ur resenärernas synvinkel är ju uppenbar om anslutningstrafiken kan upprätthållas!
Det är rusningstrafiken som är dimensionerande för både infrastrukturen och fordonsflottan. Nattrafik kräver ersättning för obekväm arbetstid och utökade öppettider på stationerna, men annars är den inte dyrare än vanlig trafik utanför rusningen. Dessutom skulle nattrafik minska behovet av uppställningsplatser (alla tåg underhålls inte varje natt).

Givetvis kostar tågtrafik mer än busstrafik, men tåg kan hantera betydligt fler resenärer. 30-minuterstrafik med korta tåg ger cirka 700 sittplatser/h. 10-minuterstrafik med ledbussar ger cirka 330 sittplatser/h. På Södertäljelinje övergår 30-minuterstrafik med korta tåg till just 10-minuterstrafik med ledbussar, d.v.s. mer än en halvering av kapaciteten.

De sista tågen på helger brukar ha en ganska hög beläggning när det är 30-minuterstrafik. Min uppskattning är att resandet mer än halveras när tågen ersätts av bussar. Det blir fortfarande stående resenärer på nattbussarna, men många väljer alternativa färdmedel. Räknat per resenär är det långtifrån givet att tåg är dyrare. Det beror på hur många nattbussarna avskräcker.

Sedan är det tämligen löjligt att prata om kostnader när SL kör många bussar helt i onödan. Pengar är egentligen inget problem.
/jes skrev:- Har Trafiknämnden haft ärenden om nattrafik för pendeltågen uppe på dagordningen? I så fall måste det finnas någon form av tjänsteutlåtande som presenterats för nämnden. Vänsterpartiet i Stockholm har haft nattrafik uppe som valfråga men hur agerar man i Trafiknämnden?
För sex år sedan behandlades en motion om nattrafik på pendeltågen i landstingets trafiknämnd. Den styrande majoriteten med Tamsons i spetsen röstade ner förslaget, men lovade att utreda frågan "till dess att Citybanan är intrimmad". Av detta blev intet. Således har frågan aldrig utretts ordentligt, men i den stora pendeltågsutredningen konstaterades det att "som nattrafikupplägg som alltid går kan då stompendeltåget Södertälje – Stockholm – Arlanda – Uppsala fungera".
/jes skrev:- Rättvisa, ett ord som kan röra upp känslor, enklast är ibland att inte göra någonting. Sett till behovet, har man i något sammanhang ens övervägt begränsad nattrafik, till exempel Upplands Väsby (ev Märsta)-Södertälje, Jakobsberg (ev Kallhäll av infrastrukturskäl)-Västerhaninge? Jag har inte superkoll längre, Bagarmossen hade väl busstrafik nattetid tidvis, Skarpnäck har byte i Gullmarsplan nattetid?
Det stämmer att alla tunnelbanegrenar inte alltid har haft nattrafik, men det var väldigt länge sedan. Det största - och kanske enda - problemet just nu är att det saknas vilja att göra förändringar. Nattlig pendeltågstrafik skulle kräva att någon tittar på vilka matarbussar som behövs hela natten. Ingen gör detta längre, och det kanske inte ens finns någon som har koll.

Egentligen är det inte mycket som behöver göras. SL har redan gjort ett urval för den begränsade anslutningstrafiken efter klockan 1 på helger. I stort sett är det dessa linjer som skulle gå hela natten. Det är ju så SL gjorde med tunnelbanans matarbussar. Vissa linjer behöver dock kanske inte gå hela natten, speciellt då nattbussarna inte heller trafikerar alla områden.

Att SL inte vill - eller kan - göra den här typen av anpassningar är ett stort problem även utan nattrafik för pendeltågen. Samhället förändras, områden växer och nya verksamheter uppstår. Det går inte att låta bli att anpassa utbudet till efterfrågan i en dynamisk storstad. Se exempelvis tråden om "Arninge/Ullna-området". Det planeras för minst 3 000 bostäder, men SL satsar på befintlig nattrafik och gör inte nödvändiga förändringar. Resurser är som vanligt inget problem - det går dubblerade bussturer från Danderyds sjukhus som hade kunnat utnyttjas bättre.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av /jes »

En kommentar om Trafikverket: Regionerna inom verket är ganska självständiga i många frågor, vad som går bra på ett håll, går kanske inte lika bra någon annanstans.

Nu dök trafikborgarrådet upp på banan igen, detta forums mest populära person eller onda genius! :D

OM NATTRAFIKEN
Det är bara att börja bearbeta olika politiker, ta fram argument byggda på fakta, jämförelser och prognoser. Överfulla bussar som enda argument duger inte, finns det underlag från bussoperatörerna? Kontakta Boel Godner (S) KSO i Södertälje - och alla andra kommunalråd (styrande och i opposition) utmed pendeltågsnätet om orättvisan i pendeltågstrafiken.

Starta facebook-grupper "Nattrafik nu" osv.

Vad tycker man internt inom Trafikförvaltningen? Mullvada!

Maktskifte i Region Stockholm åstadkommer ingen nattrafik automatiskt. Du måste jobba konkret, faktabaserat och mot rätt målgrupper! Detta är fel forum! :wink:
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av CS »

Enceladus skrev:Fler gillar Stockholms kollektivtrafik under pandemin

SL:s kundnöjdhet har ökat under pandemin, möjligen tack vare mindre trängsel. Men pendeltågen är fortfarande ett svart får:
DN skrev:Då i november var antalet resenärer nästan uppe i samma nivå som före pandemin. Populärast är pendelbåtarna, som 98 procent tycker om. Därefter kommer allmän skärgårdstrafik med 94 procent, lokalbanor med 93, tunnelbanan med 87, bussar med 84 och på sista plats pendeltågen som 75 procent är positiva till.
Tamsons säger sig vara "stolt men inte nöjd" och menar att "det finns till exempel fortsatta möjligheter för pendeltågen". Vilken upptäckt! Trots att pendeltågen år 2019 gick om tunnelbanan i antalet resenärer per linje lever trafikutbudet kvar i det förflutna. Diskrepansen mellan utbud och efterfrågan märks inte minst på Mälarbanan på lördagar. Men det finns fler tider på dygnet då skillnaden i utbud inte kan motiveras:

1. Senare trafikstart i rusningsriktningen: Pendeltågsresenärer kan inte komma lika tidigt till T-Centralen som tunnelbaneresenärer.
2. Tidigare trafikslut i rusningsriktningen: Pendeltågsresenärer kan inte åka lika sent från T-Centralen som tunnelbaneresenärer.
3. Sämre mellantrafik: Tunnelbanan har 10-minuterstrafik och ännu bättre på Mörbygrenen. Pendeltågen har 15-minuterstrafik.
4. Kortare mellantrafik på helger: Tunnelbanans mellantrafik varar till klockan 21, flera timmar längre än pendeltågens mellantrafik.
5. Kortare lågtrafik på helger: Tunnelbanans lågtrafik varar halva natten och börjar tidigt på morgonen. Då har pendeltågen "reducerad lågtrafik".
6. Ingen nattrafik på helger: Pendeltågsresenärer hänvisas till långsamma och ofta överfulla nattbussar.

Generellt sett kan dessa skillnader inte motiveras, utan beror främst på att befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. Börjar Tamsons inse att denna princip inte nödvändigtvis är optimal?

Det enda som pendeltågen gör bättre än tunnelbanan är väl att erbjuda tidigare avgångar från T-Centralen samt senare avgångar mot T-Centralen. Eftersom det framför allt är innerstadsresenärer som utnyttjar dessa avgångar är det möjligt att undersökningarna inte lyckas fånga upp de resenärer som pendeltågen verkar vara till för.
Jag tror det vore bra om du nyanserade lite kring utbudet av pendeltågstrafiken. Det är faktiskt ganska olika på de olika grenarna och de inre- och yttre delarna av systememet. Det finns skillnader mellan stora och små stationers utbud

Ostkustbanan har faktiskt 7,5-minuterstrafik i mellantrafik såväl på vardagar som helger. Det är bättre än vad samtliga tunnelbanegrenar har förutom Mörbygrenen. Tumba och de större stationerna på Nynäsbanan har 6 tåg/h under mellantrafik os.v.

Det vore intressant att se en undersökning hur nöjda/missnöjda de olika delarna av pendeltågsnätet ser ut.

Spontant ser jag följande utvecklingslista i pendeltågssystemet. Hur ser er ut?

Det finns utvecklingspotential i störningshantering
Nattrafiken är som sagt också ett utvecklingsområde
Trafiken är lite gles till Bro-Bålsta
Restiderna är lite långa till Södertälje, Märsta och Upplands Väsby, Här skulle en SL-giltighet på regionaltågen kunna vara ett intressant utvecklingssteg
Trängseln var lite besvärande 2019 på vissa tåg från Uppsala, Södertäljelinjen och Bålsta, vi får se hur det ser ut efter pandemin
Sommartid borde det finnas snabbtåg till Nynäshamn för att skapa ett attraktivt utbud för fritidsresor till båtar med mera
Helgmorgonar kvartstrafik till Flemingsberg, kanske Tumba skulle kunna vara intressant för att underlätta för sjukhuspersonalen

Man skulle kunna överväga att införa 7,5-minuterstrafik till Tumba i mellantrafik och låta Nynäsbanans snabbtåg gå till Kallhäll även i mellantrafiken.

Har du Enceladus några prioriteringar i din kravlista?

