Och tappar de tunnelbanan.. Vad ska betala för förlusterna som pendeln går med (Ca:8 miljoner i månaden)..?
I dagsläget så är det vinsterna från tunnelbanan som betalar förlusterna för pendeln, nu har dessutom MTR tagit åt sig Mälartrafiken!
Får de inte den att gå med vinst så ligger de pyrt till, pendeln ligger de redan illa till. Frågan är om de klarar av sommartrafiken!
Just nu försöker man förstöra samtliga pendeldepåers arbetsscheman, trots att depåerna har olika förutsättningar så vill man implementera samma schema för alla depåer!
Protesterna har gått höga och ett flertal har nu sökt sig till Mantena i Hagalund som skriker efter folk. Måste kännas tacknämligt för dom!
Och det är inget som folk använder för att försöka skrämma arbetsgivaren MTR, för de vet att de låter sig inte skrämmas..Utan de menar allvar!
En person har redan börjat hos Mantena, ytterligare tre stycken har varit på anställningsintervjuv. Sedan är det ryktesvägen ytterligare 10-15 personer på väg bort, ett par till andra verkstäder!
Samtidigt som man sänkte våra löner med ca
Det knorras nu i leden, och personalen talar om hela tiden för våra chefer vad de tycker och tänker, men de bryr sig inte!
Trafikutsättningen går före personalens hälsa, det har vi redan konstaterat och därför är det ingen längre som arbetera x-tra!
Och ..Ja! Som jag tidigare läst här så råder det brist i underhållet, ofta avsaknaden av reservdelar..Oftast ligger bara en del på hyllan när det går åt flera p.g.a. dyrare kostnader!
Man tar till nödlösningar när inte det finns materiel på hyllan, som t.ex. att binda fast ventilationsspjällen i ett visst läge så värme/kylan kommer rätt..Bara det att det inte dokumenterats så ingen vet vilka som står hur!
Senaste jag personligen fick höra på arbetsplatsintervjuvn..Ja..Jag har också varit på en sådan hos Mantena..Är att även SL har precis som SJ AB börjat fundera över att ta över pendeln i egen regi..
Något jag tror många av mina kollegor hoppas på i dagsläget.
I september får vi veta vilka arbetsschemor vi får, de har lagt presentationen då eftersom de vet att lägger de den innan sommaren så kanske många hinner sticka när de ser hur dåligt det är!
Några har redan gått i pension, några kommer gå i närtid!
I februari hade Pendeln stora problem, mest p.g.a. varmgångar av nedisade bromscylindrar, man har haft bråttom med att skicka ut tågen i trafik innan de varit riktigt avisade. Vilket inneburit att mer is har byggts på!
Så det är en intressant fortsättning av resterande året, tror personligen inte att de kommer klara sommaren!
/Vislaren