Köra tunnelbana eller tvärbana?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Köra tunnelbana eller tvärbana?
Hej. Jag undrar vad ni skulle säga är fördelar och nackdelar med att köra tunnelbana och tvärbana?
Tvärbana känns ju som att det kommer dröja mycket längre innan det blir automatiserat jämfört med tunnelbanan t.ex.
Tvärbana känns ju som att det kommer dröja mycket längre innan det blir automatiserat jämfört med tunnelbanan t.ex.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
Är det för att du tänker bli förare själv som du undrar?
I så fall kan du ju fundera på Roslagsbanan också.
I så fall kan du ju fundera på Roslagsbanan också.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
Tunnelbanan är ju fullt möjligt att automatisera spårvägen är det lite kinkigare med pga av att den går i gatumiljö och där måste föraren finnas för att agera. Roslagsbanan är mindre risk men teoretiskt så är det möjligt. '
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
När automatiseringen väl tar fart så kommer vi nog se det på spårvägarna innan bussarna på en större skala. Men tunnelbanan har ju bättre förutsättningar för automatisering än såväl spårväg som buss. Stockholms tunnelbana har dock små, om ens några, ekonomiska incitament för att automatisera, det handlar nog mer om komfort och tidhållning snarare än ökad kapacitet. Personalmässigt blir det nog ingen större skillnad, bara lite annorlunda.
Genius on call
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
Det beror nog lite på vad du är för en person. Att köra tunneltåg är lite som att sköta en borrmaskin, det finns få överraskningar men det är ett jobb som måste göras på rätt sätt varje gång för att inte någon ska skada sig, och utbildningen är minst lika omfattande. Som spårvagnsförare måste du hantera lite mer avvikelsesituationer, och även interagera med vägtrafikanter som ju ibland bjuder på utmaningar som inte förekommer i tunnelbanan.Qus skrev:Hej. Jag undrar vad ni skulle säga är fördelar och nackdelar med att köra tunnelbana och tvärbana?
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
Ja det är anledningen till att jag frågar. Roslagsbanan ligger helt fel geografiskt för mig så därför är den inte i mina tankar.Hechtwagen skrev:Är det för att du tänker bli förare själv som du undrar?
I så fall kan du ju fundera på Roslagsbanan också.
Ja självklart ligger den spårbundna trafiken först i kö att automatiseras. Finns det automatiska spårvägar i Europa, eller någon annanstans för den delen? Som går över övergångsställen och allt sådant. Finns det verkligen inga ekonomiska incitament för att automatisera tunnelbanan? Förarna är ju inte direkt lågavlönade, när dom har maxat sin lön.Odd skrev:När automatiseringen väl tar fart så kommer vi nog se det på spårvägarna innan bussarna på en större skala. Men tunnelbanan har ju bättre förutsättningar för automatisering än såväl spårväg som buss. Stockholms tunnelbana har dock små, om ens några, ekonomiska incitament för att automatisera, det handlar nog mer om komfort och tidhållning snarare än ökad kapacitet. Personalmässigt blir det nog ingen större skillnad, bara lite annorlunda.
Ja det kanske är lite mer spännande ändå att köra spårvagn då man måste vara mer vaken.daniel_s skrev:Det beror nog lite på vad du är för en person. Att köra tunneltåg är lite som att sköta en borrmaskin, det finns få överraskningar men det är ett jobb som måste göras på rätt sätt varje gång för att inte någon ska skada sig, och utbildningen är minst lika omfattande. Som spårvagnsförare måste du hantera lite mer avvikelsesituationer, och även interagera med vägtrafikanter som ju ibland bjuder på utmaningar som inte förekommer i tunnelbanan.
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
Du måste vara med i matchen även när du kör tunnelbana, skillnaden är att de situationer som kräver din koncentration liknar varandra mer.Qus skrev: Ja det kanske är lite mer spännande ändå att köra spårvagn då man måste vara mer vaken.
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
Jag känner inte till någon helautomatisk spårväg någonstans i världen. Bara för det så finns det säkert någon, men hur som helst är det inget att oroa sig för i sitt yrkesval.
För övrigt tror jag mycket väl att det kan finnas förarlösa bussar som kan gå några varv runt jorden utan stoppande fel innan våra sydeuropeiska favoritleverantörer har gjort en spårvagn som klarar samma sak.
För övrigt tror jag mycket väl att det kan finnas förarlösa bussar som kan gå några varv runt jorden utan stoppande fel innan våra sydeuropeiska favoritleverantörer har gjort en spårvagn som klarar samma sak.
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
I Stockholm är det dock troligt att busstrafiken automatiseras först. I resten av världen är det naturligtvis tvärtom.Odd skrev:När automatiseringen väl tar fart så kommer vi nog se det på spårvägarna innan bussarna på en större skala. Men tunnelbanan har ju bättre förutsättningar för automatisering än såväl spårväg som buss. Stockholms tunnelbana har dock små, om ens några, ekonomiska incitament för att automatisera, det handlar nog mer om komfort och tidhållning snarare än ökad kapacitet. Personalmässigt blir det nog ingen större skillnad, bara lite annorlunda.
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
När automatiseringen väl kommer igång så kommer det nog gå rätt snabbt både för både spårbunden och icke spårbunden trafik att bli automatiserad. När man kollar på vägsidan har man även kommit långt gällande automatiseringen så det är väl mer en fråga för lagstiftaren när det kan ske i stor skala.
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
Jag har ändå svårt att se bussar och lastbilar automatiseras inom en snar framtid, särskilt i vårat klimat med halka och oväder och sådant. Men den som lever får se...BSB101 skrev:När automatiseringen väl kommer igång så kommer det nog gå rätt snabbt både för både spårbunden och icke spårbunden trafik att bli automatiserad. När man kollar på vägsidan har man även kommit långt gällande automatiseringen så det är väl mer en fråga för lagstiftaren när det kan ske i stor skala.
Re: Köra tunnelbana eller tvärbana?
Vad som är en snar framtid kan alltid diskuteras men som skrivet tror jag på att införandet mer kommer hänga på lagstiftningen än tekniken. Självkörande fordon kör runt redan idag och gällande halka så känns det inte som att tekniken behöver vara så mycket bättre på att hantera detta för att bli betydligt bättre än dagens förare.Qus skrev:Jag har ändå svårt att se bussar och lastbilar automatiseras inom en snar framtid, särskilt i vårat klimat med halka och oväder och sådant. Men den som lever får se...BSB101 skrev:När automatiseringen väl kommer igång så kommer det nog gå rätt snabbt både för både spårbunden och icke spårbunden trafik att bli automatiserad. När man kollar på vägsidan har man även kommit långt gällande automatiseringen så det är väl mer en fråga för lagstiftaren när det kan ske i stor skala.