10-minuterstrafik har jag svårt att se som särskilt bra lösning för pendeltågen
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av Enceladus »

Jag instämmer i stort sett med ovanstående prioriteringslista, men det finns betydelsefulla förbättringsförslag som saknas och jag vill också kommentera några detaljer om regionaltågen.

Till att börja med kräver flera av förbättringsförslagen utvecklad infrastruktur. Exempelvis är det svårt att åstadkomma kortare restid till Upplands Väsby utan en ombyggnad av stationen. Likaså minskar störningskänsligheten med fler vändspår och egna dubbelspår, optimerade signalplaceringar samt färre korsande tågvägar och plankorsningar. Även utökad kapacitet i rusningstrafiken kräver investeringar. Det är viktigt att ha en långsiktig utvecklingsplan, men i den här tråden fokuserar jag främst på åtgärder som kan genomföras omedelbart.

Det förslag jag saknar allra mest i listan är genomgående regionaltåg. Behovet och nyttan av genomgående regionaltåg har konstaterats i många diskussioner och utredningar. Faktum är att både Eskilstunapendeln och Nyköpingspendeln planerades ursprungligen att förlängas till Uppsala, båda med timmestrafik vardagar 06-23. Detta skulle ge halvtimmestrafik mellan Södertälje och Uppsala under nästan hela dagen, vilket hade både avlastat pendeltågen och förkortat restiderna i många relationer. Här borde Öresundstågen vara en uppenbar förebild.

Jag nämner förslaget ovan i detta inlägg av en särskild anledning, nämligen att jag befarar att SL håller på att snöa in sig på alltför långsiktiga planer. I "Kollektivtrafikplan 2050" föreslås dels en regionpendel mellan Stockholm och Uppsala via Upplands Väsby och Märsta, dels genomgående regionaltåg mellan Eskilstuna/Nyköping/Katrineholm och Uppsala via Arlanda. Bägge förslag är genomtänkta, men möjligheten att genomföra förslagen begränsas av olika omständigheter. Därför är det viktigt att genomföra dessa så gott det går så fort som möjligt.

Fler genomgående regionaltåg kan införas omedelbart - det är bara att koppla ihop Nyköpingspendeln med Uppsalapendeln via Märsta. Däremot är det tveksamt om det redan nu går att köra alla genomgående regionaltåg via just Arlanda då det samtidigt finns önskemål om att säkerställa tågtrafik i relationen Märsta – Knivsta – Uppsala. En ny regionpendel utöver befintliga regionaltåg behöver ju resenärer i Märsta och Upplands Väsby för att få ett tillräckligt resandeunderlag, och detta kan som sagt dröja många år.

De genomgående regionaltågen bör alltså inte låsas till Arlanda, utan köras via Märsta när det krävs. Det är ju alltid bättre att ha möjligheten att åka till Arlanda via Märsta än att tvingas byta i Stockholm, och resor till Uppsala fungerar lika bra via Märsta som via Arlanda. Vidare skulle tågen kunna samordnas bättre. Just nu förekommer dubblerade avgångar mellan Stockholm och Uppsala med Mälartåg och SJ Regional, vilket knappast är optimalt. En annan viktig aspekt är gemensam taxa på alla tåg som går samma sträcka.

De andra förbättringsförslagen berör pendeltågen mer direkt och kommenteras i ett separat inlägg.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av Enceladus »

CS skrev:10-minuterstrafik har jag svårt att se som särskilt bra lösning för pendeltågen
Huruvida 10-minuterstrafik är bättre än 15-minuterstrafik har diskuterats många gånger. Mitt slutsats är att det beror på trafikupplägget. 10-minuterstrafik garanterar ett bättre minimiutbud än 15-minuterstrafik, och ger därför en bättre lägsta standard. 15-minuterstrafik ger däremot fler möjligheter till kortvändningar och snabbtåg. Jag skulle säga att 15-minuterstrafik som grund möjliggör bättre trafikupplägg, men det nuvarande trafikupplägget är så dåligt att nästan alla varianter av 10-minuterstrafik hade varit bättre.

Den största fördelen med 10-minuterstrafik är väl busstrafiken. Mälarbanan har många tunga matarbussar som egentligen borde ha mer än 15-minuterstrafik i mellantrafiken. Däremot har de andra tre grenarna inte särskilt många tunga matarbussar. Brandbergen avlastas av bussar till Gullmarsplan. Annars är de tyngsta stråken tvärförbindelser som inte kan ha passning till spårtrafiken i alla knutpunkter (t.ex. linje 172 i Huddinge och linje 179 i Spånga). Då ger 10-minuterstrafik ingen fördel jämfört med lika många tåg med annan spridning.

En annan fördel med 10-minuterstrafik är att den inre delen av Nynäsbanan - vilken har fler resenärer än flera tunnelbanegrenar - får ett mer attraktivt trafikutbud. Å andra sidan har pendeltågen färre påstigande från Älvsjö än gröna linjen från Gullmarsplan, vilket innebär att tunnelbanan inte kan ha lika hög beläggning på grenarna som pendeltågen. Räknat från T-Centralen har Nynäsbanan troligen minst trängsel dagtid och fortfarande 15-minuterstrafik till de mindre stationerna under hela dagen, vilket måste ses som en rimlig kompromiss.

De mindre stationerna på den inre delen av Nynäsbanan kan definitivt anses ha en godtagbar standard om pendeltågen får samma nattrafik som tunnelbanan. Den lägre turtätheten kompenseras då med mindre trängsel under dygnet. Förra året var dock Haninge den näst snabbast växande kommunen i länet, och en stor del av ökningen sker i Vega. Förvisso kan snabbtågen börja stanna i Skogås om mjölktågen får en för hög andel av resenärerna på Nynäsbanan. Det beror också på utvecklingen i Nynäshamn. Snabbtåg på sommaren låter bra.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av Enceladus »

CS skrev:Har du Enceladus några prioriteringar i din kravlista?
Det är lätt att välja de kostsammaste förbättringarna, men mest intressant är ju vad som ger störst nytta per krona. Här är en lista som jag formulerar på rak arm:

0. Ta bort alla nattbussavgångar som har blivit överflödiga efter förändringar i pendeltågstrafiken. Bland annat linjerna 592, 593 och 893. Helt otroligt att dessa har gått flera år i onödan.

1. Förläng första tåget från Älvsjö med avgång klockan 4:57 till Södertälje på vardagar. Enligt äldre resandestatistik har Södertäljelinjen många resenärer på morgonen - faktiskt flest. Pendeltåg har väsentligt kortare restid än nattbuss, och dessutom bättre täckning (inklusive Solna och Kista). En tidigare avgång skulle underlätta arbetspendlingen för de som har tidiga arbetsdagar. Vidare fortsätter detta tåg mot Arlanda och Uppsala. Det är ofta ett gissel att ta sig till flygplatsen för ett morgonflyg, speciellt om taxi eller egen bil inte är ett alternativ.

2. Ny avgång från Bro klockan 4:29 på vardagar. Kan ersätta någon av tomkörningarna från Brodepån till City. Fortsätter mot Västerhaninge som nuvarande tomtåg.

3. Förläng andra tåget från Älvsjö med avgång klockan 5:27 till Södertälje på helger. Södertäljelinjen har senare ankomst till stan på helger än övriga grenar. Detta kan inte motiveras.

4. Ny avgång från Märsta klockan 4:30 på vardagar. Tyvärr passar detta inte med befintlig trafik söder om stan och behöver därför bli en ny avgång. Det tidiga tåget från City mot Uppsala innebär dock att stationernas öppettider inte behöver förlängas.

5. Ny nattbuss från Gullmarsplan till Nynäshamn med någon enstaka avgång på helger. Just nu har Nynäshamn ingen nattrafik alls. Tåg hade varit bättre, men buss är bättre än inget alls.

6. Förläng nattrafiken med en timme på helger. I regel är resandet stort fram till klockan 3 på helger. Samma matarbussar kan köras som förra timmen, om nu SL inte vill se över trafiken.

7. Nattrafik hela dygnet på helger. Mycket enklare för resenärerna. Vissa matarbussar kan slopas jämfört med tidigare. Jämför tunnelbanan.

8. Nynäsbanans snabbtåg till Kallhäll på helger. Mälarbanan behöver absolut högre kapacitet på lördagar, och söndagar är inte långt därifrån.

9. Kvartstrafik till Flemingsberg eller Tumba på helgmorgnar. Billig åtgärd, bara att förlänga från Älvsjö och inga utökade öppettider. Bra för sjukvården. Jämför tunnelbanan.

10. Kvartstrafik till Flemingsberg eller Tumba tidiga helgnätter. Billig åtgärd, bara att förlänga från Älvsjö och inga utökade öppettider. Minskar trängseln. Jämför tunnelbanan.

11. 7,5-minuterstrafik till Tumba och Nynäsbanans snabbtåg till Kallhäll i mellantrafiken alla dagar. Jämför tunnelbanan.

12. Snabbtåg till Nynäshamn sommartid. Attraktivare kollektivtrafik.

13. Förläng trafiken med en halvtimme på vardagar. Jämför tunnelbanan. Kräver dock utökade öppettider.

14. Förläng mellantrafiken till klockan 21 på helger. Jämför tunnelbanan.

15. Nattrafik hela dygnet alla dagar mellan Södertälje och Uppsala. Jämför Öresundstågen.

16. Passning till Destination Gotlands samtliga avgångar, inklusive somrarnas nattbåtar. Bra för cyklister.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:Om man lade lika många kronor på varje påstigande pendeltågsresenärs tågresa som man lägger på varje pendelbåtspassagerares resa så skulle man naturligtvis kunna höja kvalitén på pendeltågstrafiken högst avsevärt.
Tack för påminnelsen om att pendeltågen saknar passning till vissa Gotlandsbåtar på sommaren. Jag lägger till detta som prioritering nummer 16!

Allra värst är det med färjorna som ankommer till Nynäshamn klockan 1:35. Då måste de tänkta tågresenärerna (t.ex. turister med cyklar) vänta hela natten...

Eftersom dessa färjor bara ankommer på lördagar, söndagar och måndagar är det en rimlig kompromiss att införa en ny avgång från Nynäshamn klockan 2:03 på helger. Detta medför en timmes förlängd nattrafik från Västerhaninge, vilket råkar vara en av de andra prioriterade åtgärderna.

Ett annat intressant sammanträffande är att med en timmes förlängd nattrafik i hela pendeltågssystemet skulle detta tåg ha passning till Södertälje i Älvsjö med tre minuters bytestid. Detta byte brukar fungera i praktiken, men jag har aldrig provat med mycket bagage. Det kan finnas anledning att försöka tidigarelägga ankomsten till Älvsjö om något liknande införs.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Det är lätt att välja de kostsammaste förbättringarna, men mest intressant är ju vad som ger störst nytta per krona. Här är en lista som jag formulerar på rak arm:
Intressanta och detaljerade förslag, både smått och stort.

Det jag saknar på listan är förstärkningar i högtrafiken. Men det kräver förstås fler fordon i trafik (och det kanske var därför du utelämnade det?). Och här behövs det högre ambitioner, dels när det gäller förmågan att få ut fler av de befintliga fordonen i trafik, och dels när det gäller att planera för nyanskaffning av fordon. På kort sikt är nog SL-taxa på regionaltågen den enda möjliga åtgärden för förstärkning i högtrafik. Och det har ju diskuterats här flertal gånger. Men även om man bara får loss enstaka ytterligare X60-fordon så kan de ju användas som punktförstärkning på särskilt högt belastade tåg.
Enceladus skrev:8. Nynäsbanans snabbtåg till Kallhäll på helger. Mälarbanan behöver absolut högre kapacitet på lördagar, och söndagar är inte långt därifrån.
11. 7,5-minuterstrafik till Tumba och Nynäsbanans snabbtåg till Kallhäll i mellantrafiken alla dagar. Jämför tunnelbanan.
Dessa två punkter vore helt klart en förbättring för resenärerna. Det skulle också få fördelen att renodla trafiken och få bort avarten med linje 42X som bara går i mellantrafiken. Det ger mindre störningskänslighet, och tar också bort några onödiga begränsningar/beroenden i att Nynäsbanans enkelspårsträckor ibland ska planeras ihop med Mälarbanan och ibland med Ostkustbanan. Förhoppningsvis skulle det lösa trängselproblemen på Bålsta-tågen på helgerna och med lite tur även gör det möjligt att köra korta tåg på Södertäljelinjen på söndagarna, för att kompensera något för de tillkommande kostnaderna. Uppsala kan dock fortfarande vara ett problem - men då är vi tillbaka igen till frågan om SL-taxa på regionaltågen...
Enceladus skrev:16. Passning till Destination Gotlands samtliga avgångar, inklusive somrarnas nattbåtar. Bra för cyklister.
Hur tänker du dig att en sådan passning ska se ut? Extraavgångar, eller ska man flytta på några avgångar så att man rubbar den styva 30/60-minuterstrafiken? Och vem anpassar man bytet för? Det är ju en viss gångsträcka och det skiljer sig en hel del hur snabbt man förflyttar sig på den sträckan. Och vissa vill ha längre bytesmarginaler än andra. Och ska tåget invänta försenad båt? Jag tror tyvärr det är en dålig idé att försöka anpassa tågen till båtarnas tider istället för tvärtom.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Det jag saknar på listan är förstärkningar i högtrafiken. Men det kräver förstås fler fordon i trafik (och det kanske var därför du utelämnade det?). Och här behövs det högre ambitioner, dels när det gäller förmågan att få ut fler av de befintliga fordonen i trafik, och dels när det gäller att planera för nyanskaffning av fordon. På kort sikt är nog SL-taxa på regionaltågen den enda möjliga åtgärden för förstärkning i högtrafik. Och det har ju diskuterats här flertal gånger. Men även om man bara får loss enstaka ytterligare X60-fordon så kan de ju användas som punktförstärkning på särskilt högt belastade tåg.
Jag undvek högtrafiken eftersom jag fokuserade på förändringar som kan göras redan nu. Både fordonsflottan och infrastrukturen begränsar möjligheterna till förstärkningar i högtrafiken. Jag förutsätter att trafiken kan utökas till 18 tåg/h när signalanläggningen i Citybanan är trimmad och mittspåret i Sollentuna är färdigt, men det beror också på vilken fordonsreserv SL vill ha.

Även på kort sikt finns det möjligheter att få fler fordon i trafik, men då behövs det som sagt högre ambitioner. Dessvärre tyder det mesta på att dessa ambitioner saknas. Hur som helst är det inte omöjligt att köra Gnestapendeln med andra vagnar, vilket skulle frigöra en del fordon. Om UVEN kan köras med ER1 så kan även Gnestapendeln göra det!
kildor skrev:Dessa två punkter vore helt klart en förbättring för resenärerna. Det skulle också få fördelen att renodla trafiken och få bort avarten med linje 42X som bara går i mellantrafiken. Det ger mindre störningskänslighet, och tar också bort några onödiga begränsningar/beroenden i att Nynäsbanans enkelspårsträckor ibland ska planeras ihop med Mälarbanan och ibland med Ostkustbanan. Förhoppningsvis skulle det lösa trängselproblemen på Bålsta-tågen på helgerna och med lite tur även gör det möjligt att köra korta tåg på Södertäljelinjen på söndagarna, för att kompensera något för de tillkommande kostnaderna. Uppsala kan dock fortfarande vara ett problem - men då är vi tillbaka igen till frågan om SL-taxa på regionaltågen...
Ja, en av fördelarna med dessa två punkter är att trafikupplägget blir mycket enklare. Annars syftar punkterna till att ge så mycket trafik som möjligt för så många resenärer som möjligt för så lite pengar som möjligt. Att köra 12 vagnar/h på Ostkustbanan och 4 vagnar/h på Mälarbanan är uppenbarligen inte optimalt.

UL har infört UL-taxa på Mälartåg, men inte på övriga regionaltåg. Hur kommer det sig att SL inte har gjort samma sak? Mälartågs intäkter går ju tillbaka till ägarna!

Sedan ett par år tillbaka fungerar pendeltågens avgångstider riktigt bra i lågtrafiken. Tåg mot Södertälje går tre minuter efter tåg mot Nynäshamn, vilket innebär att de flesta resenärer som bara åker på den gemensamma sträckan hamnar på Nynäsbanans tåg. Detta ger en bättre fördelning av resenärer mellan tågen. Det är alltjämt fler resenärer på Södertäljetågen, men skillnaden tycks ha minskat efter införandet av nuvarande avgångstider. På den gemensamma sträckan gör det inte heller så stor skillnad om det är 7,5-minuterstrafik och 12/3-minuterstrafik.

Situationen blir dock lite annorlunda i den reducerade lågtrafiken. Generellt sett är mindre trängsel fortfarande viktigare än jämnare avgångar, men 27/3-minuterstrafik ställer saken på sin spets. Det är egentligen bara på helgnätter som det är någon trängsel att tala om, och då råkar det gå extra tåg till Älvsjö i rätt riktning. Detta ger 12/3/15-minuterstrafik på den gemensamma sträckan, vilket är ett tillfredsställande trafikutbud. Däremot är fördelningen ganska dålig. Tågen till Älvsjö är inte tomma, men skulle kunna fyllas bättre. Därav förslaget att förlänga söderut.
kildor skrev:Hur tänker du dig att en sådan passning ska se ut? Extraavgångar, eller ska man flytta på några avgångar så att man rubbar den styva 30/60-minuterstrafiken? Och vem anpassar man bytet för? Det är ju en viss gångsträcka och det skiljer sig en hel del hur snabbt man förflyttar sig på den sträckan. Och vissa vill ha längre bytesmarginaler än andra. Och ska tåget invänta försenad båt? Jag tror tyvärr det är en dålig idé att försöka anpassa tågen till båtarnas tider istället för tvärtom.
Det tar cirka 5-10 minuter att gå mellan stationen och färjeterminalen. Med mycket bagage tar det lite längre tid. För att undvika stress kan bytestiden sättas till 20-30 minuter. Därför blir det onödigt med extraavgångar när det är 30-minuterstrafik. Trängsel borde inte heller vara något problem. De flesta färjor ankommer utanför rusningen, och vid den tiden brukar snabbtågen på Nynäsbanan ha lediga sittplatser. Även den sämsta möjliga passningen, säg tio minuter innan tågavgång, är ingen katastrof. Då får resenärerna välja mellan att göra bytet på 10 minuter med ansträngning eller på 40 minuter i lugn och ro.

