En tråd om banteknik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
En tråd om banteknik
Jag ger tråden en lite generell rubrik så att det går att diskutera olika saker. Till att börja med har jag en fråga:
Går det att ha en växel vid plattform? Alltså en möjlighet för tåg att svänga av på den sida som plattformen inte ligger på? Behöver det vara större spalt mellan spår och plattform i det läget med tanke på utspetsning? Finns det säkerhetsaspekter om ett tåg kör genom växeln i riktning mot plattform? Hur skulle resenärer på plattformen reagera i en sådan situation?
Är det här uteslutet i alla situationer eller finns det lägen där det kan vara okej, och vilka nackdelar innebär det i så fall?
Går det att ha en växel vid plattform? Alltså en möjlighet för tåg att svänga av på den sida som plattformen inte ligger på? Behöver det vara större spalt mellan spår och plattform i det läget med tanke på utspetsning? Finns det säkerhetsaspekter om ett tåg kör genom växeln i riktning mot plattform? Hur skulle resenärer på plattformen reagera i en sådan situation?
Är det här uteslutet i alla situationer eller finns det lägen där det kan vara okej, och vilka nackdelar innebär det i så fall?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En tråd om banteknik
Hej
Allt hänger på hur det ser ut på andra sidan. Har du ett mötande spår med normalt spårmittsavstånd är den en aspekt.
Vilken radie har det avvikande spåret?
Skall man kunna angöra hållplatsen med båda spåren?
Normalt skulle man lägga växeln direkt efter hållplatsen och då är det inga problem.
Utsvänget från vagnen är det som påverkar med en kurva vid plattform.
Stefan
Allt hänger på hur det ser ut på andra sidan. Har du ett mötande spår med normalt spårmittsavstånd är den en aspekt.
Vilken radie har det avvikande spåret?
Skall man kunna angöra hållplatsen med båda spåren?
Normalt skulle man lägga växeln direkt efter hållplatsen och då är det inga problem.
Utsvänget från vagnen är det som påverkar med en kurva vid plattform.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: En tråd om banteknik
Du har inte skrivit vilken typ av bana det gäller. På järnväg är det inte ovanligt med växlar vid plattform. I Stockholms tunnelbana blir det nog knepigare. Man måste troligen göra ett större gap mellan plattformen och vagnen p.g.a. vagnsändens utslag, och det är väl inte önskvärt.
Re: En tråd om banteknik
Nässjö centralstation har många växlar mellan plattformarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: En tråd om banteknik
Det fria rummet ska utökas i kurvor eftersom vagnarna har överhäng. Vid SL tillämpas en formel där man dividerar ett tal (vanligtvis i storleksordningen 10000-20000, längre för fordon med längre överhäng) med kurvradien i meter, då får man sidotillägget i millimeter. Vid en växel eller annan plats där en kurva börjar, så måste detta kurvtillägg börja en bit före kurvans början, vid SL normalt 11-14 meter, och utökas proportionellt ju närmare kurvans början man kommer (det är detta som kallas utspetsning). En ganska vanlig växelradie i trånga utrymmen är 179 meter, nu kan du räkna ut hur långt och brett urtaget i plattformen blir.twr skrev:Jag ger tråden en lite generell rubrik så att det går att diskutera olika saker. Till att börja med har jag en fråga:
Går det att ha en växel vid plattform? Alltså en möjlighet för tåg att svänga av på den sida som plattformen inte ligger på? Behöver det vara större spalt mellan spår och plattform i det läget med tanke på utspetsning? Finns det säkerhetsaspekter om ett tåg kör genom växeln i riktning mot plattform? Hur skulle resenärer på plattformen reagera i en sådan situation?
Är det här uteslutet i alla situationer eller finns det lägen där det kan vara okej, och vilka nackdelar innebär det i så fall?
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: En tråd om banteknik
Stockholm C har ju det på flera ställen, t.ex i norra säcken för att medge rundgång för lok.twr skrev:Jag ger tråden en lite generell rubrik så att det går att diskutera olika saker. Till att börja med har jag en fråga:
Går det att ha en växel vid plattform? Alltså en möjlighet för tåg att svänga av på den sida som plattformen inte ligger på? Behöver det vara större spalt mellan spår och plattform i det läget med tanke på utspetsning? Finns det säkerhetsaspekter om ett tåg kör genom växeln i riktning mot plattform? Hur skulle resenärer på plattformen reagera i en sådan situation?
Är det här uteslutet i alla situationer eller finns det lägen där det kan vara okej, och vilka nackdelar innebär det i så fall?
Re: En tråd om banteknik
Tack till dig och alla andra för svar!daniel_s skrev:Det fria rummet ska utökas i kurvor eftersom vagnarna har överhäng. Vid SL tillämpas en formel där man dividerar ett tal (vanligtvis i storleksordningen 10000-20000, längre för fordon med längre överhäng) med kurvradien i meter, då får man sidotillägget i millimeter. Vid en växel eller annan plats där en kurva börjar, så måste detta kurvtillägg börja en bit före kurvans början, vid SL normalt 11-14 meter, och utökas proportionellt ju närmare kurvans början man kommer (det är detta som kallas utspetsning). En ganska vanlig växelradie i trånga utrymmen är 179 meter, nu kan du räkna ut hur långt och brett urtaget i plattformen blir.twr skrev:Jag ger tråden en lite generell rubrik så att det går att diskutera olika saker. Till att börja med har jag en fråga:
Går det att ha en växel vid plattform? Alltså en möjlighet för tåg att svänga av på den sida som plattformen inte ligger på? Behöver det vara större spalt mellan spår och plattform i det läget med tanke på utspetsning? Finns det säkerhetsaspekter om ett tåg kör genom växeln i riktning mot plattform? Hur skulle resenärer på plattformen reagera i en sådan situation?
Är det här uteslutet i alla situationer eller finns det lägen där det kan vara okej, och vilka nackdelar innebär det i så fall?
En sådan växel skulle alltså ge en utspetsning på som mest i storleksordningen en decimeter på en sträcka i storleksordningen 20 till 30 meter. Det låter som något man kanske helst skulle vilja undvika... Det blir ju väldigt dålig tillgänglighet på den delen av plattform med en så stor spalt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: En tråd om banteknik
Då vi inte har definierat vilken sorts spårtrafik så slänger jag in lite spårväg.
På länkad googlemaps sida ser man anpassningar på kantstenen för bägge spår.
https://www.google.com/maps/@57.7064654 ... 312!8i6656
På länkad googlemaps sida ser man anpassningar på kantstenen för bägge spår.
https://www.google.com/maps/@57.7064654 ... 312!8i6656
Re: En tråd om banteknik
Tack! Fin bild!Olof skrev:Då vi inte har definierat vilken sorts spårtrafik så slänger jag in lite spårväg.
På länkad googlemaps sida ser man anpassningar på kantstenen för bägge spår.
https://www.google.com/maps/@57.7064654 ... 312!8i6656
Jag är intresserad av alla typer av spårtrafik, det är en generell fråga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: En tråd om banteknik
Hur är det med tolvans kryssväxel i Alvik? Folk går ju aldrig ombord just där växlarna är, men ger plattformen lite mer utrymme där eller måste man tänka på avståndet mellan vagn och plattform på hela plattformen? A32 och andra spårvagnar smalnar ju också av i fronten, så de sticker kanske inte ut så mycket.
Borde man inte heller kunna göra så att början av växeln har en otroligt hög kurvradie så att tåget nästintill färdas i sidled tills det har kommit tillräckligt långt från plattformen för att börja svänga? Då blir växeln rätt lång så då har man kanske motverkat syftet att ha växeln vid plattformen.
Borde man inte heller kunna göra så att början av växeln har en otroligt hög kurvradie så att tåget nästintill färdas i sidled tills det har kommit tillräckligt långt från plattformen för att börja svänga? Då blir växeln rätt lång så då har man kanske motverkat syftet att ha växeln vid plattformen.
Re: En tråd om banteknik
Nä det är större avstånd vid växlarna, det syns ganska tydligt på den här bilden:Fyrgeit skrev:Hur är det med tolvans kryssväxel i Alvik? Folk går ju aldrig ombord just där växlarna är, men ger plattformen lite mer utrymme där eller måste man tänka på avståndet mellan vagn och plattform på hela plattformen? A32 och andra spårvagnar smalnar ju också av i fronten, så de sticker kanske inte ut så mycket.
Re: En tråd om banteknik
Mycket intressant det här med växlar vid plattform. Har aldrig någonsin tänkt på att överhänget gör att man måste ha större avstånd mellan spår och plattform vid växlar. På "riktiga järnvägen" finns det ju en hel del växlar vid plattform. Stockholm C, Hallsberg, Karlstad, Göteborg, Jönköping, Norrköping, Nässjö, Alvesta, Värnamo och Hässleholm kan jag komma på, men det finns säkert fler. Är det större avstånd mellan spår och plattform vid växlarna även där? Försökte titta på några av dessa stationer på satellitbild men det är svårt att se något. Möjligtvis vid Hallsberg.
Tittade på satellitbilder för Stockholms Östra och där kan man i alla fall tydligt se att det är större avstånd till plattformen vid några av växlarna där.
Tittade på satellitbilder för Stockholms Östra och där kan man i alla fall tydligt se att det är större avstånd till plattformen vid några av växlarna där.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: En tråd om banteknik
Alla fordon oavsett hjulslag får ju överhäng både på in och utsida om de har normala former. En racerbil har ju hjulen på utsidan av korgen får självklart inte det.
Vid T-centralen har man löst på detta sätt. Uppenbarligen har google inte uppdaterat kartan sen 2018 men det går att se ändå. Spåren på de högra växlarna börjar inte sin radie förrän den kommit bort från plattformen och därmed slipper man göra uttag i plattformen.
https://www.google.se/maps/@59.3317782, ... !1e3?hl=sv
Hoppas det blir rätt i länken annars är det bara att Zooma in på Klarabergsgatan vid Klara Norra.
Stefan
Vid T-centralen har man löst på detta sätt. Uppenbarligen har google inte uppdaterat kartan sen 2018 men det går att se ändå. Spåren på de högra växlarna börjar inte sin radie förrän den kommit bort från plattformen och därmed slipper man göra uttag i plattformen.
https://www.google.se/maps/@59.3317782, ... !1e3?hl=sv
Hoppas det blir rätt i länken annars är det bara att Zooma in på Klarabergsgatan vid Klara Norra.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll