1939
Nattrafiken med spårvagn på innerstadslinjerna ersattes med busslinjer den 1 september 1938. Det varade bara ett år. Sedan återgick man till spårvagn p.g.a. bränslerestriktioner under kriget. Linje 92 förlängdes från Fredhäll till Kristineberg den 1 februari 1939.
Inte så förvånande att du skulle sätta den. Mars 1939 är den daterad.
Men är du säker på datumet 1 september 1938? Jag har motsvarande tidtabell daterad maj 1938, och redan då anges att det är det nattbussar i innerstaden.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Nej, jag är inte säker på datum. Jag tog uppgifterna härifrån, men det kan ju stå fel där.
F.ö. så är ingår ju detta i något som vi har haft uppe tidigare, alltså att SS redan på 30-talet ville lägga ned spårvagnstrafiken i innerstaden, men att andra världskriget bromsade planerna. I slutet av 30-talet lade man också ned spårvagnstrafiken i Skånegatan och ersatte den med en busslinje med nummer 81. Linje 1 fick vända i Ringvägen-Södermannagtan-Gotlandsgatan. Även det fick man ju ta tillbaka.
Fascinerande hur liten del av SS busslinjenät som hade nattrafik:
54 (sedermera trådbusslinje 34 och nedlagd i samband med öppnandet av t-banan mellan Hötorget och Slussen)
56 (sedermera trådbusslinje 96 och sedan åter linje 56 efter dagen H)
64 (avkortad i samband med öppnandet av T-bana 2 och omnumrerad till 144)
62 som jag inte kommer ihåg riktigt hur den gick (Bällsta bro - Spånga eller något, avkortades vid T-baneöppningen och blev linje 112 eller något sådant om jag kommer ihåg rätt)
71 (ersatt av spårvägslinje, sedermera T-banelinje 11)
Resten av nattlinjenätet var i princip spårvägslinjer som kördes med buss, även om 10 inte gick upp i Hjorthagen, eller 2 till Kristineberg.
Linje 62 gick Drottningholmsvägen och sedan till Beckomberga. Den avlöstes väl närmast av 117 när tunnelbanan hade öppnats. Linje 63 gick via Bällsta bro och till Bromma kyrka. Avlöstes av 113. Spånga trafikerades inte av SS på 1930-talet för det inkorporerades 1949. Spånga trafikerades av Svenska Omnibus AB, ett dotterbolag till Stockholm-Westerås-Bergslagens järnvägar, som införlivades med SJ Biltrafik när SWB hade förstatligats.
Linje 90 går ju också via Erik Dahlbergsgatan och även linje 96 går annan väg än linje 6. Måhända var det möjligheten att köra andra vägar och kanske mera ostörd tid för spårarbete som var det främsta motivet för att köra buss. När man åter införde nattbussar på 50-talet minskade man kostnaderna genom att de var enbemannade, men på 30-talet hade även bussarna konduktör.
Kristofer skrev:Inte så förvånande att du skulle sätta den. Mars 1939 är den daterad.
Men är du säker på datumet 1 september 1938? Jag har motsvarande tidtabell daterad maj 1938, och redan då anges att det är det nattbussar i innerstaden.
Något som bekräftar uppgiften att linje 92 startade i september 1938 kan man hitta i SS "Handbok rörande koncessioner och tillstånd" 1876-1945.
Där anges:
Linje 92 Mariebergsgatan - Djurgårdsbron - Fredhäll.
Linjen öppnades 2/9 1938.
Ny linje 92 Enbart för nattrafik.
Tack igen. Här uppstår dock en ny fråga. Vid linje 94 står det att försöksdrift har ägt rum tidigare och så hänvisas det till löpnummer 25 och 27. Vad står det där? Kanske maj 1938 stämmer i alla fall fast det först var på ett tidsbegränsat tillstånd.
Det är tyvärr inte hänvisning till Löpnr 25 och 27 i Handboken utan till dnr (diarienr?) 103/1937 och n:ris 25 och 27.
Dessa fanns nog på annat ställe i SS arkiv, eventuellt kan Spårvägsmuseet ha dessa i sitt arkiv.
C12C3C3C12 skrev:Inom parantes så gick L104 med spårvagn parallelt med buss 94 på nyårsafton om jag kommer ihåg rätt.
Du kommer troligen inte ihåg någon nattbusslinje 94 under den tid det gick att köra spårvagn i samma sträckning. Den lades ned 1939. När man delade ringlinjen i två linjer, 4 och 8, år 1952, behöll man ringlinjen i nattrafik med nummer 104. År 1955 ställdes den om till buss med samma linjenummer. Den trafikerades mycket riktigt parallellt med spårvagn på nyårsnatten. Även nattrafiken på linjerna 2, 3, 6 och 10 ersattes med nattbusslinjer med nummer 102, 103, 106 och 100 år 1955. Nattrafiken på linje 7 fortsatte att gå med spårvagn, men de sista åren kördes linje 7 under vinterhalvåret med buss redan från omkring kl. 19.
För att återgå till tiden strax före andra världskriget så kan man konstatera att de flesta linjerna (både inner- och ytterstadslinjer) upphörde runt 2:30 på natten, och därefter hade SS bara trafik på tre linjer resten av natten (alla veckodagar):
54 Birkagatan - Skanstull var 30 minut
94 Ringlinjen var 20 minut
96 Roslagstull - Sofia var 30 minut
Med dessa tre linjer täckte man ändå upp innerstaden ganska bra!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Det är dock mer än man hade senare. Då var det bara ringlinjen 104 som hade trafik hela natten. I tunnelbanan gick sista tågen från Slussen 3.00 och övrig linjebunden nattrafik var också slut då. Det som fanns därefter var oannonserade personalvagnar som dock var öppna för alla som visste när och var de gick. De användes förutom av SS personal bl.a. av bagare som började arbeta tidigt.