60-minuterstrafik är svårare. Då kan det bli en irriterande lång väntan för snabba eller långsamma resenärer. Men det är fortfarande ingen katastrof. Det är bara på natten när trafiken har uppehåll som resenärerna blir strandade på riktigt. Egentligen behövs det bara en avgång för att fylla nattluckan, och det är väl tveksamt om Nynäshamn kan hoppas på mer. SL bemödar sig inte ens med att köra någon enstaka nattbussavgång fram och tillbaka, vilket i och för sig kan bero på nattrafikens godtycklighet.

På helger går sista tåget från Nynäshamn klockan 0:33. Första tåget går 5:03. Då passar ju 2:03 ganska bra. Det minskar den långa nattluckan, och går tillräckligt tidigt för att vara attraktivt för de flesta nattresenärer. Jag antar att stationerna söder om Västerhaninge inte är bemannade, varför öppettiderna inte spelar roll. Sista tåget mot Nynäshamn från City går klockan 1:51, nästan två timmar efter föregående tåg (0:06). Det första går 5:21. Här skulle jag ändra så att tåget 1:21 istället går till Nynäshamn. Då passar en ny avgång 2:51 bättre.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltåge

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: torsdag 06 januari 2022 10:40 - Det måste rimligtvis finnas någon analys om fördelar och nackdelar med nattrafik helger för pendeltågen i Stockholm. Det finns säkert ekonomiska argument emot, spårburen nattrafik är väl per definition dyr? Fördelarna sett ur resenärernas synvinkel är ju uppenbar om anslutningstrafiken kan upprätthållas!
Enligt en ny utredning är nattlig pendeltågstrafik snorbillig:
Mitti i skrev:Utökad trafik och längre öppettider på stationerna beräknas kosta 3,5 miljoner kronor, och kan införas redan i december, när man övergår till ny tidtabell, enligt trafikförvaltningens utredning.
Antalet resenärer på pendeltågen under dessa timmar överstiger sannolikt antalet resenärer på en vanlig busslinje under hela dygnet, och det kostar mycket mer än 3,5 miljoner kronor att köra en vanlig busslinje. Finns det någon satsning som ger lika stor restidsnytta för pengarna?

Jag upprepar kommentaren till artikeln:
Masterplanner skrev:Detta förslag kommer nu, precis inför valet, trots att de haft hur många år som helst på sig att inför det.
Varför kommer detta förslag nu om det är så billigt och bra? Eftersom SL inte har ansökt om nattliga tåglägen inför T23 - och måste därmed göra det ad hoc - så är den enda rimliga förklaringen att opinionsundersökningarna går sämre än väntat...

Förhoppningsvis tänker Tamsons också på att de nattliga Gotlandsbåtarna ska få anslutning från Nynäshamn.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av /jes »

Fantastiskt, men obegripligt!?

Utan tågvärdar får man nattrafik istället. Inbesparingen på tågvärdar ger nattrafik inklusive anslutningsbussar till endast en merkostnad av 3,5 mkr. Det går alltså jämnt upp. Det är väl så man ska förstå det?

???
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: torsdag 25 augusti 2022 17:29 Fantastiskt, men obegripligt!?

Utan tågvärdar får man nattrafik istället. Inbesparingen på tågvärdar ger nattrafik inklusive anslutningsbussar till endast en merkostnad av 3,5 mkr. Det går alltså jämnt upp. Det är väl så man ska förstå det?

???
Det finns många frågetecken. Årets trafikförändringsremiss nämner inte nattrafik över huvud taget och SL har inte ansökt om sådana tåglägen. Mycket tyder alltså på att detta är ett färskt beslut. Vad fick egentligen SL att helt plötsligt vilja införa nattrafik på pendeltågen? Jag kommer på tre förklaringar:

1. Opinionsundersökningar. Moderaterna backar i Stockholm, och nattrafik på pendeltågen är en lågt hängande frukt som kan plocka några röster.
2. Slopande av tågvärdar. Tågvärdar ersätts av kameror, och besparingen påstås vara betydande. Men beslutet kritiseras, och resenärerna ser ingen nytta.
3. Ökad trängsel. Jag har inte varit med om så mycket trängsel i lågtrafik tidigare. Resandet har ökat, och det behövs någon förbättring för att inte få missnöje.

Enligt SL uppgår inbesparingen på tågvärdar till 120-150 miljoner kronor om året. Signaturen "Lars_L" uppskattade tidigare kostnaden för nattrafik på pendeltågen till "under 7 miljoner på ett år". Kostnaden för tågvärdar ingår alltså inte i kalkylen, utan pendeltågstrafik är helt enkelt snorbillig.

Varför är det så billigt att köra pendeltåg? Personkilometerkostnaden för buss är mer än tre gånger högre än för pendeltåg, och nattbusstrafiken på helger är ganska omfattande. Exempelvis har Södertäljelinjen 10-minuterstrafik med linjerna 791, 794 och 796. Att ersätta dessa bussavgångar med tåg kan gå på ett ut. Några nya anslutningsbussar är inte heller nödvändiga. Riksten och Gladö borde kanske ha nattrafik, men det är inte relaterat till nattrafik på pendeltågen.

Nynäsbanan blir mer kostsam. Där utgörs den radiella nattbusstrafiken av linjerna 892 och 893, men linje 892 trafikerar även Trollbäcken och måste således behållas. Linje 893 har 20-minuterstrafik, och det är troligtvis inte tillräckligt för att tåg ska vara billigare. Eftersom totalen landar på ynka 3,5 miljoner kronor så skulle jag inte bli förvånad om vissa pendeltågsgrenar inte hade någon merkostnad att tala om. Den radiella nattbusstrafiken som slopas är en rejäl besparing.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av /jes »

Jag tror på punkt nr 1. Tyckte jag såg i S-valmaterialet i brevlådan häromdagen någon skrivning om nattrafik på pendeltågen.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: torsdag 25 augusti 2022 21:37 Jag tror på punkt nr 1. Tyckte jag såg i S-valmaterialet i brevlådan häromdagen någon skrivning om nattrafik på pendeltågen.
Jag såg precis följande kampanjfilm om bättre kollektivtrafik till Nynäshamn med speciellt fokus på nattrafik:



Nynäshamns avsaknad av nattrafik är ett sorgligt exempel på hur slumpmässig och orättvis dagens kollektivtrafik är. Behovet är knappast mindre än i Vaxholm.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 25 augusti 2022 15:52 Förhoppningsvis tänker Tamsons också på att de nattliga Gotlandsbåtarna ska få anslutning från Nynäshamn.
Moderaterna vill ha nattpendeltåg till Nynäshamn
Nynäshamns Posten skrev:Partiet vill utöka pendeltågstrafiken med avgångar från Stockholm till Nynäshamn så sent som halv tre på helgnätter.
Moderaterna vill alltså införa en ny avgång till Nynäshamn på helgnätter. Jag antar att det då också införs en ny avgång från Nynäshamn. Frågan är dock om den går klockan 1:33 (jämn timmestrafik) eller 2:03 (passning till Gotlandsbåtarna). Jag förordar det senare, speciellt om det ändå är trafik från Västerhaninge.

Nattrafik på pendeln kan bli verklighet i höst
08nytt.se skrev:Enligt Kristoffer Tamsons (M) trafikregionråd i Region Stockholm så är arbetet i sin ordning och en beställning skulle kunna göras hos Trafikverket för att genomföra satsningen. Det enda som saknas är fortsatt förtroende i kommande valet.

– Får vi förtroende av väljarna skulle vi kunna trycka på knappen i praktiken dagen efter valet och så skulle det här kunna bli verklighet redan i höst, säger Tamsons till Nynäshamnsposten.
Detta förklarar varför SL inte har ansökt om dessa tåglägen. Men Tamsons spelar ett högt spel. Senaste gången SL var ute i sista minuten och sökte ad hoc-tåglägen så hade ett godståg tagit ett av de önskade tåglägena, och det går godståg även nattetid...

(Nästa trafikår fick det saknade pendeltåget företräde tack vare sin stora samhällsnytta, men den sena ansökan ledde till ett år utan en önskad avgång.)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av kildor »

Något enstaka godståg kommer knappast vara ett problem på natten. I värsta fall får pendeltåget förskjutas några minuter. Men två större problem är underhåll/banarbeten och lokförarbristen. Även banarbetstider ansöks och hanteras i tågplaneprocessen, och sent inkomna ansökningar om tåglägen hamnar sist i kön. Och det finns i nuläget inte tillräckligt med lokförare att ens klara av dagens trafik. Nattrafik på helger är värsta tänkbara kombinationen med tanke på begränsingsreglerna i kollektivavtalet på pendeln.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: torsdag 25 augusti 2022 23:31 Något enstaka godståg kommer knappast vara ett problem på natten. I värsta fall får pendeltåget förskjutas några minuter. Men två större problem är underhåll/banarbeten och lokförarbristen. Även banarbetstider ansöks och hanteras i tågplaneprocessen, och sent inkomna ansökningar om tåglägen hamnar sist i kön. Och det finns i nuläget inte tillräckligt med lokförare att ens klara av dagens trafik. Nattrafik på helger är värsta tänkbara kombinationen med tanke på begränsingsreglerna i kollektivavtalet på pendeln.
Ostkustbanan har 121 avgångar från Stockholm City på helger. De andra grenarna har något färre. 3-4 extra avgångar per gren gör alltså ingen större skillnad. Tamsons påstår sig ha "samtalat med SL och Trafikverket", men det är obegripligt varför SL inte kunde göra en vanlig ansökan i tid. Det gäller ju att vinna valet.
Skriv svar