I dagens DN tar man upp spårvägen generellt i Stockholm och att den får ta mer plats. Ihopbyggnaden av SpvC och LB nämns extra och nu siktar man på 2030. Den lägre byggtakten för hela området anges som en orsak till förseningen. Och eftersom man nu satsar pengarna på andra projekt, få man alltså vänta.
Man önskar att politikerna inser att bygger man infrastrukturen så ökar intresset för byggnation, både för företag och bostäder. Hela Loudden är ju tänkt att bli ett stort bostadsområde och att redan nu få ut spårvägen är bra. Det har historien visat från andra områden.
Men om ett år är det val och vi får väl hjälpas åt att grilla samtliga partier i att jobba för en snabbare utbygnad.
Även att jobba för att bygga ihop banorna. Ex att Spv Syd kopplas ihop med tvärbanan så man kan få synergier med vagnutnyttjande och verkstadsresurser mm. Man kan bygga en centralverkstad som kan ta hand om de större revisionerna. Vi vet att A35/36 har större underhållskrav än genomsnittet och då måste detta mötas upp.
Stefan
Stor artikel om spårväg i stockholm i dagens pappersDN
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Stor artikel om spårväg i stockholm i dagens pappersDN
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Stor artikel om spårväg i stockholm i dagens pappersDN
Om man slopar pengaslukaren Gulalinjen så skulle man troligen lätt finansiera ett spårvägsnät.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Stor artikel om spårväg i stockholm i dagens pappersDN
Precis och då får man även finansieringen till ihopkopplingen mellan SpvC och tvären viaKS/Hagastaden och även den komplettering av förbindelser till Arenastaden som inte pendeltåget klarar.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Stor artikel om spårväg i stockholm i dagens pappersDN
DN-artikeln finns i nätupplagan och är i alla fall i skrivande stund öppen för alla. "Spårvagnar ska ta mer plats i Stockholmsregionen".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling