Sida 1 av 2

Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: torsdag 11 november 2021 14:27
av Fyrgeit
I Hornstull, längst fram på väggen bakom det södergående spåret finns en rad lådor med knappar på. Jag har även sett likadana på röda linjens norrgående spår i T-centralen.
bild2.jpg
bild2.jpg (209.27 KiB) Visad 2273 gånger
bild1.jpg
bild1.jpg (181.72 KiB) Visad 2273 gånger
På knapparna står stationssignaturerna för slutstationerna på södra röda linjen (Liljeholmen, Telefonplan, Fruängen, Axelsberg, Sätra, Alby och Norsborg), så jag antar att det har varit något sätt för förarna att lägga om växlarna eller signalera till trafikledningen om vilken tur deras tåg tar. Den på T-centralen har antagligen de norra slutstationernas stationssignatur, och båda stationerna där jag har sett lådorna är på stationen innan grenstationen. Och att det är flera lådor borde väl vara för att föraren ska nå de även om hen stannar lite för långt fram eller bak. Den i TC tror jag förresten sitter i mitten av plattformen.

Vet någon vad dessa har använts till? När har de använts? Behövde föraren öppna dörren eller bara fönstret för att trycka på knapparna? Upplys mig gärna.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: torsdag 11 november 2021 15:21
av Odd
Inget mystiskt. Föraren sticker ut armen och trycker på knappen för tågets destination så indikerades det på en tablå i ställverket. Jag undrar om det inte även skrevs ut på en liten skrivare, i alla fall på de senare åren det användes. I stort sett ersatt med IDTS-systemet idag, tror faktiskt att tryckknappssystemet inte används alls idag.

Om man glömde att trycka, eller körde för långt fram, då gick det bra att göra ett radioanrop i stället så hörde ställverksvakten det.

För det mesta så behövde inte förarna egentligen trycka eftersom ställverksvakten hade tidtabellen och visste var tågen skulle nånstans men om det blev körigt eller förseningar och tåg i fel ordning å så så var det ju bra att man indikerade.

Ingen automatisk växelomläggning, alltså.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: torsdag 11 november 2021 16:54
av Fyrgeit
Intressant! Har det någon gång används på tub 1 eller 3?

Roligt också att lådorna sitter kvar.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: torsdag 11 november 2021 17:10
av daniel_s
Fyrgeit skrev:Intressant! Har det någon gång används på tub 1 eller 3?

Roligt också att lådorna sitter kvar.
Jadå, bana 1 hade dessa knappar vid Kristineberg och Skanstull. De användes för alla tåg fram till 1998-99.

Bana 3 har knappar vid Stadshagen. De användes i praktiken endast vid trafikstörningar samt av extratåg.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: torsdag 11 november 2021 17:51
av LÅ1
daniel_s skrev:
Fyrgeit skrev:Intressant! Har det någon gång används på tub 1 eller 3?

Roligt också att lådorna sitter kvar.
Jadå, bana 1 hade dessa knappar vid Kristineberg och Skanstull. De användes för alla tåg fram till 1998-99.

