Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Postat: onsdag 05 januari 2022 20:14
Fler gillar Stockholms kollektivtrafik under pandemin
SL:s kundnöjdhet har ökat under pandemin, möjligen tack vare mindre trängsel. Men pendeltågen är fortfarande ett svart får:
1. Senare trafikstart i rusningsriktningen: Pendeltågsresenärer kan inte komma lika tidigt till T-Centralen som tunnelbaneresenärer.
2. Tidigare trafikslut i rusningsriktningen: Pendeltågsresenärer kan inte åka lika sent från T-Centralen som tunnelbaneresenärer.
3. Sämre mellantrafik: Tunnelbanan har 10-minuterstrafik och ännu bättre på Mörbygrenen. Pendeltågen har 15-minuterstrafik.
4. Kortare mellantrafik på helger: Tunnelbanans mellantrafik varar till klockan 21, flera timmar längre än pendeltågens mellantrafik.
5. Kortare lågtrafik på helger: Tunnelbanans lågtrafik varar halva natten och börjar tidigt på morgonen. Då har pendeltågen "reducerad lågtrafik".
6. Ingen nattrafik på helger: Pendeltågsresenärer hänvisas till långsamma och ofta överfulla nattbussar.
Generellt sett kan dessa skillnader inte motiveras, utan beror främst på att befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. Börjar Tamsons inse att denna princip inte nödvändigtvis är optimal?
Det enda som pendeltågen gör bättre än tunnelbanan är väl att erbjuda tidigare avgångar från T-Centralen samt senare avgångar mot T-Centralen. Eftersom det framför allt är innerstadsresenärer som utnyttjar dessa avgångar är det möjligt att undersökningarna inte lyckas fånga upp de resenärer som pendeltågen verkar vara till för.
SL:s kundnöjdhet har ökat under pandemin, möjligen tack vare mindre trängsel. Men pendeltågen är fortfarande ett svart får:
Tamsons säger sig vara "stolt men inte nöjd" och menar att "det finns till exempel fortsatta möjligheter för pendeltågen". Vilken upptäckt! Trots att pendeltågen år 2019 gick om tunnelbanan i antalet resenärer per linje lever trafikutbudet kvar i det förflutna. Diskrepansen mellan utbud och efterfrågan märks inte minst på Mälarbanan på lördagar. Men det finns fler tider på dygnet då skillnaden i utbud inte kan motiveras:DN skrev:Då i november var antalet resenärer nästan uppe i samma nivå som före pandemin. Populärast är pendelbåtarna, som 98 procent tycker om. Därefter kommer allmän skärgårdstrafik med 94 procent, lokalbanor med 93, tunnelbanan med 87, bussar med 84 och på sista plats pendeltågen som 75 procent är positiva till.
1. Senare trafikstart i rusningsriktningen: Pendeltågsresenärer kan inte komma lika tidigt till T-Centralen som tunnelbaneresenärer.
2. Tidigare trafikslut i rusningsriktningen: Pendeltågsresenärer kan inte åka lika sent från T-Centralen som tunnelbaneresenärer.
3. Sämre mellantrafik: Tunnelbanan har 10-minuterstrafik och ännu bättre på Mörbygrenen. Pendeltågen har 15-minuterstrafik.
4. Kortare mellantrafik på helger: Tunnelbanans mellantrafik varar till klockan 21, flera timmar längre än pendeltågens mellantrafik.
5. Kortare lågtrafik på helger: Tunnelbanans lågtrafik varar halva natten och börjar tidigt på morgonen. Då har pendeltågen "reducerad lågtrafik".
6. Ingen nattrafik på helger: Pendeltågsresenärer hänvisas till långsamma och ofta överfulla nattbussar.
Generellt sett kan dessa skillnader inte motiveras, utan beror främst på att befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. Börjar Tamsons inse att denna princip inte nödvändigtvis är optimal?
Det enda som pendeltågen gör bättre än tunnelbanan är väl att erbjuda tidigare avgångar från T-Centralen samt senare avgångar mot T-Centralen. Eftersom det framför allt är innerstadsresenärer som utnyttjar dessa avgångar är det möjligt att undersökningarna inte lyckas fånga upp de resenärer som pendeltågen verkar vara till för.