Banan
Just nu är det sommartidtabell och det innebär som vanligt att det är ett antal spårarbeten igång. Årets stora projekt är att färdigställa spåren på den nya älvförbindelsen Hisingsbron. Jag har lite tunt med färska bilder från det här projektet, framför allt från Hisingssidan där rivningen av Göta Älvbron kommit en bra bit på väg.
Förutom Hisingsbron pågår just nu även ett antal projekt i området kring Linnéplatsen samt i Annedal.

Natten mot 12 juni gick de sista spårvagnarna över Göta Älvbron, här en bild på det sista tåget.

Spårvägsnätet är nu delat i två delar, där linje 10 får ta hand om all trafik på Hisingen. Vagnarna vänder i Länsmansgården och runt depån på Ringön. Här svänger M31 332 upp mot depån.

M31 318 passerar snart infartsgrinden till Ringödepån.

Vid nya hållplats Nordstan såg det ut så här den 28 juni. Alla spårförbindelser behålls men hamnar i delvis nya lägen vilket innebär att det behövs nytillverkade spårkorsningar och kurvräler.

Den 17 juni hade projektet hunnit så här långt vid Lilla Bommen.

I Linnégatan, mellan hållplatserna Olivedalsgatan och Linnéplatsen, byggs en ny betongunderbyggnad för att klara av busstrafiken i spåret. Samtidigt byts även växlar och spårkorsningar vid Olivedalsgatan, det är detta som syns på denna bild.

Söder om hållplats Linnéplatsen pågår spårbyte samt arbeten i signalanläggningen. Huvudsignaler flyttas och jag tror även det blir någon ny signal.

I Haga Kyrkogata byts kurvspåren vid hållplats Handelshögskolan.
Vagnparken
När detta skrivs (7/7 2021) finns det i Göteborg 6 stycken M33B (tvåriktningsvagnar) med nummer 490-495 samt 1 styck M33 (enriktningsvagn) med nummer 501. Av dessa så är de 6 tvåriktningsvagnarna klara för trafik och används dagligen i linjetrafik samt för utbildning av förare. Linje 5, 9 och 11 är bra linjer att hålla koll på om man vill åka M33B just nu.

M33B 494 vid Gamlestads torg, på linje 5 mot Nymånegatan.
På depåområdet vid Ringön har det byggts upp en tälthall som skall användas för utfasning av pedalvagnar. Strax innan Hisingen isolerades från resten av spårvägsnätet den 12 juni så transporterades ett antal M28 och M29 över till Ringödepån för att plockas på delar och till slut skrotas. Inte det lättaste att ta bilder på de vagnarna, men om mina noteringar och källor stämmer så är det M28 704, 713, 716, 737 och 756 samt M29 805 och 829 som nu gjort sitt i trafiken. Utöver dessa vagnar har även M28 718, 738, 741 och 770 samt M29 852 skrotats de senaste åren.

Längst till vänster står M28 716, framför den skymtar en vagn som bör vara M28 713. Mitt i bild står det som är kvar av M29 829, till höger om denna bör det vara M28 737 och allra längst till höger M28 704.

Utöver pedalvagnar så har nu även en M32 nu gått till skrot. Det handlar om M32 436 som nu körts till Stena Metall där jag från en passerande buss lyckades få denna bild på främre delen av vagnen. Vagn 436 levererades till Göteborg i april 2009 och kom ut i linjetrafik i juli samma år. Den presterade knappt 5 år i trafik innan den havererade vid Centralstationen i juli 2014 (den havererade säkert några gånger innan dess, men då lyckades man laga den) och ställdes av som reservdelsförråd.

De tre främre modulerna av vagn 436 undanställda på Stena Metall. Inte det lättaste att hitta vagnen, men från en passerande buss lyckades jag få denna bild.

Avslutningsvis en bild på Lisebergslinjen, som i år körs till Lana (Krokslätt) istället för till Sankt Sigfrids plan. Anledningen är att det inte går att vända på Centralstationen, så trafiken körs Lana - Korsvägen - Skånegatan - Centralstationen - Valand - Korsvägen - Lana.
Det var allt för den här gången!