Extra på Lidingöbanan 5 september 2021

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Extra på Lidingöbanan 5 september 2021

Inlägg av Thomas Lange »

Söndag 5 september 2021
Extra på Lidingöbanan – Trafik med museal spårvagn
Se tidtabell: Rop = Ropsten; Gåb = Gåshaga brygga
SL-taxa gäller.
  • Avg. Rop 10.12 12.11 13.31
    Ank. Gåb 10.35 12.34 13.54

Avg. Gåb 11.00 13.00 14.20
    Ank. Rop 11.24 13.24 14.44
Not. Avgången 10.12 från Ropsten och 11.00 från Gåshaga brygga är ett samarrangemang ned Stiftelsen Skärgårdsbåten och resa med Djurgården 3.
Se https://www.sparvagssallskapet.se/event ... -sparvagn/
Ju förr dess bättre.
Persson

Re: Extra på Lidingöbanan 5 september 2021

Inlägg av Persson »

Tack för tipset! Här är några bilder från dagens begivenhet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Färgen på vagnen gör sig verkligen bra......skulle vara kul å se en A36 i den färgsättningen.

Visst jag förstår att TF vill hålla samma linje på sin spårtrafik........ men ...bara en vagn.....kanske under invigningen av nya bron....... Ska jobba på det..

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Färgen på vagnen gör sig verkligen bra......skulle vara kul å se en A36 i den färgsättningen.

Visst jag förstår att TF vill hålla samma linje på sin spårtrafik........ men ...bara en vagn.....kanske under invigningen av nya bron....... Ska jobba på det..

Stefan
Med all respekt tror jag nog att här har kamrat Widén tagit på sig en övermäktig uppgift.

Sedan har vi den intressanta frågan om vilken färgnyans venetianskt rött egentligen är. Googla på detta får ni se. Här träter "experterna" på Järnvägshistoriskt forum om detta:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... ad&id=2287

Kanske är venetianskt rött och engelskt rött detsamma? Eller också inte: https://akvarell.se/2020/09/16/venetian ... etian-red/

Här är vad Riksantikvarieämbetet anser i frågan (NCS 5040-Y80R): https://www.raa.se/kulturarv/byggnader/ ... lskt-rott/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev:Färgen på vagnen gör sig verkligen bra......skulle vara kul å se en A36 i den färgsättningen.

Stefan
Ja, bra om en A36 målas i den färgen i stället, så kan vi i gengäld återställa vagn 17 i sin rätta färg i det utförandet!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev: Ja, bra om en A36 målas i den färgen i stället, så kan vi i gengäld återställa vagn 17 i sin rätta färg i det utförandet!
Vilken den nu var?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Ja att få¨fram exakt färkod är i princip omöjligt om man inte har motsvarande recept som Jvs muset har för SJ brunt och som är nerbrutet i beståndsdelar.

Sen är ju stora dilemmat att vagnarna så nymålade ut i en kort tid efter de kom ut...sen med sol koldamm och annat vart det en "egen" färg. På alla bilder så är det klart solkigare.

Att det troligen inte var SJ brunt känns som det finns belägg för ...då återstår att gräva i arkiven och se om man få fram något.

Lidingöborna klagar inte på 17s färg och därmed är den accepterad av den viktigaste gruppen.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Thomas Lange skrev: Not. Avgången 10.12 från Ropsten och 11.00 från Gåshaga brygga är ett samarrangemang ned Stiftelsen Skärgårdsbåten och resa med Djurgården 3.
Se https://www.sparvagssallskapet.se/event ... -sparvagn/
Varmt tack herr Persson för fantastiska bilder av vagn 17! Vilka möjliggjordes av den utökade tursättningen samt att Du fortfarande har erforderligt "spring i benen" ... ! :)

Men det var ju även som vännen Thomas skriver, ett samarrangemang med Stiftelsen Skärgårdsbåten. Så låtom oss inte förglömma den strävsamma ångfärjan Djurgården 3 som i skön harmoni förde oss från Skeppsbron till Gåshaga;
2021-09-05-(02)-ss-Djurgård.jpg
2021-09-05-(02)-ss-Djurgård.jpg (74.91 KiB) Visad 1526 gånger
Detta i kombination med den absoluta tryggheten att färjan framfördes av hamn- och skärgårdstrafikens nestor Claes Insulander; ordinarie befälhavare på ss Mariefred, 1:e vice ordförande i Stiftelsen Skärgårdsbåten, VD i Mariefredsbolaget samt ledamot av styrelserna för SÅA jämte Unionen.
2021-09-05-(07)-Claes-Insul.jpg
2021-09-05-(07)-Claes-Insul.jpg (60.59 KiB) Visad 1526 gånger
Grundat på egna erfarenheter att framföra denna färja i reguljär trafik, vill jag påstå, att manövrera en färja med dubbla propellrar samt likaledes dubbla "balansroder" i kombination med att man måste ha en maskinist som verkligen behärskar att snabbt slå de rätta manövrerna efter maskintelegrafens begäran, är en av de största utmaningar en befälhavare kan ställas inför.

Denna söndag var verkligen en påminnelse om att vi befinner oss i början av hösten, där resan väsentligt underlättades av en riklig kaffebuffé;
2021-09-05-(18)-ss-Djurgård.jpg
2021-09-05-(18)-ss-Djurgård.jpg (82.89 KiB) Visad 1526 gånger
Efter några års nerstängningar av den sociala samvaron och föreningsverksamhet, var det en härlig upplevelse att åter få träffa gamla vänner prydligt uppradade på färjans träbänkar;
2021-09-05-(05)-Dan-Erik-Gö.jpg
2021-09-05-(05)-Dan-Erik-Gö.jpg (80.09 KiB) Visad 1526 gånger
Rapporterar förnöjt Eder Utsände / Lena
2021-09-05-(16).jpg
2021-09-05-(16).jpg (61.1 KiB) Visad 1526 gånger
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

1 skrev:Detta i kombination med den absoluta tryggheten att färjan framfördes av hamn- och skärgårdstrafikens nestor Claes Insulander; ordinarie befälhavare på ss Mariefred, 1:e vice ordförande i Stiftelsen Skärgårdsbåten, VD i Mariefredsbolaget samt ledamot av styrelserna för SÅA jämte Unionen.
2021-09-05-(07)-Claes-Insul.jpg
Kapten Claes Insulander, 76 - still going strong.

Han torde var en av de ytterst få som är både sjökapten och organist:
Bild
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Stefan Widén skrev:Ja att få¨fram exakt färkod är i princip omöjligt om man inte har motsvarande recept som Jvs muset har för SJ brunt och som är nerbrutet i beståndsdelar.

Sen är ju stora dilemmat att vagnarna så nymålade ut i en kort tid efter de kom ut...sen med sol koldamm och annat vart det en "egen" färg. På alla bilder så är det klart solkigare.

Att det troligen inte var SJ brunt känns som det finns belägg för ...då återstår att gräva i arkiven och se om man få fram något.

Lidingöborna klagar inte på 17s färg och därmed är den accepterad av den viktigaste gruppen.

/Stefan
Lidingö äger väl 1 vagn?
Varför inte försöka få den målad i Lidingös färger?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Per Lind skrev:
Stefan Widén skrev:Ja att få¨fram exakt färkod är i princip omöjligt om man inte har motsvarande recept som Jvs muset har för SJ brunt och som är nerbrutet i beståndsdelar.

/Stefan
Lidingö äger väl 1 vagn?
-Per
Hur är Lid 5:an målad. Mitt minne om Lidingövagnarna är att dom var rödbruna där dom vände vid Humlegården, förmodlingen samma färg till Kyrkviken samt Gåshaga. Som nymålade kanske dom hade samma färg som Lid 17.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Per Lind skrev:

/Stefan
Lidingö äger väl 1 vagn?
-Per
Inte äger men har helsidesreklam på en vagn. Utförd enligt TFs standard för vagnsreklam dvs med ändarna blåmålade. Nu skulle alltså även de delarna bli bruna förhoppningsvis

Stefan
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

C12C3C3C12 skrev:
Per Lind skrev:

/Stefan
Lidingö äger väl 1 vagn?
-Per
Hur är Lid 5:an målad. Mitt minne om Lidingövagnarna är att dom var rödbruna där dom vände vid Humlegården, förmodlingen samma färg till Kyrkviken samt Gåshaga. Som nymålade kanske dom hade samma färg som Lid 17.

%:an har ju en vacker teakpanel och är således inte målad. Vagn 16 och 34 i Mkp är de vagnar man kan få fram den rätta färgen....men undrar om inte båda vart målade i samband med att 17 vart ommålad och då är det inte "orginalfärger"

Stefan
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Som jag minns det så "changserade" färgen rätt snabbt. När vagnarna var nylackade var de ganska snygga (som på bilderna ovan), men antog efter en tid en mer "godsvagnsaktig" murrig ton. Hörde också något om att den ursprungliga "venetiansk röda" färgen tillverkades av en lokal färgfabrik på Lidingö. När den lades ner övergick rakt av till "SJ-brunt" för att det var billigare så. Kanske ett rykte, har ingen säker källa.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Då har jag fattat fel, hade för mig att jag läst att Lidingö skulle betala 1 vagn och SL resterande.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Per Lind skrev:Då har jag fattat fel, hade för mig att jag läst att Lidingö skulle betala 1 vagn och SL resterande.
-Per
Jag har tyckt mig förstå det så att Lidingö stad har bidragit till finansieringen (i vilket utsträckning vet jag inte) av en A36-vagn, men att vagnen alltjämt ägs av Regionen/TF på samma sätt som övriga vagnar. Analogt med Lilla Lidingöbron, där Region Stockholm bidragit med medel, medan bron ägs av Lidingö stad.

Kamrat Widén får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att den är permanent "strajpad" med Lidingömotiv:

Bild

Att Lidingö stad skulle gå med på någon röd/brunmålning här tycker jag verkar rätt osannolikt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Och ta mig :evil: , tror ni inte att jag hittar en tråd om detta också - från 2011: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 31#p273621
Därmed är väl saken klar!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev:Och ta mig :evil: , tror ni inte att jag hittar en tråd om detta också - från 2011: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 31#p273621
Därmed är väl saken klar!
Du får dagen första pris i "Trådletningstävlingen" Grattis....Fantastiskt vad mycket fakta som finns samlat i forumet.

Då var det tejpning av vagnen men sedan dess har den gått många vändor mellan Ros och Gåb. Räcker att det kommer in en ny marknadsperson på staden som vill sätta sin prägel och vips är vagnen historiskt målad. Jag tippar till invigningen av nya bron...

Stefan
Skriv svar