Sida 1 av 1
Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: torsdag 30 september 2021 13:23
av LÅ1
"
Västtrafik köper större spårvagnar för miljarder".
GT skrev:Med längre spårvagnar krävs också längre spåvagnshållplatser. När ombyggnaderna kommer att inledas är ett beslut som fattas tillsammans med Göteborgs Stad.
Första vagnen beräknas kunna komma till Göteborg under 2023 och sista vagnen under 2026.
Det betyder att många hållplatser måste förlängas på kort tid. Måste väl vara en utmaning?
Hur gamla är de äldsta vagnarna som används i Göteborg?
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: torsdag 30 september 2021 13:48
av LÅ1
Nu hittade jag Västtrafiks information också: "
Västtrafik köper 40 nya längre spårvagnar".
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: torsdag 30 september 2021 17:06
av Hechtwagen
Hann de korta av alla 45-metersplattformar innan de kom på detta?

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: torsdag 30 september 2021 17:40
av Harald
Hechtwagen skrev:Hann de korta av alla 45-metersplattformar innan de kom på detta?

De gamla plattformarna uppfyllde inte nya tillgänglighetskrav. Därför måste alla hållplatser byggas om och då lade man inte pengar på att bygga längre plattformar än man då behövde.
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: torsdag 30 september 2021 17:42
av Harald
LÅ1 skrev:Hur gamla är de äldsta vagnarna som används i Göteborg?
M28 levererades 1965-1967.
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: torsdag 30 september 2021 20:00
av LÅ1
Harald skrev:LÅ1 skrev:Hur gamla är de äldsta vagnarna som används i Göteborg?
M28 levererades 1965-1967.
56 år är väl ingen ålder på en spårvagn?
Det är ju
dessa göteborgsvagnar man som sällanbesökare i Göteborg känner igen bäst.
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: torsdag 30 september 2021 22:43
av daniel_s
Harald skrev:Hechtwagen skrev:Hann de korta av alla 45-metersplattformar innan de kom på detta?

De gamla plattformarna uppfyllde inte nya tillgänglighetskrav. Därför måste alla hållplatser byggas om och då lade man inte pengar på att bygga längre plattformar än man då behövde.
Att ersätta en lång plattform med en kortare är väl just en avkortning.
För övrigt finns det väl inget krav på att bygga om existerande hållplatser. (Att kommunen ställer ett sådant krav på sig själv ser jag inte som ett egentligt krav.)
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: fredag 01 oktober 2021 12:54
av Harald
daniel_s skrev:Att ersätta en lång plattform med en kortare är väl just en avkortning.
Visst, men det florerar en myt (särskilt bland stockholmare) om att man avkortade bara för att avkorta, och så var det alltså inte.
daniel_s skrev:För övrigt finns det väl inget krav på att bygga om existerande hållplatser. (Att kommunen ställer ett sådant krav på sig själv ser jag inte som ett egentligt krav.)
Det är en bedömningsfråga. Förordningen anger att
"Anpassningen skall ske i den takt och i den omfattning som bedöms skälig med hänsyn till syftet och till de tekniska och ekonomiska förutsättningarna hos dem som utövar trafiken."
Det var Västtrafik som ställde kravet förmodligen under påverkan från det omgivande samhället.
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: söndag 03 oktober 2021 14:49
av roggek
Tänk om Vässtrafik skulle ta och titta på ULF från Siemens/ELIN (Ultra Low Floor trams):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_Low_Floor
Då behöver man inte ens bygga separata hållplatser längre...
18 cm instegshöjd över gatunivån...
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: söndag 03 oktober 2021 18:22
av C12C3C3C12
roggek skrev:Tänk om Vässtrafik skulle ta och titta på ULF från Siemens/ELIN (Ultra Low Floor trams):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_Low_Floor
Då behöver man inte ens bygga separata hållplatser längre...
18 cm instegshöjd över gatunivån...
Hmm borde ställa speciella krav på rälsprofilen. Back on topic, har funderat tidigare på att när man slutade med 3 multade pedalare varför man avkortade plattformarna 15 meter i stället för att låta lagd plattform ligga kvar.
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: söndag 03 oktober 2021 20:23
av Odd
roggek skrev:Tänk om Vässtrafik skulle ta och titta på ULF från Siemens/ELIN (Ultra Low Floor trams):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_Low_Floor
Då behöver man inte ens bygga separata hållplatser längre...
18 cm instegshöjd över gatunivån...
Förutom att såna vagnar, i alla fall av de jag hittills har åkt, har crappy gång. Men löser man det/om man redan har löst det så kanske det är nåt för framtiden. Annars är väl en variant där utsedda dörrpar är extra låga, exempelvis placerade mellan hjulgrupperna, som matchar kantstenen men där övriga tillåts ett insteg på några centimeter mer.
Vilken differens kan man som mest tillåta för att hjulburna medborgare skall klara av att rulla på en spårvagn?
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: söndag 03 oktober 2021 20:26
av gek
En utlösande faktor för att inte längre köra 45-meterståg var väl att det vid ombyggnader av vissa knutpunkter för kollektivtrafikringen KRINGEN skulle bli svårt att få in så långa hållplatser?
Re: Västtrafik köper långa spårvagnar
Postat: söndag 03 oktober 2021 22:47
av Harald
C12C3C3C12 skrev:har funderat tidigare på att när man slutade med 3 multade pedalare varför man avkortade plattformarna 15 meter i stället för att låta lagd plattform ligga kvar.
Svaret på det finns lite högre upp i tråden:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ad#p401449