Västtrafik köper långa spårvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av LÅ1 »

"Västtrafik köper större spårvagnar för miljarder".
GT skrev:Med längre spårvagnar krävs också längre spåvagnshållplatser. När ombyggnaderna kommer att inledas är ett beslut som fattas tillsammans med Göteborgs Stad.
Första vagnen beräknas kunna komma till Göteborg under 2023 och sista vagnen under 2026.
Det betyder att många hållplatser måste förlängas på kort tid. Måste väl vara en utmaning?

Hur gamla är de äldsta vagnarna som används i Göteborg?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av LÅ1 »

Nu hittade jag Västtrafiks information också: "Västtrafik köper 40 nya längre spårvagnar".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av Hechtwagen »

Hann de korta av alla 45-metersplattformar innan de kom på detta? :roll:
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev:Hann de korta av alla 45-metersplattformar innan de kom på detta? :roll:
De gamla plattformarna uppfyllde inte nya tillgänglighetskrav. Därför måste alla hållplatser byggas om och då lade man inte pengar på att bygga längre plattformar än man då behövde.
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Hur gamla är de äldsta vagnarna som används i Göteborg?
M28 levererades 1965-1967.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Hur gamla är de äldsta vagnarna som används i Göteborg?
M28 levererades 1965-1967.
56 år är väl ingen ålder på en spårvagn? :wink:

Det är ju dessa göteborgsvagnar man som sällanbesökare i Göteborg känner igen bäst.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
Hechtwagen skrev:Hann de korta av alla 45-metersplattformar innan de kom på detta? :roll:
De gamla plattformarna uppfyllde inte nya tillgänglighetskrav. Därför måste alla hållplatser byggas om och då lade man inte pengar på att bygga längre plattformar än man då behövde.
Att ersätta en lång plattform med en kortare är väl just en avkortning.

För övrigt finns det väl inget krav på att bygga om existerande hållplatser. (Att kommunen ställer ett sådant krav på sig själv ser jag inte som ett egentligt krav.)
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Att ersätta en lång plattform med en kortare är väl just en avkortning.
Visst, men det florerar en myt (särskilt bland stockholmare) om att man avkortade bara för att avkorta, och så var det alltså inte.
daniel_s skrev:För övrigt finns det väl inget krav på att bygga om existerande hållplatser. (Att kommunen ställer ett sådant krav på sig själv ser jag inte som ett egentligt krav.)
Det är en bedömningsfråga. Förordningen anger att
"Anpassningen skall ske i den takt och i den omfattning som bedöms skälig med hänsyn till syftet och till de tekniska och ekonomiska förutsättningarna hos dem som utövar trafiken."
Det var Västtrafik som ställde kravet förmodligen under påverkan från det omgivande samhället.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2555
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av roggek »

Tänk om Vässtrafik skulle ta och titta på ULF från Siemens/ELIN (Ultra Low Floor trams):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_Low_Floor

Då behöver man inte ens bygga separata hållplatser längre...
18 cm instegshöjd över gatunivån...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
C12C3C3C12
Inlägg: 2136
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av C12C3C3C12 »

roggek skrev:Tänk om Vässtrafik skulle ta och titta på ULF från Siemens/ELIN (Ultra Low Floor trams):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_Low_Floor

Då behöver man inte ens bygga separata hållplatser längre...
18 cm instegshöjd över gatunivån...
Hmm borde ställa speciella krav på rälsprofilen. Back on topic, har funderat tidigare på att när man slutade med 3 multade pedalare varför man avkortade plattformarna 15 meter i stället för att låta lagd plattform ligga kvar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6865
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av Odd »

roggek skrev:Tänk om Vässtrafik skulle ta och titta på ULF från Siemens/ELIN (Ultra Low Floor trams):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_Low_Floor

Då behöver man inte ens bygga separata hållplatser längre...
18 cm instegshöjd över gatunivån...
Förutom att såna vagnar, i alla fall av de jag hittills har åkt, har crappy gång. Men löser man det/om man redan har löst det så kanske det är nåt för framtiden. Annars är väl en variant där utsedda dörrpar är extra låga, exempelvis placerade mellan hjulgrupperna, som matchar kantstenen men där övriga tillåts ett insteg på några centimeter mer.

Vilken differens kan man som mest tillåta för att hjulburna medborgare skall klara av att rulla på en spårvagn?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av gek »

En utlösande faktor för att inte längre köra 45-meterståg var väl att det vid ombyggnader av vissa knutpunkter för kollektivtrafikringen KRINGEN skulle bli svårt att få in så långa hållplatser?
/Gunnar Ekeving
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Västtrafik köper långa spårvagnar

Inlägg av Harald »

C12C3C3C12 skrev:har funderat tidigare på att när man slutade med 3 multade pedalare varför man avkortade plattformarna 15 meter i stället för att låta lagd plattform ligga kvar.
Svaret på det finns lite högre upp i tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ad#p401449
Skriv svar