Ser mycket trevlig och intressant ut där man ser vilka resmöjligheter som kan finnas.
Gäller bara att kombinera med tidtabell.
Bolagets information och tabeller har ju annars mest visat förbindelser från fastlandsbrygga ut till olika bryggor.
daniel_s skrev:Den är väl jättefin, konstigt typsnitt på överskriften och några andra smärre avvikelser från standard, men bra ändå!
Och det är ju en klassisk schematisk karta som på sin tid utvecklades av Harry Beck för Londons tunnelbana, ofta kallad Becks map.
Ger bra överskådlighet över hur man lägger upp sin resa, en baksida är att den inte ger rätt avstånd mellan stationerna men det får man ta. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tube_map
Det är som detaljer men den är ju betydligt mer visuellt behaglig än SLs katastrofala tunnelbanekarta. Ur ett tillgänglighetsperspektiv borde dock bakgrunden vara ljus eller vit.
Odd skrev:Det är som detaljer men den är ju betydligt mer visuellt behaglig än SLs katastrofala tunnelbanekarta. Ur ett tillgänglighetsperspektiv borde dock bakgrunden vara ljus eller vit.
Instämmer i båda påståendena.
Och, eftersom det är en båtkarta, borde öarna vara utsatt, åtminstone de där det finns flera anlöpta bryggor.
Kantorn skrev:Äntligen en översiktlig linjekarta. Väderstrecken är lite lustiga, norr är höger och söder är nedåt. Men jag gillar den.
Det finns lite mystiska saker som Husarö i förhållande till Finnhamn och kanske fler.
Men en ”Becks map” är inte avsedd för att ange geografiskt var platser finns utan var dom är på en trafikerad linje.
Kul också att se hur nätet förändrats över senare år så det nu finns så många fler möjligheter att ta sig mellan öar än bara den direkta förbindelsen från fastlandet. Den fina nord-syd linjen är ju fascinerande även om den nu bara går en tur om dagen på sommarsäsong.
Jag anser att den här kartan är fullständigt värdelös.
Det är ju inte linjer som är utmärkta, utan tabellnummer. De flesta turer trafikerar bryggor i mer än en tabell, och det är mycket vanligt att båtarna inte trafikerar alla bryggor i en viss tabell. Det går inte att få någon bild av hur båtarna kör utifrån denna karta.
Men det största problemet är att bryggorna ligger på öar. Öar vars namn ofta inte ingår i bryggornas namn. Och det är inte ovanligt att det finns mer än en brygga på samma ö, något som är omöjligt att utläsa ur kartan. Ofta ligger de inte ens nära varandra.
Om jag vet att jag ska till Runmarö men inte har koll på bryggornas namn så har jag ingen hjälp av kartan. Jag kan inte ens lista ut på vilken del av kartan jag ska leta efter Runmarö. Finns där en brygga? Eller fem? Eller ingen alls?
Och ska jag till Svartsö är det lätt att tro att den enda bryggan är Norra Svartsö, trots att jag kanske borde ta båten till Alsvik eller Självik. Eller Söderboudd, för den delen. Kartan ger ingen som helst antydan till att de ligger på samma ö. Bryggorna på Svartsö är inte ritade nära varandra.
Bussymbolen blir också för otydlig mot den mörka bakgrunden. Den skulle behöva sticka ut mer för att göra nytta
Nej, en sådan här karta utan öarna markerade gör ingen nytta. Att man sedan dessutom knölat ihop en skärgård som sträcker sig långt i nord-sydlig riktning i ett liggande format gör det ännu värre.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Kristofer skrev:Jag anser att den här kartan är fullständigt värdelös. Nej, en sådan här karta utan öarna markerade gör ingen nytta. Att man sedan dessutom knölat ihop en skärgård som sträcker sig långt i nord-sydlig riktning i ett liggande format gör det ännu värre.
En linjekarta kan fylla många uppgifter. Och att ta fram en dylik, som tillfredsställer alla smaker, torde inte vara lätt.
Utan att recensera den presenterade linjekartan, vill jag dock meddela att jag tycker att den är otroligt häftig - rena konstverket. Och finnes möjlighet, skulle jag inte tveka att rama in och hänga upp den på en vägg.
Betr. "nord-syd" och tydligt markerade öar har många försök gjorts. Så här såg det ut exempelvis år 1987;
1987-Skärgårdsboken-(2).jpg (81.12 KiB) Visad 3485 gånger
Det är bara för att ni ska vara så storvulna och ha massor av öar som det blir så krångligt. I Göteborg är vi mer modesta. Vi har norra skärgården och södra skärgården. Till den norra åker man cykel, buss eller bil med vägfärja. Linjekartor överflödiga. Till södra skärgården åker man båt på på fyra linjer och linjekartan blir enkel:
Förbindelser inom södra skärgården ordnas genom att ingående bår på 283 lägger till vid Asperö östra samtidigt som utgående på 281/282 och omvänt.
Jo, Göteborgs linjekarta är exemplarisk. Och jag gillar iof även Waxholmsbolagets nya linjekarta. Men tyvärr verkar det som att den ska ersätta den gamla kartan som ser ut som en vanlig karta. Man kan fortfarande nå den via en googling, men den verkar inte gå att bläddra fram på Waxholmsbolagets webbsida.
Jag tycker den är mycket bättre för att se och förstå hur linjerna trafikerar skärgården. Men framöver verkar man få förlita sig på andra kartor, t.ex. Openstreetmap och deras ÖPNVkarte-lager: https://www.openstreetmap.org/#map=10/5 ... 4&layers=O. Men det hänger ju på att det finns frivilliga krafter som ser till att hålla den uppdaterad.
Man inser ju också behovet av att organisera linjenumren för samtliga trafikslag på ett lättförståeligt och pedagogiskt sätt. Att så tydligt åskådliggöra linjenummer på denna nya karta med nummer som sammanfaller med övrig trafik kan blir förvirrande för många ej insatta. Frekventa båttrafikanter använder förmodligen inte linjenummer alls.
Det är dags att införa bokstavsprefix för alla linjenummer i SL-trafiken inklusive WÅAB. Med dagens digitala skyltar ju detta inte tekniskt/praktiskt svårlöst problem. Denna fråga är säkert värd en egen tråd. Om tunnelbanan ska ha prefix M eller T, om B ska står för buss eller båt, det vågar jag inte ha en tanke om.
kildor skrev:Jo, Göteborgs linjekarta är exemplarisk. Och jag gillar iof även Waxholmsbolagets nya linjekarta. Men tyvärr verkar det som att den ska ersätta den gamla kartan som ser ut som en vanlig karta. Man kan fortfarande nå den via en googling, men den verkar inte gå att bläddra fram på Waxholmsbolagets webbsida.
Jag tycker den är mycket bättre för att se och förstå hur linjerna trafikerar skärgården. Men framöver verkar man få förlita sig på andra kartor, t.ex. Openstreetmap och deras ÖPNVkarte-lager: https://www.openstreetmap.org/#map=10/5 ... 4&layers=O. Men det hänger ju på att det finns frivilliga krafter som ser till att hålla den uppdaterad.
Jag tycker att den "hemliga kartan" som Waxholmsbolaget har är mycket bättre än SL's försök att blanda ihop vädersträcken. Trycker man ut den på en A3 så går det att använda utan förstoringsglas, alla har väl en A3 skrivare hemma... Stockholms skärgård är så stor att den borde uppdelas på 2 kartor, en norr, en söder.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 11 juli 2021 23:45, redigerad totalt 1 gånger.
Den här som man gjort nu behöver väl skrivas ut i minst A3 för att vara läsbar, men det bär ju emot att skriva ut dem överhuvudtaget när det är mörk bakgrund. Nu tycker väl någon att det är omodernt att skriva ut saker men det finns vissa saker som man hellre vill skriva ut en gång och då och då titta på vid sidan om skärmen än att sitta och växla mellan fönster, en linjekarta är ett bra exempel på sådant.
daniel_s skrev:Den här som man gjort nu behöver väl skrivas ut i minst A3 för att vara läsbar, men det bär ju emot att skriva ut dem överhuvudtaget när det är mörk bakgrund. Nu tycker väl någon att det är omodernt att skriva ut saker men det finns vissa saker som man hellre vill skriva ut en gång och då och då titta på vid sidan om skärmen än att sitta och växla mellan fönster, en linjekarta är ett bra exempel på sådant.
Och den skärm man har med sig på en skärgårdsresa är ju i de flesta fall liten eller mycket liten!
daniel_s skrev:Den här som man gjort nu behöver väl skrivas ut i minst A3 för att vara läsbar, men det bär ju emot att skriva ut dem överhuvudtaget när det är mörk bakgrund. Nu tycker väl någon att det är omodernt att skriva ut saker men det finns vissa saker som man hellre vill skriva ut en gång och då och då titta på vid sidan om skärmen än att sitta och växla mellan fönster, en linjekarta är ett bra exempel på sådant.
Och den skärm man har med sig på en skärgårdsresa är ju i de flesta fall liten eller mycket liten!
Ja och ibland dåligt uppkopplad. Jag föredrar helt klart papperstidtabellerna på havet. Man behöver kolla i flera dimensioner för att hitta alternativ, särskilt om en båt går sönder eller vädret slår om eller liknande grejer. Tyvärr är SL ganska fokuserade på att hjälpa de mest hjälplösa med de enklaste sakerna snarare än på att tillhandahålla användbara verktyg för dem som kan tänka själva, och reseplaneraren är rätt dålig när det gäller sjötrafiken, jag tror att man inte har lagt in alla de gångförbindelser som finns på öarna.