Mer spårtrafik till Västerort
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mer spårtrafik till Västerort
Stora delar av Västerort saknar idag spårtrafik. Och även fast kritiker säger att staden måste bli tätare och skulle glesas ut med bättre kommunikationer till t.ex Västerort så tror jag att en stad bara kan bli tät nog efter ett tag. Snart har man ju exploaterat de områden som kan exploateras nära staden. Därför tror jag att t.ex Västerort förtjänar bättre kollektivtrafik. Detta minskar också bilismen som redan finns i de områden jag nämner. En annan positiv bonus med spårtrafik är att inrådans de trafikerar har en tendens att bli tätare, istället för att bredda ut sig.
Tunnelbana till Lövsta och Vinsta:
På 1970-talet lade man ner järnvägen Spånga-Lövsta p.g.a tunnelbanan till Hässelby Gård/Strand. Men Vinsta, Lövsta och Hässelby Villastad fick ingen tunnelbana. När jag kollar på SLL:s hemsida (https://nyatunnelbanan.se/sv/barkarby) så ser jag att blå linjes station i Barkarby är riktad mot Hässelby liksom. Detta skulle ju göra det möjligt att förlänga den så att den mynnar i Vinsta ungefär. Stationerna skulle kunna se ut så här: Barkarby-Vinsta-Smedshaga-Hässelby-Lövsta. I Lövsta finns det också enormt mycket mark att bygga bostäder på.
Tunnelbana till Nälsta:
Idag saknar mycket av Bromma kommunikationen till innerstaden. Detta skulle kunna lösas med en ny tunnelbana som skulle kunna gå ungefär så här: Alvik-Bromma Flygplats-Nälsta-Kälvesta-Vinsta. I Vinsta skulle den kunna ansluta till blå linje mot Lövsta. Detta tycker jag blir framförallt aktuellt ifall Bromma flygplats lägger ner och man bygger tiotusentals bostäder där.
Tunnelbana till Viksjö:
Ifall man förlänger Hjulstagrenen av Blå linje till Viksjö genom Barkarby och Veddesta skulle det öppna upp för extremt mycket exploatering av området. Det skulle också avlasta Jakobsbergs station. Uppepå det så skulle det också koppla ihop hela Hjulstagrenen med Barkarby vilket i sin betyder kommunikationer till ännu längre upp i Västerort.
Ge gärna era åsikter på de förslagna linjerna och hur ni tycker att de områdena jag nämner ska få bättre kommunikationer.
Tunnelbana till Lövsta och Vinsta:
På 1970-talet lade man ner järnvägen Spånga-Lövsta p.g.a tunnelbanan till Hässelby Gård/Strand. Men Vinsta, Lövsta och Hässelby Villastad fick ingen tunnelbana. När jag kollar på SLL:s hemsida (https://nyatunnelbanan.se/sv/barkarby) så ser jag att blå linjes station i Barkarby är riktad mot Hässelby liksom. Detta skulle ju göra det möjligt att förlänga den så att den mynnar i Vinsta ungefär. Stationerna skulle kunna se ut så här: Barkarby-Vinsta-Smedshaga-Hässelby-Lövsta. I Lövsta finns det också enormt mycket mark att bygga bostäder på.
Tunnelbana till Nälsta:
Idag saknar mycket av Bromma kommunikationen till innerstaden. Detta skulle kunna lösas med en ny tunnelbana som skulle kunna gå ungefär så här: Alvik-Bromma Flygplats-Nälsta-Kälvesta-Vinsta. I Vinsta skulle den kunna ansluta till blå linje mot Lövsta. Detta tycker jag blir framförallt aktuellt ifall Bromma flygplats lägger ner och man bygger tiotusentals bostäder där.
Tunnelbana till Viksjö:
Ifall man förlänger Hjulstagrenen av Blå linje till Viksjö genom Barkarby och Veddesta skulle det öppna upp för extremt mycket exploatering av området. Det skulle också avlasta Jakobsbergs station. Uppepå det så skulle det också koppla ihop hela Hjulstagrenen med Barkarby vilket i sin betyder kommunikationer till ännu längre upp i Västerort.
Ge gärna era åsikter på de förslagna linjerna och hur ni tycker att de områdena jag nämner ska få bättre kommunikationer.
Re: Mer spårtrafik till Västerort
Glesbefolkade villaområden utan något behov av nya långa linjer som blir som bisektriser till existerande radiella linjer. Jag tycker att du ska tänka på andra ledden i stället! Jag tror betydligt mer på en tvärgående spårförbindelse grovt sagt i 179:ans sträckning, typ.
I nuläget är det störst behov av snabbare och kapacitetsstarkare tvärförbindelser, t.ex. Vällingby–Spånga–Kista (linje 179) och Vällingby–Beckomberga–Sundbyberg (förlängning av linje 113). Båda dessa stråk är utpekade i "Kollektivtrafikplan 2050" (se sidorna 122 respektive 124).
Nya stadsbyggnadsprojekt kan dock göra vissa tunnelbanesatsningar mer angelägna. Till exempel kan en kraftig förtätning av Viksjö motivera en förlängning av Hjulstagrenen och en kraftig förtätning av Hässelby villastad motivera en förlängning av Akallagrenen. Projektet Bromma parkstad kräver en helt ny linje.
Utbyggnader av spårtrafiken måste alltså gå hand i hand med stadsutvecklingen. Under den senaste tiden har olika utbyggnader beslutats i samband med att berörda kommuner har lovat att bygga ett visst antal bostäder.
En spårjoker i Västerort är det numera otrafikerade dubbelspåret mellan Rinkeby och Hallonbergen. Sundbybergs kommun har funderat på att förlänga Arenastadsgrenen till exploateringsområdet Madendalen och eventuellt vidare till Hallonbergen. Här skulle det kunna skapas en tangentiell förbindelse av rang!
(Alla förlängningar kräver naturligtvis att kapaciteten är tillräcklig.)
Nya stadsbyggnadsprojekt kan dock göra vissa tunnelbanesatsningar mer angelägna. Till exempel kan en kraftig förtätning av Viksjö motivera en förlängning av Hjulstagrenen och en kraftig förtätning av Hässelby villastad motivera en förlängning av Akallagrenen. Projektet Bromma parkstad kräver en helt ny linje.
Utbyggnader av spårtrafiken måste alltså gå hand i hand med stadsutvecklingen. Under den senaste tiden har olika utbyggnader beslutats i samband med att berörda kommuner har lovat att bygga ett visst antal bostäder.
En spårjoker i Västerort är det numera otrafikerade dubbelspåret mellan Rinkeby och Hallonbergen. Sundbybergs kommun har funderat på att förlänga Arenastadsgrenen till exploateringsområdet Madendalen och eventuellt vidare till Hallonbergen. Här skulle det kunna skapas en tangentiell förbindelse av rang!
Ja såklart, de är naturligtvis inte värt det att bygga tunnelbana till ett villaområde. Men jag tror att ifall kommunerna i sträckningen är med på att kraftig förtäta områdena runt stationerna så skyller er var värt det. I Lövsta, Viksjö och Nälsta finns mycket ledig mark som skulle kunna exploateras. Och ifall Bromma flygplats läggs ner och det byggs bostäder där så kommer inte Tvärbanan räcka till. Det är också markant längre restid in till stan om man åker Tvärbanan och byter i Alvik än om det skulle finnas tunnelbana direkt till innerstaden.Enceladus skrev:I nuläget är det störst behov av snabbare och kapacitetsstarkare tvärförbindelser, t.ex. Vällingby–Spånga–Kista (linje 179) och Vällingby–Beckomberga–Sundbyberg (förlängning av linje 113). Båda dessa stråk är utpekade i "Kollektivtrafikplan 2050" (se sidorna 122 respektive 124).
Jag hade tänkt att lägga till i mitt inlägg att man skulle kunna bygga en spårvägslinje Vällingby-Nälsta-Spånga-Rissne-Hallonbergen-Ulriksdal, och sedan kanske vidare Ulriksdal-Bergshamra-Djursholms Ösby och sedan kanske ta över Näsbyparkgrenen. Detta skulle koppla ihop Västerort med Norrort och skapa extremt många fler tvärförbindelser.daniel_s skrev:Glesbefolkade villaområden utan något behov av nya långa linjer som blir som bisektriser till existerande radiella linjer. Jag tycker att du ska tänka på andra ledden i stället! Jag tror betydligt mer på en tvärgående spårförbindelse grovt sagt i 179:ans sträckning, typ.
En nästan självklar förbindelse vore ju Hässelby Villastad - Skälby - Lunda - Spånga - Sundbyberg - Karlberg - Centralen. Med mötesstation i Skälby och köra med korta pendeltåg så kan man ändå hålla en tät trafik, 10-minuters eller så.
Sen kan ju Tvärbanan utnyttas bättre. En linje Vällingby-Bromma Flygplatsområde-Sundbyberg-Solna-Karolinska-Odenplan-Tekniska högskolan-NDS-Ropsten. Dessa två linjer skulle nog kunna täcka upp det behov som finns.
Finansiering kan ske i sin helhet genom att slopa Gulalinjen.
Sen kan ju Tvärbanan utnyttas bättre. En linje Vällingby-Bromma Flygplatsområde-Sundbyberg-Solna-Karolinska-Odenplan-Tekniska högskolan-NDS-Ropsten. Dessa två linjer skulle nog kunna täcka upp det behov som finns.
Finansiering kan ske i sin helhet genom att slopa Gulalinjen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Stora delar av Västerort måste anses vara ganska centrala, vilket motiverar förtätning. (Järfälla kommun är ju däremot långt bort, men är ju inte en del av Västerort heller.)TOH skrev:Stora delar av Västerort saknar idag spårtrafik. Och även fast kritiker säger att staden måste bli tätare och skulle glesas ut med bättre kommunikationer till t.ex Västerort så tror jag att en stad bara kan bli tät nog efter ett tag. Snart har man ju exploaterat de områden som kan exploateras nära staden. Därför tror jag att t.ex Västerort förtjänar bättre kollektivtrafik. Detta minskar också bilismen som redan finns i de områden jag nämner. En annan positiv bonus med spårtrafik är att inrådans de trafikerar har en tendens att bli tätare, istället för att bredda ut sig.
Persontrafiken lades ned redan 1956, samtidigt som tunnelbanan förlängdes till Hässelby gård. En fortsättning av tunnelbanan från Barkarby till Vällingby har diskuterats på idénivå, bland annat i Sverigeförhandlingen.TOH skrev:Tunnelbana till Lövsta och Vinsta:
Tunnelbana till Bromma flygplats är nog bra. Det är mer tveksamt om den ska fortsätta vidare därifrån.TOH skrev:Tunnelbana till Nälsta:
Visst kan det vara en möjlig sträckning. Men jag tror inte att en sådan förtätning kommer att vara aktuell under överskådlig tid, och då finns inte underlaget för en tunnelbaneförlängning.TOH skrev:Tunnelbana till Viksjö:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det har funnits idéer om ny tunnelbana väster om Alvik. En tidigare skribent, Herbert Tingesten, hade många goda och kanske galna idéer om diverse nya spår i länet. Se detta ca 10 år gamla inlägget: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p260739
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ganska exakt detta förslag har förekommit i debatten även senare, vill minnas att till exempel Socialdemokraterna framförde det för några år sedan.LÅ1 skrev:Det har funnits idéer om ny tunnelbana väster om Alvik. En tidigare skribent, Herbert Tingesten, hade många goda och kanske galna idéer om diverse nya spår i länet. Se detta ca 10 år gamla inlägget: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p260739
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Att göra om dagens T-banesträckning till spårväg är kanske inte så lockande. Men att gå två olika vägar till Vällingby skulle väl fungera om man inte tänker grena av vissa tåg redan vid Odenplan.twr skrev:Ganska exakt detta förslag har förekommit i debatten även senare, vill minnas att till exempel Socialdemokraterna framförde det för några år sedan.LÅ1 skrev:Det har funnits idéer om ny tunnelbana väster om Alvik. En tidigare skribent, Herbert Tingesten, hade många goda och kanske galna idéer om diverse nya spår i länet. Se detta ca 10 år gamla inlägget: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p260739
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Oj, jag läste slarvigt. Det jag tänkte på var en förgrening av tunnelbanan.LÅ1 skrev:Att göra om dagens T-banesträckning till spårväg är kanske inte så lockande. Men att gå två olika vägar till Vällingby skulle väl fungera om man inte tänker grena av vissa tåg redan vid Odenplan.twr skrev:Ganska exakt detta förslag har förekommit i debatten även senare, vill minnas att till exempel Socialdemokraterna framförde det för några år sedan.LÅ1 skrev:Det har funnits idéer om ny tunnelbana väster om Alvik. En tidigare skribent, Herbert Tingesten, hade många goda och kanske galna idéer om diverse nya spår i länet. Se detta ca 10 år gamla inlägget: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p260739
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ni har intressanta idéer. Här kommer mina 2:
Tunnelbana med förgreningspunkt vid en ny underjordisk station i Brommaplan: -Riksby-Bromma parkstad-Bällsta-Flysta-Spånga-Solhem-Vinsta-Skälby-Hässelby Villastad-Lövsta-Viksjö
Varför brommaplan? Jo, för jag anser att stark kapacitet behövs ända fram till Brommaplan för att täcka upp den stora behovet av bussresenärer från Ekerö. En underjordisk station som placerar sig strax väster om nuvarande station kan även ersätta Åkeshov. Stationen skulle kunna vara 3-spårig med en mittplattform för tågen in mot stan och en sidoplatform för tågen från stan, med byte över plattform till en bussterminal intill, precis som i Liljeholmen. Detta skulle även frigöra mycket mark vid Brommaplan för bostäder och kommersiella ytor. Sträckan kommer förvisso nudda utkanterna av bromma flygplats ersättare och bara täcka upp en liten del av stadsdelen som byggs, men det är en balansgång för hur mycket stor böj banan kan vara innan den når upp till Spånga.
Just spånga blir en utmärkt bytespunkt med Pendeltågen. Vidare fortsätter banan längs med gamla Lövstabanan men jag föreslår även en fortsättning bortom Lövsta till Viksjö. Det skulle kunna ge en motivering att återuppbygga just Lövstabanan som tunnelbana.
Detta förutsätter att blindtarm karolinska inte blir en del av gröna linjen. Hur vi kan lösa det är inte relevant i denna tråd.
Spårväg Nord är mitt förslag till norra sidans motsvarighet till Spårväg syd.
Västra delen: Grimsta-Vällingby-Flysta-Nälsta-Spånga-Bromsten-Rinkeby-Ärvinge
Mellersta delen alternativ A: Ärvinge-Kista Torg-Kistamässan-Helenelund-Edsviken-Sollentuna Centrum (På sollentunavägen)-Sollentunavallen-Edsberg
Mellersta delen alternativ B: Ärvinge-Kista Centrum (Under tunnelbanan)-Kista företagspark/Kistahöjden-Bagarbyvägen-Sollentuna station-Sollentuna Centrum (På sollentunavägen)-Sollentunavallen-Edsberg
Mellersta delen alternativ C: Ärvinge-Kista Centrum (Under tunnelbanan)-Kista företagspark/Kistahöjden-Bagarbyvägen-Tureberg-Häggviks handelsplats-Häggviks station-Edsberg
Östra delen: Edsberg-Kärrdal eller Skarpäng-Enhagsslingan-Rolsags Näsby
...Härifrån finns många bra förslag. Jag tycker banan landar bra vid Täby Centrum, men geografisk sett så verkar den fortsätta naturligt till Näsby Park, vilket officiella förslag finns.
Jag hade även ett förslag på en dragning ända ut till Vaxholm via Hägernäs strand, men denna förslag går parallellt med Roslagsbanan mellan Roslags Näsby och Hägernäs eller Arninge handelsplats. (Jag tänkte att man lägger om Roslagsbanan mellan Viggbyholm och Rydbo, men det är inte relevant här)
Att jag tänker mig så här är då jag tänker mig att Kista är tyngdpunkten för tvärresandet både från Vällingby och från Täby, vilket skulle kunna ge en bra omfång för resande i över ett större geografisk område, dessutom med byte till Tunnelbanan i Vällingby, Spånga (enligt mitt förslag ovan), Rinkeby och Kista, samt med Pendeltåg i Spånga, och i Helenelund/Sollentuna/Häggvik. Och slutligen Roslagsbanans 2 grenar mot Kårsta och Österskär. Just de tre mellersta alternativen uppfyller olika roller och behov. Alternativ A är snabbast till Kista för pendeltågsresenärer på Ostkustbanan, och kanske billigast då det är Tvärbanan Kistagrenen vi pratar om. Med de andra 2 alternativen så blir Ärvinge den enda gemensamma hållplatsen mellan Kistagrenen och Spårväg Nord. Detta skulle kunna erbjuda nya förbindelser och täcka upp större delen av företagsparken som Kista och Sollentuna gemensamt har gemensamt. Alternativ C skulle vara snabbast mellan Pendeltågen på Ostkustbanan å ena sidan samt Roslagsbanan och Täby å andra sidan, vilket skulle kunna underlätta för resenärer som bor i Täby och jobbar i t.ex. Arlanda.
Tunnelbana med förgreningspunkt vid en ny underjordisk station i Brommaplan: -Riksby-Bromma parkstad-Bällsta-Flysta-Spånga-Solhem-Vinsta-Skälby-Hässelby Villastad-Lövsta-Viksjö
Varför brommaplan? Jo, för jag anser att stark kapacitet behövs ända fram till Brommaplan för att täcka upp den stora behovet av bussresenärer från Ekerö. En underjordisk station som placerar sig strax väster om nuvarande station kan även ersätta Åkeshov. Stationen skulle kunna vara 3-spårig med en mittplattform för tågen in mot stan och en sidoplatform för tågen från stan, med byte över plattform till en bussterminal intill, precis som i Liljeholmen. Detta skulle även frigöra mycket mark vid Brommaplan för bostäder och kommersiella ytor. Sträckan kommer förvisso nudda utkanterna av bromma flygplats ersättare och bara täcka upp en liten del av stadsdelen som byggs, men det är en balansgång för hur mycket stor böj banan kan vara innan den når upp till Spånga.
Just spånga blir en utmärkt bytespunkt med Pendeltågen. Vidare fortsätter banan längs med gamla Lövstabanan men jag föreslår även en fortsättning bortom Lövsta till Viksjö. Det skulle kunna ge en motivering att återuppbygga just Lövstabanan som tunnelbana.
Detta förutsätter att blindtarm karolinska inte blir en del av gröna linjen. Hur vi kan lösa det är inte relevant i denna tråd.
Spårväg Nord är mitt förslag till norra sidans motsvarighet till Spårväg syd.
Västra delen: Grimsta-Vällingby-Flysta-Nälsta-Spånga-Bromsten-Rinkeby-Ärvinge
Mellersta delen alternativ A: Ärvinge-Kista Torg-Kistamässan-Helenelund-Edsviken-Sollentuna Centrum (På sollentunavägen)-Sollentunavallen-Edsberg
Mellersta delen alternativ B: Ärvinge-Kista Centrum (Under tunnelbanan)-Kista företagspark/Kistahöjden-Bagarbyvägen-Sollentuna station-Sollentuna Centrum (På sollentunavägen)-Sollentunavallen-Edsberg
Mellersta delen alternativ C: Ärvinge-Kista Centrum (Under tunnelbanan)-Kista företagspark/Kistahöjden-Bagarbyvägen-Tureberg-Häggviks handelsplats-Häggviks station-Edsberg
Östra delen: Edsberg-Kärrdal eller Skarpäng-Enhagsslingan-Rolsags Näsby
...Härifrån finns många bra förslag. Jag tycker banan landar bra vid Täby Centrum, men geografisk sett så verkar den fortsätta naturligt till Näsby Park, vilket officiella förslag finns.
Jag hade även ett förslag på en dragning ända ut till Vaxholm via Hägernäs strand, men denna förslag går parallellt med Roslagsbanan mellan Roslags Näsby och Hägernäs eller Arninge handelsplats. (Jag tänkte att man lägger om Roslagsbanan mellan Viggbyholm och Rydbo, men det är inte relevant här)
Att jag tänker mig så här är då jag tänker mig att Kista är tyngdpunkten för tvärresandet både från Vällingby och från Täby, vilket skulle kunna ge en bra omfång för resande i över ett större geografisk område, dessutom med byte till Tunnelbanan i Vällingby, Spånga (enligt mitt förslag ovan), Rinkeby och Kista, samt med Pendeltåg i Spånga, och i Helenelund/Sollentuna/Häggvik. Och slutligen Roslagsbanans 2 grenar mot Kårsta och Österskär. Just de tre mellersta alternativen uppfyller olika roller och behov. Alternativ A är snabbast till Kista för pendeltågsresenärer på Ostkustbanan, och kanske billigast då det är Tvärbanan Kistagrenen vi pratar om. Med de andra 2 alternativen så blir Ärvinge den enda gemensamma hållplatsen mellan Kistagrenen och Spårväg Nord. Detta skulle kunna erbjuda nya förbindelser och täcka upp större delen av företagsparken som Kista och Sollentuna gemensamt har gemensamt. Alternativ C skulle vara snabbast mellan Pendeltågen på Ostkustbanan å ena sidan samt Roslagsbanan och Täby å andra sidan, vilket skulle kunna underlätta för resenärer som bor i Täby och jobbar i t.ex. Arlanda.