Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Norrtälje utvecklas snabbt, och Rimbo har Knivsta som förebild när det gäller befolkningsväxt. Diskutera gärna vad ni tycker om en förlängning av Roslagsbanan från Kårsta till Norrtälje via Rimbo. Banvallen verkar till stor del vara intakt. Ny banvall behövs nog sträckan Finsta-Rimbo eftersom den sträckan är mycket krokig. Men vart ska stationerna vara tycker ni? Jag kan väl tycka att man bygger ett nytt resecentrum i Rimbo lite utanför centrum och bygger tät bebyggelse runt den. I Norrtälje är det nog lättast med en upphöjd station. Detta skulle också minska antalet plankorsningar i Norrtälje.
TL;DR vad tycker ni om en förlängning av Roslagsbanan till Norrtälje via Rimbo och hur och var ska stationerna byggas?
TL;DR vad tycker ni om en förlängning av Roslagsbanan till Norrtälje via Rimbo och hur och var ska stationerna byggas?
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Kårsta-Rö är lite krokig längs sjön Sparren och kan behöva rätas ut på några ställen, Rö-Rimbo ligger mycket rakt och fint.TOH skrev:Norrtälje utvecklas snabbt, och Rimbo har Knivsta som förebild när det gäller befolkningsväxt. Diskutera gärna vad ni tycker om en förlängning av Roslagsbanan från Kårsta till Norrtälje via Rimbo. Banvallen verkar till stor del vara intakt. Ny banvall behövs nog sträckan Finsta-Rimbo eftersom den sträckan är mycket krokig. Men vart ska stationerna vara tycker ni? Jag kan väl tycka att man bygger ett nytt resecentrum i Rimbo lite utanför centrum och bygger tät bebyggelse runt den. I Norrtälje är det nog lättast med en upphöjd station. Detta skulle också minska antalet plankorsningar i Norrtälje.
TL;DR vad tycker ni om en förlängning av Roslagsbanan till Norrtälje via Rimbo och hur och var ska stationerna byggas?
Marken ligger kvar som reservat och ägs av regionen, vid Rö har det byggts viadukt för vägen vilket lär var enda järnvägsviadukt i landet som aldrig haft järnvägstrafik.
Rimligtvis inga större problem att återuppbygga Kårsta-Rimbo som kan vara en lämplig början, Norrtälje kan man ju diskutera sedan.
Promenad Kårsta-Rimbo (eller bara Kårsta-Rö) är en trevlig upplevelse, jag har gått den.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Glömde den sträckan, men jag är ganska säker på att de flesta förslag om förlängning till Rimbo faktiskt innebär att sträckan Kårsta-Rö ska byggas helt ny.Lennart Petersen skrev:Kårsta-Rö är lite krokig längs sjön Sparren och kan behöva rätas ut på några ställen, Rö-Rimbo ligger mycket rakt och fint.TOH skrev:Norrtälje utvecklas snabbt, och Rimbo har Knivsta som förebild när det gäller befolkningsväxt. Diskutera gärna vad ni tycker om en förlängning av Roslagsbanan från Kårsta till Norrtälje via Rimbo. Banvallen verkar till stor del vara intakt. Ny banvall behövs nog sträckan Finsta-Rimbo eftersom den sträckan är mycket krokig. Men vart ska stationerna vara tycker ni? Jag kan väl tycka att man bygger ett nytt resecentrum i Rimbo lite utanför centrum och bygger tät bebyggelse runt den. I Norrtälje är det nog lättast med en upphöjd station. Detta skulle också minska antalet plankorsningar i Norrtälje.
TL;DR vad tycker ni om en förlängning av Roslagsbanan till Norrtälje via Rimbo och hur och var ska stationerna byggas?
Marken ligger kvar som reservat och ägs av regionen, vid Rö har det byggts viadukt för vägen vilket lär var enda järnvägsviadukt i landet som aldrig haft järnvägstrafik.
Rimligtvis inga större problem att återuppbygga Kårsta-Rimbo som kan vara en lämplig början, Norrtälje kan man ju diskutera sedan.
Promenad Kårsta-Rimbo (eller bara Kårsta-Rö) är en trevlig upplevelse, jag har gått den.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Jag anser att den skulle nog kunna gå i stort sett samma sträckning med skillnaden att anslutningen till Norrtälje från Rimbo går ut norrut i stället för en säckvändning. Man förlorar väl nån km på det men å andra sidan slipper man en säckvändning. Ny sträcka mellan Rimbo och Finsta alltså. Ja, lite uträtning å så så man kan köra i 120 km/h. Och att den banan byggs med profil för att klara av normalspår, man vet ju inte vad som händer i framtiden.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Att man inte vet vad som händer i framtiden är ju inte en anledning till att inte göra sitt bästa att gissa.Odd skrev:Jag anser att den skulle nog kunna gå i stort sett samma sträckning med skillnaden att anslutningen till Norrtälje från Rimbo går ut norrut i stället för en säckvändning. Man förlorar väl nån km på det men å andra sidan slipper man en säckvändning. Ny sträcka mellan Rimbo och Finsta alltså. Ja, lite uträtning å så så man kan köra i 120 km/h. Och att den banan byggs med profil för att klara av normalspår, man vet ju inte vad som händer i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Till Rimbo kan vara intressant, men knappast till Norrtälje. Restiden blir för lång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Använd gärna sökfunktionen för att hitta befintliga trådar: https://sparvagssallskapet.se/forum/vie ... =2&t=32946
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Det verkar osannolikt att man skulle satsa på en förlängning om den inte drogs till Norrtälje. Det är ju ändå kommunens centrum och där den stor befolkningssamlingen finns.twr skrev:Till Rimbo kan vara intressant, men knappast till Norrtälje. Restiden blir för lång.
Apropå förlängning; vet någon varför man drog upp spåren till just Kårsta? Det känns som ett sådant märkligt ställe att sluta på.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
"Man drog inte upp spåren till Kårsta". Man drog in sträckan mellan Rimbo och Kårsta 1981. Att man inte drog in längre bit, lär ha berott på vägarnas beskaffenhet för busstrafik mot Lindholmen/Vallentuna.Breitspurbahn skrev:
Apropå förlängning; vet någon varför man drog upp spåren till just Kårsta? Det känns som ett sådant märkligt ställe att sluta på.
Medlem nr 266
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Vart skulle spåren dras då? Är det inte bättre att bygga stationen diagonalt i en ny stadsdel lite utanför Rimbo? Det betyder både rakare sträcka och ingen säckstation.Odd skrev:Jag anser att den skulle nog kunna gå i stort sett samma sträckning med skillnaden att anslutningen till Norrtälje från Rimbo går ut norrut i stället för en säckvändning. Man förlorar väl nån km på det men å andra sidan slipper man en säckvändning. Ny sträcka mellan Rimbo och Finsta alltså. Ja, lite uträtning å så så man kan köra i 120 km/h. Och att den banan byggs med profil för att klara av normalspår, man vet ju inte vad som händer i framtiden.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Inte nödvändigtvis. Kostnaden för en förlängning till Rimbo är betydligt lägre än till Norrtälje, och den senare skulle kanske inte ens minska restiden till centrala Stockholm. Jag känner att det här ensidiga fokuset på kommuncentrum har varit destruktivt för kollektivtrafikens utveckling.Breitspurbahn skrev:Det verkar osannolikt att man skulle satsa på en förlängning om den inte drogs till Norrtälje. Det är ju ändå kommunens centrum och där den stor befolkningssamlingen finns.twr skrev:Till Rimbo kan vara intressant, men knappast till Norrtälje. Restiden blir för lång.
Titta till exempel på busslinje 807. Den har fler resenärer än alla radiella stombusslinjer, men faller på det löjliga kravet att radiella stombussar ska trafikera kommuncentrum. Kollektivtrafiken måste ta hänsyn till det faktiska resandet snarare än några administrativa gränser på en karta.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
En (åter)utbyggnad till Rimbo beslutades i princip 1996, har utretts flera gånger och fanns med i ett tidigt skede i Sverigeförhandlingen. Att bygga till Norrtälje diskuteras endast på detta forum och liknande sammanhang. Så du har helt fel där.Breitspurbahn skrev:Det verkar osannolikt att man skulle satsa på en förlängning om den inte drogs till Norrtälje. Det är ju ändå kommunens centrum och där den stor befolkningssamlingen finns.twr skrev:Till Rimbo kan vara intressant, men knappast till Norrtälje. Restiden blir för lång.
Apropå förlängning; vet någon varför man drog upp spåren till just Kårsta? Det känns som ett sådant märkligt ställe att sluta på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Hmm, där ser man.twr skrev:En (åter)utbyggnad till Rimbo beslutades i princip 1996, har utretts flera gånger och fanns med i ett tidigt skede i Sverigeförhandlingen. Att bygga till Norrtälje diskuteras endast på detta forum och liknande sammanhang. Så du har helt fel där.Breitspurbahn skrev:Det verkar osannolikt att man skulle satsa på en förlängning om den inte drogs till Norrtälje. Det är ju ändå kommunens centrum och där den stor befolkningssamlingen finns.twr skrev:Till Rimbo kan vara intressant, men knappast till Norrtälje. Restiden blir för lång.
