BRT i Örebro
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- dr Ehnberg
BRT i Örebro
Vet inte om det finns någon tråd om det här redan, men BRT är ju på G i Örebro. Inte utan motstånd. Mina försänkningar i kommunförvaltningen säger att det finns typ inga pengar alls till någonting överhuvudtaget, budgeten har havererat och allt möjligt har panikstoppats. Med det stora undantaget BRT-projektet.
Liberalerna och det något annorlunda Örebropartiet vill ha en folkomröstning om projektet.
http://www.orebropartiet.se/brt-bussar-45292752
Titta gärna på debatten i kommunfullmäktige, den är ganska underhållande.
Liberalerna och det något annorlunda Örebropartiet vill ha en folkomröstning om projektet.
http://www.orebropartiet.se/brt-bussar-45292752
Titta gärna på debatten i kommunfullmäktige, den är ganska underhållande.
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Re: BRT i Örebro
Är det BRT eller är det bara stombussar som dom kallar för BRT?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Vad jag förstått är det en något uppgraderad vanlig busstrafik på separerade körbanor.
Har inget med riktig BRT att göra men de styrande tror det.
Det verkar inte bli några betongbanor utan bara vanlig asfaltgata.
-Per
Har inget med riktig BRT att göra men de styrande tror det.
Det verkar inte bli några betongbanor utan bara vanlig asfaltgata.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Vad har hänt de senaste fyra åren?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
FInns en del om en googlar...
Länstrafiken Örebro.
I december är det trafikstart för Citylinjen i Örebro, den nya BRT-liknande busslinjen i staden. Nu har Svealandstrafiken tagit emot den första av de 23 nya elbussarna från tillverkaren Ebusco till linjen.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ja Google är ju bra, men det är minst lika intressant att höra om forumdeltagarnas kunskaper och åsikter. Dem får jag inte genom att googla.Ulrik Berggren skrev: ↑söndag 06 april 2025 11:48 FInns en del om en googlar...
Länstrafiken Örebro.
I december är det trafikstart för Citylinjen i Örebro, den nya BRT-liknande busslinjen i staden. Nu har Svealandstrafiken tagit emot den första av de 23 nya elbussarna från tillverkaren Ebusco till linjen.
Tack för citatet!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det verkar väl till stor del vara klart. Det som tidigare kallades BRT heter nu tydligen Citylinjen och består av två busslinjer med 10 minuters turtäthet. Då dessa är sammanflätade på en sträcka av 5 km blir det 5 minuterstrafik på den gemensamma delen. Totalt ca 3 km målade bussfiler och 13 uppgraderade hållplatser till en kostnad om 250 MKr. Trafiken sköts av 18 meters batteriledbussar. Jag noterar att denna modell är ovanligt lätt då den är byggd i komposit till stor del. Örebro-bussarna väger t.ex. 5 ton mindre än motsvarande batteribussar i Linköping/Norrköping.
Jag vet att det inför bygget av detta var tal om att omvandla flera av de större gator längs busslinjen till vad man kallade för stadsgator. Vilket väl brukar avse att man vill förfina stadsmiljön genom trafiksanering. När jag tittar hur det ser ut i Google Streetview tycks det dock fortfarande se väldigt motovägsinspirerat ut längs sträckan med flera filer, mittrefuger, minimala cykelbanor och några 7-filiga trafikljuskorsningar.
Jag vet att det inför bygget av detta var tal om att omvandla flera av de större gator längs busslinjen till vad man kallade för stadsgator. Vilket väl brukar avse att man vill förfina stadsmiljön genom trafiksanering. När jag tittar hur det ser ut i Google Streetview tycks det dock fortfarande se väldigt motovägsinspirerat ut längs sträckan med flera filer, mittrefuger, minimala cykelbanor och några 7-filiga trafikljuskorsningar.
Bussarna skulle levererats från Belgien, om jag inte minns fel, men efter problem (Konkurs?) annulerade man ordern oco Volvobussar fick den istället så linjen är rejält försenad.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Så ur trådperspektiv så är BRT i Örebro en död fråga? Det blev helt enkelt vanliga stombussar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Oh nej, inte död!
Politiker och bussfolk kallar det BRT och Stombuss.
Spårföreträdare anser att det är uppgraderad busstrafik.
Man har flyttat ledningar och asfalterat men inte gjutit betongbanor så det kommer att bli guppigt ganska snart när tunga bussar sätts in.
Egentligen är det inte så svårt att konvertera till spårväg ...
-Per
Politiker och bussfolk kallar det BRT och Stombuss.
Spårföreträdare anser att det är uppgraderad busstrafik.
Man har flyttat ledningar och asfalterat men inte gjutit betongbanor så det kommer att bli guppigt ganska snart när tunga bussar sätts in.
Egentligen är det inte så svårt att konvertera till spårväg ...
-Per