Sida 1 av 1
En tråd om banteknik
Postat: onsdag 15 december 2021 12:06
av twr
Jag ger tråden en lite generell rubrik så att det går att diskutera olika saker. Till att börja med har jag en fråga:
Går det att ha en växel vid plattform? Alltså en möjlighet för tåg att svänga av på den sida som plattformen inte ligger på? Behöver det vara större spalt mellan spår och plattform i det läget med tanke på utspetsning? Finns det säkerhetsaspekter om ett tåg kör genom växeln i riktning mot plattform? Hur skulle resenärer på plattformen reagera i en sådan situation?
Är det här uteslutet i alla situationer eller finns det lägen där det kan vara okej, och vilka nackdelar innebär det i så fall?
Re: En tråd om banteknik
Postat: onsdag 15 december 2021 12:50
av Stefan Widén
Hej
Allt hänger på hur det ser ut på andra sidan. Har du ett mötande spår med normalt spårmittsavstånd är den en aspekt.
Vilken radie har det avvikande spåret?
Skall man kunna angöra hållplatsen med båda spåren?
Normalt skulle man lägga växeln direkt efter hållplatsen och då är det inga problem.
Utsvänget från vagnen är det som påverkar med en kurva vid plattform.
Stefan
Re: En tråd om banteknik
Postat: onsdag 15 december 2021 13:30
av Harald
Du har inte skrivit vilken typ av bana det gäller. På järnväg är det inte ovanligt med växlar vid plattform. I Stockholms tunnelbana blir det nog knepigare. Man måste troligen göra ett större gap mellan plattformen och vagnen p.g.a. vagnsändens utslag, och det är väl inte önskvärt.
Re: En tråd om banteknik
Postat: onsdag 15 december 2021 13:57
av LÅ1
Nässjö centralstation har många växlar mellan plattformarna.
Re: En tråd om banteknik
Postat: onsdag 15 december 2021 16:19
av daniel_s
twr skrev:Jag ger tråden en lite generell rubrik så att det går att diskutera olika saker. Till att börja med har jag en fråga:
Går det att ha en växel vid plattform? Alltså en möjlighet för tåg att svänga av på den sida som plattformen inte ligger på? Behöver det vara större spalt mellan spår och plattform i det läget med tanke på utspetsning? Finns det säkerhetsaspekter om ett tåg kör genom växeln i riktning mot plattform? Hur skulle resenärer på plattformen reagera i en sådan situation?
Är det här uteslutet i alla situationer eller finns det lägen där det kan vara okej, och vilka nackdelar innebär det i så fall?
Det fria rummet ska utökas i kurvor eftersom vagnarna har överhäng. Vid SL tillämpas en formel där man dividerar ett tal (vanligtvis i storleksordningen 10000-20000, längre för fordon med längre överhäng) med kurvradien i meter, då får man sidotillägget i millimeter. Vid en växel eller annan plats där en kurva börjar, så måste detta kurvtillägg börja en bit före kurvans början, vid SL normalt 11-14 meter, och utökas proportionellt ju närmare kurvans början man kommer (det är detta som kallas utspetsning). En ganska vanlig växelradie i trånga utrymmen är 179 meter, nu kan du räkna ut hur långt och brett urtaget i plattformen blir.
Re: En tråd om banteknik
Postat: onsdag 15 december 2021 18:01
av Lennart Petersen
twr skrev:Jag ger tråden en lite generell rubrik så att det går att diskutera olika saker. Till att börja med har jag en fråga:
Går det att ha en växel vid plattform? Alltså en möjlighet för tåg att svänga av på den sida som plattformen inte ligger på? Behöver det vara större spalt mellan spår och plattform i det läget med tanke på utspetsning? Finns det säkerhetsaspekter om ett tåg kör genom växeln i riktning mot plattform? Hur skulle resenärer på plattformen reagera i en sådan situation?
Är det här uteslutet i alla situationer eller finns det lägen där det kan vara okej, och vilka nackdelar innebär det i så fall?
Stockholm C har ju det på flera ställen, t.ex i norra säcken för att medge rundgång för lok.
Re: En tråd om banteknik
Postat: fredag 17 december 2021 14:03
av twr
daniel_s skrev:twr skrev:Jag ger tråden en lite generell rubrik så att det går att diskutera olika saker. Till att börja med har jag en fråga:
Går det att ha en växel vid plattform? Alltså en möjlighet för tåg att svänga av på den sida som plattformen inte ligger på? Behöver det vara större spalt mellan spår och plattform i det läget med tanke på utspetsning? Finns det säkerhetsaspekter om ett tåg kör genom växeln i riktning mot plattform? Hur skulle resenärer på plattformen reagera i en sådan situation?
Är det här uteslutet i alla situationer eller finns det lägen där det kan vara okej, och vilka nackdelar innebär det i så fall?
Det fria rummet ska utökas i kurvor eftersom vagnarna har överhäng. Vid SL tillämpas en formel där man dividerar ett tal (vanligtvis i storleksordningen 10000-20000, längre för fordon med längre överhäng) med kurvradien i meter, då får man sidotillägget i millimeter. Vid en växel eller annan plats där en kurva börjar, så måste detta kurvtillägg börja en bit före kurvans början, vid SL normalt 11-14 meter, och utökas proportionellt ju närmare kurvans början man kommer (det är detta som kallas utspetsning). En ganska vanlig växelradie i trånga utrymmen är 179 meter, nu kan du räkna ut hur långt och brett urtaget i plattformen blir.
Tack till dig och alla andra för svar!
En sådan växel skulle alltså ge en utspetsning på som mest i storleksordningen en decimeter på en sträcka i storleksordningen 20 till 30 meter. Det låter som något man kanske helst skulle vilja undvika... Det blir ju väldigt dålig tillgänglighet på den delen av plattform med en så stor spalt.
Re: En tråd om banteknik
Postat: fredag 17 december 2021 16:52
av Olof
Då vi inte har definierat vilken sorts spårtrafik så slänger jag in lite spårväg.
På länkad googlemaps sida ser man anpassningar på kantstenen för bägge spår.
https://www.google.com/maps/@57.7064654 ... 312!8i6656
Re: En tråd om banteknik
Postat: fredag 17 december 2021 17:02
av twr
Tack! Fin bild!
Jag är intresserad av alla typer av spårtrafik, det är en generell fråga.
Re: En tråd om banteknik
Postat: fredag 17 december 2021 18:09
av Fyrgeit
Hur är det med tolvans kryssväxel i Alvik? Folk går ju aldrig ombord just där växlarna är, men ger plattformen lite mer utrymme där eller måste man tänka på avståndet mellan vagn och plattform på hela plattformen? A32 och andra spårvagnar smalnar ju också av i fronten, så de sticker kanske inte ut så mycket.
Borde man inte heller kunna göra så att början av växeln har en otroligt hög kurvradie så att tåget nästintill färdas i sidled tills det har kommit tillräckligt långt från plattformen för att börja svänga? Då blir växeln rätt lång så då har man kanske motverkat syftet att ha växeln vid plattformen.
Re: En tråd om banteknik
Postat: fredag 17 december 2021 18:41
av daniel_s
Fyrgeit skrev:Hur är det med tolvans kryssväxel i Alvik? Folk går ju aldrig ombord just där växlarna är, men ger plattformen lite mer utrymme där eller måste man tänka på avståndet mellan vagn och plattform på hela plattformen? A32 och andra spårvagnar smalnar ju också av i fronten, så de sticker kanske inte ut så mycket.
Nä det är större avstånd vid växlarna, det syns ganska tydligt på den här bilden:

- 159C6A63-247E-434D-A6AC-CCD1157E2B2D.jpeg (203.26 KiB) Visad 936 gånger
Re: En tråd om banteknik
Postat: lördag 18 december 2021 10:40
av Diripsi
Mycket intressant det här med växlar vid plattform. Har aldrig någonsin tänkt på att överhänget gör att man måste ha större avstånd mellan spår och plattform vid växlar. På "riktiga järnvägen" finns det ju en hel del växlar vid plattform. Stockholm C, Hallsberg, Karlstad, Göteborg, Jönköping, Norrköping, Nässjö, Alvesta, Värnamo och Hässleholm kan jag komma på, men det finns säkert fler. Är det större avstånd mellan spår och plattform vid växlarna även där? Försökte titta på några av dessa stationer på satellitbild men det är svårt att se något. Möjligtvis vid Hallsberg.
Tittade på satellitbilder för Stockholms Östra och där kan man i alla fall tydligt se att det är större avstånd till plattformen vid några av växlarna där.
Re: En tråd om banteknik
Postat: lördag 18 december 2021 14:50
av Stefan Widén
Alla fordon oavsett hjulslag får ju överhäng både på in och utsida om de har normala former. En racerbil har ju hjulen på utsidan av korgen får självklart inte det.
Vid T-centralen har man löst på detta sätt. Uppenbarligen har google inte uppdaterat kartan sen 2018 men det går att se ändå. Spåren på de högra växlarna börjar inte sin radie förrän den kommit bort från plattformen och därmed slipper man göra uttag i plattformen.
https://www.google.se/maps/@59.3317782, ... !1e3?hl=sv
Hoppas det blir rätt i länken annars är det bara att Zooma in på Klarabergsgatan vid Klara Norra.
Stefan