Bana 3 har knappar vid Stadshagen. De användes i praktiken endast vid trafikstörningar samt av extratåg.
Finns eller fanns det inte knappar vid Rådmansgatan norr ut också? Men bara två knappar per låda.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: torsdag 11 november 2021 18:02
av daniel_s
LÅ1 skrev: Finns eller fanns det inte knappar vid Rådmansgatan norr ut också? Men bara två knappar per låda.
Nästan rätt, en knapp och en lampa! Dessa var avsedda för tåg som skulle vända vid Odenplan. Det fanns även knappar för Hötorget vid T-Centralen om jag minns rätt.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: torsdag 11 november 2021 20:18
av Stefan Isaksson
Odd skrev:Inget mystiskt. Föraren sticker ut armen och trycker på knappen för tågets destination så indikerades det på en tablå i ställverket. Jag undrar om det inte även skrevs ut på en liten skrivare, i alla fall på de senare åren det användes.
På 1970-talet fick jag tillfälle att bese ställverket i Liljeholmen.
På den tiden sändes förarens knapptryckning till en skrivare som såg ut som en gammal Facit-räknare (mekanisk räknare, grå och ganska stor). Utan att vara säker tror jag att det faktiskt var en Facit-räknare som byggts om.
I alla fall skrevs destinationen ut på en vanlig pappersremsa (nåja, vanlig på den tiden) och det var inga finesser - det var bara en siffra (3, 4 eller 5 vill jag minnas).
Vilken siffra som var vilken destination kommer jag inte ihåg men det är inte alls omöjligt att det var precis de nummer som långt senare byggde upp linjenumren alltså 1 för Ropsten, 2 för Mörby C, 3 för Norsborg, 4 för Fruängen och 5 för Sätra.
På den här tiden hette linjerna 14, 15, 13 och 24 för att nämna dem i den ordning som de gick; linje 24 var rusningslinje förstärkande linje 14. Motsvarande förstärkningslinje för 13, linje 23, var på den här tiden ersatt av 15.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: torsdag 11 november 2021 22:43
av C12C3C3C12
Stefan Isaksson skrev:
Odd skrev:Inget mystiskt. Föraren sticker ut armen och trycker på knappen för tågets destination så indikerades det på en tablå i ställverket. Jag undrar om det inte även skrevs ut på en liten skrivare, i alla fall på de senare åren det användes.
På 1970-talet fick jag tillfälle att bese ställverket i Liljeholmen.
På den tiden sändes förarens knapptryckning till en skrivare som såg ut som en gammal Facit-räknare (mekanisk räknare, grå och ganska stor). Utan att vara säker tror jag att det faktiskt var en Facit-räknare som byggts om.
I alla fall skrevs destinationen ut på en vanlig pappersremsa (nåja, vanlig på den tiden) och det var inga finesser - det var bara en siffra (3, 4 eller 5 vill jag minnas).
Vilken siffra som var vilken destination kommer jag inte ihåg men det är inte alls omöjligt att det var precis de nummer som långt senare byggde upp linjenumren alltså 1 för Ropsten, 2 för Mörby C, 3 för Norsborg, 4 för Fruängen och 5 för Sätra.
På den här tiden hette linjerna 14, 15, 13 och 24 för att nämna dem i den ordning som de gick; linje 24 var rusningslinje förstärkande linje 14. Motsvarande förstärkningslinje för 13, linje 23, var på den här tiden ersatt av 15.
Samma sak på ställverket Alvik, var bra när man tappade räkningen under rusningstid, då rev man av remsan samt räknade från Kristineberg norrut där trycksatsen fanns.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: torsdag 11 november 2021 22:57
av daniel_s
Vid Hornstull brukar en av knapparna heta "Nockeby". Önsketänkande :mrgreen:

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: fredag 12 november 2021 19:50
av Odd
Vid Ålstens Gård fanns det väl knappar med "Slingan" och "Nockeby"... Fast dom knapparna styrde ministällverket direkt.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: fredag 12 november 2021 20:21
av Harald
daniel_s skrev:Vid Hornstull brukar en av knapparna heta "Nockeby". Önsketänkande :mrgreen:
Det stod väl "Nob", antar jag, men vad är det rätta förkortningen för Norsborg?

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: fredag 12 november 2021 20:55
av daniel_s
Harald skrev:
daniel_s skrev:Vid Hornstull brukar en av knapparna heta "Nockeby". Önsketänkande :mrgreen:
Det stod väl "Nob", antar jag, men vad är det rätta förkortningen för Norsborg?
Nor :D

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: söndag 21 november 2021 0:00
av stockholm79
Likväl har det hänt att det ändå blir fel.
En gång för mig också (måste ha varit sent 90-tal) - tåget bromsade till direkt efter växeln efter att istället för Norsborg åkt mot Fruängen.
Det stod still litegrann och så rörde vi på oss. Föraren meddelade att vi åkt fel och tåget tas ur trafik i Midsommarkransen.
Så fick man vänta på nytt tåg mot Liljeholmen och Norsborg.

/or

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: måndag 22 november 2021 12:10
av C12C3C3C12
stockholm79 skrev:Likväl har det hänt att det ändå blir fel.
En gång för mig också (måste ha varit sent 90-tal) - tåget bromsade till direkt efter växeln efter att istället för Norsborg åkt mot Fruängen.
Det stod still litegrann och så rörde vi på oss. Föraren meddelade att vi åkt fel och tåget tas ur trafik i Midsommarkransen.
Så fick man vänta på nytt tåg mot Liljeholmen och Norsborg.
/or
Det hände mig vid Östermalmstorg, körde dåvarande L15 till Tekniska Högskolan när jag vid hamnade fel vid växeln efter plattformen, jag tvärnitade, visste att en del av tåget fortfarande blockerade infarten till plattformen - hade 8 vagnar - ropade upp till TUC, begärde att få gå tillbaka till plattform vilket jag fick, gick till sluthytten, såg då f.d. spårvagnsbasen som hade ÖMT stadigt kika fram utan att erbjuda assistans, drog fram tåget så att jag kunde gå till rätt hytt samt fortsätta till Tekniska. Förmodligen hade föraren på hans tåg kört för långt för att kunna gå tillbaka vid Liljeholmen.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: måndag 22 november 2021 17:55
av Fyrgeit
C12C3C3C12 skrev:Det hände mig vid Östermalmstorg, körde dåvarande L15 till Tekniska Högskolan när jag vid hamnade fel vid växeln efter plattformen, jag tvärnitade, visste att en del av tåget fortfarande blockerade infarten till plattformen - hade 8 vagnar - ropade upp till TUC, begärde att få gå tillbaka till plattform vilket jag fick, gick till sluthytten, såg då f.d. spårvagnsbasen som hade ÖMT stadigt kika fram utan att erbjuda assistans, drog fram tåget så att jag kunde gå till rätt hytt samt fortsätta till Tekniska. Förmodligen hade föraren på ditt tåg kört för långt för att kunna gå tillbaka vid Liljeholmen.
Ojoj, vilken spänning! Jag har för mig att man max får backa 2 meter om man är kvar i framhytten och utan att behöva kontakta trafikledning eller något sådant. Stämmer den siffran?

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: måndag 22 november 2021 19:28
av C12C3C3C12
Fyrgeit skrev:
C12C3C3C12 skrev:Det hände mig vid Östermalmstorg, körde dåvarande L15 till Tekniska Högskolan när jag vid hamnade fel vid växeln efter plattformen, jag tvärnitade, visste att en del av tåget fortfarande blockerade infarten till plattformen - hade 8 vagnar - ropade upp till TUC, begärde att få gå tillbaka till plattform vilket jag fick, gick till sluthytten, såg då f.d. spårvagnsbasen som hade ÖMT stadigt kika fram utan att erbjuda assistans, drog fram tåget så att jag kunde gå till rätt hytt samt fortsätta till Tekniska. Förmodligen hade föraren på ditt tåg kört för långt för att kunna gå tillbaka vid Liljeholmen.
Ojoj, vilken spänning! Jag har för mig att man max får backa 2 meter om man är kvar i framhytten och utan att behöva kontakta trafikledning eller något sådant. Stämmer den siffran?
Jomenvisst, hade jag backat så hade den där TM satt dit mig, 2 meter max stämmer, det var därför jag begärde tillstånd att byta hytt samt köra hinderfritt från utfartssignalen så att ställverket kunde lägga om växeln. Skrev inte rapport om händelsen, blev inte tillsagd att göra det, TUC hade den nerskriven förmodar jag. Det stod alltså en signal före den södra växeln in till stationen söderifrån. Fick inga klagomål från trafikanterna, dom var nog glada att komma fram.

Det var Stockholm79 som hade varit med om det på L13 vid Liljeholmen.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: torsdag 25 november 2021 14:33
av C12C3C3C12
C12C3C3C12 skrev:
Fyrgeit skrev:
C12C3C3C12 skrev:Det hände mig vid Östermalmstorg, körde dåvarande L15 till Tekniska Högskolan när jag vid hamnade fel vid växeln efter plattformen, jag tvärnitade, visste att en del av tåget fortfarande blockerade infarten till plattformen - hade 8 vagnar - ropade upp till TUC, begärde att få gå tillbaka till plattform vilket jag fick, gick till sluthytten, såg då f.d. spårvagnsbasen som hade ÖMT stadigt kika fram utan att erbjuda assistans, drog fram tåget så att jag kunde gå till rätt hytt samt fortsätta till Tekniska. Förmodligen hade föraren på ditt tåg kört för långt för att kunna gå tillbaka vid Liljeholmen.
Ojoj, vilken spänning! Jag har för mig att man max får backa 2 meter om man är kvar i framhytten och utan att behöva kontakta trafikledning eller något sådant. Stämmer den siffran?
Jomenvisst, hade jag backat så hade den där TM satt dit mig, 2 meter max stämmer, det var därför jag begärde tillstånd att byta hytt samt köra hinderfritt från utfartssignalen så att ställverket kunde lägga om växeln. Skrev inte rapport om händelsen, blev inte tillsagd att göra det, TUC hade den nerskriven förmodar jag. Det stod alltså en signal före den södra växeln in till stationen söderifrån. Fick inga klagomål från trafikanterna, dom var nog glada att komma fram.

Det var Stockholm79 som hade varit med om det på L13 vid Liljeholmen.
Det förekom då och då att förarna missade signalbilden, fick ta tåget ur trafik vid Gärdet samt vända på vändspåret i berget före Ropsten förmodligen för att gå i trafik vid Östermalmstorg.

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: fredag 26 november 2021 8:53
av RobertE

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: fredag 26 november 2021 21:42
av Fyrgeit
Intressant att den ser annorlunda ut än de bilderna jag tog nyligen. Knapparna och lamporna är annorlunda. De användes väl inte 2007?

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Postat: fredag 26 november 2021 23:39
av C12C3C3C12
RobertE skrev:Här är en bild ifrån Bussmicke.

https://www.bussmicke.se/Bildgalleri-ol ... 070122.jpg
Övriga ställen hade enradiga knappsatser, att Hornstull hade dessa knappar berodde på som synes på bilden alla vändmöjligheter som fanns.