Ny ändstation
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny ändstation
Såg tidigare idag att Bandhagen fått status som ändstation i skyltsystemet och även på tågen. Det skulle vart förr i tiden när man vevade dest-rullar. Liiite mer komplicerat då 

Re: Ny ändstation
Tja, det finns ju övergångsväxlar där, väl. Men visst fanns det väl en vändbrygga bakom Stureby tidigare?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Stämmer bra det, jobbade som spärrvakt i Stureby när de bilade bort betongslipersen, året var 1991 (om jag inte minns helt fel?) när vändbryggan och växlarna togs bort.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Stefan Widén
Måndagens hemfärd slutade i Bandhagen med totalförvirring. F på tåget vi vart avkastade från, destinerat Högdalen, ropade ut något en gång... några hörde och gick av .... några han kasta sig ut i sista sekund när det stod klart at tåget skulle gå till Alvik. Ett tomtåg kom mot Högdalen men som retligt rullade förbi. Ytterligare ett par mins väntan så kom nästa tåg. Problemet var att vi då missat pendeltåget Till hagis och fick vänta i 11 min i Högdalen.
Det som stör är att man ännu inte börjat gräva på det underminerade området. Har väl gått 2 veckor nu. Hade man spontat spåretfrån mellanspåret ut til söderspår hade man kunnat köra där.
Sen kan förvisso hela signalsystemet vara nere till Hagis men Sth 50 och köra på sikt... Är ju bara möjligheten att köra in i framförvarande som är risken. sen får någon glad sitta vid växlarna vid Hagsätra....
Sen kan man åtgärda grundproblemet under de månader som det tydligen verkar krävas.
Märkligt att TF inte satt upp högra krav på snabbare felavhjälpning.
Stefan
Det som stör är att man ännu inte börjat gräva på det underminerade området. Har väl gått 2 veckor nu. Hade man spontat spåretfrån mellanspåret ut til söderspår hade man kunnat köra där.
Sen kan förvisso hela signalsystemet vara nere till Hagis men Sth 50 och köra på sikt... Är ju bara möjligheten att köra in i framförvarande som är risken. sen får någon glad sitta vid växlarna vid Hagsätra....
Sen kan man åtgärda grundproblemet under de månader som det tydligen verkar krävas.
Märkligt att TF inte satt upp högra krav på snabbare felavhjälpning.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Ja det finns övergångsväxlar som lades in vid upprustningen för bortåt 10 år sedan. Det är ännu längre sedan vändbryggan försvann. Det var väl där man vände på 50-talet?Odd skrev:Tja, det finns ju övergångsväxlar där, väl. Men visst fanns det väl en vändbrygga bakom Stureby tidigare?