Enligt SL:s reseplanerare vänder turen 16:32 från Kallhäll i Älvsjö. Det här är väl ännu konstigare än de där turerna som tomkörs mellan City och Älvsjö...Lars_L skrev:Att 2451 vänder i Älvsjö måste nog vara ett korrekturfel. 2456 utgår ju från Tumba och det är svårt att tänka sig att man skulle lägga in en tomkörning där (26xx går ju till/från Södertälje C kontinuerligt).
Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Prissänkt Movingo - eller prishöjt SL/UL. Egentligen bör/ska skillnaden inte vara mer än 0-300 kr. Men Movingo "får" inte vara billigare än SL/UL. https://www.sormlandstrafiken.se/global ... ovingo.pdfLars_L skrev:Ah, jag trodde du menade med att förlänga tågen - att sträckan skulle förlängas. Nu diskuterade vi väl också söderifrån eftersom krisen verkar vara större där. På Ostkustbanan har man ju fortfarande ganska ineffektivt i trafikupplägg eftersom man har tåg i halvtimmestrafik till/från Upplands Väsby. Det gör ju att man har en del kvar att ta av kapacitetsmässigt där innan det blir kris.duga skrev: Tror du missförstod mig. Jag vill ha bort resenärer som reser långt, t ex Uppsala - Stockholm, från SL till Movingo.
Sedan uppfattar jag inte att det är så väldans många som åker SL:s pendel till/från Uppsala och Stockholm City. Så frågan är hur stor en prisminskning skulle bli i ökat resande genom Movingo?
Där man nog skulle kunna få större effekt är väl resande med Movingo mellan Märsta och Stockholms central. Problemet där är ju dock att bussarna inte har passning till Movingos tåg till/från Stockholm Märsta, vilket gör att vinsten blir ganska liten, sett till kostnaden. Som mest sparar man ju omkring 10 minuter men då är det längre att gå från centralstationen om man exempelvis ska byta till tunnelbana. Det gör att man nästan inte sparar någon tid alls i slutändan.
Spårväg i Uppsala!
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Absolut. Nu kom ju Trafikförvaltningen in ganska sent med sin begäran. Man får väl kontrollera med grafen, men kanske har Snälltåget eller något godståg fått tågläget innan SL kom in med sin komplettering?Enceladus skrev:Enligt SL:s reseplanerare vänder turen 16:32 från Kallhäll i Älvsjö. Det här är väl ännu konstigare än de där turerna som tomkörs mellan City och Älvsjö...Lars_L skrev:Att 2451 vänder i Älvsjö måste nog vara ett korrekturfel. 2456 utgår ju från Tumba och det är svårt att tänka sig att man skulle lägga in en tomkörning där (26xx går ju till/från Södertälje C kontinuerligt).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Här är den nya tidtabellen för Arlanda Express på Resrobot. I riktning mot Arlanda är det minst kvartstrafik mellan 4:20 och 23:35 alla dagar (sista avgången går 0:35). I riktning mot Stockholm är det minst kvartstrafik mellan 4:50 och 0:05 alla dagar (sista avgången går 1:05). Varför kan inte pendeltågslinjerna som har många gånger fler resenärer vara lika bra? Tunnelbanan har också kvartstrafik på helgmorgnar och tidiga helgnätter.Enceladus skrev:Huddinges svar på remiss från Trafikförvaltningen
Det första tåget mot Upplands Väsby går klockan 4:12 på vardagar och klockan 5:12 på helger. Det första tåget mot Södertälje går klockan 4:50 på vardagar och klockan 5:20 på helger. Ostkustbanan har kvartstrafik hela tiden medan Södertäljelinjen har kvartstrafik från klockan 8. Är det rätt av regionen att prioritera Ostkustbanan på det här sättet?Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen under helgmornar skulle öka attraktiviteten att resa kollektivt.
(Vissa skribenter kommer väl att skylla på det slopade snabbtågsupplägget som vanligt, inte för att någon förväntade sig något annat...)
De första och sista avgångarna på Gnestapendeln, Upptåget till Gävle och Upptåget till Sala saknar anslutning. Skärpning! Behov finns ju.
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Ja om någon vill betala lika mycket för att åka pendeltåg som med AEX så tror jag inte det är några problem att utöka trafiken!Enceladus skrev:Här är den nya tidtabellen för Arlanda Express på Resrobot. I riktning mot Arlanda är det minst kvartstrafik mellan 4:20 och 23:35 alla dagar (sista avgången går 0:35). I riktning mot Stockholm är det minst kvartstrafik mellan 4:50 och 0:05 alla dagar (sista avgången går 1:05). Varför kan inte pendeltågslinjerna som har många gånger fler resenärer vara lika bra? Tunnelbanan har också kvartstrafik på helgmorgnar och tidiga helgnätter.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Är det inte tillräckligt att betala lika mycket som för att åka tunnelbana, eller har tunnelbanan en unik status? Du kan inte påstå att behovet av kvartstrafik dessa tider är större på blå linjen!TKO skrev:Ja om någon vill betala lika mycket för att åka pendeltåg som med AEX så tror jag inte det är några problem att utöka trafiken!Enceladus skrev:Här är den nya tidtabellen för Arlanda Express på Resrobot. I riktning mot Arlanda är det minst kvartstrafik mellan 4:20 och 23:35 alla dagar (sista avgången går 0:35). I riktning mot Stockholm är det minst kvartstrafik mellan 4:50 och 0:05 alla dagar (sista avgången går 1:05). Varför kan inte pendeltågslinjerna som har många gånger fler resenärer vara lika bra? Tunnelbanan har också kvartstrafik på helgmorgnar och tidiga helgnätter.
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Minska trafiken på TUB3 då!
Efter kl 22 räcker 30-minuterstrafik överallt.
/TKO
Efter kl 22 räcker 30-minuterstrafik överallt.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Redan idag är det stående resenärer när halvtimmestrafiken börjar strax efter midnatt. Hur stor skulle trängseln bli med ditt förslag?TKO skrev:Minska trafiken på TUB3 då!
Efter kl 22 räcker 30-minuterstrafik överallt.
Ta gärna en titt på vilken beläggning linje 160 har i vardagarnas mellantrafik och föreställ dig nu att trafiken utökas till 7,5-minuterstrafik...
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Efter klockan 22 bör man vara hemma och förbereda sej för nästa arbetsdag - inte ge sej ut på krogrunda. Den gemensamma sektorn bör uppmuntra sunda beteenden, inte underlätta ett osunt leverne...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Men alla vi som inte slutat jobba vid 22 då? Vi vill förstås också komma hem för att förbereda oss för nästa arbetsdag utan att behöva vänta en evighet. Särskilt inte som vi kan ha blott 11-12 timmar till nästa arbetspass börjar. Ja, jag går förstås hem på en kvart, men jag tänker på mina kollegor.TKO skrev:Efter klockan 22 bör man vara hemma och förbereda sej för nästa arbetsdag - inte ge sej ut på krogrunda. Den gemensamma sektorn bör uppmuntra sunda beteenden, inte underlätta ett osunt leverne...
/TKO
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Jag har inte sagt att vi ska avskaffa kollektivtrafiken efter klockan 22 - bara minska den. 22 kanske är en väl snäv gräns, det kan diskuteras.
Men om vi får fler att lämna det puberatala beteendet att vara vaken så länge som möjligt minskar också behovet av kvälls- och nattöppna verksamheter, vilket ytterligare minskar behovet av kollektivtrafik på sen kvällstid och nattetid.
Utan att ha räknat på det tror jag att det vore billigare för samhället att betala taxi för de som jobbar inom samhällsviktiga funktioner kvälls/nattetid än att tillhandahålla i princip gratis resor för festprissar och knarkkurirer.
Utopier? Visst - men utan positiva visioner drivs inte utveckling i rätt riktning!
/TKO
Men om vi får fler att lämna det puberatala beteendet att vara vaken så länge som möjligt minskar också behovet av kvälls- och nattöppna verksamheter, vilket ytterligare minskar behovet av kollektivtrafik på sen kvällstid och nattetid.
Utan att ha räknat på det tror jag att det vore billigare för samhället att betala taxi för de som jobbar inom samhällsviktiga funktioner kvälls/nattetid än att tillhandahålla i princip gratis resor för festprissar och knarkkurirer.
Utopier? Visst - men utan positiva visioner drivs inte utveckling i rätt riktning!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Kompletterade med nattbussar så klart; ett populärt ämne på detta forum.TKO skrev:Minska trafiken på TUB3 då!
Efter kl 22 räcker 30-minuterstrafik överallt.
/TKO
Spårväg i Uppsala!
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Det är ett gigantiskt resursslöseri att de flesta åker, arbetar och äter ungefär samtidigt. Infrastrukturen är kraftigt underutnyttjad under större delen av dygnet. Antalet nattliga verksamheter kommer att öka av ekonomiska skäl - det är helt enkelt för dyrt att inte ha ett dygnet-runt-samhälle. Denna trend syns över hela världen just nu och kan ses som en del av urbaniseringen. Tätbebyggda områden blir ännu effektivare om infrastrukturen utnyttjas dygnet runt!TKO skrev:Jag har inte sagt att vi ska avskaffa kollektivtrafiken efter klockan 22 - bara minska den. 22 kanske är en väl snäv gräns, det kan diskuteras.
Men om vi får fler att lämna det puberatala beteendet att vara vaken så länge som möjligt minskar också behovet av kvälls- och nattöppna verksamheter, vilket ytterligare minskar behovet av kollektivtrafik på sen kvällstid och nattetid.
Utan att ha räknat på det tror jag att det vore billigare för samhället att betala taxi för de som jobbar inom samhällsviktiga funktioner kvälls/nattetid än att tillhandahålla i princip gratis resor för festprissar och knarkkurirer.
Utopier? Visst - men utan positiva visioner drivs inte utveckling i rätt riktning!
Sedan underskattar du behovet av transporter efter klockan 22. Det skulle vara fruktansvärt dyrt att ersätta kollektivtrafiken med taxi. De tunga linjerna har större resande per timme sen kvällstid än linje 160 i maxtimmen!
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Antingen tycker vi att den nya sköna (ny)liberalismen är bra - där proletariatet skall stå herrarna till tjänst dygnet runt. (Det är ju inte medelklassen som skall jobba på nätterna - då skall dom passas upp).Enceladus skrev:Det är ett gigantiskt resursslöseri att de flesta åker, arbetar och äter ungefär samtidigt. Infrastrukturen är kraftigt underutnyttjad under större delen av dygnet. Antalet nattliga verksamheter kommer att öka av ekonomiska skäl - det är helt enkelt för dyrt att inte ha ett dygnet-runt-samhälle. Denna trend syns över hela världen just nu och kan ses som en del av urbaniseringen. Tätbebyggda områden blir ännu effektivare om infrastrukturen utnyttjas dygnet runt!TKO skrev:Jag har inte sagt att vi ska avskaffa kollektivtrafiken efter klockan 22 - bara minska den. 22 kanske är en väl snäv gräns, det kan diskuteras.
Men om vi får fler att lämna det puberatala beteendet att vara vaken så länge som möjligt minskar också behovet av kvälls- och nattöppna verksamheter, vilket ytterligare minskar behovet av kollektivtrafik på sen kvällstid och nattetid.
Utan att ha räknat på det tror jag att det vore billigare för samhället att betala taxi för de som jobbar inom samhällsviktiga funktioner kvälls/nattetid än att tillhandahålla i princip gratis resor för festprissar och knarkkurirer.
Utopier? Visst - men utan positiva visioner drivs inte utveckling i rätt riktning!
Sedan underskattar du behovet av transporter efter klockan 22. Det skulle vara fruktansvärt dyrt att ersätta kollektivtrafiken med taxi. De tunga linjerna har större resande per timme sen kvällstid än linje 160 i maxtimmen!
Eller så försöker vi efter bästa förmåga kämpa för att stå emot denna utveckling.
Jag förmodar att signaturen "Enceladus" även tycker att förskolor skall vara öppna dygnet runt. Inte behöver små barn sova om nätterna - det gäller att tidigt anpassa sej till "urbaniseringen".
Jag har svårt att se skribenten annat än som en kapitalistlakej. "Effektivitet" är ett annat ord för att öka utsugningen av arbetarklassen - som plåster på såren får dom subventionerade transporter till "nöjesetablissemang" där eventuell kamplust dövas med billig alkohol.
utbrister
kamrat Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Du blandar ihop progressivism med kapitalism. Det finns fler än ett alternativ till konservatism! Jag ser inga problem med obekväm arbetstid. förutsatt att ersättningen följer kollektivavtal.TKO skrev:Antingen tycker vi att den nya sköna (ny)liberalismen är bra - där proletariatet skall stå herrarna till tjänst dygnet runt. (Det är ju inte medelklassen som skall jobba på nätterna - då skall dom passas upp).
Eller så försöker vi efter bästa förmåga kämpa för att stå emot denna utveckling.
Jag förmodar att signaturen "Enceladus" även tycker att förskolor skall vara öppna dygnet runt. Inte behöver små barn sova om nätterna - det gäller att tidigt anpassa sej till "urbaniseringen".
Jag har svårt att se skribenten annat än som en kapitalistlakej. "Effektivitet" är ett annat ord för att öka utsugningen av arbetarklassen - som plåster på såren får dom subventionerade transporter till "nöjesetablissemang" där eventuell kamplust dövas med billig alkohol.
När det gäller de politiska partierna i Sverige så var det bara SD som direkt motsatte sig nattlig pendeltågstrafik i SR:s debatt om kollektivtrafiken - det skulle inte förvåna mig om skribenten hade sina sympatier där. I slaget om 108 miljarder till sjukvård och kollektivtrafik föreslår S att en del av dessa pengar går till att införa nattrafik på pendeln.
Givet att blå linjen ska ha nattrafik, varför ska inte pendeltågen också ha det? Jag har fortfarande inte hört något annat argument än att tunnelbanan har en unik status!
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Tror signaturen 'Enceladus' att dom som jobbar på barerna på Söder får ersättning för obekväm arbetstid? Eller att det finns kollektivavtal?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Nu är inte jag Enceladus men hoppas innerligt att de som arbetar på krogarna på Söder får sin avtalsenliga ersättning, varför skulle en seriös krögare inte göra det?TKO skrev:Tror signaturen 'Enceladus' att dom som jobbar på barerna på Söder får ersättning för obekväm arbetstid? Eller att det finns kollektivavtal?
/TKO
Och vad gäller urbaniseringen förekommer det överallt på vårt stora Klot, inte bara i västvärlden. Det är en utveckling som är global och, tror jag, omöjlig att stoppa.
Och varför skulle vi försöka stoppa det? Låt folk bo där de vill, vissa på mindre orter eller på landet. Deras val.
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Här är den nya tidtabellen för linje 44: https://sl.se/ficktid/vinter/v44.pdf
Tydligen saknas efterfrågan för trafik från Älvsjö till Tumba mitt i eftermiddagsrusningen. Däremot anses behovet finnas i motriktningen...
Tydligen saknas efterfrågan för trafik från Älvsjö till Tumba mitt i eftermiddagsrusningen. Däremot anses behovet finnas i motriktningen...
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Nej, då - så ska du inte tolka det och jag har väl redan berättat orsaken. Om du tittar i grafen så är det ett godståg som har det tågläget. Naturligtvis hade Trafikförvaltningen kunnat få det tågläget om det inte hade varit så att man kommit in med beställningen först i efterhand. Från början hade man ju tänkt att 44:an bara skulle gått i morgonrusningen från/till Tumba.Enceladus skrev:Här är den nya tidtabellen för linje 44: https://sl.se/ficktid/vinter/v44.pdf
Tydligen saknas efterfrågan för trafik från Älvsjö till Tumba mitt i eftermiddagsrusningen. Däremot anses behovet finnas i motriktningen...
Sedan lär det ju i och för sig inte vara stor avlastande effekt på eftermiddagarna i och för sig. Upplägget är ju ganska dumt tänkt om man vill se till att få en jämn beläggning mellan avgångarna. Men förstås svårt att få till bra utan att "rita om" hela trafikupplägget.
Men det ger ju förvisso ändå en viss förbättring för pendlare mellan Mälarbanan och Södertäljegrenen som nog kan uppskatta att inte behöva byta tåg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Nu har samtliga pendeltågstidtabeller äntligen publicerats (tidigare fanns endast några linjer):
https://sl.se/ficktid/vinter/V4041.pdf (samtliga tåg till och från Södertälje, Märsta och Uppsala)
https://sl.se/ficktid/vinter/V43.pdf (samtliga tåg till och från Nynäshamn och Bålsta)
https://sl.se/ficktid/vinter/V48.pdf (samtliga tåg till och från Gnesta)
Som synes har tidtabellerna fått ett nytt upplägg. Samtliga tåg på en viss gren visas nu i en och samma linjetidtabell. Det finns fortfarande separata tidtabeller för linjerna 42X och 44, men den informationen finns även i ovanstående tidtabeller. Därmed fungerar linjetidtabellerna också som samlingstidtabeller, förutom att de renodlade samlingstidtabellerna är överskådligare.
En annan positiv förändring är att tidtabellerna redovisar vart tåget tar vägen. Tidigare saknades fotnoter som anger tågets slutstation, t.ex. "tåget fortsätter mot Nynäshamn" eller "tåget fortsätter mot Kallhäll". Det kan ju vara användbart att veta vart tåget är på väg! Dessvärre står det inte varifrån tåget kommer vid Älvsjö och Odenplan...
https://sl.se/ficktid/vinter/V4041.pdf (samtliga tåg till och från Södertälje, Märsta och Uppsala)
https://sl.se/ficktid/vinter/V43.pdf (samtliga tåg till och från Nynäshamn och Bålsta)
https://sl.se/ficktid/vinter/V48.pdf (samtliga tåg till och från Gnesta)
Som synes har tidtabellerna fått ett nytt upplägg. Samtliga tåg på en viss gren visas nu i en och samma linjetidtabell. Det finns fortfarande separata tidtabeller för linjerna 42X och 44, men den informationen finns även i ovanstående tidtabeller. Därmed fungerar linjetidtabellerna också som samlingstidtabeller, förutom att de renodlade samlingstidtabellerna är överskådligare.
En annan positiv förändring är att tidtabellerna redovisar vart tåget tar vägen. Tidigare saknades fotnoter som anger tågets slutstation, t.ex. "tåget fortsätter mot Nynäshamn" eller "tåget fortsätter mot Kallhäll". Det kan ju vara användbart att veta vart tåget är på väg! Dessvärre står det inte varifrån tåget kommer vid Älvsjö och Odenplan...