Apropå förlängning; vet någon varför man drog upp spåren till just Kårsta? Det känns som ett sådant märkligt ställe att sluta på.
Vari ligger skillnaden från min fråga och ditt svar? Drog upp spår/dra in sträckan är väl samma sak?Sven Blomberg skrev:"Man drog inte upp spåren till Kårsta". Man drog in sträckan mellan Rimbo och Kårsta 1981. Att man inte drog in längre bit, lär ha berott på vägarnas beskaffenhet för busstrafik mot Lindholmen/Vallentuna.Breitspurbahn skrev:
Apropå förlängning; vet någon varför man drog upp spåren till just Kårsta? Det känns som ett sådant märkligt ställe att sluta på.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Vet ej om det är bättre eller sämre, men jag tänker så här: Bruna = befintlig sträcka.TOH skrev:Vart skulle spåren dras då? Är det inte bättre att bygga stationen diagonalt i en ny stadsdel lite utanför Rimbo? Det betyder både rakare sträcka och ingen säckstation.Odd skrev:Jag anser att den skulle nog kunna gå i stort sett samma sträckning med skillnaden att anslutningen till Norrtälje från Rimbo går ut norrut i stället för en säckvändning. Man förlorar väl nån km på det men å andra sidan slipper man en säckvändning. Ny sträcka mellan Rimbo och Finsta alltså. Ja, lite uträtning å så så man kan köra i 120 km/h. Och att den banan byggs med profil för att klara av normalspår, man vet ju inte vad som händer i framtiden.
Blå = gamla/säck.
Gröna = alternativ utan säck.
Om man nu vill ha direktalternativet också, utan att stanna vid Rimbo, så går det ju också. Det blir några kilometer spår till men ger mer flexibilitet för "snabbtåg".
Notera, stirra er inte blinda å exakta sträckningen av linjerna, de representerar principen mer än exakt dragning.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Jag tror ni bara använder orden olika.Breitspurbahn skrev:Vari ligger skillnaden från min fråga och ditt svar? Drog upp spår/dra in sträckan är väl samma sak?Sven Blomberg skrev:"Man drog inte upp spåren till Kårsta". Man drog in sträckan mellan Rimbo och Kårsta 1981. Att man inte drog in längre bit, lär ha berott på vägarnas beskaffenhet för busstrafik mot Lindholmen/Vallentuna.Breitspurbahn skrev:
Apropå förlängning; vet någon varför man drog upp spåren till just Kårsta? Det känns som ett sådant märkligt ställe att sluta på.
Vad gäller din fråga var tanken när SL bildades (1967) att bolaget skulle trafikera Stor-Stockholm, som då var mindre än hela länet. SL skulle ta över Roslagsbanan från SJ, och trafikera från Stockholm till Lindholmen. Norr om Lindholmen ansågs det att storstadsområdet var slut, och där skulle Roslagsbanans olika delar läggas ned. Rimbo - Norrtälje avvecklades 1969, men sträckan Lindholmen - Rimbo levde vidare en tid eftersom vägarna ansågs vara lite för dåliga för att köra buss. Ett tilläggsavtal skrevs mellan staten och SL, som gjorde att sträckan till Rimbo fanns kvar ännu en tid. 1981 var det så dags att lägga ned till Rimbo, men Lindholmen - Kårsta sparades, återigen med hänvisning till vägstandarden. Därför uppkom den märkliga ändstationen i Kårsta.
Nedläggningen Kårsta - Rimbo var sista gången spårtrafik lades ned i Stockholm. Hade den överlevt några år till hade den antagligen fått vara kvar, Redan efter femton år (1996) fattades ett principbeslut att bygga upp sträckan igen, men det har inte skett.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Utförligt och bra svar, tack!twr skrev: Jag tror ni bara använder orden olika.
Vad gäller din fråga var tanken när SL bildades (1967) att bolaget skulle trafikera Stor-Stockholm, som då var mindre än hela länet. SL skulle ta över Roslagsbanan från SJ, och trafikera från Stockholm till Lindholmen. Norr om Lindholmen ansågs det att storstadsområdet var slut, och där skulle Roslagsbanans olika delar läggas ned. Rimbo - Norrtälje avvecklades 1969, men sträckan Lindholmen - Rimbo levde vidare en tid eftersom vägarna ansågs vara lite för dåliga för att köra buss. Ett tilläggsavtal skrevs mellan staten och SL, som gjorde att sträckan till Rimbo fanns kvar ännu en tid. 1981 var det så dags att lägga ned till Rimbo, men Lindholmen - Kårsta sparades, återigen med hänvisning till vägstandarden. Därför uppkom den märkliga ändstationen i Kårsta.
Nedläggningen Kårsta - Rimbo var sista gången spårtrafik lades ned i Stockholm. Hade den överlevt några år till hade den antagligen fått vara kvar, Redan efter femton år (1996) fattades ett principbeslut att bygga upp sträckan igen, men det har inte skett.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Vore väl bättre med en normalspårig järnväg via Arninge och Åkersberga, det har skissats på en sådan.TOH skrev:Norrtälje utvecklas snabbt, och Rimbo har Knivsta som förebild när det gäller befolkningsväxt. Diskutera gärna vad ni tycker om en förlängning av Roslagsbanan från Kårsta till Norrtälje via Rimbo. Banvallen verkar till stor del vara intakt. Ny banvall behövs nog sträckan Finsta-Rimbo eftersom den sträckan är mycket krokig. Men vart ska stationerna vara tycker ni? Jag kan väl tycka att man bygger ett nytt resecentrum i Rimbo lite utanför centrum och bygger tät bebyggelse runt den. I Norrtälje är det nog lättast med en upphöjd station. Detta skulle också minska antalet plankorsningar i Norrtälje.
TL;DR vad tycker ni om en förlängning av Roslagsbanan till Norrtälje via Rimbo och hur och var ska stationerna byggas?
Ska man ersätta bussarna från Norrtälje till Stockholm med tåg så lär det bli lite väl trångt Djö - Öst.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Roslagsbanan kommer att gå till T-Centralen, inte Östra, i det tidsperpektiv vi diskuterar här. Jag tror iallafall att du har rätt, Roslagsbanans kapacitet kommer att behövas ändå utan att lägga till busstrafiken från Norrtälje. Den planeras att mata dels till Röda linjen i Danderyds sjukhus, dels till pendeltåg i Solna station, dels till Gröna linjen i Arenastaden och Hagastaden. (Motsvarande gäller även för Vaxholm.)Hechtwagen skrev:Vore väl bättre med en normalspårig järnväg via Arninge och Åkersberga, det har skissats på en sådan.TOH skrev:Norrtälje utvecklas snabbt, och Rimbo har Knivsta som förebild när det gäller befolkningsväxt. Diskutera gärna vad ni tycker om en förlängning av Roslagsbanan från Kårsta till Norrtälje via Rimbo. Banvallen verkar till stor del vara intakt. Ny banvall behövs nog sträckan Finsta-Rimbo eftersom den sträckan är mycket krokig. Men vart ska stationerna vara tycker ni? Jag kan väl tycka att man bygger ett nytt resecentrum i Rimbo lite utanför centrum och bygger tät bebyggelse runt den. I Norrtälje är det nog lättast med en upphöjd station. Detta skulle också minska antalet plankorsningar i Norrtälje.
TL;DR vad tycker ni om en förlängning av Roslagsbanan till Norrtälje via Rimbo och hur och var ska stationerna byggas?
Ska man ersätta bussarna från Norrtälje till Stockholm med tåg så lär det bli lite väl trångt Djö - Öst.
Förutom kapaciteten handlar det även om restid. Roslagsbanan via Rimbo blir alldeles för långsam till Norrtälje, då är det bättre att behålla bussarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Drog upp är väl när man bygger nytt och förlänger banan.Breitspurbahn skrev: Vari ligger skillnaden från min fråga och ditt svar? Drog upp spår/dra in sträckan är väl samma sak?
Dra in är när man lägger ned och river upp en befintlig sträcka.
Återuppbyggnad är när man återuppbygger en nedlagd/uppriven sträcka.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Roslagsbanan till Rimbo och Norrtälje?
Återuppbygga sträckan till Rimbo borde vara billig eftersom spårreservatet finns även trafikantunderlaget, däremot blir det en ny station i Rimbo. Däremot tror jag inte att Norrtäljeborna gör "high five" för att åka över eller förbi Rimbo i stället för L676 (det är väl dubbeldäckarna?) direkt till Stockholm. Märker att signaturen twr är inne på detta sista.