Sida 2 av 3

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: tisdag 12 april 2022 23:11
av X12
Jag har läst att lokaltaxa på Mälartågen även övervägs i Östergötland, mellan Norrköping-Linköping.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: onsdag 13 april 2022 0:52
av Diripsi
Odd skrev: tisdag 12 april 2022 22:29
Enceladus skrev: tisdag 12 april 2022 20:21
Odd skrev: tisdag 12 april 2022 18:43 Verkligen. Modellen finns på andra ställen, exempelvis på vissa platser i Schweiz, där endast snabbtågen är undantagna.
Zürcher Verkehrsverbund ZVV har ju länge kört enligt devisen "En biljett för allting", vilket är en modell som jag gärna ser.
Samma taxa på pendeltåg och regionaltåg finns nästan överallt. Orsaken är enkel: Vad skulle syftet vara med att uppmuntra till långsammare och dyrare resor?
Ett enkelt sätt för de Röda, Gula, Gröna, Rosa, Violetta, Gräddelina och Grönamedrosaprickarfärgade tågbolagen och andra aktörer att hantera det skulle ju vara att införa boskapsvagnar där länskortet gäller. Enkla, lätt obekväma, säten med 3+2 eller 3+3-sittning, ingen extra service osv. Då skulle de kunna få intäkter från en grupp som normalt ändå inte skulle ha åkt med dem i de flesta fall, tror jag.
Ett bättre sätt är att Mälartåg tar över all regionaltrafik i området.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: torsdag 14 april 2022 9:30
av X12
X12 skrev: tisdag 12 april 2022 23:11 Jag har läst att lokaltaxa på Mälartågen även övervägs i Östergötland, mellan Norrköping-Linköping.
Införandet av lokaltaxa på Mälartåg i Östergötland gick visst snabbare än vad jag föreställt mig. Fr o m 19 april gäller lokaltaxa, även enkelbiljetter, på Mälartåg.

https://www.ostgotatrafiken.se/info/nyh ... -malartag/

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: torsdag 14 april 2022 9:58
av Enceladus
X12 skrev: torsdag 14 april 2022 9:30
X12 skrev: tisdag 12 april 2022 23:11 Jag har läst att lokaltaxa på Mälartågen även övervägs i Östergötland, mellan Norrköping-Linköping.
Införandet av lokaltaxa på Mälartåg i Östergötland gick visst snabbare än vad jag föreställt mig. Fr o m 19 april gäller lokaltaxa, även enkelbiljetter, på Mälartåg.

https://www.ostgotatrafiken.se/info/nyh ... -malartag/
Utmärkt! Då har både Uppsala och Östergötland lokaltaxa på Mälartåg, precis som regionerna i södra och västra Sverige. Eftersom sträckan mellan Norrköping och Linköping trafikeras av såväl Östgötapendeln som Mälartåg så borde en gemensam taxa i Östergötland ge en ganska stor resenärsnytta.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: torsdag 14 april 2022 12:32
av Enceladus
Priser och villkor Mälartåg
Mälartåg skrev:Du kan köpa enkelbiljett för resa på Mälartågs fyra linjer på malartag.se och Mälartågs app. Mälartåg enkelbiljett är en opersonlig biljett som gäller för en specifik avgång och sträcka med Mälartåg.
Ett stort problem med Mälartåg är att Mälartågs egna enkelbiljetter är avgångsspecifika. Detta är något som flera skribenter har klagat på, inte minst signaturen "Odd". Med lokal taxa försvinner detta problem. Dock gäller lokal taxa än så länge bara i Uppsala och Östergötland.

En annan fråga är hur länsgränser ska hanteras. Uppsalas lokala taxa gäller ända till Märsta och Arlanda, vilket innebär Uppsalas giltighetsområde överlappar med Stockholms. Då blir det inga problem att resa med lokala biljetter som är giltiga i Uppsala respektive Stockholm. Men söderut finns det ett glapp:
Enceladus skrev: tisdag 18 januari 2022 15:07
X12 skrev:
Enceladus skrev:Men i de andra tre regionerna (Sörmland, Västmanland och Örebro) är det väl hela länet som gäller?
Ja, men endast med månadskort giltigt för hela länet. Lokala enkelbiljetter är inte giltiga, åtminstone i Örebro och Sörmland. Inte heller enzonskort även om ska åka tåg inom en zon. Det leder till ganska inkonsekvent prissättning där tåget är billigare än bussen mellan Katrineholm-Flen, medan bussen är billigast på Katrineholm-Vingåker.
Nu gäller periodbiljett zon på Mälartåg. Sörmlandstrafiken nämner enbart de fyra sträckorna Kvicksund-Eskilstuna, Hälleforsnäs-Flen, Läggesta-Strängnäs och Katrineholm-Vingåker, men det är väl alla sträckor i länet som ryms inom en zon? I så fall gäller lokal taxa för alla periodbiljetter, vilket är en viss förbättring. Inte lika bra som UL, men mycket bättre än SL.
Detta innebär att det inte går att resa med lokala biljetter som är giltiga i Sörmland respektive Stockholm, t.ex. en månadsbiljett för Zon Strängnäs samt en månadsbiljett för hela SL-området (jag har inte kollat om denna kombination är billigare än motsvarande Movingo-biljett). Det finns alltså mycket kvar att göra!

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: måndag 02 maj 2022 17:02
av Diripsi
CS skrev: tisdag 12 april 2022 17:43 Jag tänker att Enceladus kan intressera sig för detta

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... malartagen
Detta lämnar en del frågor obesvarade. Notera att artikeln nämner "Nykvarn, Märsta och Flemingsberg". Artikeln nämner inte Arlanda, Södertälje Syd eller Gnesta. SL-kort på mälartågen till Arlanda skulle väl knappast Arlanda Express gå med på. Men hur blir det med resor Uppsala-Stockholm, kommer UL/SL-kortet gälla där? Gnesta är inte så förvånande eftersom det är utanför Stockholms län, men det blir ändå dumt när SL-kortet gäller på pendeltågen men inte på mälartågen. Södertälje Syd är desto märkligare. Ska SL-kortet gälla till Nykvarn men inte till Södertälje syd?

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: måndag 02 maj 2022 23:46
av Enceladus
Diripsi skrev: måndag 02 maj 2022 17:02
CS skrev: tisdag 12 april 2022 17:43 Jag tänker att Enceladus kan intressera sig för detta

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... malartagen
Detta lämnar en del frågor obesvarade. Notera att artikeln nämner "Nykvarn, Märsta och Flemingsberg". Artikeln nämner inte Arlanda, Södertälje Syd eller Gnesta. SL-kort på mälartågen till Arlanda skulle väl knappast Arlanda Express gå med på. Men hur blir det med resor Uppsala-Stockholm, kommer UL/SL-kortet gälla där? Gnesta är inte så förvånande eftersom det är utanför Stockholms län, men det blir ändå dumt när SL-kortet gäller på pendeltågen men inte på mälartågen. Södertälje Syd är desto märkligare. Ska SL-kortet gälla till Nykvarn men inte till Södertälje syd?
Om UL-biljetter gäller Uppsala-Märsta och SL-biljetter gäller Märsta-Stockholm så gäller UL/SL-kortet hela sträckan.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: fredag 22 december 2023 12:26
av Enceladus
”I första hand handlar det om en ny bana”
Di skrev:”Arlanda Express är en fantastisk järnväg med enorm tillförlitlighet och punktlighet. Problemet är att den är väldigt dyr. Där anser jag att staten bör gå in i förhandlingar med Arlandabanan och omförhandla villkoren, så att järnvägen blir tillgänglig för fler människor”, säger han.

