Jag har en specifik fråga, men jag ger tråden ett lite mer generellt namn om någon vill diskutera något annat.
Hur lång är tiden för resandeutbyte (alltså mellan att dörrarna har öppnat och att dörrarna stängs) beroende på hur många som stiger av och på? Är det linjärt i förhållande till antalet eller är det något mer komplext samband? Jag tänker att det måste finnas forskning om detta. En formel där man stoppar in antalet av- och påstigande och får ut tiden det tar.
Om det är snedfördelning på tåget bör det bli den mest belastade dörren som dimensionerar.
Sen bör det också beror på var dörrarna är placerade i förhållande till inredningen, hur många dörrarna är, och hur breda de är.
Hur lång blir uppehållstiden?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hur lång blir uppehållstiden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Hur lång blir uppehållstiden?
Jag skulle nog säga att tiden är linjär med hänsyn till (i brist på bättre ord) trafikantutbytesekvivalenstiden Upp till ca 80% belastning, sen stiger tiden kraftigt.
Så om antal resenärer är hyfsat jämnt fördelade och utbytet sker utan att folk fördröjs med att gå ut eller in i fordonet så tar det ungefär lika lång tid per belastningsprocent så att säga. Men så fort folk får börja vänta pga en femtonspelsliknande situation så ökar tiden snabbt. Det är därför som det är bättre med halvfulla bussar i tät trafik än med fulla bussar i halva turtätheten.
Så om antal resenärer är hyfsat jämnt fördelade och utbytet sker utan att folk fördröjs med att gå ut eller in i fordonet så tar det ungefär lika lång tid per belastningsprocent så att säga. Men så fort folk får börja vänta pga en femtonspelsliknande situation så ökar tiden snabbt. Det är därför som det är bättre med halvfulla bussar i tät trafik än med fulla bussar i halva turtätheten.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Hur lång blir uppehållstiden?
Tack Odd för ditt svar!
Ingen annan som vet något? Jag tänker alltså en formel där jag stoppar in antal resenärer som går ut genom ett dörrpar och får ut så lång tid tar det tills alla har gått ut genom dörrparet.
Ingen annan som vet något? Jag tänker alltså en formel där jag stoppar in antal resenärer som går ut genom ett dörrpar och får ut så lång tid tar det tills alla har gått ut genom dörrparet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Hur lång blir uppehållstiden?
Så kort tid som möjligt.
Kommer man till Skn eller Lgl och det är tjockt på hållplatsen gör man först tvångsöppningen. Sen gäller det att jobba med högtalaren på ett trevligt, gärna lite humoristiskt sätt hjälpa passagerna att hitta de utrymmen man inte trodde fanns. Då går det fortast.
Sen mellan hållplatserna förbereder man för nästa gäng som vill på ...
Stefan
Kommer man till Skn eller Lgl och det är tjockt på hållplatsen gör man först tvångsöppningen. Sen gäller det att jobba med högtalaren på ett trevligt, gärna lite humoristiskt sätt hjälpa passagerna att hitta de utrymmen man inte trodde fanns. Då går det fortast.
Sen mellan hållplatserna förbereder man för nästa gäng som vill på ...
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll