Tiggeri i kollektivtrafiken?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Tiggeri i kollektivtrafiken?
Hejsan! Tiggeri blir ju allt vanligare i kollektivtrafiken. Framförallt på tunnelbanan men även pendeln. Folk hittar på så många olika metoder för att få vanliga resenärer att ge dom pengar.
Jag har delat upp det i några grupper som ser ut som följande:
1. Vuxna människor i bra elller risiga kläder som går genom vagnen och ber om någar kronor till natthärbärge eller liknande.
2. Vuxna människor i bra eller risiga kläder som sätter sig ner och börjar prata med folk.
3. Unga/vuxna personer i oftast bra kläder som går genom vagnen och lägger ut lappar på säten där det står texter som exemeplvis: Jag kommer från Utlandet, har många syskon att försörja och skulle behöva hjälp med lite pengar eller att dom vill ha hjälp med pengar till sjuka släktingar och liknande.
4. Musikanter som oftast spelar gitar, dragspel och liknande. Efter spelandet går dom genom vagnen och skramlar med någon liten kasse eller väska för att få pengar.
Det här är dom grupper jag kunde komma på just nu.
Musikanter och unga som lägger ut lappar anser jag är dom vanligaste grupperna. Hur ska man egentligen bekämpa sådant här?
Jag har delat upp det i några grupper som ser ut som följande:
1. Vuxna människor i bra elller risiga kläder som går genom vagnen och ber om någar kronor till natthärbärge eller liknande.
2. Vuxna människor i bra eller risiga kläder som sätter sig ner och börjar prata med folk.
3. Unga/vuxna personer i oftast bra kläder som går genom vagnen och lägger ut lappar på säten där det står texter som exemeplvis: Jag kommer från Utlandet, har många syskon att försörja och skulle behöva hjälp med lite pengar eller att dom vill ha hjälp med pengar till sjuka släktingar och liknande.
4. Musikanter som oftast spelar gitar, dragspel och liknande. Efter spelandet går dom genom vagnen och skramlar med någon liten kasse eller väska för att få pengar.
Det här är dom grupper jag kunde komma på just nu.
Musikanter och unga som lägger ut lappar anser jag är dom vanligaste grupperna. Hur ska man egentligen bekämpa sådant här?
Senast redigerad av mjtag den söndag 29 februari 2004 12:42, redigerad totalt 2 gång.
Favorittiggare...._INTE_
Ger aldrig, och om alla gjorde likadant skulle vi slippa dem.
Häromdagen satte jag mig just i tunnelbanan då ett par "musikanter" kom på alldeles bakom mig och stämde lite på intrumenten. Det var rätt uppenbart vad de tänkte göra och jag började stålsätta mig mot tortyren.
Fruktan blev större än min "svenska" försiktighet och jag sa till dem att man inte fick spela här. Fick till svar det klassiska förstår inte på franska denna gång, "Ne comprend pas". Grävde lite i hjärnan efter lite gammal skolfranska och kom på "Ne jouer pas" (Spela inte). Föga förvånande förstod den jag pratade med inte franska heller. Hans kollega beslöt dock att de snart var framme vid nästa station och det var dags att byta vagn (puh!).
Annars är min favorit (nej _INTE_ favorit), killen i fina kläder som tigger pengar (till natthärbärge?) på röda linjen. Har funderat på att erbjuda honom 50:- spänn för hans fina skor för att kolla vad han svarar. Kanske:
"Du är inte klok, jag betalde mycket för de här."
Fullständigt obegripligt att någon ger honom pengar. Som att ge till Micke Träsko(w).
Häromdagen satte jag mig just i tunnelbanan då ett par "musikanter" kom på alldeles bakom mig och stämde lite på intrumenten. Det var rätt uppenbart vad de tänkte göra och jag började stålsätta mig mot tortyren.
Fruktan blev större än min "svenska" försiktighet och jag sa till dem att man inte fick spela här. Fick till svar det klassiska förstår inte på franska denna gång, "Ne comprend pas". Grävde lite i hjärnan efter lite gammal skolfranska och kom på "Ne jouer pas" (Spela inte). Föga förvånande förstod den jag pratade med inte franska heller. Hans kollega beslöt dock att de snart var framme vid nästa station och det var dags att byta vagn (puh!).
Annars är min favorit (nej _INTE_ favorit), killen i fina kläder som tigger pengar (till natthärbärge?) på röda linjen. Har funderat på att erbjuda honom 50:- spänn för hans fina skor för att kolla vad han svarar. Kanske:
"Du är inte klok, jag betalde mycket för de här."
Fullständigt obegripligt att någon ger honom pengar. Som att ge till Micke Träsko(w).
Ulf_ menar att för att fört tiggeriet, måste man få bort de problem som leder fram till att folk behöver tigga.MJ skrev:Ulf_: Tiggandet beror på att det existerar social utslagning.
Man arbetar långsiktigt med att utrota den sociala utslagningen genom att se till att de kollektiva skyddsnäten fungerar.
Kan du förklara på ren svenska för jag begriper inte ett dugg vad du menar med du skrev.
tiggeriet
I Finland förekommer i kollektivtrafiken i praktiken bara grupperna 1, 2 och 4. Grupp 3 rör sig för det mesta så att de knackar på hos folk hemma.
Jag håller med om att grupperna 1 och 2 "stör" mest. Grupp 4 måste i Finland inneha tillstånd för sitt musicerande, och inne i fordonen sysslar dom inte med det överhuvudtaget, bara på stationer och undergångstunnlar etc.
Jag håller med om att grupperna 1 och 2 "stör" mest. Grupp 4 måste i Finland inneha tillstånd för sitt musicerande, och inne i fordonen sysslar dom inte med det överhuvudtaget, bara på stationer och undergångstunnlar etc.
Re: tiggeriet
Rainer Silfverberg:
I Finland förekommer i kollektivtrafiken i praktiken bara grupperna 1, 2 och 4. Grupp 3 rör sig för det mesta så att de knackar på hos folk hemma.
Hur ser kollektivtrafikens regelverk i Finland ut för tiggeri?
Hur ser kollektivtrafikens regelverk i Finland ut för tiggeri?
-
-------------------MJ skrev:Gäst:
Ulf_ menar att för att fört tiggeriet, måste man få bort de problem som leder fram till att folk behöver tigga.
Tack för den förklaringen. Att få bort problemen är nog lättare sagt än gjort.
Jo. Det är nog så. Självklart bör man inte ge. Men det finns de som känner dåligt samvete när de ser tiggare som påstår sig vara blinda eller halta och lytta. Dessutom är det nog många som ger till musikanter etc. eftersom en del faktiskt är ganska bra, och det är ju också en sorts 'uppträdanden' som kan vara värt några sekiner.
Nej, jag beundrar myndigheterna i Bangkok som till ASEAN-mötet för en tid sedan lyckades göra sig av med i stort sett alla tiggare och hemlösa genom att bl.a. tvångsförvisa dem till nybyggda (enkla) bostäder. När får vi se Stockholm (med sina drygt 5.000 hemlösa) ta efter det exemplet....
mvh/spårsnoken
Re: tiggeriet
Jag vet inte exakt. Jag antar att det är förbjudet. Men ingen har så vitt jag vet blivit utslängd om man av sin bänkgranne eller av folk på en metrostation frågar om dom kan slänga en slant. Om man börjar bete sig hotfullt är det en annan sak.Hur ser kollektivtrafikens regelverk i Finland ut för tiggeri?
- stockholm79
På Châtelet fanns för nåt år sen en stor grupp på ca 10 musikanter i "gångvägskorsningen", där man ritat in ett område som dom får spela på.MJ skrev:I dag stötte jag på 4 musikanter som stod och spelade tillsammans i
t-banan. Det måste vara rekord. Jag har som mest bara sett 1-2 stycken musikanter som stått och spelat men 4 stycken, det var första gången.
Väldigt hög klass också, i princip en riktig konsert!
/or
Jag ger en slant ibland, det har jag råd med och det hjälper säkert någon stackare, även om jag inte är dummare an att jag fattar att han kanske köper pilsner eller knark för pengarna. Om inte annat för att reta de omkring sittande surputtarna. Men som Ulf skrev så är det ju ett socialt problem som man inte löser i brådrasket, om ens viljan finns ibland. Jag var både i Lonon och Paris på kort tid nu, och jag måste säga att jag nog saknar musikanterna i de långa trista gångarna. De är inte många just nu. Musikanterna alltå, gångarna är lika många som de brukar vara.
lle.

:-)lle
-
- Kontakt:
- TimK
- Kontakt:
Nej, det är sant. Det är nog för att Lidingöbanan ligger rätt avsides. De bemödar sig inte att ta sig ut dit.Konduktören skrev:Bara för att hugga lite på sidan om här vill jag bara påtala att jag
har aldrig sett tiggare på Lidingöbanan!?Så dom finns
inte riktigt överallt.
/ Eklöv
Vilket reser en fråga: Förekommer tiggeri på Nockebybanan och/eller Tvärbanan, vilka inte ligger riktigt lika avsides som Lidingöbanan?
Mvh Tim
timk:
Nej, det är sant. Det är nog för att Lidingöbanan ligger rätt avsides. De bemödar sig inte att ta sig ut dit.
Vilket reser en fråga: Förekommer tiggeri på Nockebybanan och/eller Tvärbanan, vilka inte ligger riktigt lika avsides som Lidingöbanan?
Mvh Tim
Jag reser med Tvärbanan lite då & då och jag har aldrig sett tiggare där. På Tvärbanan finns det ju också oftast en konduktör i vagnen. Dom tiggare jag har sett har hållit sig på pendeltåget & t-banan.
Nej, det är sant. Det är nog för att Lidingöbanan ligger rätt avsides. De bemödar sig inte att ta sig ut dit.
Mvh Tim
Jag reser med Tvärbanan lite då & då och jag har aldrig sett tiggare där. På Tvärbanan finns det ju också oftast en konduktör i vagnen. Dom tiggare jag har sett har hållit sig på pendeltåget & t-banan.