Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
I Hornstull, längst fram på väggen bakom det södergående spåret finns en rad lådor med knappar på. Jag har även sett likadana på röda linjens norrgående spår i T-centralen.
Vet någon vad dessa har använts till? När har de använts? Behövde föraren öppna dörren eller bara fönstret för att trycka på knapparna? Upplys mig gärna.
På knapparna står stationssignaturerna för slutstationerna på södra röda linjen (Liljeholmen, Telefonplan, Fruängen, Axelsberg, Sätra, Alby och Norsborg), så jag antar att det har varit något sätt för förarna att lägga om växlarna eller signalera till trafikledningen om vilken tur deras tåg tar. Den på T-centralen har antagligen de norra slutstationernas stationssignatur, och båda stationerna där jag har sett lådorna är på stationen innan grenstationen. Och att det är flera lådor borde väl vara för att föraren ska nå de även om hen stannar lite för långt fram eller bak. Den i TC tror jag förresten sitter i mitten av plattformen.Vet någon vad dessa har använts till? När har de använts? Behövde föraren öppna dörren eller bara fönstret för att trycka på knapparna? Upplys mig gärna.
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Inget mystiskt. Föraren sticker ut armen och trycker på knappen för tågets destination så indikerades det på en tablå i ställverket. Jag undrar om det inte även skrevs ut på en liten skrivare, i alla fall på de senare åren det användes. I stort sett ersatt med IDTS-systemet idag, tror faktiskt att tryckknappssystemet inte används alls idag.
Om man glömde att trycka, eller körde för långt fram, då gick det bra att göra ett radioanrop i stället så hörde ställverksvakten det.
För det mesta så behövde inte förarna egentligen trycka eftersom ställverksvakten hade tidtabellen och visste var tågen skulle nånstans men om det blev körigt eller förseningar och tåg i fel ordning å så så var det ju bra att man indikerade.
Ingen automatisk växelomläggning, alltså.
Om man glömde att trycka, eller körde för långt fram, då gick det bra att göra ett radioanrop i stället så hörde ställverksvakten det.
För det mesta så behövde inte förarna egentligen trycka eftersom ställverksvakten hade tidtabellen och visste var tågen skulle nånstans men om det blev körigt eller förseningar och tåg i fel ordning å så så var det ju bra att man indikerade.
Ingen automatisk växelomläggning, alltså.
Genius on call
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Intressant! Har det någon gång används på tub 1 eller 3?
Roligt också att lådorna sitter kvar.
Roligt också att lådorna sitter kvar.
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Jadå, bana 1 hade dessa knappar vid Kristineberg och Skanstull. De användes för alla tåg fram till 1998-99.Fyrgeit skrev:Intressant! Har det någon gång används på tub 1 eller 3?
Roligt också att lådorna sitter kvar.
Bana 3 har knappar vid Stadshagen. De användes i praktiken endast vid trafikstörningar samt av extratåg.
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Finns eller fanns det inte knappar vid Rådmansgatan norr ut också? Men bara två knappar per låda.daniel_s skrev:Jadå, bana 1 hade dessa knappar vid Kristineberg och Skanstull. De användes för alla tåg fram till 1998-99.Fyrgeit skrev:Intressant! Har det någon gång används på tub 1 eller 3?
Roligt också att lådorna sitter kvar.
Bana 3 har knappar vid Stadshagen. De användes i praktiken endast vid trafikstörningar samt av extratåg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Nästan rätt, en knapp och en lampa! Dessa var avsedda för tåg som skulle vända vid Odenplan. Det fanns även knappar för Hötorget vid T-Centralen om jag minns rätt.LÅ1 skrev: Finns eller fanns det inte knappar vid Rådmansgatan norr ut också? Men bara två knappar per låda.
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
På 1970-talet fick jag tillfälle att bese ställverket i Liljeholmen.Odd skrev:Inget mystiskt. Föraren sticker ut armen och trycker på knappen för tågets destination så indikerades det på en tablå i ställverket. Jag undrar om det inte även skrevs ut på en liten skrivare, i alla fall på de senare åren det användes.
På den tiden sändes förarens knapptryckning till en skrivare som såg ut som en gammal Facit-räknare (mekanisk räknare, grå och ganska stor). Utan att vara säker tror jag att det faktiskt var en Facit-räknare som byggts om.
I alla fall skrevs destinationen ut på en vanlig pappersremsa (nåja, vanlig på den tiden) och det var inga finesser - det var bara en siffra (3, 4 eller 5 vill jag minnas).
Vilken siffra som var vilken destination kommer jag inte ihåg men det är inte alls omöjligt att det var precis de nummer som långt senare byggde upp linjenumren alltså 1 för Ropsten, 2 för Mörby C, 3 för Norsborg, 4 för Fruängen och 5 för Sätra.
På den här tiden hette linjerna 14, 15, 13 och 24 för att nämna dem i den ordning som de gick; linje 24 var rusningslinje förstärkande linje 14. Motsvarande förstärkningslinje för 13, linje 23, var på den här tiden ersatt av 15.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Samma sak på ställverket Alvik, var bra när man tappade räkningen under rusningstid, då rev man av remsan samt räknade från Kristineberg norrut där trycksatsen fanns.Stefan Isaksson skrev:På 1970-talet fick jag tillfälle att bese ställverket i Liljeholmen.Odd skrev:Inget mystiskt. Föraren sticker ut armen och trycker på knappen för tågets destination så indikerades det på en tablå i ställverket. Jag undrar om det inte även skrevs ut på en liten skrivare, i alla fall på de senare åren det användes.
På den tiden sändes förarens knapptryckning till en skrivare som såg ut som en gammal Facit-räknare (mekanisk räknare, grå och ganska stor). Utan att vara säker tror jag att det faktiskt var en Facit-räknare som byggts om.
I alla fall skrevs destinationen ut på en vanlig pappersremsa (nåja, vanlig på den tiden) och det var inga finesser - det var bara en siffra (3, 4 eller 5 vill jag minnas).
Vilken siffra som var vilken destination kommer jag inte ihåg men det är inte alls omöjligt att det var precis de nummer som långt senare byggde upp linjenumren alltså 1 för Ropsten, 2 för Mörby C, 3 för Norsborg, 4 för Fruängen och 5 för Sätra.
På den här tiden hette linjerna 14, 15, 13 och 24 för att nämna dem i den ordning som de gick; linje 24 var rusningslinje förstärkande linje 14. Motsvarande förstärkningslinje för 13, linje 23, var på den här tiden ersatt av 15.
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Vid Hornstull brukar en av knapparna heta "Nockeby". Önsketänkande
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Vid Ålstens Gård fanns det väl knappar med "Slingan" och "Nockeby"... Fast dom knapparna styrde ministällverket direkt.
Genius on call
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Det stod väl "Nob", antar jag, men vad är det rätta förkortningen för Norsborg?daniel_s skrev:Vid Hornstull brukar en av knapparna heta "Nockeby". Önsketänkande
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
NorHarald skrev:Det stod väl "Nob", antar jag, men vad är det rätta förkortningen för Norsborg?daniel_s skrev:Vid Hornstull brukar en av knapparna heta "Nockeby". Önsketänkande
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Likväl har det hänt att det ändå blir fel.
En gång för mig också (måste ha varit sent 90-tal) - tåget bromsade till direkt efter växeln efter att istället för Norsborg åkt mot Fruängen.
Det stod still litegrann och så rörde vi på oss. Föraren meddelade att vi åkt fel och tåget tas ur trafik i Midsommarkransen.
Så fick man vänta på nytt tåg mot Liljeholmen och Norsborg.
/or
En gång för mig också (måste ha varit sent 90-tal) - tåget bromsade till direkt efter växeln efter att istället för Norsborg åkt mot Fruängen.
Det stod still litegrann och så rörde vi på oss. Föraren meddelade att vi åkt fel och tåget tas ur trafik i Midsommarkransen.
Så fick man vänta på nytt tåg mot Liljeholmen och Norsborg.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Det hände mig vid Östermalmstorg, körde dåvarande L15 till Tekniska Högskolan när jag vid hamnade fel vid växeln efter plattformen, jag tvärnitade, visste att en del av tåget fortfarande blockerade infarten till plattformen - hade 8 vagnar - ropade upp till TUC, begärde att få gå tillbaka till plattform vilket jag fick, gick till sluthytten, såg då f.d. spårvagnsbasen som hade ÖMT stadigt kika fram utan att erbjuda assistans, drog fram tåget så att jag kunde gå till rätt hytt samt fortsätta till Tekniska. Förmodligen hade föraren på hans tåg kört för långt för att kunna gå tillbaka vid Liljeholmen.stockholm79 skrev:Likväl har det hänt att det ändå blir fel.
En gång för mig också (måste ha varit sent 90-tal) - tåget bromsade till direkt efter växeln efter att istället för Norsborg åkt mot Fruängen.
Det stod still litegrann och så rörde vi på oss. Föraren meddelade att vi åkt fel och tåget tas ur trafik i Midsommarkransen.
Så fick man vänta på nytt tåg mot Liljeholmen och Norsborg.
/or
Senast redigerad av C12C3C3C12 den måndag 22 november 2021 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Ojoj, vilken spänning! Jag har för mig att man max får backa 2 meter om man är kvar i framhytten och utan att behöva kontakta trafikledning eller något sådant. Stämmer den siffran?C12C3C3C12 skrev:Det hände mig vid Östermalmstorg, körde dåvarande L15 till Tekniska Högskolan när jag vid hamnade fel vid växeln efter plattformen, jag tvärnitade, visste att en del av tåget fortfarande blockerade infarten till plattformen - hade 8 vagnar - ropade upp till TUC, begärde att få gå tillbaka till plattform vilket jag fick, gick till sluthytten, såg då f.d. spårvagnsbasen som hade ÖMT stadigt kika fram utan att erbjuda assistans, drog fram tåget så att jag kunde gå till rätt hytt samt fortsätta till Tekniska. Förmodligen hade föraren på ditt tåg kört för långt för att kunna gå tillbaka vid Liljeholmen.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Jomenvisst, hade jag backat så hade den där TM satt dit mig, 2 meter max stämmer, det var därför jag begärde tillstånd att byta hytt samt köra hinderfritt från utfartssignalen så att ställverket kunde lägga om växeln. Skrev inte rapport om händelsen, blev inte tillsagd att göra det, TUC hade den nerskriven förmodar jag. Det stod alltså en signal före den södra växeln in till stationen söderifrån. Fick inga klagomål från trafikanterna, dom var nog glada att komma fram.Fyrgeit skrev:Ojoj, vilken spänning! Jag har för mig att man max får backa 2 meter om man är kvar i framhytten och utan att behöva kontakta trafikledning eller något sådant. Stämmer den siffran?C12C3C3C12 skrev:Det hände mig vid Östermalmstorg, körde dåvarande L15 till Tekniska Högskolan när jag vid hamnade fel vid växeln efter plattformen, jag tvärnitade, visste att en del av tåget fortfarande blockerade infarten till plattformen - hade 8 vagnar - ropade upp till TUC, begärde att få gå tillbaka till plattform vilket jag fick, gick till sluthytten, såg då f.d. spårvagnsbasen som hade ÖMT stadigt kika fram utan att erbjuda assistans, drog fram tåget så att jag kunde gå till rätt hytt samt fortsätta till Tekniska. Förmodligen hade föraren på ditt tåg kört för långt för att kunna gå tillbaka vid Liljeholmen.
Det var Stockholm79 som hade varit med om det på L13 vid Liljeholmen.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Det förekom då och då att förarna missade signalbilden, fick ta tåget ur trafik vid Gärdet samt vända på vändspåret i berget före Ropsten förmodligen för att gå i trafik vid Östermalmstorg.C12C3C3C12 skrev:Jomenvisst, hade jag backat så hade den där TM satt dit mig, 2 meter max stämmer, det var därför jag begärde tillstånd att byta hytt samt köra hinderfritt från utfartssignalen så att ställverket kunde lägga om växeln. Skrev inte rapport om händelsen, blev inte tillsagd att göra det, TUC hade den nerskriven förmodar jag. Det stod alltså en signal före den södra växeln in till stationen söderifrån. Fick inga klagomål från trafikanterna, dom var nog glada att komma fram.Fyrgeit skrev:Ojoj, vilken spänning! Jag har för mig att man max får backa 2 meter om man är kvar i framhytten och utan att behöva kontakta trafikledning eller något sådant. Stämmer den siffran?C12C3C3C12 skrev:Det hände mig vid Östermalmstorg, körde dåvarande L15 till Tekniska Högskolan när jag vid hamnade fel vid växeln efter plattformen, jag tvärnitade, visste att en del av tåget fortfarande blockerade infarten till plattformen - hade 8 vagnar - ropade upp till TUC, begärde att få gå tillbaka till plattform vilket jag fick, gick till sluthytten, såg då f.d. spårvagnsbasen som hade ÖMT stadigt kika fram utan att erbjuda assistans, drog fram tåget så att jag kunde gå till rätt hytt samt fortsätta till Tekniska. Förmodligen hade föraren på ditt tåg kört för långt för att kunna gå tillbaka vid Liljeholmen.
Det var Stockholm79 som hade varit med om det på L13 vid Liljeholmen.
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Intressant att den ser annorlunda ut än de bilderna jag tog nyligen. Knapparna och lamporna är annorlunda. De användes väl inte 2007?
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?
Övriga ställen hade enradiga knappsatser, att Hornstull hade dessa knappar berodde på som synes på bilden alla vändmöjligheter som fanns.RobertE skrev:Här är en bild ifrån Bussmicke.
https://www.bussmicke.se/Bildgalleri-ol ... 070122.jpg