Han ser även behov av en utökad kollektivtrafik utanför Stockholm, med bättre förbindelser till Arlanda från städer som Västerås, Enköping, Gävle, Uppsala och Norrtälje.

[...]

”Sedan är det också spår- och väginfrastrukturen till och från flygplatsen som redan i dag är begränsande. Och där behöver man direkt vidta åtgärder”, säger han.
Varför uppfinna hjulet på nytt? Om regeringens nya samordnare har Kastrups flygplats som förebild, gör som Köpenhamn och inför Öresundståg i Mälardalen!

Alltså: Timmestrafik Uppsala-Örebro/Norrköping/Hallsberg med 15/20-minuterstrafik Uppsala-Södertälje. Jämn trafik, gemensam taxa och nattrafik alla dagar.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: lördag 23 december 2023 11:45
av 4330
Enceladus skrev: fredag 22 december 2023 12:26 ”I första hand handlar det om en ny bana”
Di skrev:”Arlanda Express är en fantastisk järnväg med enorm tillförlitlighet och punktlighet. Problemet är att den är väldigt dyr. Där anser jag att staten bör gå in i förhandlingar med Arlandabanan och omförhandla villkoren, så att järnvägen blir tillgänglig för fler människor”, säger han.

Han ser även behov av en utökad kollektivtrafik utanför Stockholm, med bättre förbindelser till Arlanda från städer som Västerås, Enköping, Gävle, Uppsala och Norrtälje.

[...]

”Sedan är det också spår- och väginfrastrukturen till och från flygplatsen som redan i dag är begränsande. Och där behöver man direkt vidta åtgärder”, säger han.
Varför uppfinna hjulet på nytt? Om regeringens nya samordnare har Kastrups flygplats som förebild, gör som Köpenhamn och inför Öresundståg i Mälardalen!

Alltså: Timmestrafik Uppsala-Örebro/Norrköping/Hallsberg med 15/20-minuterstrafik Uppsala-Södertälje. Jämn trafik, gemensam taxa och nattrafik alla dagar.
Har inget emot timmestrafik Uppsala - Örebro, men då får Örebroresenärerna vara så goda och byta tåg i Stockholm. Det får vara slut på överdrifterna med genomgående trafik nån gång, den får SJ och Snälltåget etc. syssla med.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: lördag 23 december 2023 11:50
av Per Lind
Man vill inte byta!
Det skall vara bekvämt att åka tåg och då vill man ha genomgående vagnar.
Så enkelt är det.
-Per

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: lördag 23 december 2023 12:52
av 4330
Per Lind skrev: lördag 23 december 2023 11:50 Man vill inte byta!
Det skall vara bekvämt att åka tåg och då vill man ha genomgående vagnar.
Så enkelt är det.
-Per
Man vill komma i tid! Först punktlighet enligt uppsatta mål (95% av tågen max 5 minuter och 59 sekunder sena), sedan kan man överväga att köra längre sträckor. Strunt samma att din resa från Örebro till Arlanda blir 15 minuter sent pga missat byte (det har du ändå tagit höjd för eftersom du inte vill missa flyget) än att pendlarna på sträckan Uppsala - Stockholm dagligen drabbas av inställda eller försenade tåg pga problem i Örebro eller Västmanland. Regionförstoring är en politikerönskan utan verklighetsförankring.

Ökad punktlighet minskar dessutom risken för spruckna byten. Se på Schweiz med 93% punktlighet (mindre än 3 minuters försening) och 99% bytespunktlighet. https://reporting.sbb.ch/punctuality?ye ... 7&scroll=0

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: lördag 23 december 2023 13:27
av Hechtwagen
Det är väldigt goda tågförbindelser till och från Arlande, det som håller nere resandet dit är att folk uppfattar det som dyrt att ta tåget dit.

Om det kostade 40 kr så skulle tågresandet snart fördubblas
Kanske läge att sänka priset till 40 kr på SL-pendlarna.

Men elefanten i rummet är ju flygresorna och dess utsläpp, bilresan till Arlanda är en piss i Nilen i jämförelse med flygresorna till och från Arlanda.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: lördag 23 december 2023 14:07
av Odd
Hechtwagen hann före men jag har i stort sett samma synpunkter plus några till:
- Flygtåget skall vara en del av den regionala lokaltrafiken.
- Ingen extra kostnad vare sig för flygtåget eller för övrig spårtrafik.
- En järnvägsförbindelse mellan Bålsta och Arlanda (kan vara Roslagsbanan via Sigtuna men det bästa vore väl ett dubbelspår med 1435 via Sigtuna).

Arlanda Flygplats är viktig, men en snabbtågsförbindelse till Köpenhamn och Oslo är ännu viktigare. Det minskar belastningen och behovet av Arlanda och kan räcka för att slippa bygga en fjärde rullbana, då många resenärer i stället kan ta tåget till Köpenhamns flygplats.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: lördag 23 december 2023 22:50
av BSB101
Att näringslivet vill att skattebetalarna ska gå in med pengar är ingen nyhet.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: söndag 24 december 2023 3:08
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev: lördag 23 december 2023 13:27 Det är väldigt goda tågförbindelser till och från Arlande, det som håller nere resandet dit är att folk uppfattar det som dyrt att ta tåget dit.

Om det kostade 40 kr så skulle tågresandet snart fördubblas
Kanske läge att sänka priset till 40 kr på SL-pendlarna.

Men elefanten i rummet är ju flygresorna och dess utsläpp, bilresan till Arlanda är en piss i Nilen i jämförelse med flygresorna till och från Arlanda.
Dom uppfattar nog rätt, Arlanda Express har nu ett ordinarie enkelpros på oblyga 320kr .
Jämfört med andra flygplatser med spåranslutning så har Arlanda mycket låg andel resenärer som kommer med tåg

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: söndag 24 december 2023 15:54
av Nils Carl Aspenberg
Fra Oslo til Gardermoen er prisen 118 kroner. Det er normal takst som også andre busser og tog i denne sonen har.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: söndag 24 december 2023 17:28
av kildor
Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 24 december 2023 15:54 Fra Oslo til Gardermoen er prisen 118 kroner. Det er normal takst som også andre busser og tog i denne sonen har.
Nja... Flytoget kostar ju 230 kronor.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: söndag 24 december 2023 20:59
av Lennart Petersen
kildor skrev: söndag 24 december 2023 17:28
Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 24 december 2023 15:54 Fra Oslo til Gardermoen er prisen 118 kroner. Det er normal takst som også andre busser og tog i denne sonen har.
Nja... Flytoget kostar ju 230 kronor.
Jo om du vill komma fram några minuter fortare .
Men intresant är väl att det också går vanliga tåg till reguljär taca utan några rillägg.

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: söndag 24 december 2023 23:00
av kildor
Lennart Petersen skrev: söndag 24 december 2023 20:59 Jo om du vill komma fram några minuter fortare .
Men intresant är väl att det också går vanliga tåg till reguljär taca utan några rillägg.
Kanske det. Men det var lite onyanserat att jämföra Arlandas flygtog med Oslos lokaltrafik...

Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"

Postat: söndag 24 december 2023 23:58
av Nils Carl Aspenberg
Hvorfor er det unyansert å sammenligne Oslo og Stockholm? Begge har en flyplass 5 mil fra sentrum. Oslo har valgt å kjøre tre tog hver time til billettpris 118, som er vanlig sonetakst. De som har en arbeidsgiver som betaler kan betale dobbelt takst og komme to minutter raskere frem med flytoget som går hvert 10. minutt. Både Flytoget og Vy eies av den norske stat, men styres av ulike departement. Flytoget skal trolig legges ned når avtalen går ut.