Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Lund

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Hvordan er det i Lund. Går trafikken normalt nå?
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: Lund

Inlägg av august »

Nils Carl Aspenberg skrev:Hvordan er det i Lund. Går trafikken normalt nå?
Nej. 20-minuterstrafik vardagar med 20-minuterstrafik med ersättningsbuss däremellan. Det pågår fortfarande någon slags felsökande mellan Skånetrafiken och CAF för att hitta "ursprungsfelet" till varför vagnarna får hjulplattor så lätt. Därför har tre av sju vagnar fortfarande inte levererats officiellt.

Det pågår också utbildning mellan ordinarie turer.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Oslo sine vogner går heller ikke bra. Kjøring med passasjerer skulle starte i januar, nå er det ingen som kan si noe om når. Problemet i Oslo er vekselstyringen, og derfor blir vognene endast kjørt på natten.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

august skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Hvordan er det i Lund. Går trafikken normalt nå?
Nej. 20-minuterstrafik vardagar med 20-minuterstrafik med ersättningsbuss däremellan. Det pågår fortfarande någon slags felsökande mellan Skånetrafiken och CAF för att hitta "ursprungsfelet" till varför vagnarna får hjulplattor så lätt. Därför har tre av sju vagnar fortfarande inte levererats officiellt.

Det pågår också utbildning mellan ordinarie turer.
Ja, läser man den här svamliga, nästan 3 år gamla tråden så ser man att det redan då fanns de som tyckte att det kommer att bli jättebra med CAF!
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 40#p371645
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Ja vi kan konstatera att De som beställt CAF har sin utmaningar.

Skall man beställa vagnar måste hela organisationskedjan, från förfrågningsunderlag/kravspecifikation, upphandling, utvärdering, idrifttagande och inte minst beslut om vagnarna håller måttet vara på topp, med kompetens som vet hur en bra vagn skall vara både körmässigt och meckarmässigt.

Jag gillar när de ansvariga själva kör spårvagn och i detalj själva kan få en uppfattning om den vagn som beställts håller måttet.

Hantverket....... överträffar alla simuleringssystem osv för verifiering.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

CAF Urbos 100 er en utmerket vogn som er solgt til et 30-talls steder rundt i hele verden (Europa, Afrika, Asia, Australia og Amerika). Det er en vellykket vogntype med svært få tekniske problemer. Men det er ting man vet. Om høsten er skinnene glatte og alle sporvogner og tog kan få hjulslag (plattor). Det må man være forberedt for. Det var verken Lund eller Oslo. Problemene man har hatt i Lund går nok heller på at man har en uerfaren ledelse og ikke at man har kjøpt en dårlig vogn men heller gjort dårlige forberedelser. Det at man nå krangler med CAF blir litt det samme som i Ulricehamn for over 100 år siden.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Det verkar i alla fall som att fler vagnar är ute och motionerar nu än för en månad sedan. Såg både Blåtand och Brandklipparen (utöver tidigare driftsatta ÅsaHanna och Inferno) när jag åkte i onsdags!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Ulrik Berggren skrev:Det verkar i alla fall som att fler vagnar är ute och motionerar nu än för en månad sedan. Såg både Blåtand och Brandklipparen (utöver tidigare driftsatta ÅsaHanna och Inferno) när jag åkte i onsdags!
Ja, alla fyra levererade brukar ses i friska luften numera. Jag har mest sett Inferno och Blåtand i trafik och de andra två på förarutbildning, men det varierar säkert dag till dag :)
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Enligt Skånetrafiken https://www.skanetrafiken.se/aktuellt/s ... ngsbussen/ är det sedan den 13 juni tre spårvagnar i trafik, men det borde vara fem vagnar. Man svarvar "med goda resultat" i Hässleholm.

Tidskriften Tramways & Urban Transit nämner för övrigt i sitt julinummer Lund som exempel på vikten av att ha tillgång till lokal hjulsvarv. Detta i en artikel om hur vagnhallar bör utformas och utrustas. Undergolvssvarv bör placeras i ett skjul som är minst dubbelt så långt som den längsta vagnen; då kan alla hjul svarvas med skjulets portar stängda.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

gek skrev:Enligt Skånetrafiken https://www.skanetrafiken.se/aktuellt/s ... ngsbussen/ är det sedan den 13 juni tre spårvagnar i trafik, men det borde vara fem vagnar. Man svarvar "med goda resultat" i Hässleholm.

Tidskriften Tramways & Urban Transit nämner för övrigt i sitt julinummer Lund som exempel på vikten av att ha tillgång till lokal hjulsvarv. Detta i en artikel om hur vagnhallar bör utformas och utrustas. Undergolvssvarv bör placeras i ett skjul som är minst dubbelt så långt som den längsta vagnen; då kan alla hjul svarvas med skjulets portar stängda.
Tre spårvagnar har varit i trafik sedan tidigare i våras, vilket har möjliggjort att varannan tur gått med spårvagn (01, 21, 41 från Lund C) och varannan med buss. Sedan sommartidtabellen 13 juni går linje 1 med 15-minuterstrafik, vilket klaras av enbart med spårvagn. Det vore fantastiskt om hjulhistorian funnit en lösning tills hösttidtabellen och tiominuterstrafiken återkommer.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

august skrev:Tre spårvagnar har varit i trafik sedan tidigare i våras, vilket har möjliggjort att varannan tur gått med spårvagn (01, 21, 41 från Lund C) och varannan med buss. Sedan sommartidtabellen 13 juni går linje 1 med 15-minuterstrafik, vilket klaras av enbart med spårvagn. Det vore fantastiskt om hjulhistorian funnit en lösning tills hösttidtabellen och tiominuterstrafiken återkommer.
CAF:s överdrivna nödbroms kommer alltid att orsaka plattor, så hjulhistorien kommer nog aldrig att lösas så länge man har kvar den vagntypen. Däremot kommer man förhoppningsvis att få den under kontroll genom att säkra tillgång till en hjulsvarv, fixa problem med sandpåfyllning och kanske enstaka komponentfel på vagnarna som kan bidra.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Et trettitall steder har bestilt et tusentalls CAF Urbo3/100. Jeg har aldri hørt at nødbrems har vært noe stort problem. Generelt har CAF-vognene et godt omdømme.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

daniel_s skrev:
august skrev:Tre spårvagnar har varit i trafik sedan tidigare i våras, vilket har möjliggjort att varannan tur gått med spårvagn (01, 21, 41 från Lund C) och varannan med buss. Sedan sommartidtabellen 13 juni går linje 1 med 15-minuterstrafik, vilket klaras av enbart med spårvagn. Det vore fantastiskt om hjulhistorian funnit en lösning tills hösttidtabellen och tiominuterstrafiken återkommer.
CAF:s överdrivna nödbroms kommer alltid att orsaka plattor, så hjulhistorien kommer nog aldrig att lösas så länge man har kvar den vagntypen. Däremot kommer man förhoppningsvis att få den under kontroll genom att säkra tillgång till en hjulsvarv, fixa problem med sandpåfyllning och kanske enstaka komponentfel på vagnarna som kan bidra.
Allt kokar ner till vad man lägger i ordet lösning, tänker jag. Från resenärernas perspektiv skulle dina åtgärder och följaktligen full tursättning sannolikt räknas som en lösning, även om vagnen i sig fortfarande är överdrivet benägen att få plattor.
Silverfisk

Inlägg av Silverfisk »

august skrev:Det pågår fortfarande någon slags felsökande mellan Skånetrafiken och CAF för att hitta "ursprungsfelet" till varför vagnarna får hjulplattor så lätt. Därför har tre av sju vagnar fortfarande inte levererats officiellt.
Det kanske du inte vet, men förekommer det faktiskt någon meningsfull felsökning; eller sitter båda parter tysta mot varandra vid ett bord, och väntar på att någon skall blinka först?
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

daniel_s skrev:
Bortsett från att du inte missar något tillfälle att spy galla över över CAF (betingad reflex?), har alltså Stockholm samma problem med A35/36 (överdriven nödbroms)??
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

/jes skrev:
daniel_s skrev:
Bortsett från att du inte missar något tillfälle att spy galla över över CAF (betingad reflex?), har alltså Stockholm samma problem med A35/36 (överdriven nödbroms)??
Utan att exakt veta, så förefaller det väl ganska troligt. Dock, så har väl främst personalen i Stockholm (och andra städer som har problemet) samlat på sig så pass mycket körerfarenhet, att man, dels inte reagerar lika desperat, dels vet hur man märker att man fått hjullåsning och därmed lätt kan häva bromsen.

För oss som pysslat med spårvagnar (och andra spårfordon) länge, känns det märkligt att ens ett sånt här problem uppstår. Men visst, spårhalka är kanske lite okänt för en del tillverkare, även om det låter rätt märkligt. Har man inte spårhalka, kan man ju bromsa mycket kraftigare och utan tanke.

Dessa tankar för mej ogrundat till M58, som ju egentligen är/var ett enda stort konstruktionsfel. För kraftig motor på den enda drivande axeln i boggin, vilket ger slirning vid pådrag och hjullåsning vid broms. Hade kanske funkat om axeltrycket varit det dubbla eller tredubbla... Man har trotts allt den adhesion man har, varken mer eller mindre och inte ens vagnens "adhesionsökning" (luftcylinder som trycker ner boggiens drivaxel) hjälper särskilt mycket.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

/jes skrev:
daniel_s skrev:
Oseriöst påhopp! Med den formuleringen visar man att man egentligen inte vill ha något svar på den ställda frågan och inte heller förväntar sig något. Annars hade man kanske valt att inleda meningen med någonting annat är en ren förolämpning.

Lätt att sitta på Lidingö och tycka när man inte har tillgång till någon annan information än skriverierna här. Då blir det väl så att man betecknar allt som inte passar de egna åsikterna för "spy galla".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Mekbromsen på caf-vagnarna är helt oreglerad vid nödbroms, oavsett metod, det är deras lösning för högsta säkerhet. Samtidigt elbromsar vagnen kraftigt och det kan räcka med en halv nödbromsning för att få så stora plattor att vagnen måste ställas av. Till och med M58 var mer rätt tänkt, även om det funkade minst lika illa i praktiken.

Bombardier (eller vad de nu heter det här kvartalet) har en bättre lösning där fastbromsningsregleringen är aktiv när nödbromsningen sker med körkontrollern, däremot inte om man trycker på ”svampen” (alltså nödstoppknappen, som måste vara fail-safe).
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Oseriöst påhopp! Med den formuleringen visar man att man egentligen inte vill ha något svar på den ställda frågan och inte heller förväntar sig något. Annars hade man kanske valt att inleda meningen med någonting annat är en ren förolämpning.

Lätt att sitta på Lidingö och tycka när man inte har tillgång till någon annan information än skriverierna här. Då blir det väl så att man betecknar allt som inte passar de egna åsikterna för "spy galla".
Åh, inte bara CAF utan även Lidingö omfattas av samma animositet. Jag blev nyfiken i en viss fråga men jag har fått sakliga och konkreta svar både från leifd men även av daniel_s (sic!). I övrigt är jag ointresserad av teknik och pinkar inte i era revir. Jag har inga åsikter och saknar kompetens om vagntyp eller tillverkare, delger bara mina erfarenheter som resenär på Lidingöbanan. Det kan man väl få göra utan att bli övertolkad och pådyvlad ställningstaganden som jag aldrig gjort?

Lidingö - jag känner mig inte minsta träffad så skåning jag är och fortfarande talar skånska. Försök med något bättre! :-)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

/jes skrev:

Åh, inte bara CAF utan även Lidingö omfattas av samma animositet. Jag blev nyfiken i en viss fråga men jag har fått sakliga och konkreta svar både från leifd men även av daniel_s (sic!). I övrigt är jag ointresserad av teknik och pinkar inte i era revir. Jag har inga åsikter och saknar kompetens om vagntyp eller tillverkare, delger bara mina erfarenheter som resenär på Lidingöbanan. Det kan man väl få göra utan att bli övertolkad och pådyvlad ställningstaganden som jag aldrig gjort?

Lidingö - jag känner mig inte minsta träffad så skåning jag är och fortfarande talar skånska. Försök med något bättre! :-)
Nä, varför det, Lidingö är väl bra som det är. Jag är ofta ute på ön med min elskoter (Lidingöbanan får klara sig utan mig). Dessutom vet väl inte herrn vilken relation jag har till Lidingö. Så snacket om "animositet" kan vi lägga åt sidan, liksom uttryck av typen "pinkar inte i era revir". Jag har inga sådana revir och saknar, precis som herrn kompetens om vagntyp eller tillverkare (mitt kunskapsområde ligger åt det biovetenskapliga, som framgått av andra trådar). Jag reagerade bara på det faktum att man lämpligen inte inleder en seriös fråga med olämpligheter av typen "Bortsett från att du inte missar något tillfälle att spy galla över över CAF (betingad reflex?)....." om man vill ha ett seriöst svar. Nu var ju Daniel S vänlig nog att både bortse från och överse med detta i sitt svar.

Vilka åsikter och ställningstaganden i övrigt som herrn hyser har jag inte kommenterat och bryr mig heller inte så mycket om.
Skriv svar