Självkörande spårvagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Självkörande spårvagnar?

Inlägg av LÅ1 »

"Göteborg utreder självkörande spårvagnar". (GP men olåst, åtminstone för närvarande.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Självkörande spårvagnar?

Inlägg av daniel_s »

Som vanligt en fantastifull rubriksättning. Det framgår längre ner att ambitionerna egentligen är lite blygsammare:
Bland annat genom pilotprojektet automatiskt förval, som just nu genomförs med de nya franska M33-vagnarna. Att spårvagnsföraren kör fel, får backa och sedan gå ut och manuellt ställa om växeln ska förhoppningsvis bli ett minne blott
Detta blir spännande, särskilt i vänstersvängarna. Tänk dig att du får en funktion på din bil som gör att den automatiskt svänger även om du hade glömt att du skulle svänga - och oavsett om det kommer mötande trafik...
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Självkörande spårvagnar?

Inlägg av gek »

Detta med "automatiskt förval" är något som redan på 1970-talet var möjligt med Philips VETAG-system, som infördes på flera spårvägssystem bl a i Nederländerna. Spårvagnen sänder före varje förgrening information om vilken linje den kör på, och lokal logik lägger växeln rätt. Om vagnen blir omdirigerad till exempel på grund av trafikstopp längs den normala vägen får föraren däremot via VETAG begära växelläge manuellt före varje motväxel.

Tyne & Wear Metro i Newcastleområdet (England) införde också VETAG för att låta tågen själva begära tågväg, utan att behöva gå omvägen via trafikledningscentralen. Där har man sedermera bytt ut sina säkerhets- och styrsystem, och jag vet inte hur styrningen av ställverken vid banförgreningarna numera sker. Jag känner heller inte till i vilken utsträckning de spårvägar som har VETAG faktiskt använder "förvalsfunktionen". Den problematik som Daniel antyder - att föraren kan glömma bort att vagnen kommer att göra en vänstersväng, och även missar att kolla växelläget eller växelkontrollsignalen - kanske gjort att man på vissa håll inte använder "förval"?

I samband med det som tas upp i GP-artikeln kan nämnas att spårvägen i Göteborg på 1990-talet intresserade sig för ett tämligen enkelt men kraftfullt tågskyddssystem för sträckor på egen banvall https://ekeving.se/rt/gbg/si/ATC_1990-/index.html (detta inte att förväxla med de två separata tågskyddssystem som redan tidigare hade införts men aldrig tagits i bruk på den då enkelspåriga Angeredsbanan). Sedan har enklare system utvecklats runt om i världen för att varna eller stoppa spårvagnar som t ex kör för fort. Detta utlöstes delvis av den urspåring med sju döda som inträffade i Croydon 2016 efter att spårvagnsföraren kanske drabbats av mikrosömn. Även system som med videoövervakning och logik baserad på maskininlärning reagerar på plötsligt uppdykande hinder testas på flera håll.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Självkörande spårvagnar?

Inlägg av Per Lind »

Jag åker hellre med ett självkörande fordon som gåt på räls än en bil/buss.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar