Lund
Postat: torsdag 29 april 2021 16:50
Hvordan er det i Lund. Går trafikken normalt nå?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Nej. 20-minuterstrafik vardagar med 20-minuterstrafik med ersättningsbuss däremellan. Det pågår fortfarande någon slags felsökande mellan Skånetrafiken och CAF för att hitta "ursprungsfelet" till varför vagnarna får hjulplattor så lätt. Därför har tre av sju vagnar fortfarande inte levererats officiellt.Nils Carl Aspenberg skrev:Hvordan er det i Lund. Går trafikken normalt nå?
Ja, läser man den här svamliga, nästan 3 år gamla tråden så ser man att det redan då fanns de som tyckte att det kommer att bli jättebra med CAF!august skrev:Nej. 20-minuterstrafik vardagar med 20-minuterstrafik med ersättningsbuss däremellan. Det pågår fortfarande någon slags felsökande mellan Skånetrafiken och CAF för att hitta "ursprungsfelet" till varför vagnarna får hjulplattor så lätt. Därför har tre av sju vagnar fortfarande inte levererats officiellt.Nils Carl Aspenberg skrev:Hvordan er det i Lund. Går trafikken normalt nå?
Det pågår också utbildning mellan ordinarie turer.
Ja, alla fyra levererade brukar ses i friska luften numera. Jag har mest sett Inferno och Blåtand i trafik och de andra två på förarutbildning, men det varierar säkert dag till dagUlrik Berggren skrev:Det verkar i alla fall som att fler vagnar är ute och motionerar nu än för en månad sedan. Såg både Blåtand och Brandklipparen (utöver tidigare driftsatta ÅsaHanna och Inferno) när jag åkte i onsdags!
Tre spårvagnar har varit i trafik sedan tidigare i våras, vilket har möjliggjort att varannan tur gått med spårvagn (01, 21, 41 från Lund C) och varannan med buss. Sedan sommartidtabellen 13 juni går linje 1 med 15-minuterstrafik, vilket klaras av enbart med spårvagn. Det vore fantastiskt om hjulhistorian funnit en lösning tills hösttidtabellen och tiominuterstrafiken återkommer.gek skrev:Enligt Skånetrafiken https://www.skanetrafiken.se/aktuellt/s ... ngsbussen/ är det sedan den 13 juni tre spårvagnar i trafik, men det borde vara fem vagnar. Man svarvar "med goda resultat" i Hässleholm.
Tidskriften Tramways & Urban Transit nämner för övrigt i sitt julinummer Lund som exempel på vikten av att ha tillgång till lokal hjulsvarv. Detta i en artikel om hur vagnhallar bör utformas och utrustas. Undergolvssvarv bör placeras i ett skjul som är minst dubbelt så långt som den längsta vagnen; då kan alla hjul svarvas med skjulets portar stängda.
CAF:s överdrivna nödbroms kommer alltid att orsaka plattor, så hjulhistorien kommer nog aldrig att lösas så länge man har kvar den vagntypen. Däremot kommer man förhoppningsvis att få den under kontroll genom att säkra tillgång till en hjulsvarv, fixa problem med sandpåfyllning och kanske enstaka komponentfel på vagnarna som kan bidra.august skrev:Tre spårvagnar har varit i trafik sedan tidigare i våras, vilket har möjliggjort att varannan tur gått med spårvagn (01, 21, 41 från Lund C) och varannan med buss. Sedan sommartidtabellen 13 juni går linje 1 med 15-minuterstrafik, vilket klaras av enbart med spårvagn. Det vore fantastiskt om hjulhistorian funnit en lösning tills hösttidtabellen och tiominuterstrafiken återkommer.
Allt kokar ner till vad man lägger i ordet lösning, tänker jag. Från resenärernas perspektiv skulle dina åtgärder och följaktligen full tursättning sannolikt räknas som en lösning, även om vagnen i sig fortfarande är överdrivet benägen att få plattor.daniel_s skrev:CAF:s överdrivna nödbroms kommer alltid att orsaka plattor, så hjulhistorien kommer nog aldrig att lösas så länge man har kvar den vagntypen. Däremot kommer man förhoppningsvis att få den under kontroll genom att säkra tillgång till en hjulsvarv, fixa problem med sandpåfyllning och kanske enstaka komponentfel på vagnarna som kan bidra.august skrev:Tre spårvagnar har varit i trafik sedan tidigare i våras, vilket har möjliggjort att varannan tur gått med spårvagn (01, 21, 41 från Lund C) och varannan med buss. Sedan sommartidtabellen 13 juni går linje 1 med 15-minuterstrafik, vilket klaras av enbart med spårvagn. Det vore fantastiskt om hjulhistorian funnit en lösning tills hösttidtabellen och tiominuterstrafiken återkommer.
Det kanske du inte vet, men förekommer det faktiskt någon meningsfull felsökning; eller sitter båda parter tysta mot varandra vid ett bord, och väntar på att någon skall blinka först?august skrev:Det pågår fortfarande någon slags felsökande mellan Skånetrafiken och CAF för att hitta "ursprungsfelet" till varför vagnarna får hjulplattor så lätt. Därför har tre av sju vagnar fortfarande inte levererats officiellt.
Bortsett från att du inte missar något tillfälle att spy galla över över CAF (betingad reflex?), har alltså Stockholm samma problem med A35/36 (överdriven nödbroms)??daniel_s skrev:CAF:s överdrivna nödbroms kommer alltid att orsaka plattor, så hjulhistorien kommer nog aldrig att lösas så länge man har kvar den vagntypen. Däremot kommer man förhoppningsvis att få den under kontroll genom att säkra tillgång till en hjulsvarv, fixa problem med sandpåfyllning och kanske enstaka komponentfel på vagnarna som kan bidra.august skrev:Tre spårvagnar har varit i trafik sedan tidigare i våras, vilket har möjliggjort att varannan tur gått med spårvagn (01, 21, 41 från Lund C) och varannan med buss. Sedan sommartidtabellen 13 juni går linje 1 med 15-minuterstrafik, vilket klaras av enbart med spårvagn. Det vore fantastiskt om hjulhistorian funnit en lösning tills hösttidtabellen och tiominuterstrafiken återkommer.
Utan att exakt veta, så förefaller det väl ganska troligt. Dock, så har väl främst personalen i Stockholm (och andra städer som har problemet) samlat på sig så pass mycket körerfarenhet, att man, dels inte reagerar lika desperat, dels vet hur man märker att man fått hjullåsning och därmed lätt kan häva bromsen./jes skrev:Bortsett från att du inte missar något tillfälle att spy galla över över CAF (betingad reflex?), har alltså Stockholm samma problem med A35/36 (överdriven nödbroms)??daniel_s skrev:CAF:s överdrivna nödbroms kommer alltid att orsaka plattor, så hjulhistorien kommer nog aldrig att lösas så länge man har kvar den vagntypen. Däremot kommer man förhoppningsvis att få den under kontroll genom att säkra tillgång till en hjulsvarv, fixa problem med sandpåfyllning och kanske enstaka komponentfel på vagnarna som kan bidra.august skrev:Tre spårvagnar har varit i trafik sedan tidigare i våras, vilket har möjliggjort att varannan tur gått med spårvagn (01, 21, 41 från Lund C) och varannan med buss. Sedan sommartidtabellen 13 juni går linje 1 med 15-minuterstrafik, vilket klaras av enbart med spårvagn. Det vore fantastiskt om hjulhistorian funnit en lösning tills hösttidtabellen och tiominuterstrafiken återkommer.
Oseriöst påhopp! Med den formuleringen visar man att man egentligen inte vill ha något svar på den ställda frågan och inte heller förväntar sig något. Annars hade man kanske valt att inleda meningen med någonting annat är en ren förolämpning./jes skrev:Bortsett från att du inte missar något tillfälle att spy galla över över CAF (betingad reflex?), har alltså Stockholm samma problem med A35/36 (överdriven nödbroms)??daniel_s skrev:CAF:s överdrivna nödbroms kommer alltid att orsaka plattor, så hjulhistorien kommer nog aldrig att lösas så länge man har kvar den vagntypen. Däremot kommer man förhoppningsvis att få den under kontroll genom att säkra tillgång till en hjulsvarv, fixa problem med sandpåfyllning och kanske enstaka komponentfel på vagnarna som kan bidra.august skrev:Tre spårvagnar har varit i trafik sedan tidigare i våras, vilket har möjliggjort att varannan tur gått med spårvagn (01, 21, 41 från Lund C) och varannan med buss. Sedan sommartidtabellen 13 juni går linje 1 med 15-minuterstrafik, vilket klaras av enbart med spårvagn. Det vore fantastiskt om hjulhistorian funnit en lösning tills hösttidtabellen och tiominuterstrafiken återkommer.
Åh, inte bara CAF utan även Lidingö omfattas av samma animositet. Jag blev nyfiken i en viss fråga men jag har fått sakliga och konkreta svar både från leifd men även av daniel_s (sic!). I övrigt är jag ointresserad av teknik och pinkar inte i era revir. Jag har inga åsikter och saknar kompetens om vagntyp eller tillverkare, delger bara mina erfarenheter som resenär på Lidingöbanan. Det kan man väl få göra utan att bli övertolkad och pådyvlad ställningstaganden som jag aldrig gjort?Oseriöst påhopp! Med den formuleringen visar man att man egentligen inte vill ha något svar på den ställda frågan och inte heller förväntar sig något. Annars hade man kanske valt att inleda meningen med någonting annat är en ren förolämpning.
Lätt att sitta på Lidingö och tycka när man inte har tillgång till någon annan information än skriverierna här. Då blir det väl så att man betecknar allt som inte passar de egna åsikterna för "spy galla".
Nä, varför det, Lidingö är väl bra som det är. Jag är ofta ute på ön med min elskoter (Lidingöbanan får klara sig utan mig). Dessutom vet väl inte herrn vilken relation jag har till Lidingö. Så snacket om "animositet" kan vi lägga åt sidan, liksom uttryck av typen "pinkar inte i era revir". Jag har inga sådana revir och saknar, precis som herrn kompetens om vagntyp eller tillverkare (mitt kunskapsområde ligger åt det biovetenskapliga, som framgått av andra trådar). Jag reagerade bara på det faktum att man lämpligen inte inleder en seriös fråga med olämpligheter av typen "Bortsett från att du inte missar något tillfälle att spy galla över över CAF (betingad reflex?)....." om man vill ha ett seriöst svar. Nu var ju Daniel S vänlig nog att både bortse från och överse med detta i sitt svar./jes skrev:Åh, inte bara CAF utan även Lidingö omfattas av samma animositet. Jag blev nyfiken i en viss fråga men jag har fått sakliga och konkreta svar både från leifd men även av daniel_s (sic!). I övrigt är jag ointresserad av teknik och pinkar inte i era revir. Jag har inga åsikter och saknar kompetens om vagntyp eller tillverkare, delger bara mina erfarenheter som resenär på Lidingöbanan. Det kan man väl få göra utan att bli övertolkad och pådyvlad ställningstaganden som jag aldrig gjort?Oseriöst påhopp! Med den formuleringen visar man att man egentligen inte vill ha något svar på den ställda frågan och inte heller förväntar sig något. Annars hade man kanske valt att inleda meningen med någonting annat är en ren förolämpning.
Lätt att sitta på Lidingö och tycka när man inte har tillgång till någon annan information än skriverierna här. Då blir det väl så att man betecknar allt som inte passar de egna åsikterna för "spy galla".
Lidingö - jag känner mig inte minsta träffad så skåning jag är och fortfarande talar skånska. Försök med något bättre!