Sida 1 av 1
BRT i Örebro
Postat: fredag 23 april 2021 18:15
av dr Ehnberg
Vet inte om det finns någon tråd om det här redan, men BRT är ju på G i Örebro. Inte utan motstånd. Mina försänkningar i kommunförvaltningen säger att det finns typ inga pengar alls till någonting överhuvudtaget, budgeten har havererat och allt möjligt har panikstoppats. Med det stora undantaget BRT-projektet.
Liberalerna och det något annorlunda Örebropartiet vill ha en folkomröstning om projektet.
http://www.orebropartiet.se/brt-bussar-45292752
Titta gärna på debatten i kommunfullmäktige, den är ganska underhållande.
Re: BRT i Örebro
Postat: fredag 23 april 2021 21:19
av Odd
Är det BRT eller är det bara stombussar som dom kallar för BRT?
Re: BRT i Örebro
Postat: lördag 24 april 2021 10:14
av Per Lind
Vad jag förstått är det en något uppgraderad vanlig busstrafik på separerade körbanor.
Har inget med riktig BRT att göra men de styrande tror det.
Det verkar inte bli några betongbanor utan bara vanlig asfaltgata.
-Per
Re: BRT i Örebro
Postat: lördag 05 april 2025 22:44
av twr
Vad har hänt de senaste fyra åren?
Re: BRT i Örebro
Postat: söndag 06 april 2025 11:48
av Ulrik Berggren
FInns
en del om en googlar...
Länstrafiken Örebro.
I december är det trafikstart för Citylinjen i Örebro, den nya BRT-liknande busslinjen i staden. Nu har Svealandstrafiken tagit emot den första av de 23 nya elbussarna från tillverkaren Ebusco till linjen.
Re: BRT i Örebro
Postat: söndag 06 april 2025 16:15
av twr
Ulrik Berggren skrev: ↑söndag 06 april 2025 11:48
FInns
en del om en googlar...
Länstrafiken Örebro.
I december är det trafikstart för Citylinjen i Örebro, den nya BRT-liknande busslinjen i staden. Nu har Svealandstrafiken tagit emot den första av de 23 nya elbussarna från tillverkaren Ebusco till linjen.
Ja Google är ju bra, men det är minst lika intressant att höra om forumdeltagarnas kunskaper och åsikter. Dem får jag inte genom att googla.
Tack för citatet!
Re: BRT i Örebro
Postat: söndag 06 april 2025 16:52
av X12
Det verkar väl till stor del vara klart. Det som tidigare kallades BRT heter nu tydligen Citylinjen och består av två busslinjer med 10 minuters turtäthet. Då dessa är sammanflätade på en sträcka av 5 km blir det 5 minuterstrafik på den gemensamma delen. Totalt ca 3 km målade bussfiler och 13 uppgraderade hållplatser till en kostnad om 250 MKr. Trafiken sköts av 18 meters batteriledbussar. Jag noterar att denna modell är ovanligt lätt då den är byggd i komposit till stor del. Örebro-bussarna väger t.ex. 5 ton mindre än motsvarande batteribussar i Linköping/Norrköping.
Jag vet att det inför bygget av detta var tal om att omvandla flera av de större gator längs busslinjen till vad man kallade för stadsgator. Vilket väl brukar avse att man vill förfina stadsmiljön genom trafiksanering. När jag tittar hur det ser ut i Google Streetview tycks det dock fortfarande se väldigt motovägsinspirerat ut längs sträckan med flera filer, mittrefuger, minimala cykelbanor och några 7-filiga trafikljuskorsningar.
Re: BRT i Örebro
Postat: måndag 07 april 2025 11:03
av Per Lind
Bussarna skulle levererats från Belgien, om jag inte minns fel, men efter problem (Konkurs?) annulerade man ordern oco Volvobussar fick den istället så linjen är rejält försenad.
-Per
Re: BRT i Örebro
Postat: måndag 07 april 2025 17:17
av Odd
Så ur trådperspektiv så är BRT i Örebro en död fråga? Det blev helt enkelt vanliga stombussar.
Re: BRT i Örebro
Postat: tisdag 08 april 2025 9:43
av Per Lind
Oh nej, inte död!
Politiker och bussfolk kallar det BRT och Stombuss.
Spårföreträdare anser att det är uppgraderad busstrafik.
Man har flyttat ledningar och asfalterat men inte gjutit betongbanor så det kommer att bli guppigt ganska snart när tunga bussar sätts in.
Egentligen är det inte så svårt att konvertera till spårväg ...
-Per