Nytt namn på Globen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nytt namn på Globen?
Kommer man att byta namn nu på Globens tunnelbanestation när Globen byter namn? Nån som hört eller vet något? Det blir väl i så fall det 3:e bytet på denna station.
Slakthuset -> Isstadion -> Globen -> ?
Slakthuset -> Isstadion -> Globen -> ?
Re: Nytt namn på Globen?
Det är nog inte aktuellt med ett namnbyte innan Globen läggs ner och ersätts med Slakthusområdet. Möjligtvis kan man fundera på om Tvärbanans hållplats fortsatt ska heta Globen, eller även den byta namn till Slakthusområdet. Men jag tror ju inte att ett namnbyte till Avicii arena blir aktuellt.
-
Om jag inte tar alldeles fel är det nuvarande namnet på Globen Ericsson Globe Arena. Och det namnet har man inte bytt till.
Precis.Lars Stegenius skrev:Om jag inte tar alldeles fel är det nuvarande namnet på Globen Ericsson Globe Arena. Och det namnet har man inte bytt till.
Tvärbanans station och tunnelbanestationen blir ganska långt ifrån varandra, så samma namn är nog inte en så bra idé. Bättre att behålla namnet Globen på spårvägshållplatsen.kildor skrev:Det är nog inte aktuellt med ett namnbyte innan Globen läggs ner och ersätts med Slakthusområdet. Möjligtvis kan man fundera på om Tvärbanans hållplats fortsatt ska heta Globen, eller även den byta namn till Slakthusområdet. Men jag tror ju inte att ett namnbyte till Avicii arena blir aktuellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tydliga besked från SL om att ett namnbyte inte är aktuellt:
https://www.dn.se/sthlm/globen-byter-na ... stationen/
https://www.dn.se/sthlm/globen-byter-na ... stationen/
-
Globen kommer nog att förbli det namn som i dagligt tal används om arenan även fortsättningsvis. Få har ju sagt att de ska gå till "Ericsson Globe Arena", även om det stått så på biljetten. Lite skillnad på Friends Arena, för den hann aldrig få något "neutralt" namn innan sponsorsnamnet började gälla (Swedebank Arena gällde under byggtiden).
Så kan det kanske vara. Men Globen är ju betydligt naturligare smeknamn på Stockholm Globe Arena och Ericsson Globe än vad det blir med Avicii Arena...
Ännu ett exempel på när man låter företagsnamn eller varumärken ge namn åt stationer.
Vi har sett det förut och kommer se det igen.
Vi har sett det förut och kommer se det igen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Det är SL som har bollen i ärendet, det ska t.ex vara rationellt för resenärerna. T-stationen försvinner ju också i en framtid. Det kostar också stora pengar att byta och en förutsättning är att någon betalar. När Vreten bytte till Solna Strand var det fastighetsägarna i området som betalade. Man kan väl dock anta att en tvärbanehållplats i namnbyte kostar mycket mindre än en T-station.kildor skrev:Så kan det kanske vara. Men Globen är ju betydligt naturligare smeknamn på Stockholm Globe Arena och Ericsson Globe än vad det blir med Avicii Arena...
Det är inte så säkert. Det kan vara nog så mycket dokumentation och referenser att ändra i även där.Lennart Petersen skrev:Man kan väl dock anta att en tvärbanehållplats i namnbyte kostar mycket mindre än en T-station.
Å andra sidan kan detta vara en PR-kupp för att uppmärksamma psykisk ohälsa. Liknande har ju skett tidigare, med lyckat resultat.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Att påminna folk om Tommy Nilsson kan väl i sig utlösa psykisk ohälsa. Man kommer att tänka på 1995, inget guldår precis.
Att byta namn på tunnelbanestationen Globen är helt i sin ordning, det är tradition.
Jag föreslår "Slakthuset".
Obs: INTE "Slakthusområdet" era jävla idioter; samtliga stationer ligger i ett område, och alla andra platser också, för den delen. Det är sällan man hör någon föreslå att Slussen ska byta namn till "Slussområdet".
Jag föreslår "Slakthuset".

Obs: INTE "Slakthusområdet" era jävla idioter; samtliga stationer ligger i ett område, och alla andra platser också, för den delen. Det är sällan man hör någon föreslå att Slussen ska byta namn till "Slussområdet".
Håller med till 100% där. Men det är nästan förvånande att de inte ville döpa området till Slakthusstadendaniel_s skrev:Att byta namn på tunnelbanestationen Globen är helt i sin ordning, det är tradition.
Jag föreslår "Slakthuset".![]()

Jag tycker stationen ska heta Sandstugan. Den låg där och det förhållandet kommer aldrig att ändras, så man kommer aldrig att behöva byta namn.
Globen ser ut som en stor glob. Det kommer den alltid att göra. Även om den nu heter något annat så kommer den med största sannolikhet kallas Globen. Jag tycker anledningen till namnbytet av arenan är fantastisk, även om namnet är svårstavat i början.
Professionell tyckare
- Hechtwagen
Exakt, globen är ju globen oavsett vad den heter. Om den byggdes om till en stor kub och döptes till Stockholm Cube Arena så skulle "SL" sannolikt döpa om sina hållplatser/stationer till Kuben.Kantorn skrev:Globen ser ut som en stor glob. Det kommer den alltid att göra. Även om den nu heter något annat så kommer den med största sannolikhet kallas Globen. Jag tycker anledningen till namnbytet av arenan är fantastisk, även om namnet är svårstavat i början.
-
Ja Globen är ju lätt att förstå och associera med arenan. Bra namn och man vet vart man kommer.Hechtwagen skrev:Exakt, globen är ju globen oavsett vad den heter. Om den byggdes om till en stor kub och döptes till Stockholm Cube Arena så skulle "SL" sannolikt döpa om sina hållplatser/stationer till Kuben.Kantorn skrev:Globen ser ut som en stor glob. Det kommer den alltid att göra. Även om den nu heter något annat så kommer den med största sannolikhet kallas Globen. Jag tycker anledningen till namnbytet av arenan är fantastisk, även om namnet är svårstavat i början.
Får väl erkänna att jag aldrig hört talas om denne Tim innan han dog och det påstods att han var en världskändis. Tror han kommer att vara helt bortglömd om några år. ”Kändis” är en flyktig bransch med stor omsättning, det kommer nya i en strid ström. Har varit med i ”Paradise” ”Lets Dance” ”Robinson” ”paddlat kanot” ”pratar i radions otaliga kanaler”...
Nja, den här killen var ingen B-kändis utan en synnerligen begåvad musiker; hans kändhet kan nog komma att öka en del med tiden. Framtiden får väl visa hur det blir med den saken. (Hur många svenskar hade hört talas om Bellman när han dog?)Lennart Petersen skrev:Får väl erkänna att jag aldrig hört talas om denne Tim innan han dog och det påstods att han var en världskändis. Tror han kommer att vara helt bortglömd om några år. ”Kändis” är en flyktig bransch med stor omsättning,
Ja, ABBA har ju inte glömts bort. Avicii hade visserligen en kortare tid som världsartist, men var minst lika stor.daniel_s skrev:Nja, den här killen var ingen B-kändis utan en synnerligen begåvad musiker; hans kändhet kan nog komma att öka en del med tiden. Framtiden får väl visa hur det blir med den saken. (Hur många svenskar hade hört talas om Bellman när han dog?)Lennart Petersen skrev:Får väl erkänna att jag aldrig hört talas om denne Tim innan han dog och det påstods att han var en världskändis. Tror han kommer att vara helt bortglömd om några år. ”Kändis” är en flyktig bransch med stor omsättning,
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling